Στοπ στις αυθαίρετες υπερχρεώσεις των τραπεζών
17:48 - 25 Αυγούστου 2014

Προτείνεται επίσης όπως το παρόν νοσχέδιο εφαρμόζεται: α) σε συμβάσεις πιστωτικών διευκολύνσεων μεταξύ τραπεζικών ιδρυμάτων και των οφειλετών τους σε όλες τις εν ισχύι συμβάσεις πιστωτικών διευκολύνσεων κατά την έναρξη της ισχύος του παρόντος νομοσχεδίου και β) σε όλες τις νέες συμβάσεις πιστωτικών διευκολύνσεων που συνάπτονται εφεξής.
Βάσει της εισηγητικής έκθεσης, στο νομοσχέδιο έχει προστεθεί νέο άρθρο (3Α) σύμφωνα με το οποίο, η οποιαδήποτε συμβατική ρήτρα που παρέχει σε πιστωτικό ίδρυμα το δικαίωμα μονομερούς αύξησης του περιθωρίου επιτοκίου σε σύμβαση πιστωτικής διευκόλυνσης δεν θα δεσμεύει τον οφειλέτη και συνεπώς δεν θα χρεώνεται. Επιπλέον απαγορεύεται σε πιστωτικό ίδρυμα να περιλάβει σε νέα σύμβαση πιστωτικής διευκόλυνσης, ρήτρα που να του παρέχει το μονομερές δικαίωμα αύξησης του περιθωρίου επιτοκίου κατά τη διάρκεια της σύμβασης.
Σημειώνεται επίσης ότι με τροποποίηση του άρθρου 3, το προτεινόμενο νομοσχέδιο υποχρεώνει τα πιστωτικά ιδρύματα:
Α) να ενημερώνουν τους οφειλέτες με γραπτή ειδοποίηση για τυχόν αλλαγή στο βασικό επιτόκιο ή στο χρόνο καταβολής του ή γενικά για οποιαδήποτε άλλη αλλαγή αφορά στο βασικό επιτόκιο καθώς και αλλαγή της δόσης του δανείου όταν αυτή μεταβάλλεται.
Β) να παρουσιάζουν με διαφάνεια στην ιστοσελίδα τους τη μέθοδο υπολογισμού του βασικού επιτοκίου και της κάθε κατηγορίας βασικού επιτοκίου καθώς και τις συνθήκες και παραμέτρους που συμβάλλουν στη μεταβολή των βασικών επιτοκίων
Γ) να δηλώνουν σαφώς στη σύμβαση πιστωτικής διευκόλυνσης και να ενημερώνουν κάθε οφειλέτη κατά τη διαπραγμάτευση της σύμβασης για το επιτόκιο υπερημερίας, για τον τρόπο υπολογισμού του καθώς και για τις συνθήκες παύσης χρέωσης του.
Πρόσθετα, η εισηγητική έκθεση αναφέρει ότι εισάγεται νέο άρθρο με βάση το οποίο η ΚΤ, ως αρμόδια εποπτική αρχή, θα μπορεί κατά την κρίση της να επιβάλει διοικητικό πρόστιμο σε οποιοδήποτε πιστωτικό ίδρυμα παραβαίνει ή δεν συμμορφώνεται με τις διατάξεις του νόμου.
Ασπίδα για τους δανειολήπτες
Όπως επισημαίνεται στην εισηγητική έκθεση, το νομοσχέδιο συνιστά προάσπιση και ενίσχυση της προστασίας των οφειλετών μέσω του περιορισμού του μονομερούς δικαιώματος αύξησης του περιθωρίου επιτοκίου από τα πιστωτικά ιδρύματα καθώς και του περιορισμού επιβολής των υπέρμετρα ψηλών επιτοκίων υπερημερίας. Ταυτόχρονα το νομοσχέδιο προάγει τη διαφάνεια στον υπολογισμό όλων των επιτοκίων και στην οποιαδήποτε μεταβολή τους, με ενημέρωση των πελατών πιστωτικών ιδρυμάτων, τόσο κατά τη διαπραγμάτευση της σύμβασης τους, όσο και με γραπτές ειδοποιήσεις προς αυτούς και παράθεση των σχετικών μεθόδων υπολογισμού τους στην ιστοσελίδα των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Πρόστιμα εάν παρακούσουν...
Σε περίπτωση κατά την οποία περιέλθει σε γνώση της Κεντρικής Τράπεζας ως αρμόδιας εποπτικής αρχής, σύμφωνα με τις διατάξεις του περί της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου Νόμου, ότι πιστωτικό ίδρυμα παραβαίνει ή παραλείπει να συμμορφωθεί με οποιαδήποτε από τις διατάξεις του παρόντος νόμου, η Κεντρική Τράπεζα δύναται, κατά την κρίση της και αφού δώσει στο πιστωτικό ίδρυμα την δυνατότητα να ακουσθεί, να επιβάλει στο πιστωτικό ίδρυμα διοικητικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες ευρώ (€100.000) και σε περίπτωση συνέχισης της παράβασης, διοικητικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες ευρώ (€10.000) για κάθε ημέρα συνέχισης της παράβασης, καθώς και οποιαδήποτε άλλα μέτρα ήθελε κρίνει σκόπιμο προς άρση της παράβασης.».