powered by

Πατσαλής: Πολλά τα πλεονεκτήματα ενός πολυασφαλιστικού ΓεΣΥ

-Τα πέντε Γενικά Νοσοκομεία που λειτουργούν σήμερα στις επαρχίες συν το Μακάρειο Νοσοκομείο, θα  μετεξελιχθούν σε Οργανισμούς Δημοσίου Δικαίου, δηλαδή σε αυτόνομες οντότητες με νομική, οικονομική, διοικητική και επιστημονική ανεξαρτησία. Η αναδιοργάνωση των διοικητικών και λειτουργικών δομών των συνδεδεμένων Οργανισμών θα ολοκληρωθεί σε 3 μήνες, αρχής γενομένης την 1.9.2014.

-Σημαντικό κομμάτι αφορά και στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Υγείας, το οποίο ήδη ξεκίνησε να τροχοδρομείται από τα μέσα Ιουνίου.

-Τα δημόσια νοσηλευτήρια θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τα ιδιωτικά μέσω της εξέλιξης αριθμού νοσηλευτηρίων σε Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία διεθνών προδιαγραφών. Ένας άλλος τρόπος είναι η ένταξή τους σε δίκτυα.

- Εκ πρώτης, τα πλεονεκτήματα που συνοδεύουν τη μετεξέλιξη του συστήματος σε ένα ανοικτό σύστημα ασφάλισης αφορούν τόσο στο ιατρικό κομμάτι και στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών όσο και στην αγορά εργασίας και την οικονομία της χώρας μας.

-Τα ποσά των συνεισφορών, υπολογίζεται να ανέρχονται σε:
-    2,55% επί των ολικών αποδοχών του για κάθε μισθωτό,
-    3,25% επί των ολικών αποδοχών του κάθε μισθωτού του για κάθε εργοδότη,
-    4,55%  επί των ολικών αποδοχών του για κάθε αυτοτελώς,
-    2,55% επί του ποσού της σύνταξης του για κάθε συνταξιούχο

-Το Υπουργείο  Υγείας θα προχωρήσει στην επέκταση των λειτουργιών ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Υγείας σε όλα τα δημόσια νοσηλευτήρια και ιατρικά κέντρα με τη διαδικασία των ανοικτών προσφορών.

 

Σε αποκλειστική συνέντευξή του στο InBusinessNews, ο υπουργός Υγείας Φίλιππος Πατσαλής αποκαλύπτει τα στάδια και τη μορφή που θα πάρει το Γενικό Σχέδιο Υγείας. Βασικός πυλώνας, η ενδυνάμωση των δημοσίων νοσηλευτηρίων ώστε να είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τα ιδιωτικά, ενώ πρόκληση είναι να κερδηθεί και η πλειοψηφία των ιδιωτών γιατρών για συμμετοχή στο σύστημα. Ο υπουργός εξηγεί επίσης τα πλεονεκτήματα ενός πολυασφαλιστικού συστήματος, ενώ επεξηγεί και το ρόλο που θα έχει ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας.

Ερ. Ολοκληρώθηκε η πέμπτη αξιολόγηση των τροϊκανών. Πού επικεντρώθηκε η συζήτηση σας; Υπήρξαν αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα για το ΓεΣΥ ή οποιεσδήποτε ενστάσεις από μέρους των διεθνών δανειστών;
Απ. Η ολοκλήρωση της πέμπτης αξιολόγησης  ήταν άκρως καθοριστική για το Υπουργείο Υγείας από πολλές απόψεις. Σε αυτήν την αξιολόγηση είχαμε την ευκαιρία, για πρώτη φορά, να παρουσιάσουμε στο κλιμάκιο της Τρόικα τα πρώτα χειροπιαστά αποτελέσματα του Μνημονίου για το δεύτερο τρίμηνο του 2014 που αφορούν στο Υπουργείο Υγείας και σε αυτήν τη μεγάλη και αναγκαία προσπάθεια που καταβάλλουμε για εξορθολογισμό του συστήματος υγείας της χώρας μας. Αυτά τα παραδοτέα σηματοδότησαν και την «είσοδό» μας στη φάση της υλοποίησης του Γενικού Σχεδίου Υγείας (ΓεΣΥ) και της αναδιάρθρωσης του συστήματος υγείας της Κύπρου. Κατ΄ επέκταση, οι συζητήσεις μας επικεντρώθηκαν σε πέντε πρωτευούσης σημασίας ενέργειες στις οποίες το Υπουργείο Υγείας προέβη στο διάστημα που μεσολάβησε μεταξύ της τέταρτης και της πέμπτης αξιολόγησης, που είναι τρείς αποφάσεις Υπουργικού Συμβουλίου, δηλαδή ο Οδικός Χάρτης εφαρμογής του ΓεΣΥ και των μεταρρυθμίσεων ολόκληρου του συστήματος υγείας, και η ανάπτυξη λογισμικών συστημάτων σε όλα τα δημόσια νοσηλευτήρια, όπως επίσης και η προκήρυξη του λογισμικού του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας και η σύσταση της Ομάδας Υποστήριξης Υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων.
Οι ενέργειες αυτές αλλά πρωτίστως ο βαθμός ικανοποίησης που εξεφράσθη από την Τρόικα ως προς τις πιο πάνω ενέργειες απέδειξε πως κινούμαστε χωρίς παρέκκλιση εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν εξ’ αρχής τεθεί. Στενά μεν, όχι όμως αδύνατο να επιτευχθούν. Εξάλλου και η δική μας πρόθεση είναι να μην αποκλίνουμε από αυτά. Οι αποφάσεις, οι προτεραιότητες, ο Οδικός Χάρτης, η δέσμευση και η πολιτική βούληση να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματά αυτά είναι οι κατευθύνσεις πάνω στις οποίες το Υπουργείο Υγείας εργάζεται με σοβαρότητα και συλλογικότητα, μακριά από ασκήσεις επί χάρτου ώστε να «θεραπευτεί» το σύστημα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στον τόπο μας.

Ερ. Πώς προχωρούν τα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση του ΓεΣΥ;
Απ.
Το Υπουργείο Υγείας έχει καταρτίσει ένα Επιχειρησιακό Σχέδιο, που ικανοποιεί με τρόπο αποτελεσματικό τα μέτρα του Μνημονίου και μέσα στα χρονικά πλαίσια που έχουν τεθεί. Δηλαδή την  εφαρμογή της πρώτης φάσης του ΓεΣΥ την 1.7.2015 και την πλήρη εφαρμογή του συστήματος την 1.7.2016. Το Σχέδιο αυτό εδράζεται σε τέσσερις, αδιαπραγμάτευτους για την Κυβέρνηση, πυλώνες που είναι η καθολική πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας μέσα από ένα σύστημα λειτουργικό, αποδοτικό, οικονομικά βιώσιμο, που θα παρέχει αποτελεσματική κοινωνική προστασία σε εκείνους που την έχουν ανάγκη και με τρόπο που να σέβεται τα χρήματα των φορολογουμένων και τους πόρους που θα διαχειρίζεται. Αυτοί οι πυλώνες διασφαλίζουν και τον πρωταρχικό στόχο των προωθούμενων μεταρρυθμίσεων στον τομέα της Υγείας.
Τα χρονοδιαγράμματα αυτά ορίζουν ότι το ΓεΣΥ θα εφαρμοστεί σε τρεις φάσεις:
•    Την 1η Ιουλίου 2015 θα εφαρμοστεί το ΓεΣΥ για τις Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, δηλαδή τις επισκέψεις σε οικογενειακούς ιατρούς και παιδίατρους.
• Την 1η Ιανουαρίου 2016 θα εφαρμοστεί το ΓεΣΥ για επιπρόσθετες υπηρεσίες εξωνοσοκομειακής περίθαλψης, δηλαδή για επισκέψεις σε όλες τις ειδικότητες ιατρών και των φαρμάκων.
• Την 1η Ιουλίου 2016 θα έχουμε πλήρη εφαρμογή του ΓεΣΥ, που θα αφορά όλες τις υπηρεσίες δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας ιατρικής φροντίδας, εργαστηριακές και κλινικές εξετάσεις, νοσηλεία εσωτερικών ασθενών.
Βέβαια για να υπάρξει ΓεΣΥ, χρειάζεται η αναδιάρθωση του συστήματος υγείας της χώρας μας.  Με άλλα λόγια, χωρίς αναδιάρθωση του συστήματος υγείας, το ΓεΣΥ δεν θα μπορεί να έχει μακράν διάρκεια ζωής. Αυτό προϋποθέτει βάσει του Επιχειρησιακού Σχεδίου μια σειρά μεταρρυθμίσεων, οι οποίες έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται και οι οποίες και θα καταστήσουν πρόσφορο το έδαφος για να αναπτυχθεί και να εφαρμοστεί το ΓεΣΥ. Σημαντικό κομμάτι στην επιτυχία της προσπάθειας αυτής φέρει η αυτονόμηση και αναδιάρθρωση των δημόσιων νοσηλευτηρίων και ιατρικών κέντρων ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό και στις ανάγκες του συστήματος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Αυτό απαιτεί σειρά δράσεων με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 12 μηνών, δηλαδή από 1.6.2014-1.7.2015.
Δεύτερο σημείο: Χρειάζεται αναδιοργάνωση του ίδιου του Υπουργείου Υγείας, δηλαδή εκμοντερνισμό των υφιστάμενων δομών και ορθολογιστική λειτουργία ώστε να αντικατοπτρίζεται ο νέος ρόλος του Υπουργείου που είναι η χάραξη πολιτικής και στρατηγικού σχεδιασμού, η νομοθετική ρύθμιση και ο οικονομικός και εποπτικός έλεγχος του ΓεΣΥ. Για την υλοποίηση του εγχειρήματος αυτού το χρονοδιάγραμμα ορίζει 27,5 μήνες, δηλαδή από 16.6.2014–31.3.2017.
Τρίτο σημείο: Απαιτείται αποσαφήνιση και καθορισμός του ρόλου, της διακυβέρνησης και των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας και του Υπουργείου Υγείας, σε σχέση με το ΓεΣΥ. Η νομοθετική ρύθμιση και η εφαρμογή αλλαγών αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους.
Ένα άλλο σημείο αφορά στην περαιτέρω βελτίωση των διοικητικών και λειτουργικών δομών των συνδεδεμένων Οργανισμών και στην ενδυνάμωση της δυνατότητάς τους για να επιτύχουν τους σκοπούς τους. Η αναδιοργάνωση αυτή θα ολοκληρωθεί σε 3 μήνες, αρχής γενομένης την 1.9.2014.
Σημαντικό κομμάτι αφορά και στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Υγείας, το οποίο ήδη ξεκίνησε να τροχοδρομείται από τα μέσα Ιουνίου.
Όλα αυτά είναι οι προϋποθέσεις, είναι η βάση εάν θέλετε, πάνω στην οποία θα στηριχθεί ένα βέλτιστο ΓεΣΥ. Για όλα αυτά το Υπουργείο Υγείας αντλεί εμπειρογνωμοσύνη μέσω της συνεργασίας του με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Επιδιώκουμε το βέλτιστο και εργαζόμαστε για το βέλτιστο. Και ο ΠΟΥ ως μία «δεξαμενή» εξειδίκευσης και εμπειρογνωμοσύνης, μπορεί να μας το προσφέρει αυτό. Εξού και πρόσφατα έχουμε υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με τον διεθνή αυτόν Οργανισμό για τη σύσταση  Ομάδας Υποστήριξης Υλοποίησης, η οποία θα λειτουργεί με όρους εντολής την παροχή εξειδικευμένης υποστήριξης και τεχνικής βοήθειας προς την Ομάδα Υλοποίησης των Μεταρρυθμίσεων (Βασική και Ευρύτερη) του Υπουργείου Υγείας.

Ερ. Απαραίτητη προϋπόθεση εφαρμογής του ΓεΣΥ είναι η οικονομική και διοικητική αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων. Πόσο εύκολα μπορεί να επιτευχθεί; Πώς θα προχωρήσει η αυτονόμηση των κρατικών νοσηλευτηρίων;  Τα νοσοκομεία θα είναι εταιρείες ιδιωτικού ή δημόσιου δικαίου; Πώς θα γίνεται η διαχείριση του προϋπολογισμού;
Απ.
Θα διαφοροποιήσω το ερώτημα: Μπορεί να επιτευχθεί η βιωσιμότητα του ΓεΣΥ χωρίς την οικονομική και διοικητική αυτονόμηση και αναδιοργάνωση των δημόσιων νοσηλευτηρίων και των αστικών και αγροτικών κέντρων; Η απάντηση είναι πως όχι.  Η αυτονόμηση είναι η καθόλα απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να καταστεί εφικτή η πλήρης λειτουργία τους στη βάση διεθνών προτύπων και βέλτιστων πρακτικών για ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ποιότητας των υπηρεσιών τους, στοιχεία που μπορούν διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του συστήματος. Συνεπώς, τα πέντε Γενικά Νοσοκομεία που λειτουργούν σήμερα στις επαρχίες μας συν το Μακάρειο Νοσοκομείο, θα  μετεξελιχθούν σε Οργανισμούς Δημοσίου Δικαίου, δηλαδή σε αυτόνομες οντότητες με νομική, οικονομική, διοικητική και επιστημονική ανεξαρτησία.
Για να επιτευχθούν τα πιο πάνω χρειάζονται σαφώς αλλαγές και στον τρόπο οργάνωσης και διοίκησης των νοσηλευτηρίων με διαφοροποιήσεις στις δομές, που στο παρόν απουσιάζουν από τα κρατικά νοσηλευτήρια. Μια τέτοια αλλαγή είναι η διοίκηση των αυτόνομων Οργανισμών να γίνεται από Διοικητικό Συμβούλιο, Γενικό Εκτελεστικό Διευθυντή και Επιστημονικό Συμβούλιο. Ως προς την διαχείριση του προϋπολογισμού, ο κάθε ένας από αυτούς τους Οργανισμούς θα είναι υπεύθυνος για τα του οίκου του και ως ανεξάρτητη οντότητα, θα προβαίνει ο ίδιος στη ρύθμιση του προϋπολογισμού του.

Ερ. Θα είναι σε θέση τα δημόσια νοσοκομεία να ανταγωνιστούν τα ιδιωτικά; Πώς θα επιτευχθεί αυτό;
Απ.
Τα δημόσια νοσηλευτήρια θα πρέπει να είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τα ιδιωτικά αφού μέσα από τη μεταρρύθμιση του συστήματος, στοχεύουμε στην αναβάθμιση και στον εκμοντερνισμό των υφιστάμενων δομών τους. Αυτό θα γίνει μέσω ποικίλων τρόπων, όπως η εξέλιξη αριθμού νοσηλευτηρίων σε Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία διεθνών προδιαγραφών, ικανά να προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και ένα ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον για διακεκριμένους επαγγελματίες υγείας. Ένας άλλος τρόπος είναι η ένταξή τους σε δίκτυα, αξιοποιώντας έτσι τη συμπληρωματικότητά τους και τις οικονομίες κλίμακας, συμβαδίζοντας με την πρόοδο της τεχνολογίας και τις αυξανόμενες απαιτήσεις για σύνθετη φροντίδα. Η δημιουργία χώρων νοσηλείας που θα παρέχουν εξειδικευμένη διαγνωστική και θεραπευτική φροντίδα υγείας είναι ένα ακόμα στοιχείο που περιλαμβάνεται στους σχεδιασμούς μας, όπως και η μετεξέλιξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με επίκεντρο τον άνθρωπο, μέσω της μετατροπής των δημόσιων και ιδιωτικών Κέντρων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας σε ένα δίκτυο Οικογενειακών Μονάδων Υγείας με δράσεις που θα προάγουν την υγεία και θα προσφέρουν ενεργό πρόληψη, θεραπεία και αποκατάσταση στον πληθυσμό που θα καλύπτουν.  
Και σαφώς, σε όλους αυτούς τους σχεδιασμούς δεν θα μπορούσε να αγνοηθεί το κομμάτι της τεχνολογίας όπου θα γίνεται αναβαθμισμένη χρήση της τελευταίας τεχνολογίας της πληροφορικής για την ποιοτική διαχείριση των ασθενών, την αποτελεσματική διαχείριση των Μονάδων Υγείας αλλά και του όλου Συστήματος Υγείας.

Ερ. Υπάρχουν επικρίσεις ότι το προταθέν σύστημα πάσχει επειδή παρουσιάζονται καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά στον χρόνο παραπομπής του ασθενή από τον γενικό ιατρό στον ειδικό και επειδή αποτελεί μονοπωλιακό σύστημα. Τι απαντάτε; Πώς θα κερδίσετε μεγάλη μερίδα ιδιωτών γιατρών;
Απ.
Μετά από σοβαρή μελέτη διαφάνηκε η αναγκαιότητα ύπαρξης του θεσμού του γενικού ιατρού αφού αυτός θα αποτελεί τον θυροφύλακα του όλου συστήματος, προφυλάσσοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το σύστημα από τυχόν κατάχρηση. Ο θεσμός αυτός λειτουργεί και στις χώρες όπου εφαρμόζεται το  πολυασφαλιστικό σύστημα, όπως την Ολλανδία. Ναι, προβλήματα μέσω της εφαρμογής του γενικού ιατρού υπάρχουν και ο περιορισμός τους μας απασχολεί. Τέτοια προβλήματα είναι η πιθανή ανάπτυξη ιδιάζουσας σχέσης μεταξύ γενικού και ειδικού ιατρού ή ακόμη και η πιθανή καθυστέρηση για  παραπομπή κάποιων περιστατικών στον ειδικό γιατρό, όπως επίσης και ο περιορισμένος αριθμός των γενικών ιατρών που έχουμε σήμερα. Τέτοιες αδυναμίες που ενδεχομένως να υπάρξουν, θα αντιμετωπιστούν και θα ελαχιστοποιηθούν με τη βοήθεια του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας και του Υπουργείου Υγείας. Για την κάλυψη του απαιτούμενου αριθμού γενικών ιατρών προβλέπεται όπως ως γενικός γιατρός να μπορεί να δηλωθεί και γιατρός με ειδικότητα γενικής ιατρικής, παιδίατροι ή ακόμη και ιατροί άλλων ειδικοτήτων, όπως είναι οι παθολόγοι. Άλλωστε αυτό εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως την Αγγλία και τη Γερμανία.

Ερ. Σε τι ύψος βρίσκονται αυτή τη στιγμή τα ποσοστά εισφορών-συνεισφορών; Θα αυξηθούν μέχρι την υλοποίηση του ΓεΣΥ; Θα οδηγήσει το κράτος σε μεγαλύτερες εισφορές με αποτέλεσμα μεγαλύτερη φορολογία των πολιτών ή το ΓεΣΥ θα αποτελέσει μαύρη τρύπα το ΓεΣΥ; Πόσα χρήματα θα δαπανηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό;
Απ.
Είμαι από τους ανθρώπους που απέχουν από κασσανδρολογίες για αυτό και ό,τι κάνουμε, το πράττουμε βάσει μελετών. Ως προς τα ποσά των συνεισφορών, αυτά δεν έχουν ακόμη καθοριστεί ακόμη, αλλά υπολογίζονται να ανέρχονται σε:
-    2,55% επί των ολικών αποδοχών του για κάθε μισθωτό,
-    3,25% επί των ολικών αποδοχών του κάθε μισθωτού του για κάθε εργοδότη,
-    4,55%  επί των ολικών αποδοχών του για κάθε αυτοτελώς εργαζόμενο,
-    2,55% επί του ποσού της σύνταξης του για κάθε συνταξιούχο.
Η συνεισφορά της Κυβέρνησης θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα του κρατικού Προϋπολογισμού για την υγεία, χωρίς καμία πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση των πολιτών.

Ερ.  Σε  τι φάση βρίσκεται η μελέτη της εφαρμογής ανοικτού συστήματος, το οποίο θα επιτρέπει τη συμμετοχή περισσότερων από έναν ασφαλιστικών οργανισμών. Ποια τα οφέλη του πολυασφαλιστικού συστήματος υγείας; Έχουμε σκοπό να πάμε από μονοασφαλιστικό σε πολυασφαλιστικό σύστημα υγείας;
Απ.
Παρότι το σύστημα που θα εφαρμοστεί στην Κύπρο θα είναι ένα κλειστό ασφαλιστικό σύστημα, δηλαδή μία κρατική ασφάλιση που θα προσφέρεται μέσω του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας, το Υπουργείο Υγείας θα προχωρήσει στην εκπόνηση ειδικής μελέτης από εμπειρογνώμονες, η οποία θα απαντά σε πολλά ερωτήματα που σήμερα μας απασχολούν. Δηλαδή, μπορεί το υπάρχον σύστημα να μετεξελιχτεί σε πολυασφαλιστικό; Πότε θα μπορεί να γίνει και πώς θα γίνει; Εκ πρώτης, τα πλεονεκτήματα που συνοδεύουν τη μετεξέλιξη του συστήματος σε ένα ανοικτό σύστημα ασφάλισης αφορούν τόσο στο ιατρικό κομμάτι και στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών όσο και στην αγορά εργασίας και την οικονομία της χώρας μας. Ενδεικτικά σημειώνω ότι τέτοια πλεονεκτήματα είναι η δυνατότητα από τον πολίτη για αλλαγή παρόχου ασφάλισης υγείας, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας εξυπηρέτησης, η περαιτέρω συγκράτηση των συνολικών δαπανών για την υγεία, η διασφάλιση της ποιότητας της προσφερόμενης ιατρικής φροντίδας, ακόμη και η δυνατότητα αξιοποίησης επιπρόσθετων ασφαλιστικών προϊόντων σε ευνοϊκότερες τιμές. Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα είναι η αποφυγή δημιουργίας καρτέλ μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών ιατρικής φροντίδας που δύναται να δημιουργηθεί με την ύπαρξη ενός μόνο ασφαλιστικού Οργανισμού και η ύπαρξη εναλλακτικών επιλογών σε περίπτωση που εντοπιστούν σημάδια μη βιωσιμότητας του κρατικού μοντέλου ασφάλισης. Επιπρόσθετα, η διατήρηση της δραστηριότητας ή και η περαιτέρω ανάπτυξη των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών στην Κύπρο, θα αποφέρει οφέλη για την αγορά εργασίας και την κυπριακή οικονομία καθώς απασχολούν σημαντικό αριθμό εργαζομένων.
 

Ερ. Έχουν προκηρυχθεί προσφορές για το λογισμικό του ΓεΣΥ;
Απ.
Κατ’ αρχάς επιτρέψετε μου να πω ότι η ηλεκτρονική διακυβέρνηση της υγείας θα προσφέρει τεράστια ιατρικά, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη στον τόπο μας και θα καλύψει τόσο το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα όσο και τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας. Τα πρώτα χειροπιαστά οφέλη, όπως είναι η αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών και ο περιορισμός των δαπανών, έχουν ήδη διαφανεί μέσα από την εφαρμογή ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Υγείας στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας και στο Γενικό Νοσοκομείο Αμμοχώστου. Με βάση αυτά και έχοντας λάβει την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου για επέκταση της μηχανογράφησης σε όλα τα δημόσια νοσοκομεία και ιατρικά κέντρα, το Υπουργείο  Υγείας, ως η αρμόδια Αρχή, θα προχωρήσει στην επέκταση των λειτουργιών ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Υγείας σε όλα τα δημόσια νοσηλευτήρια και ιατρικά κέντρα με τη διαδικασία των ανοικτών προσφορών. Την παρούσα στιγμή και έχοντας συμβουλευτεί και τη Γενική Λογιστή αλλά και τον Γενικό Ελεγκτή, το Υπουργείο Υγείας  βρίσκεται στη διαδικασία ετοιμασίας των εγγράφων του Διαγωνισμού. Η προκήρυξη τού αναμένεται μέσα στο επόμενο σύντομο διάστημα.

Ερ. «Απαιτείται η έγκαιρη νομοθετική ρύθμιση μιας εκτενούς ομάδας θεμάτων, η οποία προϋποθέτει την υποβολή και την έγκριση τροποποιήσεων σε υφιστάμενες νομοθεσίες πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους». Σε τι είδους τροποποιήσεις αναφέρεστε;
Απ.
Οι τροποποιήσεις και οι ρυθμίσεις της νομοθεσίας που απαιτείται να γίνουν καλύπτουν ποικίλα ζητήματα. Δεν είναι υπερβολή να πω ότι τροποποιήσεις απαιτούνται σχεδόν για τα πάντα. Για παράδειγμα, χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση για την αυτονόμηση και αναδιάρθρωση των δημόσιων νοσηλευτηρίων και ιατρικών κέντρων.  Απαιτείται επίσης να γίνει ένας καινούριος νόμος για τα νοσοκομεία, ο οποίος θα διέπει τη λειτουργία των νοσηλευτηρίων. Τα οργανογράμματα, τα νέα Σχέδια Υπηρεσίας, οι νέες δομές θα πρέπει να καλυφθούν από νομοθετική ρύθμιση. Ένα άλλο παράδειγμα που χρήζει νομοθετικής ρύθμισης είναι οι αλλαγές που θα πρέπει να υπάρξουν στα  καταστατικά ίδρυσης των Οργανισμών Δημοσίου Δικαίου, με σκοπό τη βελτίωση των διοικητικών και λειτουργικών τους δομών. Πρόσθετα, μια μεγάλη νομοθετική αλλαγή είναι και η νομοθεσία που θα διέπει το ΓεΣΥ. Βεβαίως όμως υπάρχουν και δεκάδες άλλες νομοθεσίες που επηρεάζονται και θα χρειαστούν  τροπολογίες.

Ερ. Έπιασε δουλειά η Διεθνής Συμβουλευτική Ομάδα Υλοποίησης;  Σε ποια ζητήματα πιστεύετε θα μας βοηθήσει;
Απ.
Πρόσφατα το Υπουργείο Υγείας προχώρησε στην υπογραφή Συμφωνίας Συνεργασίας με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για τη σύσταση Ομάδας Υποστήριξης Υλοποίησης. Η Ομάδα έχει ήδη αρχίσει το έργο της, που είναι η παροχή υποστήριξης από τον ΠΟΥ προς την Ομάδα Υλοποίησης των Μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Υγείας μέσω καθοδήγησης, τεχνικής βοήθειας, συμβουλών, εκπαίδευσης, επίλυσης προβλημάτων και γενικότερα, δραστηριοτήτων επιτάχυνσης της υλοποίησης των επιμέρους δράσεων της μεταρρύθμισης. Ουσιώδες στοιχείο αποτελεί για εμάς και το γεγονός ότι ο ΠΟΥ έχει τη δυνατότητα να αντλεί και να αξιοποιεί ευρείας εμβέλειας εμπειρογνώμονες από το διεθνές περιβάλλον με εμπειρίες και εξειδίκευση. Τα χαρακτηριστικά αυτά εκτιμούνται ως βαρύνουσας σημασίας και θεωρούμε πως θα λειτουργήσουν προς όφελος των πυλώνων υλοποίησης που έχουν τεθεί στο Επιχειρησιακό Σχέδιο υλοποίησης των  μεταρρυθμίσεων στον τομέα της υγείας της Κύπρου, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο τα ουσιώδη συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

 

Δειτε Επισης

Αυτοί είναι οι βραβευθέντες των 11ων ΚΕΒΕ Business Leader Awards
Ν. Χριστοδουλίδης: Αρχίζει rebranding της Κύπρου με επίκεντρο τις διεθνείς αγορές-Τα πέντε οφέλη από τη νέα αναβάθμιση της οικονομίας
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Τιμητικό βραβείο Business Leader στον Φάνο Επιφανίου
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Βραβείο Business Leader στον Ιάκωβο Ιακώβου
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Βραβείο Business Leader στον Νίκο Ξάνθου Σαρρή
Βράβευση Έλενας Γαλανού στα ΚΕΒΕ Business Leader Awards-Business Leader στην κατηγορία «Εμπόριο»
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: O Prabhat K. Jha Business Leader στην κατηγορία «Ναυτιλία»
Βραβείο Business Leader στον Πανίκο Νικολάου στα ΚΕΒΕ Business Leader Awards
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Βραβείο Business Leader στον Δρ. Νικόλαο Ζαμπόγλου
ΚΕΒΕ Business Leader Awards: Ο Δρ. Μαρίνος Σωτηρίου Business Leader στην κατηγορία «Υπηρεσίες»