Powered by

Κυπριακές: Ο επενδυτής, η αναδιάρθρωση και οι οφειλές

Ο υπουργός Συγκοινωνιών Μάριος Δημητριάδης παραδέχεται πλέον ανοικτά πως αν δεν βρεθεί επενδυτής για τις Κυπριακές Αερογραμμές η εταιρεία δεν θα είναι βιώσιμη.

Η επίσημη πρόσκληση άλλωστε προς επενδυτές είναι μία σαφής ένδειξη πως τα περιθώρια έχουν στενέψει. Το γεγονός ότι η εταιρεία ψάχνει εναγωνίως στρατηγικό επενδυτή σε μία χρονιά που έκανε πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων 29εκ. ευρώ και που το σχέδιο αναδιάρθρωσης προέβλεπε επιστροφή σε κερδοφορία είναι ενδεικτικά πως η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη ακόμα κι αν η κρατική ενίσχυση των 100 και πλέον εκατομμυρίων κριθεί συμβατή.

Στην προσπάθεια να κριθεί συμβατή η ενίσχυση που έλαβε η εταιρεία, περιλαμβάνεται και η πώληση των δύο χρονοθυρίδων στο Χίθροου αλλά και προηγουμένως η πώληση άλλων περιουσιακών στοιχείων.

Πατήστε για μεγέθυνση


Όπως αναφέρεται στο σχέδιο αναδιάρθρωσης, ο στόλος θα πρέπει να μειωθεί στα έξι αεροσκάφη κάτι που έγινε τον Δεκέμβριο του 2013 ενώ θα συνεχιζόταν η εμπορική εκμετάλλευση των πέντε ενοικιαζόμενων όπως κι έγινε. Με τη μείωση των αεροσκαφών, ακολουθούσε μείωση των δρομολογίων στα 13 τα οποία αφορούν τους προορισμούς Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Άμστερνταμ, Παρίσι, Μόσχα, Σόφια, Φρανκφούρτη, Μόναχο,  Ζυρίχη, Τελ Αβίβ, Βηρυτός και Στάνστετ.  Η μείωση στα δρομολόγια ισοδυναμεί με μείωση 35% στη μεταφορική ικανότητα της εταιρείας.
Το σχέδιο αναδιάρθρωσης προέβλεπε επίσης μέτρα περιστολής των δαπανών συνολικού ύψους  42,5-52,5 εκατομμυρίων ευρώ έως το τέλος του οικονομικού έτους 2014 σύμφωνα με το βασικό σενάριο. Οι βασικές συνιστώσες είναι οι απολύσεις προσωπικού (10-20 εκατομμύρια ευρώ), άλλες μειώσεις στις δαπάνες προσωπικού (2,5-5 εκατομμύρια ευρώ), η μείωση στις δαπάνες για καύσιμα (που θα προκύψουν από τον ενοποιημένο στόλων αεροσκαφών Airbus A320 με αναδιαμορφωμένο αριθμό θέσεων, (10-20 εκατομμύρια ευρώ), η εξοικονόμηση των δαπανών για τους επιβάτες (όπως κατάργηση της δυνατότητας γεύματος για τους επιβάτες της οικονομικής θέσης (5-7,5 εκατομμύρια ευρώ), η επαναδιαπραγμάτευση των τελών υπηρεσιών εδάφους στο αεροδρόμιο LCA (2-4,5 εκατομμύρια ευρώ), η επαναδιαπραγμάτευση των τελών αεροδρομίου και των τελών κατά τη διαδρομή (1,5-4 εκατομμύρια ευρώ), η κατάργηση των εξόδων μίσθωσης αεροσκαφών (2,5-5 εκατομμύρια ευρώ).

Πατήστε για μεγέθυνση

Όσον αφορά τις νέες πρωτοβουλίες σχετικά με τα έσοδα, το σχέδιο αναδιάρθρωσης προβλέπει αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων ύψους 2-3 % κατ’ έτος από το 2015 σύμφωνα με το βασικό σενάριο. Με βάση το απαισιόδοξο σενάριο, το σχέδιο αναδιάρθρωσης προβλέπει 1 % μείωση των εσόδων το 2014 και μηδενική αύξηση μετά το 2015.
Επιπροσθέτως, το σχέδιο αναφέρει συμπληρωματικά έσοδα από πρόσθετες υπηρεσίες παρεχόμενες στους επιβάτες χωρίς να κάνει συγκεκριμένες υποθέσεις σχετικά με το ύψος τους.
Το σχέδιο αναδιάρθρωσης περιλαμβάνει ένα αισιόδοξο και ένα απαισιόδοξο σενάριο. Το απαισιόδοξο σενάριο αντανακλά μόνο τη μείωση των εσόδων που περιγράφεται στην αιτιολογική σκέψη (38) παραπάνω και προϋποθέτει ζημιές προ τόκων και φόρων (EBIT) ύψους 0,3 εκατομμυρίων ευρώ για το 2014, μηδενικά αποτελέσματα για το 2015 και κέρδη ύψους 0,3 εκατομμυρίων για το 2016 και το 2017.

Πατήστε για μεγέθυνση

Το σχέδιο αναγνωρίζει ορισμένους κινδύνους που συνδέονται με την ανάκτηση της βιωσιμότητας, χωρίς αυτοί να αντανακλώνται στο χείριστο σενάριο. Ειδικότερα:
α.    Μακροοικονομικός κίνδυνος, ο οποίος συνδέεται ιδίως με μια πιθανή άνοδο στην τιμή του πετρελαίου ή μια μεταβολή στη συναλλαγματική ισοτιμία δολαρίου/ευρώ. Σε οποιοδήποτε από αυτά τα παραδείγματα κινδύνου, στο σχέδιο υπολογίζεται ξεχωριστά ότι μια μεταβολή της τάξης του [0-2,5]% θα έχει αντίκτυπο περίπου [200-700] χιλιάδες ευρώ για ένα έτος.
β.    Κίνδυνος αυξημένου ανταγωνισμού στα δρομολόγια προς το Τελ Αβίβ και τη Μόσχα.
Τα συνολικά έξοδα αναδιάρθρωσης ανέρχονται σε 147,4 εκατομμύρια ευρώ και κατανέμονται στις ακόλουθες κατηγορίες:

Οι κυπριακές αρχές, ανέφερε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αναγνωρίζουν ότι η ενίσχυση αναδιάρθρωσης προς τη Cyprus Airways δύναται να προκαλέσει στρέβλωση του ανταγωνισμού. Επομένως, προτείνουν να θεωρηθούν ορισμένα από τα προαναφερθέντα μέτρα ως αντισταθμιστικά, γεγονός που μπορεί να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις στον ανταγωνισμό και τους ανταγωνιστές. Ειδικότερα:
α.    Διακοπή κερδοφόρων δρομολογίων που αντιπροσωπεύουν το 8,8 % των διαθέσιμων επιβατοχιλιόμετρων  το 2012. Επιπλέον, μείωση της μεταφορικής ικανότητας στα κερδοφόρα δρομολόγια Λονδίνου, Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Χανιών. Οι κυπριακές αρχές, αναφέρει η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Κομισιόν, θεωρούν ότι το 24 % της μείωσης  θα αφορά κερδοφόρα δρομολόγια.
β.    Πώληση των δύο χρονοθυρίδων στο Χίθροου. Δεδομένου ότι είναι ένα ελκυστικό αεροδρόμιο, οι κυπριακές αρχές θεωρούν ότι οι χρονοθυρίδες αυτές θα προσφέρουν επαρκή αντιστάθμιση σε δυνητικούς ανταγωνιστές.
γ.    Μείωση του στόλου κατά 7 αεροσκάφη.

H Κύπρος δεν υπέβαλε πειστικές και ολοκληρωμένες πληροφορίες σχετικά με την κερδοφορία των δρομολογίων που εγκαταλείπονται, σχολίαζε η Επιτροπή, προσθέτοντας πως τα παρεχόμενα συνοπτικά δεδομένα καταδεικνύουν ότι τουλάχιστον δύο από τα δρομολόγια (Αγία Πετρούπολη και Θεσσαλονίκη-Ρόδος), δεν φαίνεται να κάλυπταν ούτε το μεταβλητό κόστος τους το 2012.

 

Δειτε Επισης

Η ευρωπαϊκή οδηγία για διαχειριστές και αγοραστές πιστώσεων-Δέσμη εναρμονιστικών νομοσχεδίων στην Βουλή
Στην ΟΕΒ ο Σύνδεσμος Απεικονιστικών Κέντρων Ιατρικής
Εγκαινιάστηκε το πάρκο Γκογκέν στο Ζακάκι-Ο δημόσιος κήπος της δυτικής Λεμεσού (photos)
Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα για αιτήσεις από κουρεμένους καταθέτες-Η καταληκτική ημερομηνία
Πώς η ελληνική Kaizen Gaming κατάφερε να βρίσκεται στην κορυφή των εταιρειών GameTech παγκοσμίως
Ο υπέροχος κύριος John Malkovich στην Κύπρο
Έρχεται η απόλυτη γαστρονομική εμπειρία που κανένας λάτρης της gourmet κουζίνας δεν πρέπει να χάσει
Ξεκαθαρίζει η Primetel: Ανανέωση της συμφωνίας διανομής αθλητικού περιεχομένου με τη Cyta
Σε τροχιά υλοποίησης γραμμικό πάρκο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης στον ποταμό Γιαλιά(pics)
«Μια από τις ιστορίες επιτυχίας της MUFG το κυπριακό γραφείο»-Η αλματώδης ανάπτυξη και τα επόμενα πλάνα