Γεωργίου: Με φειδώ οι εκποιήσεις
10:00 - 22 Ιουλίου 2014
o Μετά την ολοκλήρωση των stress tests τα πιστωτικά ιδρύματα θα επανεξετάσουν τη πολιτική διαμόρφωσης καταθετικών και δανειακών επιτοκίων
o Η δυνατότητα για εκποιήσεις κύριας κατοικίας θα εφαρμόζεται από τα πιστωτικά ιδρύματα με φειδώ και μόνο στις περιπτώσεις που θα έχουν εξεταστεί όλες οι άλλες λύσεις και έχουν εξαντληθεί όλα τα περιθώρια μιας βιώσιμης αναδιάρθρωσης
o Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αναζητήσουν κεφάλαια και μέσω άλλων μηχανισμών και χρηματοοικονομικών εργαλείων
o Σε διαπραγματεύσεις με την ΕΤΥΚ για τον καθορισμό νέου ωραρίου εργασίας που να αντικατοπτρίζει τις νέες συνθήκες εργασίας
o Οι τράπεζες φαίνεται να επιστρέφουν στη παραδοσιακή θεμελιώδη αρχή λειτουργίας που έχει μπει στο περιθώριο τα χρόνια πριν την κρίση
Την ανάγκη όπως ως οικονομία επενδύσουμε σε ένα αναπτυξιακό σχέδιο οικονομικής πολιτικής που θα στηρίζεται σε ένα θεσμικό, νομικό και φορολογικό πλαίσιο το οποίο να διευκολύνει την επιχειρηματικότητα, τονίζει ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Τραπεζών και Διευθύνων Σύμβουλος της Alpha Bank Κύπρου Γιώργος Γεωργίου.
Σε σχέση με το επίμαχο θέμα του νομοσχεδίου για τις εκποιήσεις ακινήτων, σχολιάζει πως η δυνατότητα για εκποιήσεις πρώτης κατοικίας θα εφαρμόζεται με φειδώ από τα τραπεζικά ιδρύματα κάτι που άλλωστε έχει καταδείξει και η πρακτική που εφαρμόστηκε στο παρελθόν.
Ο κ. Γεωργίου, αφήνει μήνυμα αισιοδοξίας πως με την ολοκλήρωση των stress tests οι τράπεζες θα επανεξετάσουν τη πολιτική διαμόρφωσης των επιτοκίων τους.
Ποιες προτεραιότητες θέτετε ως νέος πρόεδρος του συνδέσμου Τραπεζών;
Με την ανάληψη της θέσεως του Προέδρου του Συνδέσμου Τραπεζών Κύπρου (ΣΤΚ), οι στόχοι μου ουσιαστικά ταυτίζονται με την αποστολή του συνδέσμου. Βασική επιδίωξη του ΣΤΚ είναι να συμβάλει στην αξιολόγηση και διαμόρφωση προτάσεων προς τις εποπτικές Αρχές, τα κυβερνητικά όργανα, τη Βουλή και άλλους θεσμικούς φορείς σε ότι αφορά τα χρηματοοικονομικά θέματα.
Θέλω να τονίσω ότι ο ΣΤΚ δεν καθορίζει τιμολογιακές πολιτικές ή πολιτικές διαχείρισης σχέσεων με τους πελάτες των εμπορικών τραπεζών και ότι αυτές οι πολιτικές καθορίζονται και εγκρίνονται από τα διοικητικά όργανα της κάθε τράπεζας.
16 περίπου μήνες μετά τις αποφάσεις του Eurogroup πως θα σκιαγραφούσατε τον χρηματοπιστωτικό τομέα στην Κύπρο σήμερα;
Η κυπριακή οικονομία έχει επηρεασθεί σημαντικά από την οικονομική κρίση που εκδηλώθηκε στην Ευρώπη και τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε μια συνεχή πορεία ύφεσης. Οι οικονομικές συνθήκες έχουν επιδεινωθεί δραματικά μετά τις αλλαγές που έχουν επιφέρει τα γεγονότα του Μαρτίου του 2013 και η εφαρμογή του Μνημονίου στην Κύπρο.
Τα προβλήματα του τραπεζικού τομέα στην Κύπρο, προκλήθηκαν από αριθμό διαφορετικών παραγόντων, κάποιοι εκ των οποίων ήταν εκτός του ελέγχου της Κυπριακής Δημοκρατίας και αρκετοί εκ των έσω. Όσον αφορά στους εξωτερικούς παράγοντες της κρίσεως, σημειώνονται κατ’ αρχήν η φιλελευθεροποίηση της αγοράς, που σε συνδυασμό με την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το ευρώ, είχε ως αποτέλεσμα την απελευθέρωση και εισροή μεγάλης ρευστότητας σ’ ένα κλειστό τραπεζικό σύστημα. Έτσι, κατέστη δύσκολος ο περιορισμός της πιστωτικής επέκτασης με τους παραδοσιακούς νομισματικούς τρόπους.
Ένας άλλος εξωγενής παράγοντας ήταν η παγκόσμια οικονομική κρίση, η οποία αρχικά κτύπησε έμμεσα τις τράπεζες, μέσω της εμπλοκής τους σε επενδύσεις στο εξωτερικό, ενώ αργότερα είχε άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία της Κύπρου.
Αναφορικά με τις ενδογενείς αιτίες, η κυριότερη ίσως να ήταν η αποτυχία μας να εκτιμήσουμε ότι η λειτουργία ενός μεγάλου τραπεζικού συστήματος, πέρα από τα οφέλη, εμπεριέχει ουσιαστικούς κινδύνους. Ως εκ τούτου, δεν δόθηκε η δέουσα προσοχή σε πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης οποιασδήποτε πιθανής έκτακτης ανάγκης.
Οι αποφάσεις του Eurogroup και η μέθοδος που επιλέγηκε για την αναδιάρθρωση και ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζικών ιδρυμάτων, ήτοι το κούρεμα καταθέσεων, επέφερε ένα πολύ μεγάλο πλήγμα στην αξιοπιστία του κυπριακού τραπεζικού συστήματος και οδήγησε σε περαιτέρω επιδείνωση του οικονομικού κλίματος.
Η πιο πάνω επιλογή, οδήγησε σε δραματική αύξηση των καθυστερήσεων, μείωση τραπεζικών εργασιών, μείωση κερδοφορίας και απώλεια κεφαλαίων. Παρόλα αυτά, η μέχρι σήμερα καλή πορεία εφαρμογής των μέτρων αναδιάρθρωσης του μνημονίου και η αποφασιστικότητα της κυπριακής κυβέρνησης να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει, είχαν ως αποτέλεσμα την μέχρι τώρα επιτυχή ολοκλήρωσης της εξέτασης της κυπριακής οικονομίας από την Τρόικα. Αυτό συνέβη παρά:
• τη μεγάλη υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας, την επιδείνωση της αγοράς εργασίας και την πτώση στις τιμές των ακινήτων
• τα χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης στον τραπεζικό τομέα και
• τη υφεσιακή επίπτωση των διαρθρωτικών μέτρων για την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων
Μέσα σε αυτό το πρωτόγνωρο κλίμα που βιώσαμε, τα πιστωτικά ιδρύματα κατάφεραν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης τους είτε μέσω της διάσωσης τους εκ των έσω (bail-in), δηλαδή από κεφάλαια καταθετών τους, είτε από κεφάλαια των φορολογούμενων (bail-out) είτε με άντληση κεφαλαίων από υφιστάμενους ή νέους μετόχους.
Επομένως, είναι επιτακτική η ανάγκη τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα της χώρας να εφαρμόσουν με συνέπεια τις αναγκαίες εκείνες μεταρρυθμίσεις που θα οδηγήσουν στη ριζική αναδιάρθρωση και εξυγίανση τους, έτσι ώστε να διασφαλισθεί η εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργίας τους και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των πελατών και των αγορών.
Οι τράπεζες θα πρέπει να προετοιμασθούν και να προσαρμοστούν στις ραγδαίες εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στο περιβάλλον που λειτουργούν και οι σημαντικότερες προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν είναι:
• οι νέες υποχρεωτικές και απαιτητικές εποπτικές οδηγίες αναφορικά με την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τη διαχείριση των πιστωτικών και λειτουργικών κινδύνων, όπως επίσης και των κινδύνων αγοράς και ρευστότητας τους καθώς και των κανόνων εσωτερικής διακυβέρνησης
• η προβλεπόμενη χρηματοοικονομική συρρίκνωση, η σμίκρυνση του μεγέθους του τραπεζικού συστήματος και η συγκεντροποίηση στην Ευρωζώνη
• η υλοποίηση της λεγόμενης τραπεζικής ένωσης / εποπτείας και της Ευρωπαϊκής Εγγύησης Καταθέσεων
• οι αυξημένες υποχρεώσεις για προσαρμογές και αναβαθμίσεις του τομέα της τεχνολογίας και της πληροφορικής
• η αλλαγή στις προσδοκίες και τις ανάγκες των πελατών μας
Ως αποτέλεσμα των πιο πάνω, οι βασικές προτεραιότητες των πιστωτικών ιδρυμάτων στα επόμενα χρόνια είναι:
• η θωράκιση της κεφαλαιακής τους επάρκειας, η οποία μετά την ανακεφαλαιοποίηση τους (που επιτεύχθηκε από κεφάλαια από την Τρόικα, η από καταθέτες με νομοθετική ρύθμιση ή από υφιστάμενους ή νέους μετόχους) θα επιτυγχάνεται κυρίως από την οργανική τους κερδοφορία και την ικανότητα τους να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια
• η σωστή διαχείριση της ρευστότητας τους
• η εξυγίανση του δανειακού τους χαρτοφυλακίου, ιδιαίτερα μέσω της ενεργητικής διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων και
• ο αυστηρός έλεγχος των λειτουργικών εξόδων
Πρόσφατα η διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας μίλησε για προσπάθεια μείωσης των επιτοκίων με την ολοκλήρωση των stress test; Είναι οι τράπεζες έτοιμες και μπορούν να κάνουν κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση;
Στα παρόν στάδιο τα ονομαστικά επίπεδα τόσο των καταθετικών όσο και των δανειακών επιτοκίων, καθορίζονται από τα επίπεδα ρευστότητας (να σημειώσουμε ότι με τέλος Μαΐου 2014 τα υπόλοιπα καταθέσεων στο τραπεζικό σύστημα ήταν περίπου 46δις ευρώ ενώ αυτά των δανείων 61δις ευρώ ήτοι ένα ονομαστικό έλλειμμα ρευστότητας περίπου ευρώ 15 δις), το περιθώριο κινδύνου που απαιτείται για χώρες που είναι υπό το καθεστώς Μνημονίου και την ύπαρξη περιοριστικών μέτρων για κίνηση κεφαλαίων προς το εξωτερικό.
Είμαστε βέβαιοι ότι μετά την ολοκλήρωση του διαγνωστικού ελέγχου που διενεργείται υπό την εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής (EBA), τα πιστωτικά ιδρύματα θα επανεξετάσουν τη πολιτική διαμόρφωσης καταθετικών και δανειακών επιτοκίων με στόχο να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τόσο των καταθετικών όσο και των δανειακών τους πελατών.
Θα δεσμευόσασταν εκ μέρους των μελών σας πως οι πρόνοιες του νομοσχεδίου για εκποιήσεις ακινήτων θα εφαρμόζονται με φειδώ και μόνο στις περιπτώσεις που εξετάστηκαν όλες οι άλλες λύσεις;
Εν μέσω της πέμπτης αξιολόγησης, οι πιστωτές μας έχουν καταστήσει σαφές ότι τα νομοσχέδια για τις εκποιήσεις ακινήτων και την αφερεγγυότητα αποτελούν προϋπόθεση τόσο για την αξιολόγηση όσο και για την εκταμίευση της επόμενης δόσης.
Εξ όσων γνωρίζουμε είναι προς ψήφιση επίμαχο νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις που θα σκοπεύει, μέσω νομοθετικών τροποποιήσεων, στη εύρυθμη και την αποτελεσματική διεξαγωγή της διαδικασίας εκποίησης ακινήτων.
Το ουσιώδες είναι να τηρηθούν ισορροπίες μεταξύ των δικαιωμάτων και των δύο μερών. Δηλαδή και του πιστωτή και του οφειλέτη. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι σημερινές πρόνοιες της νομοθεσίας και οι προβλεπόμενες διαδικασίες είναι προβληματικές και ατέρμονες αφού δεν παρέχουν μια γρήγορη και σύντομη διαδικασία. Είναι αυτονόητο ότι η έγκριση της νομοθεσίας για τις εκποιήσεις θα λειτουργήσει ως ένα κίνητρο, ώστε αυτοί που έχουν την δυνατότητα, να ξεκινήσουν να αποπληρώνουν τα δάνεια τους.
Είναι αυτονόητο και έχει παρατηρηθεί διαχρονικά ότι οι πρόνοιες του υπό ψήφιση νομοσχεδίου για εκποιήσεις ακινήτων, ιδιαίτερα αυτές που αφορούν την κύρια κατοικία θα εφαρμόζονται από τα πιστωτικά ιδρύματα με φειδώ και μόνο στις περιπτώσεις που θα έχουν εξεταστεί όλες οι άλλες λύσεις και έχουν εξαντληθεί όλα τα περιθώρια μιας βιώσιμης αναδιάρθρωσης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι αν στην παραδοχές των ασκήσεων προσημείωσης ακραίων καταστάσεων (stress test) στα οποία θα υποβληθούν τα πιστωτικά ιδρύματα, ληφθεί υπόψη η ισχύουσα νομοθεσία κατά την οποία απαιτείται χρονικό διάστημα 10-15 χρόνων για να αρχίσουν οι εκποιήσεις, τότε τα δεδομένα για τις κεφαλαιακές ανάγκες θα διαμορφωθούν προς τα πάνω.
Πότε να αναμένουμε φρέσκο χρήμα στην αγορά; Από πού μπορεί να προέλθει;
Όπως ανάφερα προηγουμένως, μια από τις βασικές προτεραιότητες των πιστωτικών ιδρυμάτων είναι η διαχείριση της ρευστότητας τους και αξίζει να σημειώσουμε ότι στο τραπεζικό σύστημα υπάρχει ένα έλλειμμα ονομαστικής ρευστότητας περίπου ευρώ 16 δις (τα υπόλοιπα δανείων είναι υψηλότερα από τα υπόλοιπα καταθέσεων) σε μια αγορά όπου ακόμη υπάρχουν περιοριστικά μέτρα για την κίνηση κεφαλαίων στο εξωτερικό. Άρα πρωταρχικό μέλημα όλων μας είναι να αποκατασταθεί άμεσα η εμπιστοσύνη των πελατών και των αγορών στο τραπεζικό σύστημα, ούτως ώστε να λαμβάνονται υπόψη και τα σημαντικά συγκριτικά πλεονάσματα που έχει η Κύπρος να παραμείνει ως κέντρο παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
Επίσης απαιτείται να προχωρήσουμε σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν τον αναπτυξιακό χαρακτήρα της Κύπρου και σε στοχευόμενα μέτρα και πολιτικές οι οποίες θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη πιο γρήγορα από ότι όλοι προβλέπουν. Επιβάλλεται η δημιουργία ενός ελκυστικού προς τη διεθνή και εγχώρια επιχειρηματική κοινότητα περιβάλλοντος με σκοπό τη προσέλκυση επενδύσεων, και την εκμετάλλευση των στρατηγικών πλεονασμάτων στην Κύπρο.
Πως μπορεί να συνδυαστεί η παραχώρηση νέων χορηγήσεων και ταυτόχρονα να υπάρξει μείωση του συνολικού δανεισμού όπως επιθυμεί η τρόικα;
Πρόσφατα το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ προχώρησε στη λήψη σειράς μέτρων πρόσθετης χαλάρωσης της ενιαίας νομισματικής πολιτικής του Ευρωσυστήματος και καθόρισε τα βασικά επιτόκια της σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Για πρώτη φορά, από τη θέσπιση του ευρώ το 1999, το επιτόκιο διευκόλυνσης αποδοχής καταθέσεων έχει καταστεί αρνητικό, δηλαδή, θα επιβάλλεται αρνητικό επιτόκιο (-0.10%) επί των καταθέσεων που διατηρούν τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα με τις Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες.
Υπό το πρίσμα της σημερινή οικονομικής κατάστασης, εκτιμάται ότι τα πιστωτικά ιδρύματα πέρα της απομόχλευσης των στοιχείων του ενεργητικού τους, θα προχωρήσουν σε επιλεκτικές χρηματοδοτήσεις που αφενός μεν θα ικανοποιούν τις νέες εποπτικές οδηγίες για τις πιστωτικές διευκολύνσεις προς τους πελάτες και αφ’ ετέρου θα διαφοροποιούν τη σύνθεση του δανειακού τους χαρτοφυλακίου.
Σημειώνεται ότι επιβάλλεται η αναθεώρηση και ο επαναπροσδιορισμός της πολιτικής των τραπεζών για την παροχή νέων πιστοδοτήσεων καθώς και τη διαχείριση των υφιστάμενων. Με τη σειρά τους, οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα προκειμένου να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα τους. Ως εκ τούτου, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αναζητήσουν κεφάλαια και μέσων άλλων μηχανισμών και χρηματοοικονομικών εργασιών όπως μια αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου και να προχωρήσουν σε επιχειρηματικές ενέργειες που θα οδηγήσουν σε πιο ισχυρές και ανταγωνιστικές μονάδες.
Θα κάνετε κινήσεις ως Σύνδεσμος σε σχέση με τον τρόπο υπολογισμού των μη εξυπηρετούμενων δανείων και σε σχέση με την οδηγία για τις προβλέψεις; Μέλη σας θεωρούν πως τα κριτήρια είναι πολύ αυστηρά.
Ο ΣΤΚ συνεργάζεται άψογα με τις Εποπτικές Αρχές και συνδράμει στο βαθμό που απαιτείται, στη διαμόρφωση των σχετικών οδηγιών προς τα πιστωτικά ιδρύματα. Είναι προφανές ότι υπό το πρίσμα της σημερινής οικονομικής κατάστασης επιβάλλεται από τις τράπεζες αναθεώρηση και επαναπροσδιορισμός σε σχέση με την παροχή νέων πιστοδοτήσεων αλλά και της διαχείρισης των υφιστάμενων.
Τα τελευταία έτη, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αυξάνονται δραματικά, με συνέπεια οι κυπριακές τράπεζες να προχωρούν σε ρυθμίσεις ληξιπροθέσμων οφειλών καθώς και στη γενικότερη αναδιάρθρωση των δανειακών τους χαρτοφυλακίων, εφαρμόζοντας κατά περίπτωση και ανά είδος δανειολήπτη ενδεδειγμένες λύσεις.
Η σχετική οδηγία της Εποπτικής Αρχής επιβάλλει τα ίδια κριτήρια για αναθεώρηση υπαρχόντων πιστοδοτήσεων με αυτά για νέες πιστωτικές διευκολύνσεις, που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι σχεδόν αδύνατο να υλοποιηθούν. Όμως για είναι δυνατόν να υπολογιστεί σωστά μια αναδιάρθρωση ενός βιώσιμου δανείου θα πρέπει οι δανειολήπτες να ανταποκριθούν και να παρουσιάσουν την ορθή και πλήρη εικόνα της οικονομικής τους κατάστασης και ικανότητας αποπληρωμής των υποχρεώσεων τους.
Η Εποπτική Αρχή μέσα στα πλαίσια αξιολόγησης των πιστωτικών ιδρυμάτων για τη σωστοί υλοποίηση των οδηγιών για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, εκτιμάται ότι θα προβεί στις όποιες αλλαγές κρίνει σκόπιμο, ούτως ώστε να εφαρμόζουμε βέλτιστες πρακτικές.
Υπάρχουν ανοικτά μέτωπα σε σχέση με τα εργασιακά; Σε σχέση με τα ωράρια εργασίας για παράδειγμα;
Θα ήθελα να αναφέρω ότι τα μέλη του Κυπριακού Εργοδοτικού Συνδέσμου Τραπεζών (ΚΕΣΤ) έχουν συμφωνήσει με την ΕΤΥΚ, μέσω της υπογραφής της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στις αρχές του 2014, τις νέες αποδοχές των Τραπεζικών υπαλλήλων μέχρι και την 01/01/2017.
Αναφορικά με το ωράριο εργασίας, είμαστε σε διαπραγματεύσεις με την ΕΤΥΚ για τον καθορισμό νέου ωραρίου εργασίας που να αντικατοπτρίζει τις νέες συνθήκες εργασίας.
Είμαι σίγουρος ότι θα μπορέσουμε να διορθώσουμε όποιες άλλες θεσμικές αλλαγές απαιτούνται μέσα στο πλαίσιο ενός υγιούς και υπεύθυνου διαλόγου με στόχο τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του κλάδου.
Πριν από ένα χρόνο, ο προκάτοχος σας, κ. Κληρίδης, ανέφερε πως είναι πλέον καιρός για επιστροφή στο boring banking. Συμφωνείτε με αυτήν την άποψη;
Η οικονομική κρίση και η επιδείνωση της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειοληπτών επέβαλε και θα συνεχίσει να επιβάλλει στις τράπεζες αλλαγή πλεύσης στην στρατηγική τους καθώς και στον τρόπο λειτουργίας τους. Οι τράπεζες φαίνεται να επιστρέφουν στη παραδοσιακή θεμελιώδη αρχή που έχει μπει στο περιθώριο τα χρόνια πριν την κρίση. Δηλαδή, προσεκτική διαχείριση κεφαλαίων και ρευστότητας σε δραστηριότητες στις οποίες ο κίνδυνος είναι μετρήσιμος ανά πάσα στιγμή, μέσα από διαδικασίες που θα προστατεύσουν τη τράπεζα, τους πελάτες και τους μετόχους της ακόμα και σε ακραίες συνθήκες. Όπως δηλαδή αυτές που ζούμε σήμερα.
Οι πρόσφατες οδηγίες της Κεντρικής Τράπεζας που αφορούν την ενίσχυση των πιστωτικών διαδικασιών (κανόνες χορηγήσεων νέων δανείων, διαχείριση δανείων σε καθυστέρηση, υπολογισμός προβλέψεων, ανταλλαγή δεδομένων δανειοληπτών) καθώς και η ενίσχυση της εσωτερικής διακυβέρνησης και του πλαισίου για την καταπολέμηση του ξεπλύματος παράνομου χρήματος διασφαλίζουν ότι στο εγγύς μέλλον το τραπεζικό σύστημα της Κύπρου θα μπορέσει να ανταποκριθεί και να ανακάμψει.
Πότε προσβλέπετε πως θα υπάρξει ομαλοποίηση στο κυπριακό τραπεζικό σύστημα;
Στα πλαίσια της ανάληψης της ενιαίας εποπτείας των τραπεζικών ιδρυμάτων από την Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή, διεξάγεται διαγνωστικός έλεγχος (stress test) υπό τις οδηγίες της ΕΚΤ. Στόχος είναι η αξιολόγηση της ποιότητας του δανειακού χαρτοφυλακίου τους, περιλαμβανομένης και της επάρκειας των προβλέψεων, ώστε να καθοριστούν οι κεφαλαιακές ανάγκες κάθε τράπεζας. Τα αποτελέσματα του διαγνωστικού ελέγχου, οποίος περιλαμβάνει τον έλεγχο της ποιότητας του ενεργητικού των τραπεζών και άσκηση προσημείωσης ακραίων καταστάσεων, αναμένεται να ανακοινωθούν πριν τα τέλη Οκτωβρίου 2014.
Οι μέχρι τώρα ενέργειες για περαιτέρω ενίσχυση της κεφαλαιακής βάσης των Τραπεζών, η επιτυχής έξοδος της Κυπριακής Δημοκρατίας για άντληση χρηματοδότησης από τις Διεθνές Αγορές καθώς και η άρση των περιορισμών στη κίνηση κεφαλαίων εντός της Δημοκρατίας έχουν ενισχύσει την εμπιστοσύνη στο χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον τομείς-κλειδιά είναι η διαχείριση των μη εξυπηρετουμένων δανείων, η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους και η διασφάλιση ότι τα προγράμματα αναδιάρθρωσης των τραπεζών θα εφαρμοστούν πλήρως. Σημειώνεται ότι όλα αυτά πρέπει να επιτευχθούν σε ένα οικονομικό περιβάλλον με ιδιαιτέρα χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Η επιδίωξη βιώσιμης δημοσιονομικής πειθαρχίας και τραπεζικής φερεγγυότητας είναι εκ των ων ουκ άνευ, για να μην ξαναμπεί η χώρα στο στόχαστρο των αγορών και των “μνημονίων”.
Αυτό που επίσης χρειαζόμαστε -παράλληλα και συμπληρωματικά με την υπογραφή του μνημονίου αλλά και την πιστή εφαρμογή του- είναι να υιοθετήσουμε και να επενδύσουμε ως οικονομία σε ένα αναπτυξιακό σχέδιο οικονομικής πολιτικής που θα στηρίζεται σε ένα θεσμικό, νομικό και φορολογικό πλαίσιο το οποίο να διευκολύνει την επιχειρηματικότητα.
Αυτά όλα θα είχαν ως αποτέλεσμα την υλοποίηση μια επιτυχούς στρατηγικής εξόδου από την κρίση που θα μας επέτρεπε να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας, αλλά και να ανταποκριθούμε , όλοι μαζί, με επιτυχία στις προκλήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού.
Μόνο έτσι θα μπορέσει να δημιουργηθεί ένα κλίμα σταθερότητας και να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των αποταμιευτών αλλά και των επενδυτών, προκειμένου να καταφέρει η Κύπρος να ξαναγίνει ελκυστικός προορισμός για ξένες επενδύσεις.