KPMG: Ατού για τις οικογενειακές επιχειρήσεις η εμπιστοσύνη
09:14 - 02 Ιουλίου 2014
Η KPMG κατέγραψε στο δεύτερο Βαρόμετρο Οικογενειακών Επιχειρήσεων, τα επίπεδα αυτοπεποίθησης των οικογενειακών επιχειρήσεων σε όλη την Ευρώπη. Tα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι 40% των ερωτηθέντων Κύπριων επιχειρηματιών έχουν μια θετική εικόνα για την πορεία των επιχειρήσεων τους για τους επόμενους 6-12 μήνες. Μόλις το 8% υπέδειξαν αρνητική προοπτική ενώ το 30% εμφανίζεται ουδέτερο.
Ο κύκλος εργασιών της επιχείρησης σύμφωνα με το 41% των ερωτηθέντων παρέμεινε στα ίδια επίπεδα τους τελευταίους 6 μήνες, ενώ το 37% ανέφερε ότι παρουσιάζει μείωση. Παρόλο που η τάση ήταν αρνητική, το 22% δήλωσε αύξηση στο κύκλο εργασιών για τους τελευταίους 6 μήνες. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι παρόλη τη δύσκολη οικονομική κατάσταση στη χώρα, το 73% κατάφερε να διατηρήσει τον αριθμό εργαζομένων στην επιχείρηση. Άλλα ενθαρρυντικά στοιχεία που προκύπτουν από το Βαρόμετρο είναι το γεγονός ότι το 49% των ερωτηθέντων αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες.
Παρόλο που οι περισσότεροι ερωτηθέντες προσεγγίζουν θετικά το μέλλον, επισημαίνουν ότι παραμένουν πολλές και σημαντικές προκλήσεις. Η πιθανή μείωση του κύκλου εργασιών της επιχείρησης παρουσιάζεται σαν η μεγαλύτερη πρόκληση σύμφωνα με το 64% των ερωτηθέντων. Ο δανεισμός για τις οικογενειακές επιχειρήσεις εξακολουθεί να είναι δύσκολος, αφού το 54% τόνισε ότι συνάντησε επιπλοκές στην πρόσβαση για χρηματοδότηση, ενώ η μείωση της κερδοφορίας ακολουθεί (51%).
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (72%) τονίζει πως αντιμετώπισε δυσκολίες όσον αφορά την πρόσβαση στη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων τους. Οι επιπτώσεις στις επιχειρήσεις περιλαμβάνουν προβλήματα στη διαχείριση της ρευστότητας σύμφωνα με το 37%, στη λειτουργία της επιχείρησης (22%) και στην υλοποίηση νέων επενδύσεων (22%). Τα προβλήματα πρόσβασης στον τραπεζικό δανεισμό οφείλονται σε πολλούς λόγους, αλλά ιδιαιτέρως στην αύξηση των απαιτούμενων εγγυήσεων για την εξασφάλιση των δανείων από τα τραπεζικά ιδρύματα (30%), στη μείωση των χορηγούμενων ποσών (24%) και στην αύξηση επιτοκίων (21%). Επιπρόσθετα, με τη χρηματοδότηση, οι επιλογές που θεωρούνται πιο ελκυστικές είναι οι περαιτέρω εμπορικές συνεργασίες με 30% και η χρήση των ιδίων κεφαλαίων της επιχείρησης με 27%.
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων πιστεύει ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης των κανονιστικών πλαισίων στα οποία δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις. Όταν κλήθηκαν να κατατάξουν τις κανονιστικές αλλαγές που θα έχουν το μεγαλύτερο αντίκτυπο στη μελλοντική επιτυχία της επιχείρησής τους, το 50% υπέδειξε την απλούστευση στο επιχειρησιακό περιβάλλον (πνευματική ιδιοκτησία, Δημόσιες Συμβάσεις) σαν την πιο σημαντική, το 25% επέλεξε απλούστερους φορολογικούς κανόνες, ενώ το 25% τόνισε ότι η απλούστευση των κανόνων της αγοράς εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των πιο ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας, θα ήταν ιδιαίτερα ευπρόσδεκτες.
Η επικοινωνία μεταξύ των γενεών κρίνεται ως το πιο σημαντικό οικογενειακό ζήτημα για την οικογενειακή επιχείρηση στην Κύπρο, για το 59% των ερωτηθέντων, ακολουθεί το θέμα διαδοχής στην ηγεσία για το 49%, ενώ το 43% δηλώνει τη διατήρηση του οικογενειακού ελέγχου της επιχείρησης σαν το πιο σημαντικό.
Tο πιο δυνατά στοιχεία των οικογενειακών επιχειρήσεων στην Κύπρο με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας είναι: οι προσφερόμενες υπηρεσίες στους πελάτες, η ικανότητα να κερδίζουν την εμπιστοσύνη των λοιπών επιχειρήσεων και των καταναλωτών, καθώς επίσης και η αφοσίωση των εργαζομένων της επιχείρησης.
Τέλος, η ΚPMG καταλήγει ότι «είναι σαφές ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Κύπρο αγωνίζονται να επιβιώσουν σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον, που δεν προσφέρει ουσιαστικές ευκαιρίες για χρηματοδότηση έργων και εργασιών. Στον αντίποδα, η αφοσίωση και οι σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων, πελατών και εργαζομένων ενισχύουν ακόμα την οικονομική δραστηριότητα και δίνουν ελπίδες για την οικονομική τους επιβίωση».