Τ. Ξιναρής: Λειτουργώντας μέσα από το μυαλό και την εμπειρία
10:06 - 04 Ιουνίου 2014
Η Mindworks επαναλειτούργησε με νέα, συμβουλευτική μορφή. Μπορεί να θεωρηθεί και παλιά εταιρεία στον τομέα της, μπορεί όμως, να θεωρηθεί και start-up. Γιατί, παρόλο που δημιουργήθηκε πριν αρκετά χρόνια, επαναλειτούργησε με νέα, συμβουλευτική μορφή κι αποτελεί ένα παιδί της κρίσης, που στην πιο κατάλληλη στιγμή να προσφέρει επαγγελματικές υπηρεσίες. Την εταιρεία συστήνει ο ιδρυτής της Τάσος Ξιναρής.
Πότε ιδρύθηκε η εταιρεία Mindworks και με ποιο σκοπό;
Αν και η Mindworks ιδρύθηκε πριν από αρκετά χρόνια με ένα αντικείμενο διαφορετικό από αυτό που λειτουργεί τώρα, θα έλεγα, για να χρησιμοποιήσω και κάποιους επίκαιρους όρους, ότι συγκαταλέγεται στην κατηγορία των start-ups. Μόνο που στην περίπτωση τη δική μας δεν είμαστε «νέοι» επιχειρηματίες, με την ηλικιακή έννοια, αλλά έμπειρα στελέχη σε μία νέα επιχειρηματική δραστηριότητα, στην οποία όμως, ο όρος εμπειρία είναι βασική προϋπόθεση για τις υπηρεσίες που προσφέρουμε. H έδρα είναι στην Κύπρο, αλλά υπάρχουν δραστηριότητες και στην Κύπρο και στην Ελλάδα.
Το 2010 δημιουργήθηκε η νέα μορφή της Mindworks όπου μέσω της, λειτούργησα εγώ προσωπικά ως σύμβουλος στρατηγικής ανάπτυξης και οργάνωσης στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΤ (Ελληνική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση). Μετά, αφού διετέλεσα για δύο χρόνια πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην Universal Music, μαζί με δύο άλλους συνεργάτες αποφασίσαμε να επαναδραστηριοποιήσουμε την εταιρεία με τη νέα της μορφή.
Η Mindworks είναι δηλαδή, «παιδί» της κρίσης. Όπως και η ευκαιρία, καθώς λέμε συνήθως είναι παιδί της κρίσης. Η εξέλιξη αυτή βασίστηκε σε διάφορες συγκυρίες, αλλά κυρίως στις συνθήκες της αγοράς που επικρατούν τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο την περίοδο της κρίσης. Τα νέα αυτά δεδομένα έχουν αναδείξει συγκεκριμένες ανάγκες όσον αφορά τις διάφορες εταιρείες, τις οποίες η Mindworks έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει, αφού και η ίδια έχει δομηθεί σύμφωνα με ένα νέο μοντέλο λειτουργίας, το οποίο ανταποκρίνεται ακριβώς στις νέες αυτές συνθήκες της αγοράς.
Με τι δραστηριοποιείται η εταιρεία;
Η Mindworks λειτουργεί ως ένα κέντρο (hub) επαγγελματιών και υπηρεσιών. Πέρα από τους βασικούς συμβούλους, υπάρχει ένα δίκτυο συνεργατών, οι οποίοι αποτελούν μέρος της «ομάδας εργασίας» ανάλογα με τον πελάτη και το project όπως, επαγγελματίες με εμπειρία σε εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, media, συνδρομητική τηλεόραση, FMCG, life coaching, public relations με αρκετές από τις οποίες υπάρχει ήδη, συνεργασία (eφημερίδα Ελευθεροτυπία, enet.gr, NOVA, OTE, LTV, Viacar SA, ComfortPlus, Μουσείο Μπενάκη, ΕΡΤ, Όμιλος ΣπορFM, Universal Music, Εκπαιδευτικός Οργανισμός Όμηρος, Bettson).
Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνουμε οικονομίες στα πάγια και λειτουργικά κόστη με αποτέλεσμα και οι υπηρεσίες που προσφέρουμε να είναι σε ανταγωνιστικές τιμές ή μάλλον καλύτερα, να είναι value for money.
Γιατί να σας χρησιμοποιήσει μία εταιρεία; Τι είναι αυτό που σας διαφοροποιεί;
Το βασικό χαρακτηριστικό που μας διαφοροποιεί είναι το γεγονός ότι, δεν αποκαλούμε τους εαυτούς μας Συμβούλους. Λειτουργούμε ως μέλη της ομάδας του εκάστοτε πελάτη. Αυτή είναι η φιλοσοφία μας και ο τρόπος που λειτουργούμε. Στόχος μας δεν είναι να παραδώσουμε μία μελέτη, αλλά να την υλοποιήσουμε μαζί με την ομάδα του πελάτη μέχρι να φανούν τα πρώτα αποτελέσματα. Στόχος μας είναι μαζί να ανακαλύψουμε το πρόβλημα, να οδηγήσουμε την «αλλαγή» στην στρατηγική, να υιοθετήσουμε την «καινοτομία», να πετύχουμε την «ανάπτυξη» και να διαχειριστούμε την «αλλαγή».
Η ομάδα μας αποτελείται από επαγγελματίες, οι οποίοι διετέλεσαν ως στελέχη σε μεγάλες πολυεθνικές για περισσότερο από 20 χρόνια στον τομέα των υπηρεσιών, αλλά και εμπορικών δραστηριοτήτων.
Αυτό που σκεφτήκαμε εμείς είναι ότι μία παραδοσιακή μικρομεσαία εταιρεία δεν είναι σώφρων να έχει στο μισθολόγιο της αυτού του caliber στελέχη, γιατί θα είναι ασύμφορο και θα αυξήσει πολύ το λειτουργικό της κόστος. Πάνω από όλα φυσικά δεν απαιτείται κάτι τέτοιο για να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες λειτουργίας της. Μέσα όμως, από την Mindworks και τους Business Mechanics μπορεί να «προσλάβει» το μυαλό και την εμπειρία των στελεχών μας, τα οποία, αφού πραγματοποιήσουν μία εταιρική διαγνωστική μελέτη, μετά μαζί με τη διοίκηση θα δημιουργήσουν και εφαρμόσουν τη στρατηγική, η οποία θα κριθεί αναγκαία με βάση τους στόχους της επιχείρησης.
Δυστυχώς, η λέξη σύμβουλος (consultant) είναι πολύ παρεξηγημένη και θα πρέπει να απενεχοποιηθεί. Σε μία μικρομεσαία επιχείρηση όπου ο χρόνος του ιδιοκτήτη και των στελεχών είναι πολύτιμος και αναλώνεται συνήθως στην καθημερινότητα είναι πολύ δύσκολο να μπορεί να συγκεντρωθεί σε θέματα στρατηγικής, ανάπτυξης, αντιμετώπισης προβλημάτων της αγοράς, αλλαγών δομής, πιθανής αλλαγής γκάμας προϊόντων ή ανάγκη για άνοιγμα σε άλλες αγορές και άλλα. Εδώ ακριβώς είναι το σημείο που ερχόμαστε εμείς. Βασικά δηλαδή, αυτό που προσφέρουμε είναι (α) σημαντική εμπειρία και εξειδίκευση, (β) χρόνο ανάλυσης και (γ) ένα τρίτο μάτι απεγκλωβισμένο από συναισθηματισμούς, συνήθεις πρακτικές και εταιρικά κλισέ. Μία φρέσκια, αλλά έμπειρη ματιά στην επιχείρηση με στόχο την ανάπτυξη.
«Champaign services on a beer budget». Μια 360 μοίρες προσέγγιση στην εταιρεία. Απευθυνόμαστε κυρίως σε εταιρείες με δραστηριότητες στο εμπόριο καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών, life coaching στελεχών και έχουμε μεγάλη εξειδίκευση στον τομέα των media & entertainment .
Δεν σας φόβισαν οι συνθήκες της οικονομίας, ώστε να ξεκινήσετε αυτή την περίοδο μια εταιρεία;
Τουναντίον, οι συνθήκες αυτές είναι που μας ώθησαν να ξεκινήσουμε. Την περίοδο των περασμένων 10 ετών φτιάχτηκαν πολλές μικρομεσαίες και όχι μόνο εταιρείες, οι οποίες χωρίς ιδιαίτερη στρατηγική, δομή και όραμα λόγω της «φούσκας» της υπερκατανάλωσης στην αγορά κατάφερναν τόσο να επιβιώσουν όσο και να έχουν πολύ καλά αποτελέσματα. Δημιουργήθηκε δηλαδή, χώρος για πολλούς παίκτες σε διάφορους τομείς της οικονομίας όπου όλοι «είχαν δουλειά». Η κρίση πέραν από το «ξεκαθάρισμα» έχει φέρει και ένα εξορθολογισμό όπου μία εταιρεία για να παραμείνει στην αγορά, να ανταγωνιστεί, αλλά και να αναπτυχθεί πρέπει να υιοθετήσει πρώτα μία επαγγελματική κουλτούρα και προσέγγιση στο επιχειρείν, κάτι που εφαρμόζουν φυσικά οι περισσότερες πολυεθνικές εταιρείες, όπως επίσης, πολλές μικρομεσαίες που λειτουργούν με πρακτικές πολυεθνικών και γι’ αυτό έχουν άριστα αποτελέσματα. Όσο μικρή εταιρεία και να είσαι, πρέπει να σκέφτεσαι και να λειτουργείς ως μία μεγάλη. Τώρα όμως, είναι η στιγμή που πρέπει πολλές εταιρείες να κάνουν μία αυτοκριτική και να επαναπροσδιοριστούν για να επιβιώσουν. Η κρίση θα δικαιώσει τους μεθοδικούς και αυτούς που θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Παρατηρείτε ανάγκη γι’ αυτού του είδους επιχειρήσεις και η οικονομική κρίση άλλαξε τα δεδομένα στον τομέα του consulting; Πώς συγκρίνεται η αγορά αυτή της Κύπρου με αυτήν της Ελλάδας και της Ευρώπης γενικότερα;
Ειδικά αυτή την εποχή επικρατεί κάτι το οξύμωρο. Ενώ οι υπηρεσίες ενός συμβούλου θα ήταν χρήσιμες, τουναντίον, θεωρούνται περιττές και με επιπλέον κόστος χωρίς όφελος. Αυτό δεν ισχύει και αντιθέτως πιστεύω ότι η σωστή χρήση ενός συμβούλου αποτελεί επένδυση για μία επιχείρηση, η οποία μπορεί να αντιληφθεί το όφελος ακόμη και άμεσα.
Στην Ευρώπη σίγουρα αυτό δεν ισχύει. Ο τομέας του consulting δηλαδή, όχι μόνο δεν είναι παρεξηγημένος, αλλά διευρύνεται και αναπτύσσεται συνεχώς. Στην Ελλάδα άρχισε ήδη, να αλλάζει και θέλω να πιστεύω ότι και στην Κύπρο οι επιχειρηματίες, λόγω και της κρίσης, θα δώσουν την ευκαιρία σε συμβούλους να αποτελέσουν μέρος και αιτία της ανάπτυξης της εταιρείας τους.
Θυμάστε κάποια πετυχημένη συμβουλή που σας έδωσαν στο ξεκίνημα της πορείας σας και που σήμερα χρησιμοποιείτε συχνά;
Την πιο πετυχημένη συμβουλή μου την έχει δώσει ο πατέρας μου. Αν και είναι τόσο κλισέ, είναι όμως, αυτή που μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή. Να ακολουθείς πάντα το ένστικτο σου. Όσες φορές την εφάρμοσα βγήκα τελικά κερδισμένος. Τέτοια προσέγγιση ακολούθησα την περίοδο που ήμουν στην NOVA, ως Chief Commercial Officer, όπου κερδίσαμε περισσότερα από 70 βραβεία αποτελεσματικότητας και επικοινωνίας, αλλά το πιο σημαντικό ήταν ότι η NOVA κατέστη ένα από τα πιο αγαπητά και αναγνωρίσιμα brands στην Ελλάδα. Ο υπερβολικός ορθολογισμός και ανάλυση πιστεύω τελικά ότι όχι μόνο δεν ωφελούν, αλλά αποτελούν και τροχοπέδη για την καινοτομία και την ανάπτυξη. Ένας σωστός συνδυασμός είναι συνταγή επιτυχίας τόσο στα επαγγελματικά δρώμενα, ειδικά αυτή την εποχή, αλλά και στη ζωή.