Ψηφίστηκε ο νόμος που καθιστά την ΚΤ ως Αρχή Εξυγίανσης
09:02 - 20 Ιουνίου 2014
Για μικροκομματικές προσεγγίσεις, ανακολουθίες και παλινδρομήσεις της κυβερνητικής πλευράς έκαναν λόγο στην Ολομέλεια της Βουλής κόμματα της αντιπολίτευσης, με αφορμή την τελική συζήτηση επί του κυβερνητικού νομοσχεδίου για την εξυγίανση πιστωτικών και άλλων ιδρυμάτων, το οποίο ψηφίσθηκε σε νόμο κατά πλειοψηφία και με μόνον δύο ψήφους διαφορά.
Υπέρ της ψήφισης του νόμου τάχθηκαν 25 Βουλευτές (ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ και Ζαχαρίας Κουλίας), ενώ καταψήφισαν 23 Βουλευτές (ΑΚΕΛ, ΚΣ ΕΔΕΚ, Κίνημα Οικολόγων – Περιβαλλοντιστών και Συμμαχία Πολιτών). Δεν υπήρξαν αποχές.
Ο νέος νόμος προνοεί για τροποποίηση του ισχύοντος νόμου περί εξυγίανσης πιστωτικών και άλλων ιδρυμάτων, έτσι ώστε να ορισθεί η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου ως Αρχή Εξυγίανσης των επηρεαζόμενων ιδρυμάτων και παράλληλα να συσταθεί Επιτροπή Εξυγίανσης ως αποφασίζον εκτελεστικό όργανο της Αρχής Εξυγίανσης, με κύρια αρμοδιότητα την εφαρμογή των προνοιών της βασικής νομοθεσίας, τη λήψη αποφάσεων και την έκδοση διαταγμάτων ή οδηγιών.
Υπάρχει, επίσης, αναφορά στα θέματα που επηρεάζουν τα δημόσια οικονομικά ή επηρεάζουν το σύστημα και για τα οποία απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών, ενώ παράλληλα προστίθενται νέες διατάξεις στη βασική νομοθεσία που αφορούν την εξουσία της Αρχής Εξυγίανσης για συλλογή πληροφοριών, είσοδο και έρευνα, επιβολή διοικητικών προστίμων, καθώς και ειδικές ποινικές διατάξεις.
Από Βουλευτές της αντιπολίτευσης έγινε υπόμνηση της προηγούμενης διαδικασίας ψήφισης της σχετικής νομοθεσίας, όταν είχε ορισθεί ως Αρχή Εξυγίανσης ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας, για να αλλάξει αργότερα ξανά η νομοθεσία και να προστεθούν άλλα πρόσωπα στην Αρχή, ενώ τώρα επανέρχεται ο καθορισμός της Κεντρικής Τράπεζας ως Αρχή Εξυγίανσης.
Από τον ΔΗΣΥ προβλήθηκε η θέση πως δεν είναι έτσι τα πράγματα και ότι τώρα θα είναι τουλάχιστον τρία πρόσωπα στην Αρχή, κάτι που αποτελεί ουσιαστική διαφορά.
Το Μνημόνιο Συναντίληψης που υπέγραψε η Κυπριακή Δημοκρατία με την Τρόικα, συμφώνως των στοιχείων που κατατέθηκαν στη Βουλή από την εκτελεστική εξουσία, προνοεί όπως οι αρμόδιες Αρχές, μετά από διαβούλευση με την Τρόικα και αφού πληροφορήσουν τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, αναθεωρήσουν την αποτελεσματικότητα της Αρχής Εξυγίανσης, συμπεριλαμβανομένων της σύστασης και της διακυβέρνησής της, με σκοπό την υιοθέτηση των νομοθετικών αλλαγών μέχρι το Μάρτιο του 2014, ενώ στο αναθεωρημένο προσχέδιο Μνημονίου, μετά την τέταρτη αξιολόγηση της κυπριακής οικονομίας, αναφέρεται ότι οι προτεινόμενες αλλαγές θα πρέπει να υιοθετηθούν μέχρι τα μέσα Ιουλίου 2014.
Οι νέες νομοθετικές αλλαγές προβλέπουν τον ορισμό της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου ως Αρχής Εξυγίανσης, καθώς και τη σύσταση Επιτροπής Εξυγίανσης, που αποτελείται από τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας και δύο Εκτελεστικούς Συμβούλους του Διοικητικού Συμβουλίου της Κεντρικής Τράπεζας.
Προβλέπεται, επίσης, ο καθορισμός της Επιτροπής Εξυγίανσης ως αποφασίζοντος εκτελεστικού οργάνου της Αρχής Εξυγίανσης, με κύρια αρμοδιότητα την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου, τη λήψη αποφάσεων και την έκδοση διαταγμάτων και οδηγιών και τον καθορισμό του τρόπου λήψης αποφάσεων, της έγκυρης διεξαγωγής των συνεδριών, του τρόπου σύγκλησης τακτικών και έκτακτων συνεδριών και της τήρησης πρακτικών.
Άλλες πρόνοιες του νόμου ρυθμίζουν τη δυνατότητα στην Κεντρική Τράπεζα να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διασφάλιση του αποτελεσματικού διαχωρισμού των αρμοδιοτήτων της εποπτείας και της εφαρμογής των μέτρων εξυγίανσης, της λειτουργικής ανεξαρτησίας μεταξύ των αρμοδιοτήτων της εποπτείας και της εφαρμογής των μέτρων εξυγίανσης, καθώς και της επάρκειας της εμπειρογνωμοσύνης, των πόρων και της επιχειρησιακής ικανότητας για την εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης, για επίτευξη γρήγορης και ευέλικτης άσκησης των εξουσιών της.
Ο νέος νόμος προνοεί για τη σύσταση από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου Μονάδας Εξυγίανσης με κύρια αρμοδιότητα την παροχή στήριξης στην Αρχή Εξυγίανσης και στην Επιτροπή Εξυγίανσης, σε σχέση με την εκτέλεση των σκοπών, των εξουσιών, των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων της, υπάρχει δε πρόνοια και για τα θέματα για τα οποία απαιτείται και η σύμφωνος γνώμη του Υπουργού Οικονομικών και τα οποία επηρεάζουν τα δημόσια οικονομικά ή έχουν σημασία για το όλο σύστημα, όπως είναι η απόφαση για λήψη μέτρων εξυγίανσης (σε πιστωτικό ή άλλο ίδρυμα), τα συγκεκριμένα μέτρα εξυγίανσης, η μη τήρηση συγκεκριμένων διαδικασιών κατά την εφαρμογή του μέτρου πώλησης εργασιών (πιστωτικού ή άλλου ιδρύματος), όταν διαπιστώνεται ότι η συμμόρφωση με τις εν λόγω διαδικασίες ενδέχεται να υπονομεύσει τους στόχους της εξυγίανσης, η έκδοση διατάγματος για τη μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων, δικαιωμάτων ή υποχρεώσεων του υπό εξυγίανση ιδρύματος σε ενδιάμεση τράπεζα, η έκδοση διατάγματος για τη μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων και δικαιωμάτων σε εταιρεία διαχείρισης που συστήνεται από την Αρχή Εξυγίανσης και η έκδοση διατάγματος για την αναδιάρθρωση των χρεών και των υποχρεώσεων του υπό εξυγίανση ιδρύματος.
Ακόμα, εισάγονται πρόνοιες που αφορούν την εξουσία της Αρχής Εξυγίανσης για συλλογή πληροφοριών, είσοδο και έρευνα, επιβολή διοικητικών προστίμων, καθώς και ειδικές ποινικές διατάξεις.
Κατά την εξέταση του νομοσχεδίου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, η Πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις της σε σχέση με την προτεινόμενη ρύθμιση για αλλαγή της σύστασης της Αρχής Εξυγίανσης, δηλώνοντας ότι, εν όψει νέας ευρωπαϊκής Οδηγίας, οι Επιχειρήσεις Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (ΕΠΕΫ) θα μπορούν να τελούν υπό καθεστώς εξυγίανσης και συναφώς ο ρόλος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς κρίνεται σημαντικός, ωστόσο εκπρόσωπος της Κεντρικής Τράπεζας δήλωσε ότι, με την εφαρμογή της νέας αυτής ευρωπαϊκής Οδηγίας, οι ΕΠΕΫ θα τίθενται υπό καθεστώς εξυγίανσης μόνον κατόπιν σύστασης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ