Διαφωνίες για Έφορο Φορολογίας

Αντίθεση και προβληματισμός για τα προσόντα, τη διάρκεια της θητείας και κυρίως για τον τρόπο διορισμού του Εφόρου Φορολογίας και των Βοηθών του τα οποία προβλέπονται στο μνημονιακό νομοσχέδιο για την ενοποίηση του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων και της Υπηρεσίας ΦΠΑ και τη μετονομασία τους σε Τμήμα Φορολογίας, εξέφρασαν βουλευτές και εμπλεκόμενοι φορείς κατά τη σημερινή συζήτηση του θέματος στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, η οποία έγινε στην παρουσία του Υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη.

Σύμφωνα με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, η διευθυντική ομάδα του Τμήματος Φορολογίας, η οποία βασίζεται στις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και αποτελείται από ένα Έφορο Φορολογίας και αριθμός Βοηθών Εφόρων Φορολογίας που δεν θα υπερβαίνει τους τρεις, διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο με αιτιολογημένη απόφαση και μετά από πρόταση του ΥΠΟΙΚ.

 

Η Επιτροπή Οικονομικών, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Νικόλα Παπαδόπουλο, ζήτησε να τεθούν αντικειμενικές ασφαλιστικές δικλίδες που θα διασφαλίζουν ότι ο διορισμός του Εφόρου θα γίνει με βάση τεχνοκρατικά κριτήρια και ότι θα διοριστεί ένα πρόσωπο με μοναδικό κριτήριο τα προσόντα και την τεχνική του κατάρτιση σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των συγκεκριμένων ζητημάτων που έχει να κάνει με τα καθήκοντα της θέσης”.

Η Επιτροπή θα συνεχίσει σε αυριανή της συνεδρία τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε σχέση με τη δομή που θα λάβει το ενοποιημένο τμήμα έτσι ώστε να τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής την ερχόμενη Πέμπτη, 5 Ιουνίου.

Ο ΥΠΟΙΚ εξέφρασε την ετοιμότητα του για εξεύρεση τρόπων που θα καθησυχάζει τις ανησυχίες της Βουλής και τόνισε ότι η ψήφιση πριν από τις 10 Ιουνίου του σχετικού νομοσχεδίου αποτελεί προϋπόθεση για την εκταμίευση της μεγάλης δόσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ESM), ξεκαθαρίζοντας παράλληλα στους βουλευτές ότι βασική απαίτηση της Τρόικας είναι όπως η σχετική νομοθεσία περιλαμβάνει πρόνοια για καθορισμένη θητεία του Εφόρου Φορολογίας και βασικές αρχές εναλλαξιμότητας του ατόμου που θα διοριστεί.

Ανέφερε επίσης ότι η πλήρης ενοποίηση των δύο τμημάτων θα ολοκληρωθεί αρχές του 2016, ενώ η πρώτη ενοποιημένη Μονάδα του νέου φορολογικού τμήματος που θα αφορά τη Μονάδα των μεγάλων φορολογουμένων θα αρχίσει τη λειτουργία της μέχρι το τέλος του 2014.

Ο ΓΓ της ΠΑΣΥΔΥ Γλαύκος Χατζηπέτρου, αφού σημείωσε ότι το καθεστώς του Εφόρου και των Βοηθών Εφόρων θα είναι αυτό του δημοσίου υπαλλήλου, είπε ότι το άρθρο 125 (1) του Συντάγματος λέει με σαφήνεια ότι το διορίζον όργανο σε τέτοιες περιπτώσεις είναι ΕΔΥ και έκανε παράλληλα έκκληση να τερματιστεί η παραβίαση του Συντάγματος γιατί “όλα θα πέσουν στο Ανώτατο Δικαστήριο”, όπως είπε, “αλλά η ζημιά θα έχει γίνει”. Από την πλευρά του, ο ΥΠΟΙΚ ανέφερε ότι υπάρχει σχετική γνωμάτευση της Γενικής Εισαγγελίας της Δημοκρατίας ότι το νομοσχέδιο δεν είναι αντισυνταγματικό.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το συμβόλαιο του Εφόρου θα είναι διάρκειας 5 ετών, ενώ για τον Βοηθό θα είναι διάρκειας 4 ετών με δικαίωμα ανανέωσης μια επιπρόσθετης θητείας και για τους δύο.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι “μέσα από την ενοποίηση προκύπτουν συνέργειες καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού, καλύτερη αξιοποίηση των συστημάτων πληροφορικής και καλύτερη τελικά λειτουργία”, προσθέτοντας ότι είναι μέσα από τέτοιες κινήσεις που υλοποιείται η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας.

Ανέφερε ότι το νομοσχέδιο έχει βασιστεί σε παρόμοιες νομοθεσίες άλλων κρατών που έχουν προβεί σε παρόμοια τύπου αναδιάρθρωση και σε αυτό γίνεται αναφορά στη μεταφορά όλων των υπαλλήλων που εργοδοτούνται σήμερα στα δύο Τμήματα, με το υφιστάμενο καθεστώς εργοδότησης τους. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νικόλας Παπαδόπουλος είπε ότι “μια από τις πιο βασικές επιφυλάξεις έχει να κάνει με τον κίνδυνο πολιτικοποίησης μιας θέσης που έχει να κάνει με τεράστια πολιτικά συμφέροντα γιατί για πρώτη φορά θα συζητάμε για τον διορισμό ενός Εφόρου Φορολογίας που θα διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο”, προσθέτοντας ότι “σε μια περίοδο που υπάρχει ιδιαίτερη ευαισθησία για την διαπλοκή, για την εξάρτηση των πολιτικών κομμάτων και της πολιτικής ευρύτερης από οικονομικά συμφέροντα δημιουργεί προβληματισμούς και ανησυχίες”.

Σε σχέση με τη διάρκεια της θητείας του Εφόρου, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι “αν τεθεί κάποιος περιορισμός στη θητεία εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον γιατί περιορίζεται ο κίνδυνος διαφθοράς και διαπλοκής του λειτουργού που θα αναλάβει τα συγκεκριμένα καθήκοντα”, προσθέτοντας ότι αυτό “θα πρέπει να γίνει σωστά και με τρόπο που δεν θα αποκλείουμε λειτουργούς που μπορούν σήμερα να υπηρετήσουν για να προσφέρουν από το συγκεκριμένο αξίωμα”.

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου (ΣΕΛΚ) Γιάννης Χαριλάου, αφού εξέφρασε την ανάγκη ενοποίησης των δύο Τμημάτων καθώς αυτό θα βοηθήσει στην πάταξη της φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής και φοροεισπρακτικής ικανότητας του κράτους, κάλεσε Κυβέρνηση και Βουλή να αλλάξουν τις πρόνοιες του προτεινόμενου νομοσχεδίου σε σχέση με τα προσόντα του Έφορου Φορολογίας, σημειώνοντας ότι ο Σύνδεσμος “φέρει έντονες ενστάσεις”.

Επανέλαβε τη θέση του ΣΕΛΚ ότι τόσο ο Έφορος όσο και οι τρεις Βοηθοί Έφοροι θα πρέπει να είναι εγκεκριμένοι λογιστές, μέλη του Συνδέσμου και να έχουν 10ετή τουλάχιστον πείρα σε σημείωσε ότι η απάλειψη που έγινε είναι επικίνδυνη και θα επιφέρει τα αντίθετα από τα θεμιτά αποτελέσματα. “Θα είναι πολύ επικίνδυνο αν δεν τεθούν τα προσόντα όπως ήταν για το Διευθυντή του ΤΕΠ για το αυτονόητο”, ανέφερε, προσθέτοντας ότι αυτό είναι καθαρά επαγγελματικό τεχνοκρατικό τμήμα.

“Μας έχει απογοητεύσει και μας έχει δημιουργήσει διάφορες σκέψεις” το σχετικό νομοσχέδιο, σημείωσε.

Αναφέρθηκε επίσης στα απαιτούμενα προσόντα που πρέπει να έχει σήμερα ο Διευθυντής του ΤΕΠ και σημείωσε ότι θα είναι “πολύ επικίνδυνο” αν δεν τεθούν τα προσόντα αυτά

Επικαλούμενος γνωμάτευση του νομικού συμβούλου της ΠΑΣΥΔΥ Αλέκου Μαρκίδη, ο ΓΓ της Οργάνωσης Γλαύκος Χατζηπέτρου είπε ότι βασικές πρόνοιες του νομοσχεδίου αντιβαίνουν τις συνταγματικές διατάξεις για τη δημόσια υπηρεσία και την αρχή της διάκρισης των εξουσιών καθώς η θέση του Εφόρου και των Βοηθών Εφόρων, όπως σημείωσε, δεν μπορεί να έχουν διαφορετικό νομικό καθεστώς από εκείνο των υπόλοιπων δημοσιοϋπαλληλικών θέσεων και κατά συνέπεια τη αρμοδιότητα για το διορισμό τους την έχει αποκλειστικά και μόνο η Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας (ΕΔΥ).

Ανέφερε επίσης ότι αποκλείεται ο υφιστάμενος Διευθυντής του ΤΕΠ “με φωτογράφιση” και “παραβιάζεται η αρχή της ισότητας” και πρόσθεσε ότι η πείρα λαμβάνεται σοβαρά υπόψη για προαγωγές ενώ εδώ θεωρείται μειονέκτημα. Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιάννος Λαμάρης είπε ότι το ΑΚΕΛ είναι υπέρ της ενοποίησης των δύο τμημάτων και το είχαν θέσει σε προηγούμενες προτάσεις του, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι “η εμπειρία από διορισμούς του Υπουργικού Συμβουλίου αυτής της Κυβέρνησης δεν μας πείθει ότι θα έχουμε και εδώ μια προσέγγιση τέτοια που θα ξεκινά θετικά”.

Ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρξει καταρχήν κοινωνική αποδοχή και “αν κάποιος ξεκινά από την αρχή χωρίς κοινωνική αποδοχή τότε είναι και πιο δύσκολο να αποδείξει στην πράξη ότι είναι ικανός” και πρόσθεσε ότι η Κυβέρνηση με τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα στους διορισμούς που προήλθαν και από αναγκαστικές παραιτήσεις – Διοικητή της ΚΤ -

Ανέφερε ότι “40 χρόνια μετά την εισβολή, η Κυβέρνηση δημιουργεί Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας για να βολέψει κάποιον ο οποίος στάθηκε δίπλα μας”, ενώ “ανακάλυψε τον θεσμό των Συμβούλων και σε περίοδο κρίσης προσλάβαμε όλους τους δημοσιογράφους που στήριξαν την προεκλογική μας εκστρατεία”. “Αν και εδώ αυτή θα είναι η λογική τότε ξεκινάμε ανάποδα” και “μας προβληματίζει με ποιο τρόπο θα διασφαλίσουμε μια δημοκρατικότερη άποψη για τον διορισμό του Εφόρου”, πρόσθεσε. Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης είπε ότι το Κίνημα συμφωνεί με την ενοποίηση των δύο τμημάτων αλλά το ανησυχεί “το σημείο που αφορά τον διορισμό του Εφόρου και των Βοηθών Εφόρων”, προσθέτοντας ότι “μυρίζει προσπάθεια πολιτικοποίησης των θέσεων αυτών”.

Ανέφερε ότι το Κίνημα έχει επί του θέματος συγκεκριμένες εισηγήσεις για να υπάρξουν ασφαλιστικές δικλίδες, ενώ σε σχέση με την πρόνοια για το πόθεν έσχες, ο κ. Περδίκης είπε ότι “θέλουμε να είναι ένα πραγματικό πόθεν έσχες και να μην είναι μονάχα μια υποβολή των στοιχείων στον Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας”.

KYΠΕ

Δειτε Επισης

Μέτρο ενίσχυσης με ετήσιο προϋπολογισμό €1.400.000 για ζημιές από θεομηνίες στην γεωργία
Με κόστος 1,2 εκατ. «ανασχηματίζει» με ηλεκτρικά τον στόλο οχημάτων του Υπουργικού η Κυβέρνηση
Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο για το FDI screening και η δυστοκία της Κύπρου για συμμόρφωση
Κέρδη 1,51% κατέγραψε το ΧΑΚ
«Go Live» για την παράλληλη διαπραγμάτευση κυπριακών ομολόγων ΕΜΤΝ
Προσέλκυση νέων επενδυτών...«Κεφάλαιο κίνησης σε επιχειρήσεις, θα ενσωματωθούν και συγκεκριμένα κίνητρα»
Περιμένει παραγωγική συζήτηση με τα κόμματα για τις πολλαπλές συντάξεις ο Κεραυνός...«Αυτό νομίζω ότι είναι ανέκδοτο να το λέμε»
Ικανοποίηση Κεραυνού για Fiscal Monitor του ΔΝΤ-«Επαναβεβαιώνεται η πολύ καλή πορεία της οικονομίας μας»
ΔΝΤ: Η Κύπρος θα «πιάσει» νωρίτερα το όριο 60% στον δείκτη δημόσιου χρέους
ΟΕΒ: Απαράδεκτες απεργίες σε εταιρείες μηχανολογικών και ηλεκτρολογικών έργων-Συντεχνίες «τιμωρούν» τις επιχειρήσεις