Κ.Α.: Το μετέωρο βήμα του καλοκαιριού
07:01 - 12 Ιουνίου 2014
Εν μέσω διασταυρούμενων πυρών από πιλότους, εργαζόμενους στις Κυπριακές Αερογραμμές και βεβαίως κομμάτων περνά το ΔΣ του κρατικού αερομεταφορέα στην προσπάθειά του για να σώσει την εταιρεία.
Η τελευταία εξέλιξη αφορά την πώληση και της τρίτης χρονοθυρίδας των Κ.Α. στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου. Τονίζεται πάντως πως πρόκειται για το τελευταίο slot των αερογραμμών στο εν λόγω αεροδρόμιο, την ώρα ωστόσο που η αγορά του Λονδίνου έχει εμπορικές προοπτικές. Το ΔΣ της εταιρείας θεωρεί πως μπορεί να καλύψει τις ανάγκες που υπάρχουν και μέσω άλλων αεροδρομίων στη βρετανική πρωτεύουσα όπως του Stansted και του Gatwick.
Χωρίς αποτελέσματα
για δύο και πλέον χρόνια
Την ίδια ώρα όμως, προβληματισμό προκαλεί το γεγονός για τα δύο έτη 2012 και 2013 η εταιρεία δεν έχει δημοσιεύσει οικονομικά αποτελέσματα, ενώ έχει ήδη παρέλθει και το μισό 2014. Η μετοχή της εταιρείας βρίσκεται εδώ και πολλούς μήνες εκτός διαπραγμάτευσης στο ΧΑΚ.
«Σύντομα θα έχουμε τα ελεγμένα οικονομικά αποτελέσματα και των δύο ετών. Να τονίσω και να υπενθυμίσω –ωστόσο- πως εμείς μόλις τους τελευταίους 12 μήνες αναλάβαμε την εταιρεία, οπότε ας μην ρίχνουν ορισμένοι την ευθύνη σε εμάς ακόμη και για αυτό το ζήτημα» τονίζει στο InBusinessNews ο πρόεδρος των Κυπριακών, Τώνης Αντωνίου.
Παράλληλα, σημειώνει πως για το θέμα των χρονοθυρίδων στο Heathrow θα δοθούν λεπτομερείς εξηγήσεις κατά τη διάρκεια συνεδρίας της Επιτροπής Θεσμών της Βουλής, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 8 Ιουλίου.
Το γέρικο αεροπλάνο του 1 εκ. ευρώ
Την ώρα που ο στόλος των αεροσκαφών των Κ.Α. έχει περιοριστεί στα έξι αεροσκάφη, σε κατάσταση να πραγματοποιούν πτήσεις είναι μόνο τα πέντε αό αυτά. Πιο ειδικά αναφέρεται πως το μοναδικό αεροσκάφος που ανήκει στις αερογραμμές και έχει ηλικία πέραν των 20 ετών, βρίσκεται στο εξωτερικό για επισκευές και τακτικούς ελέγχους. Το κόστος αυτής της διαδικασίας ανέρχεται στο 1 εκ. ευρώ και πίσω στην Κύπρο θα βρίσκεται περί τα τέλη Ιουνίου, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως εφεδρικό εάν και εφόσον παραστεί ανάγκη.
Πόσο πιθανό είναι το λουκέτο
Ενώ το προσωπικό που έχει αποχωρήσει μέχρι στιγμής από την εταιρεία ανέρχεται κάπου στα 200 άτομα και επιβάλλεται να αποχωρήσουν άλλα τόσα για να θεωρείται βιώσιμο το μοντέλο λειτουργίας του οργανισμού, οι φήμες για λουκέτο των Κ.Α. μετά το καλοκαίρι εντείνονται.
Το ερώτημα που τέθηκε που τέθηκε στον πρόεδρο των Κυπριακών δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από το πόσο κοντά βρίσκεται ένα τέτοιο σενάριο. «Και όταν αναλάβαμε τα ίδια έλεγαν και έχει περάσει ένας χρόνος από τότε και ακόμη οι Κ.Α. βρίσκονται στους αιθέρες. Είναι πολλά τα προβλήματα αλλά βρήκαμε πολλές λύσεις. Με την ίδια λογική λειτουργούμε και σήμερα. Ο καθένας μπορεί να λέει ότι θέλει» τονίζει ο Τώνης Αντωνίου.
Παράλληλα, αναφέρει πως είναι κομβικής σημασίας οι αποφάσεις που θα πάρει η Κομισιόν αναφορικά με τις κρατικές ενισχύσεις που έλαβε οπ αερομεταφορέας κατά τα τελευταία χρόνια από το κράτος. Σημειώνεται πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να δημοσιεύσει τις αποφάσεις της αναφορικά με τις Κ.Α. το ερχόμενο Φθινόπωρο, ενώ δύο είναι τα βασικά ζητήματα που εξετάζει:
1. Εάν είναι οικονομικά βιώσιμο το πλάνο που εφαρμόζεται στις Κυπριακές σε βάθος πενταετίας και
2. Εάν εφαρμόζεται δραστικό σχέδιο αναδιάρθρωσης, που αφορά αναδιοργάνωση δρομολογίων, αποδέσμευση προσωπικού, μείωση στόλου και περιορισμό πτήσεων (με ορισμένα από τα άνωθεν βήματα να έχουν ήδη γίνει).
Ζητείται επενδυτής
Το μέλλον βεβαίως των Κ.Α. καθορίζεται και από το εάν θα βρεθεί κάποια στιγμή επενδυτής που θα εξαγοράσει τις αερογραμμές από το κράτος. Μέχρι στιγμής τα δεδομένα στην εταιρεία δεν έχουν φέρει επενδυτικό ενδιαφέρον. Τα οικονομικά αποτελέσματα σε συνδυασμό με τις κινήσεις αναδιάρθρωσης θα καταστήσουν ξεκάθαρο εάν τελικά κάποια εταιρεία θα θελήσει να εξαγοράσει τον αερομεταφορέα. Το δέλεαρ για την όποια, εκτός ΕΕ εταιρεία, αποτελεί η άδεια πτήσεων εντός της Ένωσης των 28, την ώρα που μεγάλο ερωτηματικό αποτελούν οι οικονομικές υποχρεώσεις που έχουν οι Κ.Α. έναντι τραπεζών και τρίτων.
Οι Κυπριακές Αερογραμμές έχουν ιστορία μεγαλύτερη της Κυπριακής Δημοκρατίας, αφού δημιουργήθηκαν το 1947 με τρία αεροσκάφη και έναν από τους βασικούς μετόχους την British Airways.
Σήμερα η εταιρεία αριθμεί μόλις πέντε αεροσκάφη συν ένα εφεδρικό και η British Airways αποτελεί μεγάλο ανταγωνιστή κυρίως στα δρομολόγια για Λονδίνο.
Μάλιστα ορισμένα από τα πρώτα αεροδρόμια στα οποία η εταιρεία ξεκίνησε πτήσεις ήταν στη Μέση Ανατολή, από εκεί όπου έχει προκύψει το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον αφορά τις Κ.Α. Η Middle East Airlines η οποία πλαιότερα ακούστηκε πως συγκαταλέγεται στους δυνητικούς επενδυτές, αγόρασε τη μία χρονοθυρίδα των Κυπριακώνσ το Heathrow έναντι 6,3 εκ. ευρώ.