Επιβάλλεται η αναδιάρθρωση της φορολογίας των ακινήτων

Είναι μνημονιακή υποχρέωση η αναθεώρηση των φορολογιών επί των ακινήτων. Είναι γενικά αποδεκτό ότι στην Κύπρο υπάρχουν πάρα πολλοί διαφορετικοί και πολύπλοκοι φόροι και τέλη (11 στον αριθμό) σ΄ό,τι αφορά τα ακίνητα. Επιπρόσθετα, υπάρχουν πολλές αρχές που τους επιβάλλουν και τους εισπράττουν.

•    Αυτό δημιουργεί προβλήματα στον ιδιοκτήτη των ακινήτων, που δεν γνωρίζει πώς να τους υπολογίσει πού και πότε να τους πληρώσει.
•    Υπάρχει τεράστιο διοικητικό κόστος επιβολής και είσπραξης των συγκεκριμένων φόρων.
•    Οι φόροι είναι υπερβολικά ψηλοί για τα ακίνητα σε σύγκριση με τους αντίστοιχους φόρους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Τι πρέπει να γίνει;

Αντιλαμβανόμαστε ότι η κυβέρνηση ήδη διόρισε συμβούλους, για να τη συμβουλεύσουν  για το θέμα της αναδιάρθρωσης της φορολογίας των ακινήτων. Ευχή μας είναι αυτοί να καταλήξουν σύντομα στις σωστές εισηγήσεις και να αρχίσει η υλοποίηση τους.

Τα χαρακτηριστικά ενός σωστού φορολογικού πλαισίου για τα ακίνητα πρέπει να είναι τα παρακάτω:

-    Πρώτο, οι φόροι πρέπει να είναι απλοί, δηλαδή να υπάρχουν όσο το δυνατό λιγότερες διαφορετικές φορολογίες.
-    Δεύτερο, το ύψος της φορολογίας πρέπει να είναι τέτοιο που να επιτρέπει την ανάπτυξη του τομέα, δηλαδή να συμφέρει και στην εταιρεία ανάπτυξης να το κτίσει και στον αγοραστή να το κατέχει και να το εκμεταλλεύεται.
-    Τρίτο, η φορολογία πρέπει να είναι προβλέψιμη, δηλαδή ένας αγοραστής να γνωρίζει, όταν αγοράζει ένα ακίνητο, ποιους φόρους θα πληρώσει στο μέλλον.

Επιβάλλεται, λοιπόν, αναδιάρθρωση της φορολογίας για τα ακίνητα που πρέπει να περιλαμβάνει μόνο τρεις φόρους. Ένα φόρο στον αγοραστή, που βασικά πρέπει να αντικατοπτρίζει το κόστος της κυβέρνησης για τη διεκπεραίωση της συναλλαγής.

Δεύτερος, φόρος αυτός της κατοχής, που πρέπει να συσχετίζεται με τις υπηρεσίες που λαμβάνει το συγκεκριμένο ακίνητο ως επί το πλείστο από τις αρχές και τρίτο ο φόρος από πώληση που πρέπει να σχετίζεται με την κερδοφορία από τη συγκεκριμένη πώληση.

Αυτοί οι τρεις φόροι, θα επιβάλλονται σε αντιστοιχία με τους 11 φόρους/τέλη που επιβάλλονται σήμερα, γεγονός που θα κάνει πολύ πιο εύκολη την όλη διαδικασία και ας αναλάβει το κράτος να διανέμει τα λεφτά από τους 3 φόρους στις διάφορες υπηρεσίες.

Με τις εισηγήσεις αυτές τερματίζεται και η λανθασμένη νοοτροπία που καλλιεργήθηκε μέχρι, σήμερα, ότι η φορολογία στα ακίνητα, αφορούσε φορολόγηση του πλούτου. Επιπρόσθετα, μέσω της φορολογίας των ακινήτων, κάποιοι προσπαθούσαν λανθασμένα να κάνουν κοινωνική πολιτική δημιουργώντας αμέτρητες στρεβλώσεις, γεγονός που κι αυτό θα τερματιστεί.

Τελειώνουμε αναφέροντας την συγκεκριμένη εισήγηση μας που θα μπορούσε να λύσει πολλά προβλήματα: Να φορολογούνται τα ακίνητα με έναν ενιαίο φορολογικό συντελεστή, παρά να φορολογούνται οι ιδιοκτήτες των ακινήτων με υπεράριθμούς φορολογικούς συντελεστές ή κλίμακες. Δηλαδή στην φορολογία να υπόκειται το ακίνητο και όχι ο ιδιοκτήτης του και άρα ένα ακίνητο να πληρώνει την ίδια φορολογία ανεξάρτητα από το ποιός είναι ο ιδιοκτήτης.      
 

Η συγγραφή του άρθρου έγινε σε συνεργασία με το Γιώργο Μαυρέα (Εγγεγραμμένος Εκτιμητής B.Ba. RE)

Δειτε Επισης

Στρατηγικοί στόχοι για την ενεργειακή μετάβαση της Κύπρου
Περιέργεια και διαφορετικότητα: Οι πυλώνες της καινοτομίας στον χώρο εργασίας
Πλοήγηση στο τελικό στάδιο συμμόρφωσης με την οδηγία NIS2
Ο εκτεταμένος αντίκτυπος της νέας οδηγίας για την εταιρική δέουσα επιμέλεια όσον αφορά την αειφόρο και βιώσιμη ανάπτυξη
Υλικά και αντικείμενα σε επαφή με τρόφιμα και η σημασία του ελέγχου τους
Αναπτύξεις σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές. Είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας;
Ρυθμιστικά διλήμματα: Η επίδραση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην τοπική οικονομία
Οι συνέπειες της ποινικοποίησης της αισχροκέρδειας
Ας μιλήσουμε ρεαλιστικά για ESG!
Γεωπολιτικοί κίνδυνοι και τράπεζες