Business Administration Concept

‘Όταν ο Περικλής οραματίστηκε την οικοδόμηση του Παρθενώνα, είχε ένα δίλημμα! Πώς θα το πράξει αυτό αξιοκρατικά για να μην δυσαρεστήσει το κοινό. Αποφάσισε λοιπόν, και εφάρμοσε την ακόλουθη προσέγγιση. Ανέθεσε τον σχεδιασμό σε 2 αρχιτέκτονες και την επίβλεψη σε έναν εργολάβο μετά από παρουσίαση και έγκριση από την Σύγκλητο. Έλεγξε το κόστος της κατασκευής, και κατάφερε μέσω της δημιουργίας μιας λειτουργικής αλυσίδας, να συντονίσει τις μεταφορές, τους σιδεράδες, τους μαρμαράδες, τους κτίστες, τους τεχνίτες, τους τότε υδραυλικούς, τα τελειώματα, τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες κλπ. και έφτιαξε το έργο αυτό σε 4 χρόνια. Η διαδικασία ήταν τέτοια που το κοινό πείστηκε ότι υπήρξε αξιοκρατία στην τρόπο που οργανώθηκε, και εκτελέσθηκε το έργο που γράφτηκε στην ιστορία, διότι εκτελέστηκε με άψογη, απλή, και συγκεκριμένη διαδικασία. Ακόμα και οι δύσπιστοι, που πήγαν να διαφωνήσουν π.χ. με το κόστος του μαρμαρά, ή το κόστος του σιδερά, ή το κόστος του κτίστη, δεν τα κατάφεραν, γιατί όντως το κόστος κατασκευής ήταν πραγματικό, και δεν υπήρχε κάτι το αβέβαιο που θα μπορούσε κάποιος να αμφισβητήσει την αυθεντικότητα της κοστολόγησης του έργου αυτού. Αυτό είναι που έχει να αναδείξει η ελληνική ιστορία του Παρθενώνα, την ιδέα της ομαδικότητας, την ιδέα της οργάνωσης, της εντιμότητας, του παν μέτρων άριστον, του εύλογου κέρδους, και της δέσμευσης ως προς τους συνεργάτες για παράδοση του προϊόντος στην ώρα του.

Πολλοί μελέτησαν το μοντέλο του Παρθενώνα για να διαπιστώσουν ποια μεθοδολογία να χρησιμοποιήσουν για να έχουν πιθανότητες να επιτύχουν όσο πιο πολλά θετικά αποτελέσματα γίνεται; Οι περισσότεροι μελετητές διαπίστωσαν ότι μια επιτυχημένη ομάδα πρέπει να ξεκάθαρο πλάνο απολαβών για να βγει το οικονομικό πλάνο από την μέση, να έχει χημεία, και συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους.
Τα κίνητρα στις απολαβές και στα εισοδήματα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες την άμεση και την σύνθετη.

Στην άμεση κατηγορία το μέλος αυτό της ομάδας αμείβεται αναλόγως με τα αποτελέσματα του τα οποία είναι ξεκάθαρα. Παράδειγμα αρχειοθέτησε τόσους φακέλους και για κάθε επιτυχή αρχειοθέτηση θα παίρνεις τόσα, για κάθε λάθος ή παράληψη θα σου αφαιρούνται τόσα. Προσπάθησε να κάμεις χ πωλήσεις και για κάθε πώληση θα παίρνεις τόσα, αν πετύχεις τον στόχο θα πάρεις επιπλέον τόσα, αν δεν πετύχεις τον στόχο θα σου αφαιρεθούν τόσα. Αν βάλεις τόσα τέρματα θα πάρεις τόσα, αν είσαι χασογκόλης θα σου αφαιρεθούν τόσα, κλπ…. Με αυτόν τον τρόπο ο ρόλος του συγκεκριμένου μέλους σε μια ομάδα είναι ξεκάθαρος, άμεσος και μετρήσιμος. Ανά πάσα στιγμή μπορεί να γίνει αξιολόγηση της παραγωγικότητας του μέλους αυτού και να βελτιωθούν οι αδυναμίες, και να μειωθούν τα ενδεχόμενα σπατάλης και χάσιμο χρόνου. Το μέλος αυτό πρέπει να είναι ευέλικτο, άμεσο, και να έχει το χάρισμα να βλέπει τον στόχο του ξεκάθαρο χωρίς αντιπερισπασμούς. Αυτή η κατηγορία απευθύνεται σε άτομα που έχουν ιδιαίτερη δυναμική στις δημόσιες τους σχέσεις, και στην προσέγγιση τους.

Η σύνθετη κατηγορία είναι πιο δύσκολη καθώς εδώ αναζητάς άτομα που να έχουν δυνατότητες να σκαρφίζονται νέες καινοτόμες ιδέες, πλάνα υλοποίησης και τακτικές, που να αποφέρουν κάτι καινούριο, διαφορετικό, και συνάμα παραγωγικό. Εδώ αναζητάς την πρόκληση, το κάτι το διαφορετικό που θα ταράξει τα νερά. Σε αυτά τα μέλη, πρέπει να τους προσφέρεις απολαβές τέτοιες που να φεύγει το οικονομικό κριτήριο από το τραπέζι. Τα μέλη αυτά χρειάζονται αυτονομία και ελευθερία κινήσεων, συνεχή ανέλιξη (ανάγκη συνεχούς βελτίωσης του προϊόντος, του λειτουργήματος, ή της υπηρεσίας που παρέχουν, π.χ. version1, version 2, version 3, etc.…), και συγκεκριμένο σκοπό (να μηχανογραφήσω τον τρόπο λειτουργίας του τμήματος μου γιατί έτσι θα έχω όλα τα στοιχεία ηλεκτρονικά και θα εξυπηρετούμε καλύτερα τον κόσμο, να δημιουργήσω ανοίγματα για μπαλιές κάθετες που θα βγάλουν τον παίχτη σε πλεονεκτική θέση για να έχει ευκαιρίες να σκοράρει, να δημιουργήσω δυνατό δίχτυο συνεργατών για να έχω πιθανότητες να έχω περισσότερα enquiries που θα φέρουν περισσότερες πωλήσεις), κλπ…

Ο μαέστρος, αυτός που θα αναλάβει να συνθέσει αυτήν την ομάδα, πρέπει να είναι σε θέση να επιβάλει μια μεθοδολογία ξεκάθαρη μιας και τα μέλη αυτής της ομάδας, έχουν διαφορετικό υπόβαθρο, είναι διαφορετικοί χαρακτήρες, κλπ… Μια πετυχημένη ομάδα έχει αξίες όπως εμπιστοσύνη, ανοιχτή επικοινωνία αναμεταξύ τους, αλληλοϋποστήριξη, κάλυψη, και συνεργασία αναμεταξύ τους, ομαδικό πνεύμα, αναγνώριση των ικανοτήτων του κάθε μέλους,  σεβασμό ως προς το ποιόν  του καθενός, αυτονομία, θετικό περιβάλλον εργασίας, συχνές, ξεκάθαρες, και μετρήσιμες τακτικές αξιολόγησης με έμφαση στην συνεχή βελτίωση των αδυναμιών.

Ο ρόλος του μαέστρου ή του συνόλου εκείνου που θα αναλάβει την σύσταση αυτής της ομάδας είναι πολύ σημαντικός μιας και θα έχει την ευθύνη να στήσει μια ομάδα που πιθανόν να αποτελείται από υφιστάμενο προσωπικό, προσωπικό που μεταφέρεται από ένα τμήμα στο άλλο και νεοεισερχόμενους. Το υφιστάμενο προσωπικό ξέρει τι παίζει ήδη στο τμήμα, ενώ οι υπόλοιποι προσπαθούν να δουν τί παίζει. Υπάρχει ενθουσιασμός για κάτι καινούριο που πάει να γίνει αλλά και συνάμα μούδιασμα για το εάν υπάρχει πλάνο ή όχι, αν υπάρχει θέση για τον καθένα να διαδραματίσει έναν ρόλο, αν θα υπάρξει διαφάνεια, κλπ… Όλοι είναι θετικοί και πρόσχαροι αναμεταξύ τους ωστόσο ο καθένας μέσα του έχει απορίες και ερωτήματα που ελπίζει ότι στην πορεία θα απαντηθούν μιας και ο καθένας έχει και την δική του προσωπική ατζέντα, στόχους και φιλοδοξίες. Κλειδί στον τρόπο επιλογής ατόμων είναι πλέον διάφορα test προσωπικότητας π.χ. Myers Briggs Personality Tests, HumanMetrics, κλπ. τα οποία είναι αποτελέσματα μελετών που αναδεικνύουν μέσα από μια σειρά tests, ποια είναι τα δυνατά σημεία κάποιου ατόμου. Πέραν από την παραδοσιακή μέθοδο εξέτασης ευφυΐας κάποιου ατόμου, (π.χ. IQ Tests και εξετάσεις γενικών γνώσεων), και οι παραπάνω μέθοδοι μπορούν να δείξουν πολλά για το ποιόν του κάθε ατόμου. Αυτά τα στυλ εξετάσεων χρησιμοποιούνται από πολλούς οργανισμούς παγκοσμίως όπως Apple, Hilton Hotels, Barcelona Football Club, etc..
Το 2 στάδιο στην σύσταση μιας ομάδας είναι και το πιο κρίσιμο μιας και εδώ γίνεται η ζύμωση κάτι δυνατού ή η διάλυση του, ή απλά στήνεται κάτι απλά για να λειτουργεί. Το στάδιο αυτό είναι το στάδιο της ωρίμανσης.

Εδώ είναι που το κάθε μέλος της ομάδας δείχνει την ατομικότητα του, πιθανόν κάποιοι να διεκδικούν το ίδιο πόστο, κάποιοι να θέλουν να είναι οι αρχηγοί, κάποιοι να είναι ποιο φωναχτοί και κάποιοι να είναι ποιο χαμηλών τόνων. Στο στάδιο αυτό δημιουργούνται εντάσεις, νεύρα, κόντρες, διαφωνίες, κλπ.. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό στάδιο, μιας και δεν μπορεί κανένας να αντικόψει τις κόντρες και τις διαφωνίες αλλά ο δυνατός μαέστρος είναι εκείνος που θα αναγνωρίσει τί ρόλο αρμόζει στον καθένα, έτσι ώστε να βάλει τα κατάλληλα άτομα στις θέσεις που πρέπει για να ενεργοποιηθούν και να δουλέψουν εις όφελος του συνόλου. Τα άτομα θα προκαλούν συνεχώς τα standards και το πλάνο του μαέστρου, μέχρις ότου ο μαέστρος τους κερδίσει αποδεικνύοντας τους ότι τα standards του έχουν πολλές πιθανότητες να οδηγήσουν σε θετικά αποτελέσματα και σε υλοποίηση συγκεκριμένων στόχων. Στο στάδιο αυτό ο μαέστρος οφείλει να αποδείξει στα μέλη του ότι έχει συγκεκριμένο πλάνο, συγκεκριμένη οργάνωση και δομή, συγκεκριμένους κανονισμούς και διαδικασίες, και καλεί τα μέλη του να πάρουν αυτά τα δεδομένα και να τα αφομοιώσουν στα μέτρα τους χωρίς ωστόσο να χάνεται η ουσία των δεδομένων αυτών εις βάρος του συνόλου. Ο δυνατός μαέστρος είναι σε θέση να είναι άμεσος και ενεργός, μιας και συνεχώς θα υπάρχουν ατασθαλίες και διαφωνίες και καλείται ο μαέστρος να διευθύνει την ομάδα του με τρόπο έτσι να απομονώνει τα αρνητικά και να κερδίζει τα θετικά.   
Μετέπειτα ακολουθεί το στάδιο της κοινής αντίληψης ένα στάδιο που όσοι καταφέρουν να ανελιχθούν σε αυτό το στάδιο θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν το όραμα, και το πλάνο που έχει ο οργανισμός στον οποίο ανήκουν, θα είναι σε θέση να μεταδώσουν και προς τα έξω το brand culture τους, και να δημιουργήσουν μια φήμη γύρω από την ταμπέλλα τους ή το σύμβολό τους, και σταδιακά το πελατολόγιο τους, και η αγορά θα είναι σε θέση πλέον να αναγνωρίζει το συγκεκριμένο σύνολο και να έχει και την δική της άποψη όσον αφορά το σύνολο αυτό. Αν η ομάδα αυτή καταφέρει να μεταφέρει προς τα έξω ότι έχει συγκεκριμένα standards και σταδιακά να δείχνει προς τα έξω ότι τα standards αυτά συνεχώς βελτιώνονται, τότε αυτό το στοιχείο πιθανόν να βοηθήσει αυτήν την ομάδα να αποκτήσει περισσότερους πελάτες, και περισσότερους υποστηρικτές.

Το 4ο στάδιο είναι αυτό της παραγωγικότητας. Περνώντας από τα παραπάνω 3 στάδια στο σημείο αυτό μια εταιρία, ή ένα σύνολο είναι πλέον σε θέση να αναδείξει το επιχειρηματικό της προφίλ, μιας και οι αρχές και η κουλτούρα που αναπτύσσεται από τα παραπάνω στάδια, γίνεται πλέον ξεκάθαρη. Το τέλειο δεν υπάρχει ωστόσο αυτό που συνήθως γίνεται, είναι ένα συνεχές σκαμπανέβασμα στα παραπάνω στάδια. Οι ρόλοι και οι χαρακτήρες συνεχώς αλλάζουν και αναλόγως διάθεσης τα παραπάνω μπορούν να παίξουν καθοριστικότατο ρόλο, στην διαμόρφωση συμπράξεων και συνεργασιών.
Αυτή είναι μια κοινή θέση και αντίληψη διάφορων επιτυχημένων προσωπικοτήτων που κατάφεραν να κατορθώσουν και να υλοποιήσουν δυνατά αποτελέσματα. Υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να δει κάποιος αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο να εφαρμόζεται στον ιδιωτικό τομέα στην Κύπρο. Ευχής έργο να δούμε κάποτε αυτό το μοντέλο να εφαρμόζεται και στον Δημόσιο Τομέα και ειδικότερα στους ημικρατικούς οργανισμούς.
 

Δειτε Επισης

Στρατηγικοί στόχοι για την ενεργειακή μετάβαση της Κύπρου
Περιέργεια και διαφορετικότητα: Οι πυλώνες της καινοτομίας στον χώρο εργασίας
Πλοήγηση στο τελικό στάδιο συμμόρφωσης με την οδηγία NIS2
Ο εκτεταμένος αντίκτυπος της νέας οδηγίας για την εταιρική δέουσα επιμέλεια όσον αφορά την αειφόρο και βιώσιμη ανάπτυξη
Υλικά και αντικείμενα σε επαφή με τρόφιμα και η σημασία του ελέγχου τους
Αναπτύξεις σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές. Είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας;
Ρυθμιστικά διλήμματα: Η επίδραση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην τοπική οικονομία
Οι συνέπειες της ποινικοποίησης της αισχροκέρδειας
Ας μιλήσουμε ρεαλιστικά για ESG!
Γεωπολιτικοί κίνδυνοι και τράπεζες