HELIC: Η εταιρεία που κέρδισε τη Sony και τη Fujitsu
09:19 - 18 Φεβρουαρίου 2014
H Helic ήταν μια από τις επτά καινοτόμες εταιρείες που ξεχώρισε η Κομισιόν με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψη στην Αθήνα της επιτρόπου για την ψηφιακή ατζέντα, Νίλι Κρόες, αναφέροντας για αυτή χαρακτηριστικά πως «αν έχετε έξυπνο τηλέφωνο, το πιθανότερο είναι ότι χρησιμοποιεί τεχνολογία που αναπτύχθηκε από την εταιρεία Helic».
Η Κομισιόν βέβαια την κατέταξε στα start ups. Ο ορισμός αυτός όμως, όπως σημειώνει στο Capital.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Helic Γιώργος Κουτσογιαννόπουλος, δεν είναι πλέον σωστός, δεδομένου πως η εταιρεία μετρά ήδη 14 χρόνια ζωής. Οι «ρίζες» της εντούτοις βρίσκονται ακόμη πιο πίσω στο χρόνο, και πιο συγκεκριμένα στο 1994, όταν ο ίδιος μαζί με τον συνιδρυτή της Helic Σωτήρη Μπαντά, κατά τη διάρκεια του διδακτορικού τους στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο προσπάθησαν να καλύψουν ένα κενό που υπήρχε στην αγορά, δηλαδή να προβλέψουν την συμπεριφορά ενός πηνίου αν έμπαινε σε τσιπ.
Τι ακριβώς όμως κάνει η Helic; Αναπτύσσει λογισμικό για σχεδίαση ολοκληρωμένων κυκλωμάτων. Στο χαρτοφυλάκιο των πελατών της βρίσκονται εταιρείες κολοσσοί, μεταξύ των οποίων Intel, η Sony, η Samsung, η Huawei και η Panasonic. Η έρευνα και η ανάπτυξη προϊόντων γίνεται στην Ελλάδα, η έδρα της Helic όμως βρίσκεται από το 2007 στο Σαν Φρανσίσκο, για δύο κυρίως λόγους: για να βρίσκεται κοντά στους πελάτες και στους επενδυτές, αλλά και επειδή εκεί είναι το κέντρο βάρους της βιομηχανίας.
Η ανάπτυξη λογισμικού για σχεδίαση κυκλωμάτων είναι μια αγορά με ιστορία 30 χρόνων, αρκετά ώριμη όταν ξεκίνησε η εταιρεία, με πολύ δυνατούς ανταγωνιστές και συνολικό τζίρο γύρω στα 4 δισ. δολάρια παγκοσμίως (σήμερα η παγκόσμια αγορά των εργαλείων σχεδίασης αγγίζει τα 7 δισ.). Για τους ιδρυτές της δεν τέθηκε καν θέμα εξωστρέφειας, καθώς η αγορά ήταν παγκοσμιοποιημένη. «Από την αρχή αντιλαμβάνεσαι ότι μπαίνει σε μια «global» αρένα. Είναι λυπηρό η Ελλάδα να συζητά ακόμη τη λέξη εξωστρέφεια. Αυτό είναι ο κανόνας, η νόρμα» αναφέρει ο κ. Κουτσογιαννόπουλος.
Τα πράγματα δεν εξελίχτηκαν τυχαία. Η Helic είχε δύο ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα κατά το ξεκίνημά της. Το πρώτο ήταν η ίδια η τεχνολογία, καθώς οι δημιουργοί της ήταν ερευνητές και κατά τη διάρκεια των εργασιών τους είχαν εντοπίσει τότε τί ζητούσε η βιομηχανία και τα προβλήματα που υπήρχαν αναφορικά με την ολοκλήρωση σε τσιπ παθητικών διατάξεων.
Το δεύτερο είχε να κάνει με την πρόσβαση σε κεφάλαιο. Η εταιρεία κατάφερε να βρει πελάτη πριν ακόμη τη σύστασή της, τον Οκτώβριο του 1999. Ένας πελάτης από το Κολοράντο, ο οποίος έμαθε για το τί είχε καταφέρει η ερευνητική ομάδα από τις δημοσιεύσεις της, ενδιαφέρθηκε για την προσπάθεια και η πρώτη δουλειά αξίας 250 χιλ. δολαρίων ήταν γεγονός. Αργότερα ήρθαν και οι ιδιωτικές επενδύσεις. Συνολικά η εταιρεία σήκωσε 7 εκατ. δολάρια. H Helic απέκτησε στη συνέχεια κι άλλους πελάτες, όμως το πρώτο συμβόλαιο ήταν αυτό που είχε ανεβάσει το ηθικό της ομάδας και είχε ανοίξει την «πόρτα» για τα επόμενα βήματα.
Το 2008 εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ο Άντι Μπεκτολσχάιμ, ιδρυτής της Sun Microsystems και angel investor της Google. Παράλληλα, στο μετοχικό κεφάλαιο της Helic εισήλθε και η Fujitsu Group, καθώς και η Magma Design Automation, η οποία εξαγοράστηκε πέρυσι από τον κολοσσό Synopsys. Έτσι, η Helic έφθασε να έχει δύο πανίσχυρους στρατηγικούς επενδυτές.
Έχει υποκατάστημα στην Ιαπωνία και παρουσία σε Κορέα, Ισραήλ, Κίνα και Ταϊβάν. Φέτος η εταιρεία σκοπεύει να δοκιμάσει «νέα επιχειρηματικά μοντέλα, όπως π.χ. η μεταφορά ορισμένων εφαρμογών μας στο υπολογιστικό νέφος με τη μορφή του «Software as a Service». Η Helic θέλει να ανοιχτεί στην αγορά του IP (intellectual property licensing), δηλαδή στην πώληση δικαιωμάτων χρήσης πνευματικής ιδιοκτησίας, η οποία αποτελείται από σχέδια στοιχείων ολοκληρωμένων κυκλωμάτων.
Τι λέει όμως ο κ. Κουτσογιαννόπουλος για τους νέους επιχειρηματίες και την έκρηξη των start ups που παρατηρείται στην Ελλάδα την τελευταία διετία; Ο ίδιος δηλώνει ενθουσιασμένος. «Επιτέλους οι νέοι αντιλαμβάνονται το μονοπάτι της δημιουργίας και η δημιουργία είναι ευτυχία. Όταν κάνεις κάτι με τα χέρια και το μυαλό σου γίνεσαι ευτυχισμένος. Κάνεις θαύματα. Βγάζεις λεφτά. Και αυτό σημαίνει ανάπτυξη», εξηγεί.
Πηγή: capital.gr