Διαφημιστικά γραφεία σε νέα εποχή
12:45 - 14 Φεβρουαρίου 2014
Η συρρίκνωση της διαφημιστικής πίτας τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει καταρρακώσει την above the line επικοινωνία, με την απώλεια να ξεπερνά το 50% σε σύγκριση με το 2008, που θεωρείται η καλύτερη χρονιά του κλάδου. Τα διαφημιστικά γραφεία της Κύπρου βρίσκονται μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα. Η νέα τάξη πραγμάτων επιβάλλει διαρθρωτικές αλλαγές στον τρόπο που δρουν.
Καταρχάς δεν είναι λογικό να υπάρχουν τόσα πολλά διαφημιστικά γραφεία στην κυπριακή αγορά εφόσον στην πορεία πολλά από αυτά καθίστανται μη βιώσιμα. Η αγορά σηκώνει μέχρι και 8 γραφεία, θα μπορούσαμε να πούμε, με την προϋπόθεση ότι αυτά προσφέρουν ολοκληρωμένες λύσεις διαφήμισης και επικοινωνίας (media, ATL, BTL, digital κλπ).
Παράλληλα, το εμπορικό μοντέλο αμοιβής των γραφείων – προμήθειες από media και το γνωστό πλέον «μυστικό» των year end bonus (yeb) που παίρνουν τα διαφημιστικά από τα ΜΜΕ – έχει αποτύχει. Όσο ακόμα εφαρμόζεται το μοντέλο αυτό, ο μόνος που κερδίζει είναι o διαφημιζόμενος, ο οποίος εκμεταλλεύεται τον τεράστιο ανταγωνισμό στην αγορά διαφήμισης, αλλά και των media εις βάρος των διαφημιστικών γραφείων και των ΜΜΕ. Θα πρέπει να σταματήσουν, λοιπόν, τα διαφημιστικά να εξαρτιούνται από τις προμήθειες και τα yeb. Επιβάλλεται να αρχίσουν να χρεώνουν για τη δημιουργικότητα τους.
Αρκετοί πελάτες, κυρίως εταιρείες υπηρεσιών, ψάχνουν καινούριες μεθόδους επικοινωνίας πέραν του above the line. Τα διαφημιστικά καλούνται να βρουν νέους έξυπνους τρόπους επικοινωνίας, πέραν από τα γνωστά media.
Κι όχι μόνο αυτό! Περιμένουμε να δούμε πιο πολλές εξαγορές, συγχωνεύσεις και συμμαχίες. Τα περισσότερα γραφεία παλεύουν να παραμείνουν εν ζωή και όταν η αγορά ξεκινήσει και πάλι να μεταλλάσσεται δεν θα είναι πλέον βιώσιμα.