Κριτήρια για Αδειοδότηση Συμβούλων Αφερεγγυότητας

Το 1986, το Ηνωμένο Βασίλειο πρωτοπόρησε στην αναγνώριση της αναγκαιότητας δημιουργίας ενός νέου επαγγέλματος, αυτού του Συμβούλου Αφερεγγυότητας, το οποίο να διέπεται από υψηλούς συντελεστές επαγγελματικής κατάρτισης και δεοντολογίας ούτως ώστε να εμπνέει εμπιστοσύνη στο κοινό.

Με την υιοθέτηση του Περί Αφερεγγυότητας Νόμου του 1986, οι  επαγγελματίες που πληρούσαν τα κριτήρια που έθεσε ο Νομοθέτης, όπως Ακαδημαϊκή μόρφωση, καθαρό ποινικό μητρώο, ικανότητα και καταλληλότητα (fit and proper) και εμπειρογνωμοσύνη, έλαβαν τις σχετικές άδειες.

Οι προϋποθέσεις για χορήγηση άδειας ήταν και παραμένουν πολύ υψηλών προδιαγραφών. Για παράδειγμα, το 1986 στην χώρα των 64 εκατομμυρίων, αδειοδοτήθηκαν 1.998 επαγγελματίες, ενώ σήμερα, 28 χρόνια αργότερα, ο αριθμός αυτός δεν ξεπερνά τους 1.735.  

Παρακολουθώ με δέος τα κριτήρια στην Κύπρο να αλλάζουν συνεχώς με σκοπό το «βόλεμα ημετέρων». Δεν θα εκπλαγώ, αν στην Κύπρο των 600 χιλιάδων, αύριο να αδειοδοτηθούν μερικές χιλιάδες άτομα που πολύ πιθανόν δεν θα έχουν τις απαραίτητες  επαγγελματικές γνώσεις και εμπειρία!!! κατά συνέπεια, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο οι Ευρωπαίοι  Εταίροι  μας, όπως για παράδειγμα το Ηνωμένο Βασιλιά και η Ρουμανία, να προσπαθήσουν να αποτρέψουν ενδεχόμενη αδειοδότηση στις δικές τους χώρες με αποκλεισμό των Κύπριων Συμβούλων Αφερεγγυότητας, εξαιρώντας τους δηλαδή από την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2005/36/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 7ης Σεπτεμβρίου 2005, σχετικά με την Αναγνώριση των Προσόντων (η οποία τέθηκε σε ισχύ στην Κυπριακή Δημοκρατία με τον περί Αναγνώρισης των Επαγγελματικών Προσόντων Νόμο του 2008).  

Σύμφωνα με την Οδηγία, οι Σύμβουλοι Αφερεγγυότητας θα μπορούν να ασκήσουν το επάγγελμά τους σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανεξάρτητα από τη χώρα αδειοδότησής τους, νοουμένου ότι αδειοδοτήθηκαν σε κράτος μέλος της ΕΕ.
 
Διερωτώμαι, αν είναι δυνατό να συζητείται η αδειοδότηση πρώην Τραπεζικών, οι οποίοι πιθανόν να ευθύνονται για τη σημερινή κατάντια της οικονομίας μας και ατόμων που ασχολούνται με τη διαγραφή Εταιρειών (striking off) οι οποίοι, με περισσό θράσος, ισχυρίζονται ότι η διαγραφή ισοδυναμεί με εκκαθάριση, άρα (assumption is the mother of all disasters) δικαιούνται, λόγω εμπειρίας. Μη χειρότερα(!).  
Θερμή παράκλησή μου προς τον αρμόδιο Υπουργό είναι όπως μεριμνήσει τάχιστα,  προτού να είναι αργά, για την στελέχωση των κλιμακίων που ασχολούνται με τον καταρτισμό των σχετικών νομοθεσιών, από άτομα που κατέχουν το αντικείμενο και έχουν  την απαραίτητη τεχνογνωσία και τις δέουσες εμπειρίες ούτως ώστε να μπορούν να αντικρούσουν με σωστή επιχειρηματολογία τις παράλογες εισηγήσεις και/ή απαιτήσεις της Τρόικας, για το καλό του τόπου. Δυστυχώς φαίνεται ότι «όποιος της ορθώσει το ανάστημά» θεωρείται μη επιθυμητός.
Το να καταρτίζονται νομοσχέδια με σκοπό, ίσως, να βολευτούν ορισμένοι στη «χώρα της μπανανίας», δεν είναι βέβαια κάτι καινούργιο. Το ερώτημα που θα ήθελα να υποβάλω προς τους αρμοδίους λειτουργούς του Υπουργείου είναι απλό: ποιος θα ασκεί τον έλεγχο (monitoring) στα άτομα που θα αδειοδοτηθούν και δεν θα είναι μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου και/ή του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών;

Είναι σημαντικό το ρυθμιστικό σώμα (regulatory body) να ασκεί έλεγχο και να επιβάλλει υψηλές προδιαγραφές και ισχυρή εφαρμογή της νομοθεσίας σε αυτούς που θα ασκούν το επάγγελμα του Συμβούλου Αφερεγγυότητας (strong enforcement). Επίσης θα πρέπει να είναι ικανό και να διέπεται από σωστή τεχνογνωσία, ούτως ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει την οποιαδήποτε κακοδιαχείριση, προκειμένου να προστατέψει τα συμφέροντα των πιστωτών του Κράτους και βεβαίως την ακεραιότητα του επαγγέλματος.

Δυστυχώς, στερούμαστε ατόμων που κατέχουν τις εξειδικευμένες πρακτικές και τεχνικές γνώσεις. Η μη σωστή επιλογή τεχνοκρατών από μέρους του Υπουργείου, η προτεινομένη θέσπιση πλαισίου αφερεγγυότητας, αντί ξεκάθαρης νομοθεσίας, η αδειοδότηση μη ικανών Συμβούλων Αφερεγγυότητας και η αποτυχία δημιουργίας υποδομών για τη σωστή επιτήρηση αυτών που θα αδειοδοτηθούν, μου θυμίζει την γνωστή ρήση «πάμε στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα».

 

Δειτε Επισης

Στρατηγικοί στόχοι για την ενεργειακή μετάβαση της Κύπρου
Περιέργεια και διαφορετικότητα: Οι πυλώνες της καινοτομίας στον χώρο εργασίας
Πλοήγηση στο τελικό στάδιο συμμόρφωσης με την οδηγία NIS2
Ο εκτεταμένος αντίκτυπος της νέας οδηγίας για την εταιρική δέουσα επιμέλεια όσον αφορά την αειφόρο και βιώσιμη ανάπτυξη
Υλικά και αντικείμενα σε επαφή με τρόφιμα και η σημασία του ελέγχου τους
Αναπτύξεις σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές. Είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας;
Ρυθμιστικά διλήμματα: Η επίδραση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην τοπική οικονομία
Οι συνέπειες της ποινικοποίησης της αισχροκέρδειας
Ας μιλήσουμε ρεαλιστικά για ESG!
Γεωπολιτικοί κίνδυνοι και τράπεζες