ΚΑ: Το χρονικό της καταστροφής
07:22 - 15 Δεκεμβρίου 2014
Η εταιρεία που υπάρχει πριν την εγκαθίδρυση της Δημοκρατίας, που πέρασε μέσα στην πορεία δεκαετιών αλλάζοντας στρατηγική, ανοίγοντας νέες αγορές, διαφοροποιώντας κάθε τόσο τον στόλο της, σε κάποιες στιγμές και τη μετοχική σύνθεσή της διέρχεται της πιο κρίσιμης περιόδου στην ιστορία της.
Συγκεκριμένο πλάνο διάσωσης δεν υπάρχει, οι πρόεδροι και τα συμβούλια αλλάζουν και μάλιστα με πιο έντονο ρυθμό τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ η κυβέρνηση μάλλον δεν παρουσιάζεται θετική στις όποιες εξελίξεις προκύπτουν, είτε σε σχέση με τις επαφές με δυνητικούς επενδυτές, είτε έναντι οποιασδήποτε άλλης πρότασης.
Ο κόσμος εγκαταλείπει όλο και περισσότερο τα εισιτήρια των Κυπριακών Αερογραμμών, ενώ το ακόμη πιο ανησυχητικό γεγονός είναι οι ακυρώσεις οι οποίες αυξάνονται λόγω των αρνητικών πληροφοριών που πληθαίνουν.
Η εταιρεία που δημιουργήθηκε από τους Βρετανούς αποικιοκράτες, αποδείχτηκε ιδιαίτερα αδύναμη να σταθεί στο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Μία δεκαετία ήταν αρκετή για να γκρεμίσει την ιστορία των ΚΑ από το μακρινό 1947. Ακολουθούν οι σημαντικότεροι σταθμοί σ την ταραχώδη ιστορία των Κυπριακών.
1947: Δημιουργία των Κυπριακών Αερογραμμών στις 24 Σεπτεμβρίου από την αποικιακή Κυβέρνηση της Κύπρου, με ποσοστό μετοχών 22,45%, την British European Airways (BEA) με 44,9% και άλλους ιδιωτικούς επενδυτές με 32,65%.
1948: Ξεκίνησαν οια δραστηριότητες της εταιρείας, στην αρχή με μόλις τρία αεροπλάνα τύπου Douglas DC-3, 21 θέσεων. Οι πρώτες πτήσεις πραγματοποιούνταν από τη Λευκωσία προς την Αθήνα, το Λονδίνο, τη Βηρυτό, το Κάιρο, τη Χάιφα, την Κωνσταντινούπολη, την Αλεξάνδρεια και τη Ρώμη.
1960: Η γέννηση της Κυπριακής Δημοκρατίας έφερε και ποσοστό της τάξης του 53,2% των μετοχών στο νεοσυσταθέν κυπριακό κράτος. Η BEA κατείχε το 22,7% και ιδιώτες επενδυτές το υπόλοιπο ποσοστό.
1965: Η εταιρεία απέκτησε το δικό της λογότυπο, το γνωστό ιπτάμενο αγρινό.
1974: Η τουρκική εισβολή τον Ιούλιο επέφερε βαρύ πλήγμα στις Κυπριακές Αερογραμμές, αφού απώλεσαν τη βάση τους στο Αεροδρόμιο Λευκωσίας, αλλά και κάποια αεροσκάφη που δέχθηκαν εχθρικά πυρά. Στις 8 Φεβρουαρίου του 1975 οι ΚΑ ξεκίνησαν πάλι πτήσεις από τη Λάρνακα, με δύο αεροπλάνα που ενοικίασαν από τη BEA.
Δεκαετία 1980: Η Κυπριακή Δημοκρατία σταδιακά αγόρασε την πλειοψηφία των μετοχών που κατείχε η BEA, με αποτέλεσμα την εξασφάλιση ποσοστού 70,86% στην εταιρεία.
1991: Η εταιρεία πήρε την απόφαση για πλήρη ανανέωση των αεροσκαφών της, με παράλληλες αναπροσαρμογές στο εσωτερικό της καμπίνας, επανασχεδιασμό των στολών των ιπτάμενων φροντιστών και ανανεωμένο λογότυπο.
1992: Ιδρύθηκε και λειτούργησε η Eurocypria. Στόχος η αγορά των ναυλωμένων πτήσεων τόσο από άλλους προορισμούς προς την Κύπρο όσο και για σύνδεση τρίτων σταθμών. Η εταιρεία έβαλε λουκέτο τον Νοέμβριο του 2010, αφού έξι μήνες προηγουμένως έλαβε κρατική στήριξη ύψους 35 εκ ευρώ.
2002: Ιδρύθηκε η Hellas Jet στην Ελλάδα, η οποία μέχρι τον Μάιο του 2005 εκτελούσε τακτικές πτήσεις προς Λονδίνο/Heathrow, Λονδίνο/Gatwick, Μάντσεστερ, Παρίσι, Βρυξέλλες και Ζυρίχη από την Αθήνα. Μετά από αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα οι Κυπριακές Αερογραμμές αποφάσισαν να πουλήσουν την Hellas Jet στον τουριστικό όμιλο Air Miles.
2013: Η εταιρεία, μέχρι τον Μάρτιο, διέθετε στο στόλο της δύο Α319, επτά Α320 και δύο Α321, τα οποία παρελήφθησαν τον Ιούνιο και τον Αύγουστο του 2012. Παράλληλα, το προσωπικό ανερχόταν στα 1.000 άτομα. Το έτος στην πορεία του έφερε αποχώρηση κάπου 400 ατόμων και μείωση του στόλου στα πέντε (συν ένα εφεδρικό) αεροσκάφη.
2014: Η εταιρεία πήρε τη μεγάλη απόφαση πώλησης των χρονοθυρίδων στο Heathrow και συνέχισε πτήσεις στο Λονδίνο μέσω του αεροδρομίου Stansted. Περί τα τέλη του έτους ιο κρατήσεις μειώθηκαν δραματικά, οι ακυρώσεις επιβαρύνουν την κατάσταση της εταιρείας, ενώ ο τρίτος πρόεδρος ΔΣ σε τέσσερεις επιχειρεί να δώσει έστω και κάποια λύση για μερικούς ακόμη μήνες. Επενδυτής δεν υπάρχει, όπως ούτε και απόφαση από την Κομισιόν για τις κρατικές ενισχύσεις.
Οι 12 πρόεδροι
των τελευταίων 25 ετών
1989-1993: Κίκης Λαζαρίδης
1993-1997: Βασίλης Ρολόγης
1997-1999: Τάκης Κυριακίδης
1999-2003: Χάρης Λοϊζίδης
2003-2005: Κωνσταντίνος Λοϊζίδης
2005-2007: Λάζαρος Σαββίδης
2007-2010: Κίκης Λαζαρίδης
2010-2012: Γιώργος Μαυρόκωστας
2012-2013: Σταύρος Σταύρου
2012-2014: Τώνης Αντωνίου
2014: Μάκης Κωνσταντινίδης
2014: Μαρίνος Καλλής