Powered by

Μύθος και FIX πολεμούν τη Heineken στην Ελλάδα

Πολυεθνική υπόθεση γίνεται και πάλι το μοίρασμα της πίτας στην ελληνική αγορά της μπίρας, μετά τη συμφωνία συγχώνευσης της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας - FIX με τη Μύθος, υπό την ομπρέλα της δανέζικης Carlsberg, τον τέταρτο μεγαλύτερο παίκτη παγκοσμίως και άμεσο ανταγωνιστή της ολλανδικής Heineken στη Δυτική Ευρώπη.

Το 85% της ελληνικής αγοράς ζύθου, στην οποία ο ετήσιος τζίρος αγγίζει το μισό δισ. ευρώ και ο όγκος τα 4 εκατομμύρια εκατόλιτρα, μοιράζεται πλέον μεταξύ των Ολλανδών και των Δανών, ενώ οι περίπου 15 μικρότερες εγχώριες εταιρείες, όπως η Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης (Βεργίνα) και η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, βρίσκονται σε τεράστια απόσταση από τον ανταγωνισμό των πολυεθνικών.

Τα δύο κορυφαία brands της αγοράς, Μύθος και FIX, που βρίσκονται στη δεύτερη και τρίτη θέση, αντίστοιχα, από πλευράς πωλήσεων στην Ελλάδα, συγκροτούν πλέον το αντίπαλο δέος απέναντι στον πολυεθνικό κολοσσό της Heineken, που, μέσω της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, εξακολουθεί να ελέγχει πάνω από το 55% της εσωτερικής αγοράς.

Με συνολικό τζίρο 146 εκατ. ευρώ, οι Μύθος και FIX έχουν ανεβάσει από κοινού το μερίδιό τους στο 30% της αγοράς, εκμεταλλευόμενες τις απώλειες της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας τα τελευταία χρόνια, με στόχο να το αυξήσουν στο 33% την επόμενη πενταετία. Το αποτέλεσμα της επιχειρούμενης συγχώνευσης των δύο βιομηχανιών ζύθου είναι η Carlsberg –που μέχρι την εξαγορά της Μύθος το 2008 δεν είχε ουσιαστική παρουσία– να εδραιώνει πλέον τη δεύτερη θέση στην Ελλάδα, διπλασιάζοντας εν μία νυκτί το μερίδιό της.

Σε καμπή
Η χρονική συγκυρία δεν θεωρείται τυχαία. Η αγορά βρίσκεται σε καθοριστική καμπή, καθώς η συνολική ζήτηση μόλις αρχίζει να ανακάμπτει, έπειτα από έξι χρόνια πτώσης της κατανάλωσης έως και 17% και αναδιανομής των μεριδίων που είχαν ως μεγαλύτερο ζημιωμένο την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, και βασικούς ωφελημένους την Ολυμπιακή Ζυθοποιία και τη Μύθος.

Η ίδια η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δείχνει να βρίσκεται σε κομβικό σημείο, έχοντας χάσει μεταξύ 2008-2013 περίπου 146 εκατ. ευρώ σε τζίρο. Το 2013 ήταν η πρώτη χρονιά στην ιστορία της που έκλεισε με μεγάλες ζημιές ύψους 10,9 εκατ. ευρώ, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στην αναδιάρθρωση της παραγωγής της (συγκέντρωση παραγωγής σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη), ωστόσο έχασε κι άλλο μερίδιο αγοράς, καθώς οι πωλήσεις της υποχώρησαν από τα 341 εκατ. ευρώ στα 314,5 εκατ. ευρώ (-7,7%), προς όφελος του ανταγωνισμού. Παράλληλα, η εταιρεία βρίσκεται σε αναμονή της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις κατηγορίες περί κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης στην αγορά, που είχε δεχθεί από τις εταιρείες Μύθος και Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης. Η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί σε μερικούς μήνες.

Σε κάθε περίπτωση, συνεχίζει να αποτελεί τον καθοριστικό παίκτη της αγοράς καθώς από τα μερίδια που μέχρι σήμερα έχανε γιγαντώνονταν όλοι οι υπόλοιποι, και ειδικά οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες, όπως, στην προκειμένη περίπτωση, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία και η Μύθος, που φαίνεται να έχουν φτάσει κοντά στο απόγειο της ραγδαίας ανάπτυξής τους από πλευράς ρυθμών επέκτασης και χρηματοδότησης των πλάνων τους.

 

Δειτε Επισης

Στις αγορές με δεκαετές ομόλογο το ελληνικό δημόσιο-Στόχος η άντληση €250 εκατ.
Πώς θα κινηθεί η ελληνική οικονομία έως το 2028
Moody’s: Αναβάθμισε σε θετικές τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας-Επιβεβαίωσε το αξιόχρεο Ba1
Ελκυστικό το... story των ελληνικών τραπεζών-Οι θετικές προοπτικές για τον κλάδο
Από ευνοϊκότερο έδαφος ξεκινά το 2025 για την ελληνική οικονομία και τον προϋπολογισμό
DBRS: Αναβάθμισε σε θετικές από σταθερές τις προοπτικές για τις καταθέσεις Eurobank και Εθνικής
DBRS Morningstar: Η βελτίωση των τραπεζών ενισχύει την αξιολόγηση της Ελλάδας
Εξαγορά της MT ATE από την METKA-Στα €14 εκατ. το τίμημα για το 100% των μετοχών
Μπάμπης Βωβός: Η συνέχεια των σφυριών και η… μη διαδοχή στη «Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική»
Οι εξαγγελίες Μητσοτάκη από την 88η ΔΕΘ-Σειρά μέτρων για μισθούς, συντάξεις και επιχειρηματικότητα