Χ. Πέτρου: Παραιτήθηκε από Σύμβουλος για αερομεταφορές
09:14 - 17 Νοεμβρίου 2014
Την παραίτηση του στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας από τη θέση του Ειδικού Συμβούλου για αερομεταφορές υπέβαλε την περασμένη Παρασκευή (14/11/2014), μέσω επιστολής, ο Χρίστος Πέτρου, αναφέροντας ως λόγους της παραίτησης του το γεγονός ότι παρά τη σειρά εισηγήσεων που υπέβαλε για διάφορες πτυχές του τομέα των αερομεταφορών καμία από τις εισηγήσεις του “δεν εφαρμόστηκε, ούτε λήφθηκε σοβαρά υπόψη, αλλά ούτε καν συζητήθηκε”.
Σε ανακοίνωση, με την οποία δημοσιοποιεί την παραίτηση του, ο κ. Πέτρου εκφράζει λύπη για το γεγονός, ότι στις δύσκολες στιγμές που περνά ο τόπος μας, όπως αναφέρει, “Κύπριοι πολίτες που θέλουν να προσφέρουν στο Κράτος μας αμισθί τις εξειδικευμένες γνώσεις και πείρα τους, αποθαρρύνονται για λόγους που δεν έχουν να κάνουν τίποτε με το εθνικό συμφέρον και από ανθρώπους που έχουν την εντύπωση ότι το κυπριακό κράτος είναι ιδιοκτησία τους”.
Από την ανάληψη των καθηκόντων μου, όπως αναφέρει, “υπέβαλα σειρά εισηγήσεων για διάφορες πτυχές του τομέα των αερομεταφορών και στη βάση των καθηκόντων μου που περιέχονται στην επιστολή διορισμού μου, ως επίσης και στη βάση του σχεδίου δράσης που υπέβαλα στον Πρόεδρο στη συνάντηση που είχα μαζί του το Σεπτέμβρη του 2013”.
Οι εισηγήσεις, σύμφωνα με τον κ. Πέτρου, “αφορούσαν την αναδιάρθρωση της πολιτικής αεροπορίας, πολιτικά θέματα του τομέα των αερομεταφορών που άπτονται σοβαρών πτυχών του Κυπριακού και που για ευνόητους λόγους δεν μπορώ να αναφέρω, τις σχέσεις της Κύπρου με διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς που σχετίζονται με τις αερομεταφορές, περιφερειακή συνεργασία σε θέματα ασφάλειας πτήσεων, δυνητικές επενδύσεις στον τομέα των αερομεταφορών και τις Κυπριακές Αερογραμμές”.
Προσθέτει ότι “με εξαίρεση τα αρχικά στάδια του θέματος της αναδιάρθρωσης της Πολιτικής Αεροπορίας, όπου είχα μια άριστη συνεργασία με τον αείμνηστο τέως Υπουργό Συγκοινωνιών Τάσο Μητσόπουλο, καμία από τις εισηγήσεις μου δεν εφαρμόστηκε, ούτε λήφθηκε σοβαρά υπόψη, αλλά ούτε καν συζητήθηκε, έστω και αν, όπως μου ελέχθη από το Προεδρικό, ο Πρόεδρος τις απέστελλε στους αρμόδιους Υπουργούς”.
Σημειώνει ότι η ανακοίνωση του “δεν έχει οποιαδήποτε πολιτική η άλλη σκοπιμότητα, αφού ούτε σε κόμμα ανήκω, ούτε προσβλέπω σε οποιαδήποτε επαγγελματικά η άλλα οφέλη”, αλλά στόχος του, όπως επισημαίνει, είναι να συμβάλει “έστω και κατά ελάχιστο στη βελτίωση των πολιτικών πρακτικών του κράτους μας και των θεσμών του”, όπως ο ίδιος τις αντιλαμβάνεται.
Αναφέρει επίσης ότι δήλωσε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ότι “σε περίπτωση σοβαρών αρνητικών εξελίξεων στο θέμα του παράνομου αεροδρομίου και κέντρου ελέγχου”, θα είναι στη διάθεσή του για οποιαδήποτε συμβουλή και αξιοποίηση των διασυνδέσεων του στους αρμόδιους διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς”.
Αναφέροντας ότι με την επιστροφή του στην Κύπρο, μετά από 23 χρόνια ως επικεφαλής Διεθνών Σχέσεων στο EUROCONTROL, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης τού πρότεινε να είναι ειδικός Σύμβουλος του για Αερομεταφορές, δηλαδή πολιτική αεροπορία, αερογραμμές και αεροδρόμια, ο κ. Πέτρου σημειώνει ότι αποδέχτηκε την πρόταση “χωρίς δεύτερη σκέψη και αμισθί, αφού θα ήταν μια συνέχεια αυτού που ήδη έκανα με τους προηγούμενους Προέδρους της Δημοκρατίας, τον αείμνηστο Τάσσο Παπαδόπουλο και τον Δημήτρη Χριστόφια, με τους οποίους είχα μια άριστη και αποτελεσματική συνεργασία, έστω και αν τότε ήμουν ακόμη εν λειτουργία αξιωματούχος του EUROCONTROL”.
Αναφερόμενος σε χαρακτηριστικά παραδείγματα της αντιμετώπισης που είχε σε σχέση με θέματα πολιτικής αεροπορίας και Κυπριακών Αερογραμμών, ο κ. Πέτρου σημειώνει στην ανακοίνωση του ότι ζήτησε από τον Υπουργό Συγκοινωνιών Μάριο Δημητριάδη να τον συναντήσει για να του εκθέσει τις απόψεις του για την αναδιάρθρωση και βελτίωση της κυπριακής πολιτικής αεροπορίας, “οι επιδόσεις της οποίας είναι από τις χειρότερες στην Ευρώπη”, όπως αναφέρει.
Σύμφωνα με τον κ. Πέτρου, με επιμονή του Υπουργού Συγκοινωνιών η συνάντηση τους έγινε η ώρα 7 το πρωί σε καφετερία και διήρκεσε λίγα λεπτά, κατά την οποία ο Υπουργός του ανακοίνωσε ότι δεν τον “θέλει πλέον” να ασχολείται με το θέμα και ότι “θα διορίσει μέσω του EUROCONTROL κάποιον επί πληρωμή `Project Leader` από τον ιδιωτικό τομέα”.
Προσθέτει ότι ήδη έχει διορισθεί κάποιος, “προφανώς με μεγάλο κόστος, παρά τα ερωτηματικά και τη μεγάλη απορία πολλών στην Κύπρο και το εξωτερικό, οι οποίοι γνωρίζουν ότι ασχολήθηκα με το θέμα για δύο χρόνια και σχεδόν το αποπεράτωσα και εν πάση περιπτώσει εργάζομαι δωρεάν”.
Κυπριακές Αερογραμμές (ΚΑ)
Όσον αφορά το θέμα των Κυπριακών Αερογραμμών, ο κ. Πέτρου αναφέρει ότι υπέβαλε από τον Σεπτέμβρη του 2013, αλλά και “μετέπειτα, συγκεκριμένες εισηγήσεις, οι οποίες αν εφαρμόζονταν διαφορετικά θα ήταν σήμερα τα πράγματα” και προσθέτει ότι πιο πρόσφατα παρουσίασε τις εισηγήσεις του αυτές “στον ξένο εμπειρογνώμονα που εργοδότησαν οι ΚΑ με μισθό 50.000 ευρώ τον μήνα, ο οποίος συμφώνησε απόλυτα”.
Αντί αυτών των εισηγήσεων, συνεχίζει, “η Υπουργική Επιτροπή προτίμησε να ακούσει τις συμβουλές ακριβών και άσχετων με το αντικείμενο συμβούλων... και άρχισε μια ανορθόδοξη και θνησιγενής διαδικασία εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή, με τη βεβαιότητα , όπως αναφερόταν, ότι η απάντηση της ΕΕ στο θέμα των κρατικών ενισχύσεων θα ήταν `99% αρνητική`”.
Στην ανακοίνωση του ο κ. Πέτρου αναφέρει ότι “σήμερα, η διαδικασία χρεοκόπησε και εγκαταλείφθηκε , όπως εγκαταλείφθηκε επίσης και η βεβαιότητα του 99% της αρνητικής απάντησης, αφού τώρα αποφασίστηκε να γίνουν νέες προσπάθειες για θετική απάντηση από την ΕΕ”, με αποτέλεσμα να χαθούν άδικα, όπως σημειώνει, “πέντε μήνες και αρκετά χρήματα, που αντί να συγκεντρωθούν στην εξυγίανση της εταιρείας και την εξασφάλιση θετικής απάντησης από την ΕΕ, δημιούργησαν μια μεγάλη σύγχυση στο προσωπικό και στην τουριστική βιομηχανία, ως επίσης και μια αχρείαστη πολιτική αντιπαράθεση”.
“Όλη αυτή η σύγχυση και αβεβαιότητα συνοδευόμενη από δηλώσεις Υπουργών ότι εξαντλήθηκαν όλες οι προσπάθειες διάσωσης, αναπόφευκτα επηρεάζει το προσωπικό των ΚΑ στην εκτέλεση των καθηκόντων τους, όσον επαγγελματίες και αν είναι”, αναφέρει ο κ. Πέτρου, χαρακτηρίζοντας θετικά σημεία τον τερματισμό “της διαδικασίας και τη δήλωση ότι θα γίνουν νέες προσπάθειες προς την ΕΕ”.
Ωστόσο, εκφράζει “σοβαρές επιφυλάξεις αν το θέμα θα τύχει ορθολογικής και σωστής διαχείρισης από εδώ και πέρα”, καθώς ακόμη δεν υπάρχει καθαρός στόχος και στρατηγική, όπως επισημαίνει, “αφού αιωρούνται ακόμη αντιφατικές και νεφελώδεις θέσεις των εμπλεκομένων”, ενώ “το `διαιρεμένο` ΔΣ και η Διεύθυνση, που αποδεδειγμένα απέδειξαν ότι ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την δεινή κατάσταση της εταιρείας και που καμία σχέση δεν έχουν με τον πολύπλοκο τομέα των αερομεταφορών, παραμένουν ακόμη στις θέσεις τους”.
Αναφέρει επίσης ότι “ο εξωπραγματικός στόχος η εταιρεία να μηδενίσει τις ζημιές της σε 2-3 μήνες, οδηγεί αναπόφευκτα σε απολύσεις και αποκοπές εισοδημάτων τέτοιου μεγέθους που σίγουρα δεν θα γίνουν αποδεκτές από τους εργαζόμενους”. Ίσως, σημειώνει περαιτέρω, “αυτό και να ενθαρρύνει κάποιους να ρίξουν το φταίξιμο του κλεισίματος των ΚΑ στο προσωπικό , έτσι που να αυτοδικαιωθούν”.
Τέλος, ο κ. Πέτρου εισηγείται συγκεκριμένη στρατηγική από 12 σημεία για διάσωση των ΚΑ μεταξύ των οποίων είναι η άμεση δημόσια διακήρυξη από την Κυβέρνηση και τον Πρόεδρο των ΚΑ ότι η παρούσα διαδικασία για εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή αναστέλλεται και ότι ο στρατηγικός στόχος είναι η διάσωση των ΚΑ, το άμεσο αίτημα προς την ΕΕ για αναβολή της απόφασης για μια περίοδο έξι μηνών, ο ανασχηματισμός του ΔΣ και ο εμπλουτισμός του με άτομα που έχουν πείρα στις αερομεταφορές και την αντικατάσταση της παρούσας διευθυντικής ομάδας με τριμελή ομάδα ξένων εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα επικαιροποιήσουν το υφιστάμενο σχέδιο αναδιάρθρωσης και η άμεση ετοιμασία σχεδίου δράσης για να πεισθεί η ΕΕ να δώσει θετική απάντηση.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ