Παν. Λευκωσίας: Πώς θα αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά τα ΜΕΔ
15:33 - 21 Οκτωβρίου 2014
Το θέμα των μη εξυπηρετουμένων δανείων δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο δια μέσου των εκποιήσεων, ενώ αποτελεί απρονοησία και απερισκεψία η τυφλή και άνευ προβληματισμού υλοποίηση όλων των απαιτήσεων της Τρόικα, ήταν η θέση που διατύπωσε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας Ανδρέας Θεοφάνους κατά την παρουσίαση μελέτης του Πανεπιστημίου για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των μη-εξυπηρετούμενων δανείων.
Τη μελέτη, την οποία συνυπογράφουν οι καθηγητές Χριστόφορος Χριστοφόρου και Κυριάκος Γεωργίου, προτείνει έναν ολοκληρωμένο επανασχεδιασμό της δημοσιονομικής, αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής με κύριους άξονες τη μείωση της φορολογίας σε συνδυασμό με την επιβολή αυστηρότερων ποινών για αντιμετώπιση της της φοροδιαφυγής, η οποία προϋποθέτει επαναδιαπραγμάτευση του μνημονίου, χωρίς ωστόσο να αμφισβητείται η πορεία εξυγίανσης.
«Αποτελεί πλάνη ότι το πρόβλημα θα αντιμετωπισθεί μόνο δια μέσου των εκποιήσεων. Υπογραμμίζεται συναφώς ότι είναι αδύνατο να αποπληρωθεί ιδιωτικό και δημόσιο χρέος κάτω από συνθήκες μιας συνεχιζόμενης και βαθιάς ύφεσης. Ως εκ τούτου είναι πολύ σημαντική η προώθηση μιας ολοκληρωμένης εναλλακτικής πρότασης, η οποία θα επικεντρώνεται στη χαλάρωση των όρων του Μνημονίου και στη δημιουργία συνθηκών πραγματικής επανεκκίνησης», ανέφερε ο κ. Θεοφάνους.
Όπως είπε ο πιο σημαντικός τρόπος βελτίωσης των δεικτών για το ιδιωτικό και δημόσιο χρέος είναι η αύξηση του ΑΕΠ, ενώ η κυβέρνηση, το ευρύτερο πολιτικό σύστημα αλλά και η κοινωνία, πρέπει να εργασθούν για μια ολοκληρωμένη εναλλακτική οικονομική φιλοσοφία μέσα από το σύστημα της Ευρωζώνης.
Ο κ. Θεοφάνους ανέφερε ότι η μελέτη κατατίθεται σε μια περίοδο όπου στην ΕΕ και ευρύτερα αμφισβητείται ποικιλοτρόπως η πολιτική της σκληρής λιτότητας, ενώ είπε ότι η πρόσφατη απόφαση της Στατιστικής Υπηρεσίας της ΕΕ για διαφοροποίηση προς το βέλτιστο του τρόπου υπολογισμού του ΑΕΠ, εμμέσως πλην σαφώς αποτελεί παραδοχή για την αποτυχημένη πολιτική που έχει ακολουθηθεί.
Με βάση στοιχεία, ο κ. Θεοφάνους ανέφερε ότι παρά τις αυξήσεις στις φορολογίες τα έσοδα παρουσιάζονται μειωμένα, αφού όπως εξήγησε η πίτα είναι πλέον μικρότερη, ενώ έχει αυξηθεί η ροπή για φοροδιαφυγή. Σημείωσε επίσης ότι στη Γαλλία και στην Ιταλία ήδη συζητείται η μείωση της φορολογίας.
Η μελέτη του Πανεπιστημίου Λευκωσίας προτείνει όπως η Κύπρος έχει ζητήσει πολυδιάσταση στήριξη από τους εταίρους της στην ΕΕ, από μια μορφή Marshall Plan έως στοχευμένη οικονομική στήριξη καθώς και ουσιαστική χαλάρωση των όρων του Μνημονίου.
Προτείνει επίσης να γίνουν ουσιαστικές προσπάθειες επαναδιαπραγμάτευσης του ποσού του ELA το οποίο μεταφέρθηκε στην Τράπεζα Κύπρου από τη Λαϊκή μετά την εκκαθάριση της τελευταίας.
Παράλληλα να υπάρξουν στοχευόμενες ρευστοποιήσεις για να υπάρξει αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων αλλά και διαφύλαξη της ποιότητας του χαρτοφυλακίου των τραπεζών.
Ζητά επίσης να υπάρξει μια γενναιόδωρη πολιτική ουσιαστικής μείωσης δανειστικών επιτοκίων για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, καθώς και να προωθηθεί το πλαίσιο για την αφερεγγυότητα το συντομότερο δυνατό. Όσον αφορά τις πρακτικές παραχώρησης δανείων, αναφέρεται ότι από μια κατάσταση ασυδοσίας έχουν περάσει στην απόλυτη ασφυξία.
«Αυτή η υπερβολή θα πρέπει να αναστραφεί. Είναι καθοριστικής σημασίας για τις τράπεζες να επανακτήσουν το κοινωνικό τους πρόσωπο. Αυτό θα συμβάλλει στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού προς αυτές και κατ’ επέκταση στην εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας», αναφέρεται.
Επίσης προτείνεται να καταβληθούν προσπάθειες με άλλες χώρες του Νότου για συνέχιση
της επεκτατικής νομισματικής πολιτικής από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Όσον αφορά τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό της δημοσιονομικής, αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής, προτείνεται μια νέα φορολογική μεταρρύθμιση η οποία θα λάβει υπόψη την κοινωνική διάσταση καθώς και ένα πλέγμα κινήτρων για επενδύσεις, καταθέσεις και ενθάρρυνση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων. Η φιλοσοφία του όλου φορολογικού συστήματος θα ενσωματώνει την αρχή «χαμηλοί φορολογικοί συντελεστές και ψηλές ποινές μη συμμόρφωσης».
Προτείνεται η μείωση του ανώτατου συντελεστή στον Φόρο Εισοδήματος από 35% στο 30%, ο ΦΠΑ να μειωθεί από 19% στο 15% και από 9% στο 7%, μείωση του Εταιρικού Φόρου από 12,5% στο 10%, μείωση της φορολογίας/συνεισφοράς στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και επαναφορά του από 7,8% στο προηγούμενο επίπεδο (6,8%), μείωση της φορολογίας στα εισοδήματα από καταθέσεις από 30% στο 9,5%. Στόχος είναι η συγκεκριμένη φορολογία να επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα ούτως ώστε να μην αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα σε καταθέτες καθώς και σε ξένους επενδυτές.
Για τη δημοσιονομική σταθερότητα προκρίνονται ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί στα πλαίσια μιας μεγαλύτερης χρονικής περιόδου, καθώς και μείωση και εξορθολογισμός του φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας.
Προτείνεται επίσης να μην υπάρξει οποιαδήποτε επιπρόσθετη μείωση μισθών καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα εμβαθύνει την κρίση. Επίσης, μακροπρόθεσμα να μειωθούν οι δημόσιες δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ κάτω από το 40%.
Προτείνεται επίσης μείωση του προσωπικού στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα ως αποτέλεσμα διαφόρων μέτρων και προώθηση της ενοποίησης των δήμων και άλλων υπηρεσιών.
Επίσης ενθάρρυνση νέων τομέων οικονομικής δραστηριότητας και μοχλών ανάπτυξης, αναθεώρηση των συνταξιοδοτικών σχεδίων με τρόπο που να αποκαθίσταται η ισοτιμία των πολιτών και ο οικονομικός ορθολογισμός, εξυγίανση και αναβάθμιση του δημόσιου βίου περιλαμβανομένης και της δημόσιας διοίκησης.
Τέλος αναφέρεται ότι αξίζει να μελετηθούν περιπτώσεις χωρών που αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα και πως τα διαχειρίστηκαν.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ