ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ – The comeback?
14:06 - 09 Αυγούστου 2013
Παρά τις δύσκολες ανταγωνιστικές συνθήκες σε καιρούς του απρόβλεπτου και της αστάθειας , το Λουξεμβούργο έχει διατηρήσει την πιστοληπτική του ικανότητα στο ΑΑΑ όπως λίγες χώρες, εξ αιτίας του σταθερού του πολιτικού συστήματος και της υποβοηθητικής νομοθεσίας που διέπει το καθεστώς και την διαχείριση των εταιρειών.
*Πίνακας από www.tradingeconomics.com
Με την ευκαιρία της δυσφημιστικής επίθεσης κατά της Κύπρου και του αρνητικού κλίματος που δημιουργήθηκε για τους Ρώσους επενδυτές, το Λουξεμβούργο και η Ρωσία έχουν προβεί σε τροποποίηση της συμφωνίας (η ‘Τροποποίηση’) περί αποφυγή διπλής φορολογίας μεταξύ των δύο χωρών για την προσέλκυση των Ρώσων επενδυτών που έχουν δυσαρεστηθεί από τις πρόσφατες εξελίξεις στη Κύπρο, η οποία θα τεθεί εν ισχύ την 1η Ιανουαρίου, 2014.
Ο ελάχιστος παρακρατηθείς φόρος επί των μερισμάτων νοουμένου ότι ο λήπτης αυτών είναι ο τελικός δικαιούχος και όταν ο λήπτης κατέχει τουλάχιστον το 10% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που διανέμει το μέρισμα και αν το ποσό της επένδυσης στην διανέμουσα εταιρεία είναι τουλάχιστον 80,000.00 ευρώ, μειώνεται από 10% σε 5%. Σε διαφορετική περίπτωση ο φόρος που παρακρατείται ανέρχεται στο 15%.
Η Τροποποίηση διευρύνει τον ορισμό του μερίσματος και συμπεριλαμβάνει σε αυτόν εισοδήματα που προέρχονται από μετοχές ή από άλλα δικαιώματα (που δεν είναι απαιτήσεις χρεών) τα οποία δίνουν δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη, εισοδήματα που για φορολογικούς σκοπούς έχουν λογιστεί ως μερίσματα σύμφωνα με την σχετική νομοθεσία της χώρας προέλευσης, ακόμη και αν αυτά έχουν πληρωθεί υπό μορφή τόκου.
Έχουν αναγνωριστεί επίσης ως μερίσματα οι πληρωμές σε μονάδες οργανισμών συλλογικών επενδύσεων και δίνεται πλέον η δυνατότητα σε τέτοιους οργανισμούς να τύχουν περισσότερης εκμετάλλευσης με το καθεστώς τους πλέον να εμπίπτει στις πρόνοιες της σύμβασης διπλής φορολογίας Λουξεμβούργου – Ρωσίας.
Η μείωση του παρακρατηθέντος φόρου στα μερίσματα κάνει το Λουξεμβούργο ακόμα πιο ελκυστικό αφού το 5% ανταγωνίζεται άμεσα το 5% της Ολλανδίας, το 0-5% ( σε πολλές συμφωνίες διπλής φορολογίας για ειδικές συναλλαγές) της Ελβετίας και το 0-5% για της Κύπρου για την Ρωσία.
Σε καμία από τις πιο πάνω χώρες δεν υπάρχει φορολογία στους τόκους και δικαιώματα ούτε και φόρος υπεραξίας που προκύπτει από την πώληση μετοχών.
Ανατροπή του καλού κλίματος αναφορικά με την φορολογία του εισοδήματος που απορρέει από την πώληση μετοχών των οποίων το 50% και πλέον της αξίας τους προέρχεται από ενεργητικό ακίνητης ιδιοκτησίας είναι γεγονός αφού, με την Τροποποίηση, η φορολογία καθίσταται απαιτητή στη χώρα όπου βρίσκεται η σχετική ακίνητη περιουσία. Η εξαίρεση που υπήρχε προηγουμένως σε τέτοια περίπτωση με την Τροποποίηση δεν υφίσταται, συνεπώς, οποιοσδήποτε εταιρικός σχεδιασμός στο Λουξεμβούργο για επενδύσεις στη Ρωσία θα λαμβάνει υπόψη το ενδεχόμενο φορολογίας.
Αν και δεν είναι ξεκάθαρες στο παρόν στάδιο πρακτικές παράμετροι, η Τροποποίηση περιορίζει την εκμετάλλευση της σύμβασης με το Άρθρο 29 να προβλέπει πως εάν οι δύο χώρες κρίνουν πως οποιαδήποτε εταιρεία – Ρωσική ή Λουξεμβουργιανή - συστάθηκε με κύριο σκοπό το όφελος από την σύμβαση διπλής φορολογίας, σε αυτήν δεν θα εφαρμόζονται οι πρόνοιες της Συμφωνίας. Η αντίστοιχη πρόνοια που υπάρχει στην σύμβαση Κύπρου – Ρωσίας περιορίζει την εφαρμογή της συμφωνίας μόνο στις περιπτώσεις όπου οι εταιρείες συστάθηκαν σε καμία από της δύο συμβαλλόμενες χώρες (Κύπρο και Ρωσία) και έχουν γίνει φορολογικοί κάτοικοι στις συμβαλλόμενες χώρες μόνο για τον σκοπό εκμετάλλευσης τις συμφωνίας.
Η Τροποποίηση της συμφωνίας διπλής φορολογίας μεταξύ Λουξεμβούργου και Ρωσίας σε καμία περίπτωση δεν θεωρείται ταφόπλακα για τις Κυπριακές δομές αφού, κάποιες θετικές της πρόνοιες ( 5% για τα μερίσματα) επισκιάζονται από άλλες αρνητικές.
Ο δρόμος είναι μακρύς για όλους.