Με στόχο την ασφάλεια των πολιτών

Προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενη νομοθεσίας  για τις επικίνδυνες οικοδομές.

Είναι πλέον γνωστό το σοβαρότατο πρόβλημα που δημιουργείται με τον μεγάλο και συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επικίνδυνων οικοδομών κάτι το οποίο απασχολεί διαχρονικά το Δήμο Λευκωσίας. Ταυτόχρονα όμως αποτελεί επιτακτική ανάγκη η προώθηση των κατάλληλων ενεργειών τόσο από μέρους της πολιτείας όσο και των εκάστοτε ιδιοκτητών προς άρση της επικινδυνότητας, με απώτερο πάντοτε στόχο τη δημόσια ασφάλεια.

Με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία και σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 90 του Περί Δήμων Νόμου, ο Δήμος ενημερώνει τους ιδιοκτήτες ότι η οικοδομή τους έχει κηρυχθεί επικίνδυνη για το κοινό, με την επίδοση σχετικής επιστολής αναφέροντας τα σημεία που την καθιστούν επικίνδυνη και καλώντας τους, ως οι άμεσα υπεύθυνοι, να προχωρήσουν μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, στις απαιτούμενες εργασίες στήριξης/επιδιόρθωσης /περίφραξης η ακόμα και κατεδάφισης εάν κρίνεται απαραίτητο. Ταυτόχρονα γίνεται δημοσίευση στον ημερήσιο τύπο για κάθε επικίνδυνη οικοδομή, προς ενημέρωση του κοινού ενώ συνεργεία του Δήμου προβαίνουν στις κατάλληλες αρχικές ενέργειες (σήμανση, μέτρα ασφαλείας κ.τ.λ.).

Μέχρι σήμερα, στις περιπτώσεις όπου οι ιδιοκτήτες δεν ανταποκρίνονταν μετά από επανειλημμένες προτροπές, ο Δήμος προχωρούσε λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη τον βαθμό επικινδυνότητας τους,  με την λήψη  επιπλέον μέτρων ασφαλείας ή και την εκτέλεση εργασιών προς άρση της επικινδυνότητας, αφού πρώτα ενημέρωνε ξανά τους ιδιοκτήτες. Σε όλες τις πιο πάνω περιπτώσεις γίνονταν οι ανάλογες χρεώσεις στους ιδιοκτήτες με όλα τα συνεπαγόμενα διοικητικά έξοδα και ΦΠΑ.

Δυστυχώς όμως η οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση που υπάρχει στην Κύπρο έχει ως φυσικό συνεπακόλουθο την κατακόρυφη μείωση τόσο των εσόδων του Δήμου όσο και της κρατικής χορηγίας προς τις τοπικές αρχές, κάτι που έχει περιορίσει τις δυνατότητες δράσης του σε μεγάλο βαθμό. Ως εκ τούτου η επικινδυνότητα παραμένει σε ένα μεγάλο αριθμό οικοδομών με όλες τις πιθανές συνέπειες που μπορεί αυτό να έχει και παρά τη λήψη των προκαταρκτικών μέτρων ασφάλειας.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη όλα τα πιο πάνω και θεωρώντας ως προτεραιότητα τα θέματα δημόσιας ασφάλειας απαιτούμε από το κράτος:

  1. Εκσυγχρονισμό της υφιστάμενη νομοθεσίας η οποία θα περιλαμβάνει πιο αποτελεσματικές ρυθμίσεις στην περίπτωση επικίνδυνων και δυνητικά επικίνδυνων οικοδομών. Οι στόχοι των νέων ρυθμίσεων θα πρέπει να περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
  • Η ευθύνη συντήρησης και αποκατάστασης της οικοδομής, να ανήκει στον ιδιοκτήτη της.
  • Να παρέχεται δυνατότητα στην Αρμόδια Αρχή να επιδίδει ειδοποίηση για τη λήψη μέτρων ή για την εκκένωση ή για την κατεδάφιση (εξαιρουμένης διατηρητέας οικοδομής) στην περίπτωση επικίνδυνης οικοδομής.
  • Να παρέχεται δυνατότητα στην Αρμόδια Αρχή να επιδίδει ειδοποίηση για τη λήψη μέτρων και στην περίπτωση οικοδομής η οποία χρειάζεται συντήρηση, ως προληπτικό μέτρο.
  • Να παρέχεται δυνατότητα στην Αρμόδια Αρχή να επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο στην περίπτωση που δεν υπάρχει συμμόρφωση με την ειδοποίηση.
  1. Παραχώρηση για το σκοπό αυτό, ικανοποιητικής κρατικής επιχορήγησης η οποία θα δίνει την δυνατότητα διεκπεραίωσης όλων των απαραίτητων ενεργειών (π.χ. μελέτης, επίβλεψης κι εκτέλεσης εργασιών με την διαδικασία προσφορών) προς άρση της επικινδυνότητας των οικοδομών.

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;