powered by

GRAIG RICHMOND: On board

 

Νέος κυβερνήτης στο πιλοτήριο της Hermes Airports. Άρτι αφιχθείς από Λίβερπουλ, ο Graig Richmond άρχισε ήδη να εκτελεί πτήσεις ως ανώτατος εκτελεστικός διευθυντής της διαχειρίστριας των κυπριακών αεροδρομίων. Το πρόγραμμά του πλήρες από… ανανεωμένα δρομολόγια σε ανοικτούς αιθέρες, με πνεύμα, επίσης, ανοικτό.  
 
Όταν ένας καινούργιος μάνατζερ αναλαμβάνει τα ηνία, όπως και να το κάνουμε, οι προσδοκίες είναι μεγάλες και ο συνειρμός αυθόρμητος: Νέος, δυναμικός, με φρέσκιες ανατρεπτικές ιδέες για εποικοδομητικές αλλαγές όπου χρειάζεται.               
Τα λευκά μαλλιά του κ. Richmond προς στιγμήν σε κάνουν να αναρωτιέσαι. Μπορούν να συνδυαστούν με το «καινούργιο»; 
Παύεις να αμφιβάλλεις όταν τον ακούς να μιλά. Με οδηγό την εικοσαετή εμπειρία του καταρτίζει πλάνα βάσει των δεδομένων που έχει ενώπιόν του και με βάση ό, τι πιο νέο επιβάλλει η νέα εποχή, τροχοδρομώντας καινοτομίες: Έξυπνες ιδέες για αξιοποίηση του διαδικτύου, υψηλές προσδοκίες για το παλιό αεροδρόμιο και δυναμικές θέσεις απέναντι στον ετσιθελισμό κάποιων αερογραμμών. 
Η μέχρι σήμερα πορεία του εμπνέει εμπιστοσύνη: Αντιπρόεδρος και CEO στα αεροδρόμια σε Βανκούβερ και Μπαχάμες, αντίστοιχα, από εκεί στο Λίβερπουλ και τώρα στην Κύπρο. 
Δηλώνει σίγουρος για το προϊόν του και ζητά μόνο ένα: Περισσότερα χαμόγελα! 
 
Πάμε καλά, αναλόγως…
 
Κύριε Richmond, υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στα κυπριακά αεροδρόμια και σ’ εκείνο του John Lennon στο Λίβερπουλ, οι οποίες μπορούν να σας φανούν χρήσιμες; 
Η μεγαλύτερη ομοιότητα ανάμεσα στα δύο αεροδρόμια είναι η ύπαρξη των αερογραμμών χαμηλού κόστους, όπως η EasyJet, η Wizz Air, η Ryanair και πολλές άλλες που θα έρθουν. Είναι πολύ βοηθητικό ότι γνωρίζω τους ανθρώπους που διαχειρίζονται αυτές τις αερογραμμές. Ωστόσο, στο Λίβερπουλ εργαζόντουσαν μόνο με αυτές τις low cost αερογραμμές, ενώ στην Κύπρο η ποικιλία είναι πολύ μεγαλύτερη. Το αεροδρόμιο εδώ μοιάζει περισσότερο με εκείνα σε Μπαχάμες και Βανκούβερ, καθώς εξυπηρετεί από τη μια αερογραμμές χαμηλού κόστους και από την άλλη jumbo jets, ελικόπτερα, τον εθνικό μεταφορέα και άλλους. 
 
Τα αποτελέσματα στα αεροδρόμια της Ευρώπης δεν είναι τόσο ενθαρρυντικά. Το 48% αυτών παρουσιάζουν απώλειες, ενώ οι επιβάτες, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, αυξήθηκαν μόλις κατά 1%. Πώς είναι τα πράγματα για την Κύπρο;
Δυστυχώς, δεν έχουμε ανοσία στις δυσκολίες. Πάμε καλά, αλλά όχι τόσο όσο θα θέλαμε. Αντιμετωπίζουμε προβλήματα όπως όλες οι επιχειρήσεις. Αν αναλογιστεί κανείς τη μείωση της επιβατικής κίνησης προς Ελλάδα μπορεί να αντιληφθεί πόσο έχουμε επηρεαστεί. Πρόκειται για ένα σημαντικότατο κομμάτι της εργασίας μας. Από την άλλη, ήταν πολύ θετικός ο ερχομός της Ryanair στο αεροδρόμιο της Πάφου, φέρνοντας, περίπου, μισό εκατομμύριο επιβάτες. Προσπαθούμε να ισορροπήσουμε και ελπίζουμε ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν στα επόμενα χρόνια. 
 
Έρχονται νέες αερογραμμές;
 
Γιατί σταμάτησε τις πτήσεις της από τη Λάρνακα η Ryanair και πόσο μας επηρεάζει αυτή η εξέλιξη; 
Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε για τη Ryanair είναι ότι οι άνθρωποί της κινούνται πάρα πολύ γρήγορα. Αν υποψιαστούν ότι μια αγορά δεν πάει τόσο καλά όσο θα ήθελαν την επόμενη μέρα θα έχουν φύγει ή και το αντίθετο. Πλέον θα πετούν από Πάφο και αυτό το χρόνο θα αυξήσουν και τους προορισμούς τους. Ίσως στο μέλλον επιστρέψουν και στη Λάρνακα, ίσως όχι. Πρέπει, όμως, να είναι σε μια τιμή που να εξυπηρετεί και τις δύο πλευρές. Υπάρχουν, πάντως, πολλές άλλες  αερογραμμές που ενδιαφέρονται να έρθουν και να καλύψουμε τη διαφορά, αλλά δεν θα ήθελα προς το παρόν να αναφέρω ονόματα. 
 
Μεταξύ σοβαρού και αστείου λέγετε ότι σε λίγο κάποιες αερογραμμές θα… ζητούν αμοιβή για να πετάξουν σε ένα αεροδρόμιο. Υπάρχουν περιθώρια για μείωση στις χρεώσεις αεροδρομίου; 
Νομίζω ότι δεν αστειεύονται! Δυστυχώς, όμως, το λειτουργικό μας κόστος είναι τόσο υψηλό που δεν μπορούμε να μειώσουμε τις χρεώσεις. Όπως εύκολα διαπιστώνει κανείς, δεν έχουμε χλιδάτα γραφεία ούτε πετάμε χρήματα άσκοπα. Έχουμε, επίσης, πολύ υψηλό κόστος ηλεκτρικού ρεύματος. Ας μη ξεχνάμε, φυσικά, ότι δίνουμε το 33% των εσόδων μας στο κράτος. Παρόλα αυτά προσπαθούμε με άλλους τρόπους να δίνουμε εμπορικά κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες. 
 
Εξοικονόμηση και επενδύσεις
 
Πόσος είναι ο τζίρος σας; 
Θα προτιμούσα να μην αναφερθούμε σε αριθμούς. Είμαστε μια μεγάλη εταιρεία, με υψηλά έσοδα, τα οποία, όμως, δεν μεταφράζονται και σε μεγάλο κέρδος, καθώς τα λειτουργικά μας έξοδα είναι πολύ υψηλά. Έχουμε ένα τεράστιο κτίριο που χρειάζεται πολύ ηλεκτρικό ρεύμα για να λειτουργήσει είτε έχει μέσα 1.000 είτε 3.000 επισκέπτες.
 
Πώς προσπαθείτε να μειώσετε τα λειτουργικά σας έξοδα; 
Το υψηλότερο έξοδο για εμάς είναι το ηλεκτρικό ρεύμα κι εκεί επικεντρωνόμαστε για περικοπές. Ήδη, τα τελευταία χρόνια, έγιναν κάποιες περικοπές στο κεφάλαιο του προσωπικού και προσπαθούμε να είμαστε όσο πιο αποτελεσματικοί γίνεται. 
Αν μια επιχείρηση δεν προσέξει, τότε το κόστος, χωρίς να κάνεις τίποτα απολύτως, αυξάνεται ετησίως 2% με 3 %, μόνο λόγω μισθών και πληθωρισμού. Είναι, πάντως, αποκαρδιωτικό να κόβεις το κόστος σου κατά 10%, ταυτόχρονα να γίνονται αυξήσεις 10% και στο τέλος να μη βλέπεις όφελος. 
Κοντολογίς, αξίζει να ξοδέψεις κάτι περισσότερο σήμερα, για να εξοικονομήσεις αύριο, χωρίς να κάνεις συμβιβασμούς στην ποιότητα και την ασφάλεια. Τώρα θέλουμε να επενδύσουμε σε κάποιο πρόγραμμα ηλιακής ενέργειας. Μια επένδυση που θα φέρει τεράστιο όφελος τα επόμενα χρόνια.  
 
Θέλουμε ανοικτούς αιθέρες
 
Οι ανοικτοί αιθέρες είναι για πολλούς επιτακτική ανάγκη. Τι πιστεύετε εσείς και πώς θα μπορούσε να βοηθήσει κάτι τέτοιο την κυπριακή οικονομία; 
Είναι μια ευαίσθητη ορολογία για κάποιους. Πρόκειται για μια πολύ καλή ιδέα και θα ήταν προτιμότερο να αναφερόμαστε σε αυτή ως μια πιο απελευθερωμένη ανάπτυξη αεροπορικών δρομολογίων. 
Ως διαχειριστές του αεροδρομίου φυσικά και θέλουμε να δούμε όσο το δυνατό περισσότερες αερογραμμές να πετούν στην Κύπρο από το μέγιστο αριθμό χωρών. Αυτό θα είναι προς όφελος όλης της οικονομίας. 
Από την άλλη φοβίζει κάποιες αερογραμμές, γιατί νομίζουν ότι θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός. Η εμπειρία μου λέει ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός κάνει καλό σε όλους. 
Θα μπορούσαμε, ίσως, σε πρώτο στάδιο απλώς να έχουμε ανοικτούς αιθέρες για ορισμένες χώρες. Σίγουρα θα αυξηθεί ο αριθμός των επιβατών και αυτό δεν καταλαβαίνω πώς μπορεί να είναι αρνητικό. 
Θέλουμε σύντομα να διοργανώσουμε ένα συνέδριο γι’ αυτό το θέμα, μαζί με το νέο Υπουργό Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, τον ΚΟΤ, τους ξενοδόχους και τις αερογραμμές, για να καταλάβουν πώς μπορούμε να επωφεληθούμε όλοι από αυτό. 
 
Πώς θα έλθουν επενδυτές
 
Ποια είναι τα αναπτυξιακά σας σχέδια για τη Hermes Airports;
Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να γίνει κάτι, στο παρόν στάδιο, για επέκταση του Αεροδρομίου Λάρνακας. Με τα σημερινά δεδομένα μπορούμε να χειριστούμε, ίσως, και ένα με δυο εκατομμύρια επιβάτες επιπλέον. Τα αναπτυξιακά μας πλάνα αφορούν, κυρίως, στη χρήση των παλιών αεροδρομίων.  Υπάρχει όλη αυτή η γη, η οποία μένει αναξιοποίητη, τόσο στη Λάρνακα όσο και την Πάφο. Η Hermes έχει συμφωνία με το κράτος για τη διαχείριση των χώρων για ακόμα 19 χρόνια, όμως κάποιος που θα προχωρήσει, θέλει να κάνει μια επένδυση για μεγαλύτερο. Αυτό ήταν το πρόβλημά μας με τους επενδυτές. 
Τώρα είμαστε πολύ κοντά σε μια συμφωνία με το κράτος, έτσι ώστε όποιος έρθει να επενδύσει, να δικαιούται να συνεχίσει ακόμα και μετά το πέρας του δικού μας διαστήματος. Έτσι πιστεύω ότι θα αυξηθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον. 
 
Πέρυσι χάσαμε ένα επενδυτή από την Κίνα, που θα ενίσχυε την οικονομία με €600 εκ. Ελπίζετε σε άλλες επιχειρηματικές προτάσεις; 
Υπάρχουν ήδη επιχειρηματικές προτάσεις, όμως δεν μπορούμε να τις συζητήσουμε ακόμα δημόσια. Θεωρώ ότι πρέπει να έχει κανείς μπροστά του, τουλάχιστον, πέντε με δέκα, ώστε στο τέλος να έχει θετική κατάληξη μια από αυτές. 
Ήταν ατυχές που χάθηκε εκείνη η επένδυση πέρυσι. Δυστυχώς, σε όλες τις χώρες του κόσμου οι υποθέσεις ακίνητης περιουσίας είναι δύσκολες και οι νομοθεσίες περίπλοκες. Εμφανίστηκαν προβλήματα που δεν είχαμε τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουμε μόνοι μας. Αναμένω, ωστόσο, ότι στους επόμενους μήνες θα έχουμε εξελίξεις. Είναι ένας πολύ καλός χώρος, που διαθέτει και μεγάλο δίαυλο. Η ακίνητη περιουσία μπροστά από τη θάλασσα αξίζει πάντα περισσότερα και πολλοί θα ενδιαφερθούν να επενδύσουν. Εξάλλου, όπως λένε: Όταν έχεις δύο μίλια αυτοκινητόδρομου μπορείς να διασχίσεις αυτά τα δυο μίλια. Αν, όμως, έχεις δύο μίλια δίαυλου μπορείς να φτάσεις σε όλο τον κόσμο. 
 
Πώς θα συνεργαστείτε με τους φορείς της τουριστικής βιομηχανίας για να αυξηθεί το τουριστικό ρεύμα;
Αυτός είναι ο πυρήνας της δουλείας μας και πάντα εργαζόμαστε στενά με όλους τους φορείς. Θα ήταν δώρο άδωρο αν φέρναμε κόσμο στην Κύπρο και δεν υπήρχαν ξενοδοχεία να μείνουν. Όσο περισσότερες ομαδικές προσπάθειες γίνονται για αύξηση του τουριστικού ρεύματος τόσο το καλύτερο. 
Το ιδανικό είναι να πηγαίνουμε με ολοκληρωμένες προτάσεις, τύπου all  inclusive, στις αερογραμμές και να γνωρίζουν τι τους προσφέρουν ο ΚΟΤ, το αρμόδιο υπουργείο, τα ξενοδοχεία, τα αεροδρόμια και όλοι οι φορείς. Είναι μια εξαιρετικά ανταγωνιστική βιομηχανία και δεν μπορείς ποτέ να επαναπαύεσαι. Ιδιαίτερα τώρα με την ύπαρξη του διαδικτύου. Όχι μόνο γιατί οι επιλογές έχουν αυξηθεί για τους τουρίστες, αλλά και λόγω του ότι πολλοί συμβουλεύονται το διαδίκτυο προτού επιλέξουν ένα προορισμό. Επομένως, αν υπάρχουν κακές κριτικές για τη χώρα και τις υπηρεσίες της στο διαδίκτυο, τότε η ζημία μπορεί να είναι πολύ μεγάλη. 
 
Χαμογελάστε παρακαλώ…
 
Υπάρχει κάτι που θεωρείτε ότι μπορεί να βελτιωθεί στο αεροδρόμιο; 
Οι Κύπριοι είναι πολύ φιλικοί και χαμογελαστοί άνθρωποι. Δυστυχώς, όμως, σε κάποιες υπηρεσίες του αεροδρομίου δεν ισχύει το ίδιο. Για κάποιο λόγο κάποιοι εργαζόμενοι θεωρούν ότι πρέπει να είναι υπερβολικά σοβαροί και μετρημένοι. Είναι σημαντικό να έχουμε περισσότερα χαμόγελα στο αεροδρόμιο! Είναι η πρώτη και η τελευταία εντύπωση του τουρίστα από το νησί. Πρέπει να εργαστούμε πολύ για το χαμόγελο και την άψογη εξυπηρέτηση των επιβατών. Μπορούμε να είμαστε φιλικοί και ταυτόχρονα αυστηροί σε θέματα ασφαλείας. 
 
Πώς θ’ ανέβουν τα έσοδα
Πολλά αεροδρόμια παγκοσμίως προσπαθούν να βελτιώσουν τα έσοδά τους με εμπορικές δραστηριότητες. Μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο και στην Κύπρο; 
Όντως αρκετά το έκαναν ήδη και είχαν πολύ καλά αποτελέσματα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αεροδρομίων που προχώρησαν σε μη αεροναυτικές δραστηριότητες ήταν του Άμστερνταμ, του Heathrow, του Βανκούβερ και άλλα. Ελπίζουμε ότι θα επεκταθούμε κι εμείς. 
Ήδη, για την περίοδο Μαρτίου-Απριλίου, προσφέρουμε δωρεάν καφέ και πάρκινγκ σε όσους θέλουν να έρθουν το Σαββατοκύριακο και να κάνουν τα ψώνια τους στο αεροδρόμιο. Σχεδιάζουμε, όμως, πολλά άλλα ακόμα. Ψάχνουμε διαρκώς νέα προϊόντα και τρόπους προώθησης, ιδιαίτερα στο διαδίκτυο. Θα μπορούσε κανείς να προπληρώσει το πάρκινγκ ή προϊόντα από τα duty free ή να τυπώσει την κάρτα επιβίβασης και να κερδίσει εκπτώσεις, δωρεάν καφέ, πάσο στο lounge και πολλά άλλα. Αρκεί να αναφέρω ότι το 80% των πάρκινγκ στο Λίβερπουλ κλείνεται online και από κινητά τηλέφωνα. Έτσι διευκολύνεις το κοινό και παράλληλα μπορείς να δίνεις εκπτώσεις. Είναι κάτι που θα προωθήσουμε κι εδώ σύντομα.
 
Θα επιδιώξετε επέκταση της συμφωνίας με το κράτος για περισσότερα από 25 χρόνια; 
Θα έλεγα ότι αυτή τη στιγμή δεν είναι ένα θέμα υψηλά στις προτεραιότητές μου. Ίσως να απασχολήσει τους διευθυντές που θα ακολουθήσουν. Πάντως, κάθε ενοικιαστής, συνήθως, επιδιώκει επέκταση του συμβολαίου του. 
 
Και η ΕΚΕ στα πλάνα
 
Η Hermes διατηρεί μια πολύ καλή δημόσια εικόνα και στις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζει η κοινωνία θα ανέμενε κανείς ότι θα δείξει την ευαίσθητη πλευρά της. Έχετε στα σχέδιά σας περαιτέρω δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης; 
Δεν θέλω να περιαυτολογήσω, όμως είναι γεγονός ότι η Hermes συμβάλλει αναμφίβολα στο καλό της οικονομίας. Όταν τα αεροδρόμια πάνε καλά σημαίνει ότι πάει καλά και η οικονομία. 
Δουλειά μας είναι να φέρουμε κόσμο στην Κύπρο, να βρούμε νέες αγορές και περισσότερες αεροπορικές εταιρείες να πετάξουν στο νησί. Αυτό έχει θετικό αντίκτυπο σε όλη την τουριστική βιομηχανία και αλυσιδωτές θετικές επιδράσεις. 
Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχει και η μεγάλη ευθύνη της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Για παράδειγμα, πριν από λίγες μέρες δώσαμε επιταγές σε τοπικά σχολειά και πάντα δωρίζουμε τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που παραμένουν καλοί για χρήση. 
Στόχος μας, όμως, είναι να βοηθήσουμε όσο μπορούμε, επειδή οφείλουμε να το κάνουμε και όχι για να φανούμε καλοί. Εξού και δεν διαφημίζουμε αυτές τις κινήσεις μας. Πάντως, έχουμε δημιουργήσει μια πολύ καλή ομάδα, που στήνει αυτή τη στιγμή ένα ειδικό πρόγραμμα για στήριξη των τοπικών σχολείων. 
 
 
 

Δειτε Επισης

Προγράμματα €293 εκ. για ανάπτυξη καινοτομίας από Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων
Η PIN-UP Global υποστήριξε το Leadership & HR Management Conference
Mindset Talks 7: Ένα διήμερο συνέδριο προσωπικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης και δικτύωσης στην Πάφο
Η εξέλιξη της S. Kaniklides (Cyprus) Limited από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα
Podcast series: Ο ρόλος των τμημάτων HR στην πρόληψη προβληματικών συμπεριφορών στους εργαζομένους (video)
Podcast series: Η ενασχόληση με το στοίχημα και τα τυχερά παιχνίδια αποτελεί ζήτημα δημόσιας υγείας (video)
Podcast series: EAΣ και ΣΠΑΒΟ ενώνουν δυνάμεις για πρόληψη προβληματικών συμπεριφορών (video)
Podcast series ΕΑΣ: Ασφάλεια, ο αληθινός ήρωας σε κάθε παιχνίδι (video)
ΚΕΒΕ: Αδικαιολόγητη και ετσιθελική η απεργία των γιατρών στα δημόσια νοσηλευτήρια
Ανανέωσαν τη συνεργασία τους CMMI και Alexander College