Το Κυπριακό Μνημόνιο (μη) Συναντίληψης: Η Eπόμενη Μέρα
11:11 - 17 Απριλίου 2013
Με στόχο την εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος, το κυπριακό μνημόνιο αποτέλεσε και θα συνεχίσει να αποτελεί σημείο αναφοράς και παράδειγμα προς αποφυγή ανά το παγκόσμιο.
Είναι η πρώτη φορά στη σύντομη ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας που όλα τα Διεθνή Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ,ασχολήθηκαν με την Κύπρο σε τέτοιο βαθμό και έκταση για τόσες πολλές μέρες. Ο λόγος φυσικά δεν ήταν άλλος από το μνημόνιο (μη) συναντίληψης, το οποίο συνομολογήθηκε με τους διεθνείς δανειστές για τη «διάσωση» της κυπριακής οικονομίας και πιο συγκεκριμένα οι μεθοδευμένες, καταστροφικές και καθ’όλα αντί-Ευρωπαϊκές πρόνοιες που περιέχει, οι οποίες δεν υπακούουν στους νόμους της λογικής, πόσο μάλλον στους κανόνες χρηματοοικονομικής και οι οποίες καταστρατηγούν αξίες και έννοιες που μέχρι πριν λίγες βδομάδες φάνταζαν αδιαπραγμάτευτες.
Σημείο επανεκκίνησης αποτελεί το γεγονός ότι το φορολογικό σύστημα της Κύπρου κατάφερε να ξεφύγει αλώβητο και αυτό αποτελεί την πραγματική ελπίδα της Κύπρου για γρήγορη ανοικοδόμηση της οικονομίας και επανίδρυση του χρηματοπιστωτικού μας μοντέλου σε πιο στερεές και υγιείς βάσεις.
Αξίζει λοιπόν να δούμε τι άλλαξε και τις επιπτώσεις που οι αλλαγές αυτές θα επιφέρουν, αλλά το πιο σημαντικό είναι να κατανοήσουμε ποια φορολογικά πλεονεκτήματα διατηρούνται ανέπαφα, τα οποία και θα αποτελέσουν το εφαλτήριο για την ανάκαμψη και ολική επαναφορά της Κυπριακής οικονομίας.
Τι αλλάζει:
- O εταιρικός φορολογικός συντελεστής αυξάνεται από το 10% στο 12.5%. Διατηρούνται όλα τα πλεονεκτήματα των ιθυνουσών και χρηματοδοτικών εταιρειών που αποτελούν και τη μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο. Όσον αφορά εταιρείες με εμπορικές δραστηριότητες, η αύξηση του 2.5% θεωρείται διαχειρίσιμη, μεταφραζόμενη σε πραγματικούς αριθμούς.
- Αύξηση του φόρου στους τόκους καταθέσεων από το υφιστάμενο 15% στο 30%. Παρόλο που η αύξηση της φορολογίας σε απόλυτους αριθμούς είναι σημαντική, το μέτρο αυτό αφορά τοκοφόρες καταθέσεις και δεν αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη. Στα θετικά το γεγονός ότι δεν ισχύει για μη φορολογικούς κατοίκους.
Το συμπέρασμα που αβίαστα μπορεί να εξαχθεί εν όψει των πιο πάνω είναι ότι το φορολογικό σύστημα της Κύπρου παραμένει άκρως ελκυστικό σε Ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, συνυπολογίζοντας και το πλούσιο Δίκτυο Αποφυγής Διπλής Φορολογίας, που κατάφερε να συνομολογήσει η Κύπρος, εξαργυρώνοντας με τον καλύτερο τρόπο τη διαχρονική δέσμευση της σε διαφανείς διαδικασίες κατά τα πρότυπα του ΟΟΣΑ.
Τι δεν αλλάζει:
Όλα τα υπόλοιπα!
- Παραμένει η πρόνοια για αφορολόγητη πώληση μετοχών χωρίς κανένα περιορισμό (εξαιρείται η πώληση μετοχών των οποίων η αξία πηγάζει από ακίνητη ιδιοκτησία στην Κύπρο, όπως ίσχυε και προηγουμένως).
- Δεν φορολογούνται τα μερίσματα που λαμβάνονται από το εξωτερικό (υπό χαλαρές προϋποθέσεις, όπως ίσχυε και προηγουμένως).
- Δεν επιβάλλεται φόρος παρακράτησης σε μερίσματα και τόκους που πληρώνονται σε μη φορολογικούς κατοίκους ( υπό προϋποθέσεις το ίδιο ισχύει και για δικαιώματα χρήσης).
- Δεν υπάρχουν περιορισμοί στην αναλογία χρέους προς ίδια κεφάλαια και άρα τα έξοδα χρηματοδότησης επιτρέπεται να αφαιρεθούν από το φορολογητέο εισόδημα χωρίς περιορισμό, (νοουμένου ότι χρησιμοποιούνται αποκλειστικά προς παραγωγή εισοδήματος).
- Επιτρέπεται η αφαίρεση σαν έξοδο του κόστους χρηματοδότησης για απόκτηση ολόκληρου του μετοχικού κεφαλαίου εταιρείας με εμπορικές δραστηριότητες.
- Δεν υπάρχει νοητή ή πραγματική φορολόγηση εισοδημάτων ή κεφαλαιουχικών αγαθών, σε περίπτωση που Κυπριακή εταιρεία μεταναστεύει σε άλλη χώρα και ως εκ τούτου παύει να είναι φορολογικός κάτοικος Κύπρου.
- Διατηρείται ανέπαφο το φορολογικό πλαίσιο προς ενθάρρυνση της απόκτησης και ανάπτυξης άυλων περιουσιακών στοιχείων, το οποίο προνοεί για νοητή αφαίρεση εξόδου της τάξεως του 80% με ανώτατο αποτελεσματικό συντελεστή φορολόγησης το 2.50%.
- Ευχέρεια φορολόγησης μόνο του περιθωρίου κέρδους, όπως έχει συμφωνηθεί με τον Έφορο Φόρου Εισοδήματος για δάνεια που τεκμηριωμένα λαμβάνονται από και παραχωρούνται στο εξωτερικό μέσω Κυπριακής εταιρείας.
- Δεν επιβάλλεται φόρος χρηματοπιστωτικών συναλλαγών.
Τα πιο πάνω φορολογικά πλεονεκτήματα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στην Κύπρο εφαρμόζεται το Aγγλοσαξονικό Δίκαιο, αποτελούν την μαγιά της επιτυχίας αλλά από μόνα τους δεν είναι αρκετά. Η άριστη τεχνική κατάρτιση και ο επαγγελματισμός του έμψυχου υλικού που υπάρχει σε αφθονία στον τόπο μας όπως λογιστές, δικηγόροι και άλλοι επαγγελματίες του χώρου, συμπληρώνουν με τον καλύτερο τρόπο το κομμάτι του χρηματοοικονομικού μοντέλου που πρέπει να αναστήσουμε και να προστατεύσουμε.
Το χαμηλό κόστος στο οποίο προσφέρονται οι υπηρεσίες του κλάδου είναι (σε γνώση μας) δυσανάλογο του υψηλού επιπέδου των υπηρεσιών που προσφέρονται στην Κύπρο και θα πρέπει το συγκριτικό αυτό πλεονέκτημα να αναδειχθεί αλλά και να διαφυλαχθεί όταν το στοίχημα θα έχει κερδηθεί.
Είναι εκ των ων ουκ άνευ, μια χωρίς προηγούμενο συστράτευση όλων των εμπλεκόμενων μερών, κυβέρνησης και ιδιωτικού τομέα, με σκοπό την αποκατάσταση του ονόματος της Κύπρου σαν χρηματοπιστωτικό κέντρο και την περεταίρω εδραίωση της σαν χρηματοοικονομικό κέντρο προς πάσα κατεύθυνση και χρησιμοποιώντας κάθε θεμιτό μέσο.
Η Κύπρος είναι μικρή μόνο στο μέγεθος. Δεν είναι μικρή σε αξιοπρέπεια και σίγουρα δεν είναι μικρή σε ακεραιότητα.