Όταν το ποδήλατο ξεπέρασε το αυτοκίνητο
13:02 - 04 Δεκεμβρίου 2013
Πεντάλ εναντίον ιπποδύναμης κινητήρα, δύο ρόδες εναντίον τεσσάρων: το ποδήλατο έχει πλέον τα πρωτεία στην Ευρώπη, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα μεταφορικά μέσα, καθώς οι πωλήσεις ποδηλάτων το 2012 ξεπέρασαν εκείνες των αυτοκινήτων σε ολόκληρη τη Γηραιά Ήπειρο, από τη Ρώμη ως την Κοπεγχάγη.
Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, τον περασμένο χρόνο πουλήθηκαν περισσότερα ποδήλατα στις 26 από τις 28 χώρες της ΕΕ, με εξαίρεση το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ένωσης Coliped της βιομηχανίας του ποδηλάτου και της ένωσης ACEA της βιομηχανίας του αυτοκινήτου.
Όπως επισημαίνει σε εκτενές ρεπορτάζ του το BBC, από την αρχή της χρηματοπιστωτικής κρίσης στην Ευρώπη, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν, φαινόμενο το οποίο ο επικεφαλής της FIAT Σέρτζιο Μαρκινόνε χαρακτήρισε "Καρμαγεδώνα" ("Carmageddon"), με πωλήσεις 12 εκατομμυρίων αυτοκινήτων για την ΕΕ, πλην της Μάλτας, τον περασμένο χρόνο.
Αντιθέτως, τα ποδήλατα έχουν αποδειχτεί υπεράνω κρίσης καθώς, σύμφωνα με την Coliped, το 2012 πωλήθηκαν 19,7 εκατομμύρια ποδήλατα στην Ευρώπη.
Το φαινόμενο, μάλιστα, παρατηρείται κι εκτός των παραδοσιακών "πρωτευουσών ποδηλάτων" στη βόρεια Ευρώπη, δηλαδή του Άμστερνταμ και της Κοπεγχάγης.
Στις χώρες της Νότιας Ευρώπης--πολλές εκ των οποίων είναι εμμονικά προσανατολισμένες στο αυτοκίνητο--η μετάβαση είναι εντυπωσιακή. Για παράδειγμα, οι Ιταλοί αγόρασαν 1,6 εκατ. ποδήλατα το 2012 έναντι 1,4 εκατ. αυτοκινήτων. Το 2011 οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ιταλία έπεσαν στο επίπεδο στο οποίο βρίσκονταν το 1964, σύμφωνα με τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης.
Ο κατασκευαστής ποδηλάτων Bianchi στην Ιταλία συμφωνεί ότι επίκεινται αλλαγές.
"Οι πελάτες σήμερα θέλουν ποδήλατα με τα οποία να μπορούν να μετακινούνται και να είναι καλά μοντέλα. Αναζητούν μακροπρόθεσμες επενδύσεις. Αυτή η αίσθηση στηρίζει την άποψη ότι ο κόσμος απομακρύνεται από τα αυτοκίνητα", υποστηρίζει ο επικεφαλής της Bianchi Μπομπ Ιπολίτο, η εταιρεία του οποίου πρόσφατα λανσάρισε τα ηλεκτρικά ποδήλατα.
Το Μιλάνο είναι μία από τις τελευταίες πόλεις στην Ευρώπη που υιοθέτησε ένα σύστημα ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων, το "Bikemi", βασισμένο στο παριζιάνικο μοντέλο, το "Velib", ενώ επεξέτεινε το δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
Στη Βουδαπέστη, το ποδήλατο είναι το πλέον προτιμούμενο μέσο μεταφοράς με τα πιο πολυσύχναστα μπαρ να χρησιμοποιούν ποδήλατα ως διακοσμητικά στοιχεία και με μαζικές ποδηλατάδες να διοργανώνονται σε εβδομαδιαία βάση.
Στην Ισπανία, πέρυσι πουλήθηκαν 780.000 ποδήλατα έναντι 700.000 αυτοκινήτων παρά τις καταγγελίες των ποδηλατιστών ότι οι ισπανικές πόλεις παραμένουν επικίνδυνες για τα δίτροχα.
Η Μαδρίτη θα εγκαινιάσει του χρόνου ένα νέο πρόγραμμα ενοικίασης ποδηλάτων κι έχει παρουσιάσει ήδη τα σχέδια για έναν "πράσινο δακτύλιο" ποδηλατοδρόμων που θα καλύπτει δέκα χιλιόμετρα γύρω από το κέντρο της πόλης.
Σύμφωνα με την ισπανική υπηρεσία οδικής ασφάλειας, ενώ ο αριθμός των ποδηλατών είναι σταθερός, οι Ισπανοί χρησιμοποιούν τα ποδήλατά τους όλο και συχνότερα.
Η χρήση ποδηλάτων για τις καθημερινές μετακινήσεις ανήλθε από το 17% στο 30%.
Στην Πορτογαλία της λιτότητας, ο αριθμός των ποδηλάτων γνωρίζει αύξηση σε πόλεις όπως η Λισαβόνα και το Πόρτο, αλλά όχι και τόσο στις ορεινές περιοχές της χώρας.
Τον περασμένο χρόνο οι πωλήσεις ποδηλάτων έφθασαν τις 350.000 έναντι περίπου 95.000 αυτοκίνητων.
"Υπάρχουν όλο και περισσότεροι ποδηλάτες, λόγω του ότι είναι της μόδας, αλλά και για οικονομικούς λόγους", δήλωσε ο Πέδρο Καρβάλο, επικεφαλής του περιοδικού B-Cultura de Bicicleta".
Στους δρόμους του Λονδίνου τα ποδήλατα είναι σήμερα τόσο κοινό θέαμα, όσο και τα μαύρα ταξί ή τα κόκκινα διόροφα λεωφορεία.
Η πόλη σήμερα δέχεται πιέσεις για να προσφέρει ασφαλέστερους δρόμους στους ποδηλάτες και χωριστές ποδηλατολωρίδες, παρά τη δέσμευση των αρχών να επενδύσουν 1,2 με 1,6 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία.
Οι αρχές στο Λονδίνο υποστηρίζουν ότι ο αριθμός των ημερήσιων διαδρομών με ποδήλατο ανήλθαν στο 66% τη δεκαετία μέχρι το 2011 για να φθάσει τις 500.000.
Ωστόσο, τον Νοέμβριο έξι ποδηλάτες σκοτώθηκαν στους δρόμους του Λονδίνου σε διάστημα 14 ημερών, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των ποδηλατών που κινούνται στη βρετανική πρωτεύουσα.
Την φετινή χρονιά 14 ποδηλάτες έχουν ήδη σκοτωθεί στο Λονδίνο. Το 2012 ο αριθμός αυτός ήταν 14, το 2011 ήταν 16 και το 2010 ήταν 10.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ