PwC: Ανοίγοντας το θησαυροφυλάκιο του κυπριακού τουρισμού
09:09 - 08 Οκτωβρίου 2013
H PwC Κύπρου σε συνεργασία με την Έδρα Επιχειρηματικής Έρευνας της PwC στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας εκπόνησαν έρευνα με τίτλο «Ανοίγοντας το θησαυροφυλάκιο του Κυπριακού τουρισμού». Η έρευνα αποσκοπεί στη λεπτομερή αποτύπωση και καταγραφή των απόψεων, των αντιλήψεων και των μηνυμάτων που προκύπτουν από τους δύο βασικούς παράγοντες που διαμορφώνουν την τουριστική δραστηριότητα: τους τουρίστες και τους εγχώριους επαγγελματίες.
Σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας , ο ήλιος και η θάλασσα, εξακολουθούν να είναι τα πρώτα και σημαντικότερα κριτήρια για την επιλογή της Κύπρου. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 95,6% των επισκεπτών της χώρας μας απάντησε ότι ο «Ήλιος και η Θάλασσα» αποτελούν τους βασικότερους παράγοντες επιλογής του τουριστικού προορισμού που θα επισκεφτούν.
Αξιολογώντας άλλες μορφές τουρισμού, φαίνεται ότι ο πολιτιστικός τουρισμός εξακολουθεί να αξιολογείται ως η σημαντικότερη ειδική μορφή τουρισμού. Εντούτοις, μόνο ένας στους δύο συμμετέχοντες της έρευνας, από το 58,6% που δήλωσε ότι ο πολιτιστικός τουρισμός αποτέλεσε σημαντικό κριτήριο για την επιλογή της Κύπρου, αποκόμισε τελικά εμπειρίες πολιτιστικού τουρισμού.
Επιπρόσθετα, η έρευνα επιβεβαίωσε το γεγονός ότι η αύξηση του ρεύματος τουριστών από τη Ρωσία και τις άλλες Ρωσόφωνες χώρες δημιούργησε, ως ήταν αναμενόμενο λόγω των κοινών θρησκευτικών πεποιθήσεων, σημαντική ζήτηση του λεγόμενου θρησκευτικού τουρισμού. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι ο Τουρισμός Υγείας & Ευεξίας φαίνεται να ξεπερνά σε δημοτικότητα άλλες ειδικές μορφές που θεωρούνταν πιο ισχυρές, όπως ο αθλητικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός και ο αγροτουρισμός.
Όσον αφορά το επίκαιρο θέμα δημιουργίας καζίνο, η έρευνα αποκαλύπτει ιδιαίτερα σημαντικές πληροφορίες, οι οποίες πολλές φορές καταδεικνύουν αρκετά διαφοροποιημένες τάσεις και αντιλήψεις από αυτές που συχνά προβάλλονται από τους εγχώριους παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας.
Η έρευνα, με μια πρώτη ματιά επιβεβαιώνει ότι οι τουρίστες στους οποίους απευθύνεται αυτή τη στιγμή η Κύπρος, δεν αποτελούν ομάδα-στόχο για καζίνο. Εντούτοις όμως, μια προσεχτικότερη ματιά στα πορίσματα φανερώνει ότι ακόμη και από τους υφιστάμενους τουρίστες υπάρχει σημαντικό ποσοστό της τάξης του 30% το οποίο βλέπει θετικά μια τέτοια εμπλουτιστική δράση. Δηλαδή από τα 2,5 εκατομμύρια υφιστάμενους τουρίστες που δέχεται το νησί ετησίως, οι 750.000 μπορούν να αποτελέσουν ομάδα- στόχο για τα καζίνο. Το κύριο πόρισμα παρ’ όλα αυτά αποτελεί η προοπτική που υπάρχει για την προσέλκυση μιας καινούριας «αγοράς» τουρισμού.
Αναφορικά με το θέμα προώθησης και προβολής του τουριστικού μας προϊόντος, η έρευνα εντόπισε σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Το κυριότερο στοιχείο αφορά την ελλιπή αξιοποίηση ενός εκ των αποδοτικότερων μέσων προβολής, προώθησης και δημιουργίας εικόνας για τουριστικούς προορισμούς, που δεν είναι άλλο από το διαδίκτυο. Παρά το γεγονός ότι σχεδόν ένας στους τρεις δηλώνει ότι το διαδίκτυο επηρεάζει τη διαμόρφωση της απόφασής του ως προς την επιλογή του τουριστικού προορισμού, οι ιστοσελίδες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των τουριστικών φορέων της Κύπρου δεν φαίνεται να απολαμβάνουν την επιθυμητή επισκεψιμότητα. Ενδεικτικό είναι ότι το 85% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν έχει επισκεφτεί την επίσημη ιστοσελίδα του ΚΟΤ στο διαδίκτυο, ενώ το 66,8% δεν έχει επισκεφτεί κάποιες από τις άλλες επίσημες ιστοσελίδες.
Σύμφωνα με τον Άγγελο Λοΐζου, Συνέταιρο, Υπεύθυνο Υπηρεσιών Τουριστικών Επιχειρήσεων και Οργανισμών στην PwC Κύπρου «Το 2013 ίσως και το 2014 αναμένεται ότι ο τουριστικός τομέας όπως και άλλοι τομείς της οικονομίας θα επηρεαστούν αρνητικά από τις πρόσφατες εξελίξεις στο νησί και τη γενική ύφεση στην Ευρωπαϊκή οικονομία. Παρ’ όλα αυτά, η τουριστική βιομηχανία αποτελεί μια από τις σημαντικότερες βιομηχανίες της χώρας μας και γι’ αυτό οφείλουμε να συνεχίσουμε να επενδύουμε στον βιώσιμο εμπλουτισμό του τουριστικού μας προϊόντος ώστε να διαφοροποιηθούμε από τους γειτονικούς προορισμούς. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται η σωστή προώθηση της Κύπρου ως τουριστικός προορισμός, η βελτίωση της υπάρχουσας υποδομής και της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρονται και η αξιοποίηση του διαδικτύου».
Η έρευνα «Ανοίγοντας το θησαυροφυλάκιο του Κυπριακού τουρισμού» είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της PwC www.pwc.com.cy/cyprus-tourism-study