Μονοπώλια στις αερομεταφορές δεν ωφελούν τον επιβάτη
16:45 - 24 Οκτωβρίου 2013
Απαραίτητος ο σταθεροποιητικός ρόλος των Κυπριακών Αερογραμμών
Όταν πρόσφατα οι Κυπριακές Αερογραμμές, υποχρεώθηκαν να αποσυρθούν από συγκεκριμένα δρομολόγια λόγω αθέμιτης τακτικής που ακολούθησαν ανταγωνίστριες εταιρείες, εκείνος που τελικά πλήρωσε ακριβά τη… νύφη ήταν το ίδιο το επιβατικό κοινό. Μόλις ο στόχος της εξουδετέρωσης του αντιπάλου επιτεύχθηκε και οι ΚΑ υποχρεώθηκαν να αναστείλουν πτήσεις τους, αμέσως, την επόμενη μέρα, οι τιμές των ναύλων εκτοξεύτηκαν στα ύψη και οι εταιρείες που πρόσφεραν φθηνά ναύλα, σταμάτησαν ξαφνικά να παίζουν το ρόλο του γενναιόδωρου προμηθευτή εισιτηρίων με χαμηλό κόστος στην αγορά!
Αυτή η τακτική δεν πρέπει να ξαφνιάζει. Δεν είναι μυστικό ότι στον τομέα των αερομεταφορών παίζεται στις μέρες μας, σε ευρεία κλίμακα, το παιγνίδι «ο θάνατος σου η ζωή μου». Αεροπορικοί οργανισμοί που αισθάνονται ότι διαθέτουν μεγαλύτερη οικονομική ευρωστία και εκτιμούν ότι μπορούν να επικρατήσουν σε μια τιμολογιακή μάχη με ένα πιο αδύνατο αντίπαλο, δεν διστάζουν να θέσουν σε εφαρμογή τέτοιου είδους μεθόδους. Στην ουσία για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μειώνουν αισθητά τις τιμές, σε επίπεδα που συχνά δεν καλύπτουν καν τα κόστη, έως ότου θέσουν εκτός μάχης τον κύριο ανταγωνιστή τους. Στη συνέχεια, αφού μονοπωλήσουν το δρομολόγιο καθορίζουν αμέσως ψηλά ναύλα που τους επιτρέπουν από τη μια να αποζημιώνονται για την απώλεια που είχαν στο διάστημα που πολεμούσαν τον αντίπαλό τους και από την άλλη μετατρέπουν για την Εταιρεία τους το δρομολόγιο από ζημιογόνο σε κερδοφόρο. Σε αυτή τη διαδικασία δεν χάνει μόνο η αεροπορική εταιρεία που υποχρεώνεται να αποσυρθεί. Ο μεγαλύτερος χαμένος είναι ο ίδιος ο επιβάτης, ο οποίος αναγκαστικά και λόγω έλλειψης άλλων επιλογών καταβάλλει το ψηλότερο δυνατό τίμημα.
Το σημερινό διεθνές οικονομικό περιβάλλον έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα για την αεροπορική βιομηχανία, ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Η διατήρηση των τιμών του πετρελαίου σε ψηλά επίπεδα, σε συνδυασμό με την πρωτοφανή παγκόσμια οικονομική κρίση που πλήττει ιδιαίτερα την Ευρώπη, έχουν άμεση σχέση με την ανταγωνιστικότητα και επηρεάζουν καθοριστικά το παρόν και το μέλλον κάθε αεροπορικού οργανισμού. Καθόλου τυχαίο είναι το γεγονός ότι τα τελευταία τρία χρόνια δεκάδες αεροπορικές εταιρείες οδηγήθηκαν στη χρεοκοπία, ενώ πολλές άλλες οι οποίες στα μάτια μας φαντάζουν «πανίσχυρες» ή άτρωτες καταγράφουν πρωτοφανούς μεγέθους ζημιές. Οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς είναι σε συνεχή εξοντωτικό ανταγωνισμό με τις λεγόμενες «εταιρείες χαμηλού κόστους». Αν οι τελευταίες καταφέρουν να εκτοπίσουν τον αντίπαλό τους και λειτουργήσουν μονοπωλιακά τότε το πλεονέκτημα των εταιρειών που δήθεν προσφέρουν χαμηλά ναύλα στο επιβατικό κοινό εξαφανίζεται.
Αναμφίβολα οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν έμειναν ανεπηρέαστες μέσα στην κρίσιμη παγκόσμια συγκυρία. Η αεροπορική εταιρεία της Κύπρου, η οποία για διάφορους λόγους βάδισε τον δρόμο της πλήρους φιλελευθεροποίησης χωρίς να ληφθεί κατά το παρελθόν πρόνοια επαρκούς θωράκισης της, σίγουρα έχει βρεθεί σε δύσκολη θέση. Μάλιστα ιδιομορφίες, όπως η απαγόρευση των πτήσεων της πάνω από τον εναέριο χώρο της Τουρκία, η λειτουργία του παράνομου Αεροδρομίου της Τύμπου, δημιουργούν πρόσθετα εμπόδια. Όμως σε καμιά περίπτωση η Διοίκηση, η Διεύθυνση και το Προσωπικό της θα σταματήσουν να αντιπαλεύουν τις αντιξοότητες και να αναζητούν τους τρόπους που θα καταστεί όσο γίνεται πιο ανταγωνιστική και ευέλικτη. Άλλωστε, σε αυτό στοχεύουν τα μέτρα που τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν εφαρμοστεί με αποφασιστικότητα από τη νέα Διοίκηση.
Ο ρόλος των ΚΑ στη σταθεροποίηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων είναι καθοριστικός. Αυτή η πραγματικότητα έχει επαληθευτεί σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Είναι προς το συμφέρον του κάθε επιβάτη που αεροπορικώς αναχωρεί ή φθάνει στην Κύπρο να έχει ανάμεσα στις επιλογές του τις Κυπριακές Αερογραμμές. Γι αυτό τον πολύ σημαντικό λόγο, πέραν από πλειάδα άλλων, αξίζει τον κόπο να στηρίζεται και να υποστηρίζεται η αεροπορική εταιρεία του τόπου μας.