Pwc: Έρχεται χρυσή εποχή για φαρμακοβιομηχανία
13:22 - 29 Νοεμβρίου 2012
Οι σημαντικές επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις, παράλληλα με τις κοινωνικό-δημογραφικές αλλαγές και την αυξανόμενη ζήτηση των φαρμάκων, θα δώσουν μια νέα ώθηση στην πορεία της φαρμακοβιομηχανίας μετά το 2020, σύμφωνα με νέα έκθεση της PwC με τίτλο “Φαρμακοβιομηχανία 2020: Από το όραμα στην απόφαση”.
Ωστόσο, προκειμένου να επιβιώσει η φαρμακοβιομηχανία μέχρι το 2020 και να μπορεί να αξιοποιήσει στο μέγιστο τις ευκαιρίες που επιφυλάσσει η επόμενη δεκαετία, πρέπει να πάρει σημαντικές αποφάσεις – με άλλα λόγια να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις όπως και τις αυξανόμενες προσδοκίες των πελατών, τη χαμηλή επιστημονική παραγωγικότητα και τα πολιτιστικά εμπόδια.
Το αυξανόμενο κόστος των υπηρεσιών υγείας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για τη φαρμακοβιομηχανία . Οι σχετικές δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ ακολουθούν ανοδική τάση σε διάφορες χώρες και σε κάθε φορολογική κατηγορία, πιο ραγδαία μάλιστα στις ώριμες αγορές όπου, διαχρονικά, η βιομηχανία έχει αποκομίσει τα μεγαλύτερα κέρδη. Σε μια εποχή που όλες οι οικονομίες αισθάνονται ότι τα περιθώρια στενεύουν, η βιομηχανία καλείται να διαδραματίσει τον ρόλο της. Αυτοί που πληρώνουν τους λογαριασμούς απαιτούν καλύτερα αποτελέσματα και θέτουν νέες προϋποθέσεις προτού αγοράσουν νέα φάρμακα.
Ως εκ τούτου, η έρευνα της PwC εισηγείται ότι η φαρμακοβιομηχανία θα πρέπει είτε να προσφέρει μεγαλύτερη αξία χωρίς επιπρόσθετη χρέωση, είτε να αποδείξει ότι μπορεί να καταργήσει το κόστος σε άλλη πτυχή του συστήματος υγείας προκειμένου να δημιουργήσει χώρο για τις υψηλότερες τιμές που χρεώνει. Για παράδειγμα, υπάρχουν τεράστια περιθώρια για εξοικονόμηση χρημάτων στις ώριμες αγορές για όσους αγοράζουν υπηρεσίες υγείας. Αυτή τη στιγμή, πέραν του 85% του προϋπολογισμού για την υγεία διοχετεύεται σε υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης και λιγότερο από το 15% στα φάρμακα – άρα, αν η βιομηχανία μειώσει τις δαπάνες που απορρέουν από δαπανηρές ιατρικές υπηρεσίες και επεμβάσεις, η PwC υπολογίζει ότι το μερίδιό της από τις δαπάνες που σχετίζονται με υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης σε αυτές τις χώρες μπορεί να ανέβει στο 20% μέχρι το 2020.
Σύμφωνα με τον Steve Arlington, Επικεφαλής της συμβουλευτικής ομάδας για θέματα φαρμακοβιομηχανίας και βιοεπιστημών της PwC παγκοσμίως:
«Μια υγιής, δραστήρια και επιδεκτική φαρμακοβιομηχανία είναι ζωτική για μια κοινωνία όσον αφορά στην ανάπτυξη νέων φαρμάκων. Πρέπει να γίνουν περισσότερα βήματα που θα υποστηρίξουν και θα ενθαρρύνουν τη μακροπρόθεσμη επένδυση στην ανακάλυψη και ανάπτυξη φαρμάκων για την αντιμετώπιση σοβαρών ασθενειών. Όλοι μας πρέπει να συνεργαστούμε προκειμένου να αναβαθμίσουμε την ευημερία των πληθυσμών».
Οι αναπτυσσόμενες αγορές – που θα αντιστοιχούν στο 33% του παγκόσμιου ΑΕΠ και όπου η ζήτηση για φάρμακα θα υπερδιπλασιαστεί μέχρι το 2020 – παρέχουν στη φαρμακοβιομηχανία αμέτρητες ευκαιρίες. Ωστόσο η έκθεση τονίζει ότι για να είναι η φαρμακοβιομηχανία επικερδής θα πρέπει να είναι ευαίσθητη, να έχει συγκεκριμένη στρατηγική και να στοχεύει τον κατάλληλο πληθυσμό με τα κατάλληλα φάρμακα και ανάλογη απόδοση αξίας.
Η έκθεση θεωρεί ότι η βιομηχανία οφείλει να αλλάξει το ισοζύγιο δαπανών της και να επενδύσει περισσότερα στο πρώιμο στάδιο της διαδικασίας Έρευνας & Ανάπτυξης προκειμένου να αντιμετωπίσει τα αυξανόμενα έξοδα. Πρέπει να γίνουν πιο πολλά για να βελτιωθεί η παραγωγικότητα και η απόδοση των επενδύσεων στον τομέα Έρευνας & Ανάπτυξης. Τα περισσότερα από τα προϊόντα που θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια βρίσκονται ήδη στο στάδιο προετοιμασίας, ωστόσο δεν ευθυγραμμίζονται με τη ζήτηση και τις αυξανόμενες προσδοκίες των αγοραστών, των προμηθευτών υπηρεσιών υγείας και των ασθενών. Την επόμενη δεκαετία, το κλειδί θα είναι το πάντρεμα της προετοιμασίας με την αγορά.
Παρά τις μεγάλες αλλαγές που σημειώθηκαν στη βιομηχανία κατά τις τελευταίες δεκαετίες, η έκθεση συμπεραίνει επίσης ότι η οργανωτική κουλτούρα σε πολλές φαρμακευτικές εταιρείες ελάχιστα έχει αλλάξει ή έχει καταστεί αν μη τι άλλο αναποτελεσματική. Στο παρελθόν η βιομηχανία αποδείχθηκε ανελαστική στις αλλαγές, ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία η αλλαγή είναι κάτι που οφείλουμε να αποδεχτούμε. Το εμπορικό περιβάλλον θα παραμείνει απαιτητικό και για να υπάρξει επιτυχία τα υψηλά στελέχη της βιομηχανίας οφείλουν να υιοθετήσουν μια δημιουργική εταιρική κουλτούρα που θα επιτρέπει στους οργανισμούς να αναπτύσσονται έχοντας παράλληλα το κουράγιο να διερευνούν και την ευελιξία να θριαμβεύουν σε διαφορετικές συνθήκες.