Luxury Goods: Η κρίση θέλει πολυτέλεια

Η αγορά των luxury goods φαίνεται πως δεν πτοείται από την οικονομική κρίση. Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση της τάξης του 7% με 9% το 2012, αγνοώντας επιδεικτικά τους ισχυρούς κλονισμούς που δέχεται η παγκόσμια οικονομία.

Για κάποιους είναι ένα ρολόι αξίας €200.000 και για άλλους μια τσάντα της τάξης των €70.000. Πολυτέλεια για κάποιον μπορεί να σημαίνει την κατοχή ενός private jet και για κάποιον άλλον τη δυνατότητα να απολαύσει ένα καλό φιλέτο. Η έννοια της πολυτέλειας είναι σύνθετη και ευμετάβλητη, ανάλογα με τα εκάστοτε δεδομένα. Από την αρχαιότητα προσέδιδε ένα αίσθημα μοναδικότητας. Όσοι είχαν «πρόσβαση» σ’ αυτήν ξεχώριζαν από τους άλλους, ενώ ταυτόχρονα ανήκαν σε μια συγκεκριμένη ομάδα elite.

«Χρυσές» δουλειές

Η αποκλειστικότητα, η σπανιότητα, η υψηλή αισθητική και τιμή αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός αγαθού ή υπηρεσίας πολυτελείας. Και όσο παράδοξο κι αν ακούγεται, αυτή η αγορά, δηλαδή, των luxury goods, δεν έπεσε θύμα της οικονομικής κρίσης. Αντίθετα, μάλιστα, προβλέπεται ότι θα σημειώσει αύξηση 7% με 9% το 2012.

Σύμφωνα με έρευνα της Bain & Co, η ανάπτυξη της αγοράς των luxury goods στην Ευρώπη κυμαίνεται από 2% έως 4%, στην Αμερική από 5% έως 7% και στην Ιαπωνία φτάνει στο 2%. Στην Κίνα η άνοδος ανέρχεται στο 20%. Το ίδιο ισχύει στη Ρωσία και την Ινδία.

Οι πωλήσεις των ειδών πολυτελείας ανά το παγκόσμιο αναμένεται ότι το 2012 θα ξεπεράσουν τα €200 δις, καταλαγιάζοντας τις αρχικές ανησυχίες για τον κλάδο εξαιτίας του αρνητικού κλίματος στην Ευρώπη και τους φόβους για καθίζηση των αναπτυσσόμενων αγορών.

Στην ανοδική πορεία καθοριστική ήταν η συμβολή του e-commerce, η ραγδαία ανάπτυξη στην Κίνα και η μετακίνηση από τους χονδρέμπορους στις απευθείας πωλήσεις. Η αγορά των luxury goods φαίνεται πως ωριμάζει και γίνεται πραγματικά παγκόσμια, καθώς τα brands αναπτύσσουν νέες στρατηγικές για να προσελκύουν μεγαλύτερο κοινό σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Εξάλλου, το καταναλωτικό τους κοινό χαρακτηρίζεται, πλέον, από πολύ μεγάλες αντιθέσεις τόσο όσον αφορά τις προτιμήσεις όσο και τον τρόπο που έρχονται σε επαφή με νέα προϊόντα.

Η elite της Κύπρου

Θετική είναι η εικόνα που παρουσιάζει η αγορά των ειδών πολυτελείας και στην Κύπρο, μιας και το μικρό μέγεθος της κοινωνίας ευνοεί τα luxury brands και το αίσθημα του να ανήκεις σε μια elite ομάδα. Οι πωλήσεις στη Λευκωσία παραμένουν σε θετικά σταθερά επίπεδα, παρά τη δύσκολη οικονομική κατάσταση, ενώ άνοδος σημειώνεται στη Λεμεσό, όπου κατοικούν ή παραθερίζουν ξένοι υψηλής εισοδηματικής τάξης.

Ωστόσο, κάποια από τα luxury goods φαίνεται να έχουν επηρεαστεί και είναι όσα οι τιμές τους κυμαίνονταν από €400 έως €800. Όσα είναι πιο φτηνά δεν επηρεάστηκαν ιδιαίτερα, καθώς κάποιος θα δώσει, για παράδειγμα, πιο εύκολα €150 αντί €400 για μια τσάντα της παραλίας ή για ένα ζευγάρι πέδιλα, ενώ όσοι αγόραζαν και προηγουμένως κάτι πέραν των €800 δεν έχουν ούτως ή άλλως επηρεαστεί από την κρίση σε επίπεδο κατανάλωσης ή κι αν τους έχει αγγίξει δεν είναι σε βαθμό που να εμποδίζει τέτοιες αγορές.

Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι η μεγαλύτερη συγκράτηση προέρχεται από τη μεσαία τάξη, ιδιαίτερα δημόσιους και τραπεζικούς υπαλλήλους, οι οποίοι λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί είναι περισσότερο συγκρατημένοι από ό,τι στο παρελθόν.

Tiffany Boutique

Στα ίδια, αν όχι και σε καλύτερα επίπεδα, κυμαίνονται φέτος οι πωλήσεις των luxury goods στην Κύπρο, κυρίως χάρη στις αγορές από ξένους είτε τουρίστες είτε άτομα υψηλού βιοτικού επιπέδου που διαμένουν στο νησί.
Η Tiffany Boutique είναι επίσημος αντιπρόσωπος στην Κύπρο των Chanel accessories -  τσάντες, παπούτσια, κοσμήματα, γυαλιά ήλιου - από το 1992, καθώς και ρούχων, όπως, Donna Karan, Missoni, Emilio Pucci, D.K.N.Y. και πολλών άλλων.

Μιλώντας ειδικά για τη Chanel, η ιδιοκτήτρια της μπουτίκ, Βέρα Λυσιώτη, εξήγησε ότι πρόκειται για ένα brand με φανατικούς οπαδούς στην Κύπρο και σε όλο τον κόσμο, που προσδίδει ένα ξεχωριστό status. Όπως είπε, τακτική της εταιρείας είναι να διατηρεί την αξία της σε πολύ υψηλά επίπεδα, με προσεκτικές κινήσεις και επεκτάσεις. Η Chanel, παραμένοντας πιστή στην υψηλή ποιότητα, δεν επηρεάστηκε από την κρίση. Χαρακτηριστικό είναι ότι παρά την κρίση αύξησε λίγο τις τιμές, ενώ ποτέ δεν προχωρεί σε εκπτώσεις. «Τα brands που δεν απευθύνονται σε μια niche αγορά επηρεάζονται πιο εύκολα από μια οικονομική κρίση», είπε.

Fendi Boutique

Η αντιπροσωπεία της Fendi στην Κύπρο ήρθε το 1991 από τον Παύλο Καλαϊτζιάν, αρχικά σε μορφή shop within a shop, με το γνωστό brand να κατέχει τη δική του γωνία στο κατάστημα Forum στη Λάρνακα. Σήμερα λειτουργούν ξεχωριστές boutique σε Λάρνακα, Λευκωσία και Λεμεσό.
Η εξαγορά της Fendi από τον όμιλο LVMH το 1998 άνοιξε νέους ορίζοντες για το brand, επιφέροντας θετικό αντίκτυπο και στην κυπριακή αγορά. Tα τελευταία 20 χρόνια η Fendi αναβαθμίστηκε σημαντικά και στην Κύπρο, όπου οι πωλήσεις παραμένουν σε σταθερά ικανοποιητικά επίπεδα, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Όπως ανέφερε ο κ. Καλαϊτζιάν, σε περιόδους κρίσης οι καταναλωτές γίνονται πιο απαιτητικοί, ενώ το niche market στο οποίο απευθύνεται η Fendi δεν έχει επηρεαστεί τόσο από την κρίση.

Labels Boutique

Σε θετικά επίπεδα εξακολουθεί να κινείται η αγορά των luxury goods, αλλά όχι με τους παλιούς γνώριμους και εντυπωσιακούς ρυθμούς, ξεκαθάρισε η ιδιοκτήτρια της Labels Boutique, Μαριλένα Ιερομονάχου: «Σε παγκόσμια κλίμακα η αγορά πάει πολύ καλά, χάρη στη θεαματική ανάπτυξη στην Ασία.              Στην Κύπρο, ωστόσο, και ιδιαίτερα στη Λευκωσία, όπου οι τουρίστες είναι ελάχιστοι, δεν ταυτιζόμαστε με αυτή την αύξηση. Η αγορά παραμένει σταθερή».
Όπως εξήγησε, τα είδη πολυτελείας έχουν έντονα ανεπτυγμένο το brand loyalty, εξού και δεν επηρεάζονται εύκολα. Μεγάλο ρόλο παίζει και το μάρκετινγκ του κάθε brand στα ΜΜΕ: «Παρά τη δύσκολη οικονομική περίοδο επιλέξαμε, σε αντίθεση με άλλους, να συνεχίσουμε τη διαφήμιση των προϊόντων μας, γεγονός που μας βοήθησε αρκετά». Η Labels Boutique ξεκίνησε το 1989 με το κατάστημα στη Λευκωσία και αντιπροσωπεύει brands, όπως, Trussardi, Versace και Iceberg  σε είδη ένδυσης και αξεσουάρ.

Max Mara

Στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα κινείται η αγορά των luxury goods στη Λευκωσία, σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια του Max Mara Fashion Group, Μαρία Τύμβιου. Αντίθετα, στη Λεμεσό φαίνεται πως παρατηρείται αύξηση του όγκου εργασίας, χάρη στην τουριστική κίνηση από τη Ρωσία. Όπως τόνισε και η ίδια, η υψηλή ποιότητα, το πλούσιο εμπόρευμα, η άριστη εξυπηρέτηση και το καλό «brand name», που απολαύει η Max Mara παγκοσμίως, κατάφεραν να δημιουργήσουν πιστούς πελάτες του brand. Ο όμιλος ξεκίνησε τις εργασίες του στη Λευκωσία το 1985 και σήμερα λειτουργεί επτά καταστήματα - πέντε στη Λευκωσία και δύο στη Λεμεσό.

Cube Βoutique

Την άποψη ότι τα luxury goods δεν έχουν επηρεαστεί τόσο όσο άλλα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης εξέφρασε και η ιδιοκτήτρια της Cube Βoutique, Μυρτώ Φεραίου. Όπως είπε, κάποιος θα προτιμήσει να επενδύσει σε κάτι πιο ακριβό και καλύτερης ποιότητας και να αγοράσει ένα ζευγάρι παπούτσια αντί τρία. Σε αυτό συμβάλλει και το μικρό μέγεθος της κοινωνίας μας: «Η νοοτροπία μιας μικρής χώρας ευνοεί την πώληση των luxury goods, καθώς όλοι είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με την εμφάνισή τους, επιλέγοντας επώνυμα brands».
Σύμφωνα με την ίδια, υπάρχουν φανατικές φασιονίστες, οι οποίες ενημερώνονται για ό,τι νέο κυκλοφορεί από τους οίκους μόδας στο εξωτερικό και προκρατούν κομμάτια πριν ακόμα επισκεφτούν το κατάστημα. Παρά το θετικό κλίμα, όμως, ξεκαθάρισε ότι όλοι οι ιδιοκτήτες των μπουτίκ πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στις παραγγελίες τους, ώστε να μη φέρνουν εμπόρευμα το οποίο δεν θα μπορέσουν να διαθέσουν.
Η boutique διαθέτει brands, όπως, Lanvin, Christian Louboutin, Alexander Mcqueen, Marc Jacobs και Marni.

Flana Ltd

Τα τελευταία 25 χρόνια η εταιρεία δραστηριοποιείται στον τομέα της γυναικείας μόδας και σήμερα διαθέτει τις μπουτίκ Splash by the beach, Splash city, Editori, PINKO και Diane Von Fustenberg σε Λευκωσία και Λεμεσό.  Όπως ανέφερε η Τροοδρία Γεωργαλλίδου, εκ των ιδιοκτητών της εταιρείας, παρά την οικονομική κρίση όλα τα καταστήματα συνεχίζουν σε μια πολύ καλή πορεία, διαθέτοντας γερά θεμέλια στην αγορά των luxury goods.
Μάλιστα, στα σχέδια της εταιρείας είναι το άνοιγμα ενός καταστήματος στη Μαρίνα Λεμεσού, μιας Splash boutique στη Λευκωσία και μαγαζιών με το brand DvF στη Λευκωσία το 2012 και στη Λεμεσό το 2014.
Γνωστά brands που διαθέτει είναι, μεταξύ άλλων: Tom Ford, Alaia, Balmain, Givenchy, John Richmond, Emilio Pucci, Roberto Cavalli, Oscar de la Renta, Azzaro, Marc Jacobs, John Richmond, 3.1 Philip Lim, Irfe, Etro και Carven.

Gucci boutique

Ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών παραμένουν και τα προϊόντα Gucci. Το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων ανά το παγκόσμιο αφορά στα δερμάτινα είδη και συγκεκριμένα στις τσάντες. 
Στην Κύπρο αντιπρόσωπος είναι η Anastasios Stephanides & Son Luxury Goods Ltd, η οποία εισάγει και άλλα luxury brands, όπως, Rolex, Patek Philippe, Rolex, Vacheron Constantin, Bulgari, Boucheron, Chanel, Tag Heuer, Baume & Mercier, Mikimoto, Gucci και ST Dupont. Η Gucci Boutique συμπληρώνει φέτος 17 χρόνια ζωής. Τόσο η Κύπρος όσο και ο Λίβανος διατηρούν την αντιπροσωπεία των Gucci, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες, οι οποίες διευθύνονται απευθείας από την Gucci.

World trends

-Τα πολυτελή αξεσουάρ παρουσιάζουν διπλάσια ανάπτυξη από οποιαδήποτε άλλη κατηγορία αγαθών πολυτελείας. 
- Οι Κινέζοι καταναλωτές αντιπροσωπεύουν το 20% των παγκόσμιων πωλήσεων αγαθών πολυτελείας, ενώ οι Ασιάτες το 50%.
- Το 30% των παγκόσμιων πωλήσεων προέρχεται από αναδυόμενες αγορές.
- Ο μέσος όρος ηλικίας των Ασιατών καταναλωτών ειδών πολυτελείας μειώνεται, δημιουργώντας μια νέα γενιά αγοραστών. Αντίθετα, στην Ιαπωνία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ ο μέσος όρος ηλικίας αυξάνεται.
- Η χρήση των αγαθών πολυτελείας γίνεται με την πάροδο των χρόνων και καθημερινή, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πιο casual προϊόντα.

Τι είναι luxury

Οικονομικές θεωρίες αναφέρουν ότι luxury good θεωρείται ένα αγαθό για το οποίο η ζήτηση αυξάνεται όσο μεγαλώνει το εισόδημα, σε αντίθεση με τα αναγκαία αγαθά, για τα οποία η ζήτηση δεν συνδέεται με το εισόδημα. Έτσι, ένα προϊόν υπό συγκεκριμένες οικονομικές συγκυρίες μπορεί να θεωρείται πολυτελείας και αργότερα να πάψει να είναι τέτοιο. Με αυτή τη λογική κάποιος μπορεί να συλλέγει πολυτελή αυτοκίνητα και κάποιος άλλος αεροπλάνα!

Και οι πολύ… large

Κάποιοι, αντί να αγοράσουν μια τσάντα, αγοράζουν ολόκληρο τον οίκο! Ο Εμίρης του Κατάρ έδωσε περισσότερα από €720 εκ για την αγορά του οίκου Valentino. Ένα μικρό δώρο προς τη σύζυγό του.

O όμιλος LVMH, στον οποίο ανήκουν και τα brands Givenchy και Fendi, είχε αύξηση εσόδων της τάξης του 20% χάρη στη δυναμική επέκταση σε αναδυόμενες αγορές. Του ανήκει, επίσης, η Louis Vuitton, της οποίας οι πωλήσεις για το 2012 υπολογίζονται στα €6 δις.
 
Τα περίφημα υποδήματα Christian Louboutin, με τη χαρακτηριστική κόκκινη σόλα, λανσαρίστηκαν το 1991. Το 2010 τα έσοδα της εταιρείας ξεπέρασαν τα $250 εκ από τις πωλήσεις 600.000 ζευγαριών ετησίως. Οι τιμές τους ξεκινούν από  €500 και μπορεί να ξεπεράσουν τα €2.500.

 

Δειτε Επισης

Γιορτινό mood στις μπουτίκ KULT
ΕΚΟ Κύπρου: Παρέδωσε την επόμενη Mercedes-Benz GLA 180 στον τρίτο νικητή του διαγωνισμού EKO Smile App
Αύξηση αξίας εργασιών του χονδρικού εμπορίου το τρίτο τρίμηνο του 2024
Διαθέσιμο το «e-kofini» για κινητές συσκευές-Η άμεση πρόσβαση και η ενημέρωση που προσφέρει
Υπεραγορές Αλφαμέγα: Ανταμείβουν τους πελάτες τους με αθλητικά είδη Kappa
Αυτοψία στις υπεραγορές...«Χωρίς προβλήματα σε θέματα ποιότητας και συμμόρφωσης, υπάρχει επάρκεια στην αγορά»
Πάνε για μεγάλο deal στην αυτοκινητοβιομηχανία... Στον δρόμο για την συγχώνευση Honda και Nissan
Holiday gifts just in time: Η Bionic φέρνει τεχνολογικά δώρα για όλους
Η Κίνα υποδέχεται τον Τραμπ εμπορικά ετοιμοπόλεμη
Φτάνει στο peak της χρονιάς η κίνηση στις υπεραγορές-Οι προσφορές «σώζουν» το αυξημένο κόστος