Αποκλειστική συνέντευξη του... Κύπριου των €10 δισ.

Μαρία Μιχαήλ  21/11/2021 06:30
Αποκλειστική συνέντευξη του... Κύπριου των €10 δισ.

Αποκλειστική συνέντευξη του... Κύπριου των €10 δισ.

Μαρία Μιχαήλ  21/11/2021 06:30

Το 2006 απέκτησε την κυπριακή υπηκοότητα και κατέστη ο πιο πλούσιος Κύπριος, αφού η περιουσία του ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ. Γεννήθηκε στη Νορβηγία, αλλά κατοικεί στο Λονδίνο. Θεωρείται ο βασιλιάς των τάνκερ.

Σε μια εποχή που ο πλανήτης προσπαθεί να ανακάμψει από μια παρατεταμένη υγειονομική και οικονομική κρίση, αυτός συνεχίζει να επενδύει σε δεξαμενόπλοια και μεταφορές, τομείς που ενόψει της ενεργειακής μετάβασης κάποιοι θεωρούν ξεπερασμένους.  

O John Fredriksen, σε αποκλειστική του συνέντευξη στο περιοδικό IN Business, μας απαντά σε πρώτο πληθυντικό, μιλά για τη σχέση του με την Κύπρο, για τα γραφεία της Seatankers στη Λεμεσό όπου εδρεύει η εταιρεία διαχείρισης του ομίλου, τον αντίκτυπο της πανδημίας στις επιχειρήσεις του, ενώ δεν ξεχνά να ευχαριστήσει τους ναυτικούς των στόλων του για την προσαρμοστικότητά τους στους χαλεπούς καιρούς. 

Κύριε Fredriksen, ποιες είναι οι σχέσεις σας με την Κύπρο; 

Έχουμε πολύ σημαντικές λειτουργικές διαδικασίες, οι οποίες ελέγχονται από τη Seatankers Management Company, την εταιρεία διαχείρισης του ομίλου μας, η οποία είναι εγγεγραμμένη στην Κύπρο. Διατηρεί 19 υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης στο γραφείο μας στη Λεμεσό και το διοικητικό συμβούλιο που εδρεύει στην Κύπρο διαχειρίζεται τις εταιρείες του ομίλου. Το γραφείο στο νησί διαδραματίζει ζωτικό ρόλο για τον ευρύτερο όμιλο και αναμένουμε πως αυτή η ισχυρή παρουσία θα συνεχίσει και στο μέλλον. 

Ποιες από τις εταιρείες της Seatankers έχουν παρουσία στην Κύπρο;

Οι εταιρείες του επενδυτικού ομίλου είναι όλες εγγεγραμμένες στην Κύπρο, ενώ η διαχείριση και ο έλεγχός τους γίνεται, επίσης, στη χώρα. Δραστηριοποιούνται στους τομείς των ναυτιλιακών, των επενδύσεων και των χρηματοοικονομικών. Συγκεκριμένα, το γραφείο στο νησί επιβλέπει τη διαχείριση του στόλου της Seatankers, ελέγχει τις χρηματοοικονομικές και στρατηγικές επενδύσεις, παρέχει διαμεσολαβητικές υπηρεσίες στις επενδυτικές εταιρείες και ελέγχει τη συνολική ταμειακή λειτουργία του Ομίλου Seatankers.

Είσαστε ικανοποιημένος με το κυπριακό νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο προσφέρει στους πλοιοκτήτες/εφοπλιστές ένα ανταγωνιστικό φορολογικό περιβάλλον; 

Μάλιστα, είμαστε ευχαριστημένοι με το κυπριακό νομοθετικό πλαίσιο. Το κυπριακό καθεστώς φορολόγησης χωρητικότητας, το οποίο υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια, είναι πλήρως εναρμονισμένο με τη νομοθεσία της ΕΕ και εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρέχει στη ναυτιλιακή βιομηχανία - τόσο στους πλοιοκτήτες όσο και στους διαχειριστές πλοίων - μια σταθερή και ελκυστική βάση, απ’ όπου μπορούμε να διαχειριζόμαστε και να λειτουργούμε τους στόλους μας με επιτυχία.

Η ναυτιλία εν καιρώ πανδημίας

Τι γίνεται με τη ναυτιλία εν καιρώ πανδημίας; Πώς επηρεάζεται ο τομέας;

Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο όσον αφορά τον ναυτιλιακό τομέα τον είδαμε στους ναυτικούς μας. Χρειάστηκε να παραμείνουν για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα στα πλοία λόγω διάφορων δυσκολιών σχετικά με τις εναλλαγές των πληρωμάτων και τη φυσική αποβίβαση/επιβίβαση στα πλοία. Τους ευχαριστούμε για την ευελιξία που επέδειξαν σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.

Η συντήρηση των πλοίων, η εύρεση των κατάλληλων τεχνικών και των απαραίτητων εξαρτημάτων εν πλω καθώς και ο προγραμματισμός των αναγκαίων ελλιμενισμών των πλοίων ήταν ιδιαίτερα δύσκολες διαδικασίες κατά τη διάρκεια αυτή της περιόδου.   

Μετά την πανδημία, βλέπουμε ακόμα διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας, ιδιαίτερα όσον αφορά τα εμπορευματοκιβώτια, γεγονός που θα συνεχίσει να δημιουργεί νέες προκλήσεις για τον κλάδο μας γενικότερα. Πρέπει όμως να προσαρμοστούμε σ’ αυτές.

Η βιομηχανία τροφίμων

Εκτός από τον κλάδο της ναυτιλίας και η βιομηχανία τροφίμων έχει πληγεί σκληρά από την πανδημία. Τι γίνεται με τη MOWI, μια από τις κορυφαίες εταιρείες θαλασσινών και τη μεγαλύτερη παραγωγό σολομού Ατλαντικού της οποίας η Seatankers είναι μεγαλομέτοχος;

Γενικά η διανομή τροφίμων και προϊόντων διατροφής έχει πληγεί σε τεράστιο βαθμό από την πανδημία. Μάλιστα, το γεγονός ότι ο κόσμος δεν μπορούσε να φάει έξω σε εστιατόρια λόγω των lockdown, αποτέλεσε μια ακόμη πρόκληση για τη βιομηχανία του σολομού.  

Παρόλο που η MOWI δίνει έμφαση στη μείωση του κόστους, η συνολική ζήτηση σολομού έχει τώρα πια αυξηθεί και έτσι οι τιμές παραμένουν υψηλές.

Οι επενδύσεις του Ομίλου Seatankers περιλαμβάνουν πλατφόρμες εξόρυξης/άντλησης και δεξαμενόπλοια. Σήμερα, η τιμή του πετρελαίου εκτοξεύεται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2014. Σε ποιο βαθμό επηρεάζεται ο όμιλος;

Η άνοδος των τιμών του πετρελαίου προκαλείται από την αυξανόμενη ζήτηση για πετρέλαιο και προϊόντα διύλισης, καθώς ο κόσμος ανακάμπτει από την πανδημία του covid-19. Αυτό εξυπακούεται αύξηση στον όγκο μεταφορών, αλλά, ταυτόχρονα, επηρεάζει θετικά όλο το οικοσύστημα της παραγωγής πετρελαίου καθώς νέα έργα είναι οικονομικά εφικτά. Κι ασφαλώς, από τη ναυτιλία περνάνε οι φλέβες του ενεργειακού εμπορίου, όχι μόνο για το πετρέλαιο αλλά και για άλλες πηγές ενέργειας, όπως το φυσικό αέριο και ο άνθρακας. 

Με ποιους τρόπους αντιδράτε;

Η Seatankers εξακολουθεί να έχει άμεση και έμμεση έκθεση στο πετρέλαιο. Ο όμιλος προετοιμάζεται για τη μετάβαση που έρχεται σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Ωστόσο, πιστεύουμε πως το πετρέλαιο θα συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία μέχρις ότου αυτή η ενεργειακή μετάβαση ολοκληρωθεί.  

Πού και πώς δραστηριοποιείται

• Ο John Fredriksen είναι, σύμφωνα με τη λίστα του Forbes, ο υπ’ αριθμόν 216 πιο πλούσιος άνθρωπος στον κόσμο το 2021.

• Είναι αυτοδημιούργητος. Μπήκε για πρώτη φορά στο εμπόριο πετρελαίου τη δεκαετία του 1960 στη Βηρυτό.

• Δραστηριοποιείται στη ναυτιλία, στον τομέα της ενέργειας (πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακα), είναι μεγαλομέτοχος στη μεγαλύτερη εταιρεία ιχθυοκαλλιέργειας στον κόσμο, τη MOWI και μέτοχος στη Norwegian Air.

• Προ ημερών, το CK Limited Fund το οποίο συνδέεται με τον Fredriksen, κατέστη ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας δεξαμενοπλοίων Euronav. Η κίνηση ήλθε σε μια στιγμή υποτονική και ζημιογόνα για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων και ίσως προοιωνίζεται καλύτερες μέρες. 

RELATED ARTICLES

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
Πίσω στην αρχή της σελίδας