Νίτσα Παπαχριστοδούλου: «Μέσω της εκπαίδευσης θα καλλιεργηθεί η ισότητα»

Το μήνυμα ότι το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να μεριμνήσει, ώστε να καλλιεργηθεί γενικότερα το αίσθημα της ισότητας μεταξύ των δύο φίλων, στέλνει η Αντιπρόεδρος της ΚΟΓΕΕ και Εκπαιδευτικός, Νίτσα Παπαχριστοδούλου. Σε συνέντευξη της για το πρώτο Newsletter της ΚΟΓΕΕ, «Σ’ επαφή», η κα Παπαχριστοδούλου αναφέρεται στο ρόλο που έχουν να διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί στα θέματα καλλιέργειας της ισότητας. Παράλληλα, απαριθμεί τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι γυναίκες επαγγελματίες/επιχειρηματίες.

Ποια προβλήματα βλέπετε να αντιμετωπίζουν σήμερα οι γυναίκες στις επιχειρήσεις και γενικότερα;
Σήμερα οι γυναίκες, παρά το γεγονός ότι έχουν εξ ίσου υψηλή μόρφωση με τους άντρες, εν τούτοις είναι φανερά υποβαθμισμένες σε ότι αφορά τη συμμετοχή τους σε θέσεις λήψης αποφάσεων. Επίσης, παρατηρείται μισθοδοτική ανισότητα για όμοια καθήκοντα και όρους εργασίας μεταξύ ανδρών και γυναικών. Παρατηρείται, επίσης, περιορισμένη επαγγελματική ανέλιξη παρά τα επαρκή προσόντα στην εργασία (μόρφωση, διοικητικές ικανότητες, προσωπικότητα κ.α.) Η «γυάλινη οροφή» τους απαγορεύει την ανέλιξη. Πώς θα κάνουν οικογένεια, που θα αφήσουν τα παιδιά τις ώρες εργασίας τους όταν το κράτος δεν τις βοηθά με τις παρεχόμενες υπηρεσίες του; Το ωράριο λειτουργίας των επιχειρήσεων και των δημοσίων σχολείων διαφέρει, με αποτέλεσμα οι γυναίκες να επιφορτίζονται με επιπρόσθετα καθήκοντα και να προσπαθούν πολύ περισσότερο από τους άντρες προκειμένου να ανταποκριθούν στα εργασιακά τους καθήκοντα. Εξ’ άλλου δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, κατά τις οποίες γυναίκες παίρνουν μακροχρόνια άδεια προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις οικογενειακές δυσκολίες.

Έχετε δει παραδείγματα ανισότητας στον δικό σας εργασιακό χώρο; 
Ως εκπαιδευτικός δε διαπίστωσα ποτέ κάποιο είδος ανισότητας στον εργασιακό μου χώρο ακόμα και στα πρώτα χρόνια της υπηρεσίας μου, όταν το επάγγελμα ήταν ανδροκρατούμενο. Η ανέλιξη γινόταν κανονικά, με κριτήρια τη βαθμολογία και τις προσωπικές συνεντεύξεις. Μπορώ, δε, να πω με βεβαιότητα ότι οι γυναίκες αποδείχτηκαν πολύ επαρκείς, τόσο στο διδακτικό τους έργο όσο και στο διοικητικό. Πολλές γυναίκες προάχθηκαν σε ψηλές θέσεις στην εκπαίδευση με πολύ σημαντική προσφορά όπως Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Επιθεωρήτριες, Διευθύντριες Σχολείων όλων των βαθμίδων.

Πως το εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να συμβάλει στην καλλιέργεια ισότητας; Ποια βήματα πιστεύετε ότι πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση;
Όπως προανέφερα, παρά το γεγονός ότι μέσα στον εργασιακό χώρο της εκπαίδευσης δεν παρατηρείται ανισότητα, εν τούτοις το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να προνοήσει ώστε μεταξύ των μαθητών και μαθητριών να καλλιεργηθεί το αίσθημα της ισότητας. Το βάρος αυτό πέφτει φυσικά στον εκπαιδευτικό που με το παράδειγμα του πρέπει να καλλιεργήσει στα παιδιά το αίσθημα της ισότητας. Σε κάθε πτυχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας πρέπει να υπάρχει ίση συμμετοχή των παιδιών ανεξαρτήτως φύλου. Π.χ. στα εργαστηριακά μαθήματα η συμμετοχή πρέπει να είναι ίση. Να μην υπάρχουν άλλες εργαστηριακές ασκήσεις για αγόρια (δύσκολες) και άλλες για κορίτσια (εύκολες). Επίσης, πρέπει να δίνεται ίση ευκαιρία συμμετοχής στις σχολικές επιτροπές, στα μαθητικά συμβούλια, στις σχολικές εκδηλώσεις όπως και σε όλες τις αντιπροσωπεύσεις του σχολείου σε διαγωνισμούς, συνέδρια, ημερίδες τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.

Πείτε μας λίγο λόγια για την επαγγελματική σας πορεία μέχρι σήμερα και τους στόχους που έχετε θέσει για το μέλλον. 
Κατέχω Πανεπιστημιακό δίπλωμα Bachelor of Science στη Χημεία από το American University of Beirut (AUB). Διορίστηκα στη Μέση Εκπαίδευση και για δύο χρόνια αποσπάστηκα στην Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων για τη συγγραφή του βιβλίου «Οργανική Χημεία», που για πολλά χρόνια ήταν το μοναδικό εγχειρίδιο των μαθητών της Γ’ Λυκείου του τμήματος θετικών επιστημών. Προάχθηκα σε Βοηθό Διευθύντρια το 1989. Στη συνέχεια είχα αποσπαστεί στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού σαν Σύμβουλος Χημείας σε Παγκύπρια βάση. Επισκεπτόμουν τα σχολεία σε όλη την Κύπρο (από το Παραλίμνι μέχρι τον Κάτω Πύργο ) για καθοδήγηση και βοήθεια των πρωτοδιόριστων συναδέλφων χημικών καθηγητών όπως και για επίλυση διαφόρων προβλημάτων που τυχόν παρουσιάζονταν στα διάφορα σχολεία, κυρίως στα εργαστηριακά μαθήματα. Το 1998 προάχθηκα σε Διευθύντρια και το 2003 ανέλαβα τα καθήκοντα της Συντονίστριας Διευθύντριας Σχολείων Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης Πόλεως και Επαρχίας Λεμεσού σαν Διευθύντρια του Ιστορικού Σχολείου της Πόλης, του Λανιτείου. Από της καθιέρωσης των Εισαγωγικών και των Ενιαίων εξετάσεων υπήρξα κάθε χρόνο θεματοθέτης στο μάθημα της Χημείας, τόσο για της εισαγωγικές όσο και για τις ενιαίες εξετάσεις, μέχρι την προαγωγή μου σε Διευθύντρια.

*Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο Newsletter της ΚΟΓΕΕ «Σ’ επαφή».

Δειτε Επισης

Global Chief Transformation Officer της Ogilvy ο Αντώνης Κόχειλας-Ποια τα νέα του καθήκοντα
Paul Sies: Μετά την αποχώρηση από Cyprus Airways, αναλαμβάνει CEO στην Journey Mentor
Με τον Σταυρό του Τάγματος Αξίας της Γερμανίας τιμήθηκε ο Καθηγητής Νικόλαος Ζαμπόγλου
Παρασημοφόρηση του επίτιμου Προξένου του Βελγίου Μάριου Ε. Λανίτη από το βελγικό κράτος
Danos Group: Νέος Chief Marketing Officer ο Κυριάκος Κοιλιάρης
Δρ. Τριαντάφυλλος Στυλιανόπουλος: Ο Κύπριος ερευνητής που εξασφάλισε €2,5 εκ. επιχορήγηση από την Ε.Ε.
Μάριος Γιωργούδης: Η επόμενη μέρα της αποχώρησης από τη θέση του γενικού διευθυντή του TechIsland
Ξάνθος Σαρρής: Ένας μεγάλος επιχειρηματίας, ηγέτης, και άνθρωπος
Ο Κύπριος Hassabis που διαπρέπει στον τομέα του AI και έγινε... ιππότης στο Ηνωμένο Βασίλειο
Φεύγει από τη NAGA μετά από δέκα χρόνια o Ben Bilski-Προχωρά σε νέα εγχειρήματα