Covid-19 και οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης

Το παρόν άρθρο εκφράζει σκέψεις και προβληματισμούς του συγγραφέα. Αναλύει τρόπους υιοθέτησης των ΣΒΑ, και τι απαιτείται για περαιτέρω ανάπτυξη τους στην εποχή του κορονωϊόυ.

Σήμερα οι Κυπριακές εταιρείες είναι σε πλεονεκτική θέση και έχουν καλύτερη τεχνογνωσία σε σχέση με το παρελθόν αλλά διαφαίνεται ότι ως χώρα έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε.

Συγκεκριμένα χρειάζεται περισσότερη ενεργοποίηση του εταιρικού εθελοντισμού ως μέρος του ευρύτερου σχεδιασμού της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης του οργανισμού/ εταιρίας και πιο συγκεκριμένη κατανόηση των ΣΒΑ. Για να γίνει αυτό οι ομάδες που είναι επιφορτισμένες με τον σχεδιασμό, και υλοποίηση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, θα πρέπει να γνωρίζουν αρκετά καλά την έννοια και την σημασία της σωστής Ηγεσίας και επίλυσης κρίσεων στην διοίκηση των οργανισμών. Η Ηγεσία είναι ένα σημαντικό συστατικό για την αποτελεσματική επιτυχία των ΣΒΑ.

Στην Κύπρο δυστυχώς, υπάρχει δυστοκία τον οργανισμών να ενεργοποιούν τις Ηγετικές τους Ικανότητες προς υλοποίηση των ΣΒΑ. Εξαιτίας αυτού δίνεται προς τα έξω χαμηλή αποτελεσματικότητα των στόχων. Ως χώρα όμως κινούμαστε ανοδικά στην ανάπτυξη των ΣΒΑ.

Υπάρχει ψηλή εθελοντική συμμέτοχη προσωπικού οργανισμών στις δράσεις ΣΒΑ και εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Το πρόβλημα δημιουργείται στο ότι η εθελοντική δράση διαμορφώνεται αναλόγως των περιόδων που υπάρχουν δράσεις στην εταιρεία και όχι σε καθημερινή βάση, κάτι το οποίο θα αντανακλούσε την επιτυχή αποτελεσματικότητα των ΣΒΑ εάν υπήρχε.

Ένα άλλο βασικό πρόβλημα αν και υπάρχει υψηλή δράση του προσωπικού των εταιριών/οργανισμών σε δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, δεν υπάρχουν ακόμη στην Κύπρο αρκετές ικανοποιητικές υποδομές και εργαλεία για δράσεις εταιρικού εθελοντισμού. Οι σωστές υποδομές και σχέδια εταιρικού εθελοντισμού θα βοηθήσουν την αποτελεσματικότερη διαχείριση των αποτελεσμάτων των ΣΒΑ.

Ένα άλλο επιπρόσθετο βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη φαντασίας και δημιουργικότητας από μεριάς ομάδων που είναι επιφορτισμένα με την υλοποίηση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης των εταιριών.

Σύμφωνα με τις γνωστές θεωρίες για την εταιρική κοινωνική ευθύνη, μια εταιρία η οργανισμός πρέπει να δημιουργεί δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στο πλαίσιο στο οποίο δραστηριοποιείται . Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές εταιρείες / οργανισμοί να εγκλωβίζονται σε δράσεις φιλανθρωπικού χαρακτήρα , ή σωστές δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης με μικρης -διάρκειας αποτελέσματα αντί για μακροπρόθεσμα.

Τo materiality analysis ένα γνωστό εργαλείο στην ΕΚΕ , το οποίο βοηθά τον προσδιορισμό των στόχων που θα εφαρμοστούν στην αλυσίδα παραγωγής της εταιρείας / οργανισμού, για να έχουν τα μεγαλύτερα οφέλη.

Όμως πιστεύω είναι καλά οι εταιρίες οργανισμοί να ξεφεύγουν από τα στενά πλαίσια του materiality analysis και να σκέφτονται πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν ευκαιρίες, που δεν έχουν σχέση με τις δραστηριότητες τους, προς όφελος τους και να της μετατρέψουν σε μετρήσιμους στόχους ΣΒΑ.

Για παράδειγμα σήμερα η Κύπρος δοκιμάζεται από τον νέο κορονοϊό ( Covid-19 ) με αποτέλεσμα τα χαμηλά και μεσαία στρώματα της κοινωνίας να υποφέρουν περισσότερο από τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις του κορονοϊού .

Είναι κατανοητό ότι οι εταιρείες και οι οργανισμοί αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρες καταστάσεις σχετικά με την βιωσιμότητα τους και την επαρκή ρευστότητα τους. Εξαιτίας αυτών των εξελίξεων ίσως παγιοποιηθούν τα τρέχοντα πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης των εταιρειών εξαιτίας των χρηματοοικονομικών δυσκολιών που με τις οποίες είναι αντιμέτωπες. Επομένως οι εταιρείες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τις ευκαιρίες που έχουν μπροστά τους.

Για παράδειγμα, οι εταιρείες θα μπορούσαν να συμβάλουν σε ένα πρόγραμμα διαδικτυακής εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που θα ξεκινούσε με κοινωνική και φιλανθρωπική υποστήριξη με μακροπρόθεσμο πλάνο δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης μετα την καταπολέμηση του κορονοϊού.

Δηλαδή μέσα από τις φιλανθρωπικές δράσεις που θα δημιουργήσουν, για απλή κοινωνική προσφορά, για τις δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα, θα μπορούσαν να λαμβάνουν τα διαφορά KPIs που διαμορφώνονται έτσι ώστε να προετοιμαστούν δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης για την επόμενη μέρα.

Επομένως τα KPIs που διαμορφώνονται θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και να ενσωματωθούν σωστά κατά την διάρκεια ανάλυσης του materiality analysis της εταιρείας.

Συμπερασματικά χρειάζεται σωστός προγραμματισμός, φαντασία, δημιουργικότητα, ηγεσία και τα κατάλληλα εργαλεία έτσι ώστε μέσα από τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που παρουσιάζονται στην κοινωνία (παράδειγμα ο Covid-19 ) η εταιρική κοινωνική ευθύνη και οι στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης να έχουν στο επίκεντρο την κοινωνία και τον άνθρωπο.
 
* Υπεύθυνος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης - Together Cyprus.
Πιστοποιημένος εκπαιδευτής ΑΝΑΔ.

 

Δειτε Επισης

Νέα Οδηγία της Ε.Ε. προστατεύει φυσικά και νομικά πρόσωπα από προδήλως αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες
Δέσμη προτάσεων από ΕΤΕΚ για έναν ουσιαστικό και αποτελεσματικό ψηφιακό μετασχηματισμό
Καρδιακή Αποκατάσταση: Πώς να ενδυναμώσετε την καρδιά σας μειώνοντας τους κινδύνους που την απειλούν
Αναγκαίοι ορυκτοί πόροι για την ενεργειακή μετάβαση
Το ενοικιοστάσιο εμποδίζει την ανάπτυξη και τις επενδύσεις στα ακίνητα
Είναι τελικά το μέλλον της τηλεόρασης ζοφερό ή μήπως πιο φωτεινό;
Αθηροσκλήρωση: Ο σιωπηλός «εχθρός» που ευθύνεται για εκατομμύρια θανάτους
Διαχείριση της αλλαγής στον επιχειρηματικό μετασχηματισμό: Οι 3 προκλήσεις για έναν επιτυχημένο μετασχηματισμό
Ο κατασκευαστικός τομέας, οι δημογραφικές αλλαγές και η διεθνής ζήτηση
Κατακτώντας τα κλικ: Οδηγός για να πετύχετε στη διαδικτυακή αγορά