Επιχειρήσεις και Covid 19 – Η επόμενη μέρα  

Μαρία Βασιλείου*  10/04/2020 12:30
Επιχειρήσεις και Covid 19 – Η επόμενη μέρα  

Επιχειρήσεις και Covid 19 – Η επόμενη μέρα  

Μαρία Βασιλείου*  10/04/2020 12:30
Πως βλέπουν δυο ειδικοί επαγγελματίες, τι πρέπει να γίνει με το χώρο εργασίας κατά την διάρκεια της πανδημίας COVID19 και πως αντιμετωπίζεται η επόμενη μέρα…ειδικά όταν θα χαλαρώσουν τα μέτρα αλλά ο ιός θα συνεχίσει να υπάρχει (!), μέχρι να βρεθεί ασφαλές  εμβόλιο, το οποίο στατιστικά χρειάζεται 12-18 μήνες.

RELATED ARTICLES



Η Μαρία Βασιλείου συμβουλεύει στα θέματα Εργασιακών Σχέσεων και Στρατηγικής Συμμόρφωσης ( Compliance Strategy)

και

Ο Δημήτρης Προτέστος στα θέματα Ασφάλειας και Υγείας στον Χώρο Eργασιας  (Health & Safety at Work).

Μια φορά και έναν καιρό…
…στην πόλη Wuhan,επαρχία Hubei, στην Κίνα, εμφανίστηκε συρροή κρουσμάτων πνευμονίας. Στις 9 Ιανουαρίου 2020 οι υγειονομικές αρχές της Κίνας ανακοίνωσαν ότι πρόκειται για νέο στέλεχος κοροναϊού (2019-nCoV).

Οι κοροναϊοί είναι μία μεγάλη οικογένεια ιών που μπορεί να προκαλέσουν νόσο, τόσο στα ζώα όσο και στον άνθρωπο. Εάν ένα άτομο μολυνθεί από τον ιό, μπορεί να εμφανίσει συμπτώματα τα οποία ποικίλλουν. Από ήπια, όπως αυτά του κοινού κρυολογήματος, έως και πολύ σοβαρά.

O νέος κοροναϊός (Covid-19) αποτελεί ένα καινούριο στέλεχος κοροναϊού, που δεν είχε ανιχνευθεί πριν από την πρόσφατη επιδημία στην περιοχή Γιουχάν της Κίνας το Δεκέμβριο του 2019.

Ε: Πως βλέπετε την νέα κατάσταση ?
Δ.Π > Η νέα αυτή κατάσταση δεν θα αφήσει κανέναν αλώβητο αλλά και ούτε και θα υποχωρήσει χωρίς να αφήσει πίσω του ισχυρά αποτυπώματα σε ολα τα ειδη των επιχειρήσεων,  που μόνο με σχεδιασμό και υπευθυνότητα θα μπορούν να ανακάμψουν.

Το σίγουρο είναι ότι, δεν θα πρέπει να αφεθούμε στην δύναμη της αδράνειας και της φθοράς. Θα πρεπει να επανακαθορίσουμε τους στόχους για το 2020 και το 2021. Να ετοιμάσουμε ενα πλάνο ενεργειών σε συνδιασμο με ενα εξειδικευμενο πλανο εκτιμησης κινδυνων το οποίο θα  επικαιροποιείται τακτικά και ανάλογα με το πως εξελίσσονται τα πράγματα στον καθε  χωρο εργασιας.
 
Μ.Β> Η νέα αυτή κατάσταση, θα επηρεάσει τις επιχειρήσεις σε θέματα εργασιακών σχέσεων και βιωσιμότητα εταιρείας. Σε θέματα εργασιακών σχέσεων, θα επηρεάσει το τρόπο που θα εργάζονται οι εργαζόμενοι, τις σχέσεις εργαζομένων/συναδέλφων, τις σχέσεις με τον εργοδότη, εφόσον, θα υπάρχει ανασφάλεια για πιθανές απολύσεις, μείωση ωρών εργασίας ή/και εργασία εξ’ αποστάσεως και βέβαια ο φόβος για τον ιό.

Ε: Τι πρέπει να κατανοήσει ο κάθε ένας από εμάς  ξεχωριστά?
Δ.Π > Πρέπει εργαζόμενοι, συνεργάτες, προμηθευτές να κατανοήσουν ότι όλοι είμαστε στην ίδια βάρκα. Πρέπει όλες οι πλευρές να συνεργαστούν και να βρουν λύσεις.
Κάθε επιχείρηση που καλωσορίζει, εξυπηρετεί, και συναλλάσσεται με μεγάλο αριθμό ανθρώπων πρέπει να είναι σε υψηλό βαθμό ετοιμότητας. Η υγεια και  ασφάλεια στον χωρο εργασιας αφορά ένα τεράστιο αριθμό ανθρώπων και τα ρίσκα είναι αυξανόμενα.

Μ.Β> Πρέπει όλοι να κατανοήσουμε ότι βρισκόμαστε σε μια οικονομική κρίση της  με σοβαρό  αντίκτυπο στην υγεία μας και ως εκ τούτου, πρέπει οι επιχειρήσεις να λάβουν μέτρα προς όφελος όλων, λαμβάνοντας υπόψη τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης, τη σημασία του εκπαιδευμένου προσωπικού  που κάνει τη διαφορά σε σχέση με την ανταγωνιστικότητα και το μερίδιο της αγοράς που δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση, η κάθε επιχείρηση να χάσει καθώς και την ασφάλεια του πελάτη.
 
Ε: Ποιοι κατά τη γνώμη σας θα επηρεαστούν ?
Δ.Π > Η ενδεικτική λίστα είναι ξενοδοχεία, τράπεζες, τηλεπικοινωνίες, εταιρείες ταχυμεταφορών, σούπερ μάρκετ, καταστήματα κατοικίδιων ζώων, φαρμακεία, και μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης. Εκεί όπου οι επισκέπτες, οι άνθρωποι, οι συνεργάτες είναι πάρα πολλοί.

Μ.Β> Όλες οι επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με κόσμο είτε ως υπάλληλοι, συνεργάτες ή πελάτες.
 
Ε: Τι μέτρα πρέπει να ληφθούν?
Δ.Π > Σημαντικό, να είσαι σε υψηλό βαθμό ετοιμότητας σε τέτοιες καταστάσεις κινδύνων δημόσιας υγείας κι οχι μονο.
Σημαίνει ότι οι εταιρείες αυτές εφαρμόζουν ή εργάζονται πολύ γρήγορα στην ενεργοποίηση ενός σχεδιου εκτιμησης κινδυνων αλλα και ενος σχεδιου εκτακτων αναγκων απαντωντας (ενδεικτικα αναφερονται) στα ερωτηματα ...  Αν;  πότε ;  για τι ; και ποιος κάνει τι.

Μ.Β>  Σύμφωνα με τα δεδομένα της κάθε επιχείρησης, θα πρέπει να υιοθετηθούν  ανάλογα μέτρα και σχέδιο αντιμετώπισης που να περιλαμβάνει διάφορες μεταβλητές με σκοπό τη προστασία της υγείας των ανθρώπων αλλά και της φήμης και της βιωσιμότητας της επιχείρησης.

Ε: Τι συστήνετε εκ πρώτης όψεως?
Δ.Π > Όσο ο ιός πλησιάζει σε κοντινά «εδάφη», το πρώτο βήμα είναι να διασφαλίσουμε ότι όλοι οι εργαζόμενοι γνωρίζουν και υλοποιούν μέτρα εσωτερικής υγιεινής και ασφάλειας, και οχι μονο.

Μπορεί συντονιστής να είναι το HR ή τα Operations, αλλά πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι όλοι οι υπάλληλοι, προσωπικό γραφείου, οδηγοί, πωλητές κ.ο.κ αλλα και οι ιδιες οι υποδομες  προστατεύουν τον εαυτό τους.

Η διατήρηση ενός υγιούς και ασφαλούς εταιρικού περιβάλλοντος, σημαίνει πολιτική προστασία και ηθική υπευθυνότητα, ειδικά σε κατηγορίες αγοράς όπου τα προϊόντα και οι υπηρεσίες αλλάζουν τόσα πολλά χέρια.

Εάν διατηρείτε ένα υγιές και ασφαλές περιβάλλον για τους πελάτες, έχετε κάνει το πρώτο βήμα.

Εάν ακολουθείτε συνεχώς τις οδηγίες των αρχών και συμμορφώνεστε, έχετε κάνει το δεύτερο σωστό βήμα.

Το τρίτο βήμα είναι να επικοινωνείτε με το κοινό, όταν υπάρχει πραγματική ανάγκη και να ενημερώνετε υπεύθυνα σχετικά με εξελίξεις (κρούσμα, κλειστά καταστήματα για χ ημέρες, συμβουλές συναλλαγής με γάντια κλπ).
 
Μ.Β>  Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα σχέδιο στρατηγικής που να περιλαμβάνει την ενημέρωση και εκπαίδευση εργαζομένων σε σχέση με τα μέτρα προστασίας, πως αντιμετωπίζονται πιθανά κρούσματα COVID19 στο υπαλληλικό προσωπικό και η σχέση και αντιμετώπιση  μεταξύ των εργαζομένων, μεταξύ των εξωτερικών συνεργατών αλλά και σε σχέση με τους πελάτες, η πιθανή μείωση προσωπικού, η αποδοτική διαχείριση εργασίας εξ’ αποστάσεως και η εναρμόνιση με την απαιτούμενη νομοθεσία και δημιουργία επικοινωνιακής πολιτικής δια αντιμετώπιση της πανδημίας ώστε να παραμείνετε μια ανταγωνιστική επιχείρηση  και να λειτουργήσετε με τα λιγότερα προβλήματα και κόστος. Η ύπαρξη εμπιστοσύνης και ανάληψης ευθύνης δηλαδή η «υπευθυνότητα» είναι απαραίτητη προϋπόθεση για μια υγιή επιχείρηση.

Ε: Πως  επιτυγχάνονται τα πιο πάνω?
Δ.Π > Η περιοδική ενημέρωση και ανακοινώσεις στα κανάλια της επιχείρησης (ιστοσελίδα, blog/ανακοίνωση, social media) δείχνει υπευθυνότητα και ηθική.

Ενα πρωτο αλλα βασικο βημα αμεσα, αυριο πρωι, καλέστε μια εσωτερική συνάντηση της ομάδας διαχείρισης κρίσεων και μαζι με τον συμβουλο σας επενδύστε χρόνο καταγράφοντας τις απαραίτητες ενέργειες. Συγραψετε η προσθεστε (αν υπαρχει ηδη) στην εκτιμηση των κινδυνων σας ολους εκεινους τους παραγοντες που τυχον επηρεαζουν την λειτουργια, το δυναμικο, την καθημερινοτητα της επιχειρηση σας.  Μετριαστε τον κινδυνο ! Safety First !

Χρησιμοποιήστε τα παραπάνω σημεία ως ερέθισμα και είμαι βέβαιος, ότι, η υπευθυνότητα θα καταλήξει σε επιτυχία. Καλή δύναμη και Καλή συνέχεια..

Μ.Β>  Σε επιχειρηματικό επίπεδο,  η προσαρμογή των πιο πάνω, απαιτεί Στρατηγική Συμμόρφωση (Compliance Strategy) όσον αφορά τον μετριασμό του κινδύνου και την τήρηση των κανόνων που θέτουν οι εξωτερικές αρχές καθώς επίσης απαιτείται και εναρμόνιση με την εργατική νομοθεσία σύμφωνα με τις απατήσεις της αγοράς. Πάντοτε, σε συνεργασία με το HR και τη Διεύθυνση της Εταιρείας πρέπει να γίνει ένα πλάνο, για επίτευξη των επιθυμητών  αποδόσεων μέχρι την  έξοδο από την κρίση.

ΜΑΡΙΑ Α. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νομικός  Σύμβουλος με εξειδίκευση σε θέματα Εργασιακών Σχέσεων, 
Κανονιστικής Συμμόρφωσης όπως GDPR, Τραπεζικά και Αφερεγγυότητα.
Εκπαιδευτης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΕΚ)
CONSULTING ZONE LTD/ Τηλ: 22004666
 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Κ. ΠΡΟΤΕΣΤΟΣ
Approved HSE Consultant (ΕΞΥΠΠ)
Lead Auditor in ISO Systems
Εκπαιδευτης Επαγγελματικης Καταρτισης (ΕΕΚ)
Director of AVRV(CY) Ltd / Τηλ: 99650946
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
Πίσω στην αρχή της σελίδας