Ευέλικτη διοίκηση και καινοτομία

Ευέλικτη διοίκηση και καινοτομία

Ευέλικτη διοίκηση και καινοτομία

Το 1930 ήταν η πρώτη φορά όπου ο Αμερικανός Γουόλτερ Σιούχαρτ είχε προτείνει και εφαρμόσει μια διαφορετική προσέγγιση στον τρόπο διεκπεραίωσης ενός έργου επενδύοντας περισσότερο στην διαφάνεια, τους μικρούς κύκλους παράδοσης αλλά και την επικοινωνία. Μεγάλα έργα όπως το υπερηχητικό τζετ Χ-15 αλλά και αργότερα το 1960 το έργο Μέρκιουρι της Νάσα ολοκληρώθηκαν με επιτυχία με αυτή την προσέγγιση. Με την πάροδο των χρόνων και την εξέλιξη της ανθρωπότητας, όλοι οι οργανισμοί προσπαθούσαν να εξελιχθούν με ιεραρχικά μοντέλα διοίκησης, τα οποία αποδείχθηκαν ακριβά αλλά και χρονοβόρα.
Το 1995, η έρευνα επ ονόματι CHAOS η οποία διεξήχθηκε στην Αμερική, απέδειξε πως τα παραδοσιακά ιεραρχικά μοντέλα διοίκησης, κόστισαν τρισεκατομμύρια δολάρια στην αγορά αλλά και πολλές χαμένες ευκαιρίες για νέες δημιουργίες. Πέραν των 60 χιλιάδων έργων από εταιρείες, οργανισμούς αλλά και την Κυβέρνηση απέτυχαν, ξοδεύοντας δισεκατομμύρια δολάρια αλλά και χαμένες ευκαιρίες. Μετά από αυτά τα αποτελέσματα, υπήρξε έντονος προβληματισμός αφού διοικητικά μοντέλα όπου υπάρχουν πολλές ιεραρχίες έχουν αποτύχει σε πολλούς τομείς, στερώντας στο ανθρώπινο μυαλό να εξελιχθεί και να δημιουργήσει. Από την δεκαετία του 90, υπήρξε μια μεγάλη στροφή σε μοντέλα ευέλικτης διοίκησης όπου η προσέγγιση αλλά και η δυναμική του, ξεκινούσε από τα κάτω στρώματα του οργανισμού εφαρμόζοντας πιστά κάποιες αρχές.
 
Η ευέλικτη διοίκηση πιστεύει και επενδύει στον άνθρωπο, την επικοινωνία, την διαφάνεια, την καινοτομία αλλά και την ευελιξία με επίκεντρο πάντα τον πελάτη, είτε μιλάμε για ιδιωτικό οργανισμό είτε για δημόσιο. Ο κυριότερος αντίπαλος αυτής της προσέγγισης είναι η κουλτούρα αλλά και το σκεπτικό των ανθρώπων, το οποίο με την σωστή προετοιμασία αλλά και καθοδήγηση μπορεί να αντιμετωπιστεί. Είναι πολύ σημαντικό σε κάθε οργανισμό, είτε ιδιωτικό είτε δημόσιο, να ακολουθούνται πιστά οι αρχές, εξελίσσοντας τις ιεραρχίες από διευθυντικές σε υποστηρικτικές  μετατοπίζοντας την ευθύνη αλλά και την δύναμη στους υπαλλήλους. Με την εφαρμογή της πλήρης διαφάνειας σε όλο τον χώρο εργασίας και επενδύοντας στην δυναμική που μπορεί να προσφέρει ένα λάθος ή αποτυχία μετατρέποντας την σε ευκαιρία αλλά και σε εκπαίδευση για τους υπαλλήλους, καταφέρνουμε να πετύχουμε την εξέλιξη, την μάθηση αλλά και την βελτίωση των υπαλλήλων αλλά και του οργανισμού του ιδίου.
 
Εν έτη 2018, ο πελάτης, είτε αυτός είναι ιδιωτικού οργανισμού είτε δημόσιου, έχει τον πρώτο λόγο. Αν για παράδειγμα, όλες οι υπηρεσίες πρώτης γραμμής του δημοσίου που έχουν καθημερινή επαφή με τους πολίτες, είχαν την δύναμη να διαμόρφωναν τον χώρο, τον τρόπο επικοινωνίας, τον τρόπο επαφής αλλά και τον τρόπο χειρισμού όλων των θεμάτων, τότε τα αποτελέσματα θα ήταν πολύ διαφορετικό και ο λόγος είναι ο εξής. Οι υπάλληλοι πρώτης γραμμής μιας υπηρεσίας είναι μια ομάδα, ανεξάρτητη από όλες τις άλλες, με συγκεκριμένες ανάγκες αλλά και λύσεις, και δίδοντας την αυτονομία, την ελευθερία αλλά και την δύναμη να αποφασίσουν τον τρόπο που θα εργαστούν με την απαραίτητη διαφάνεια, επικοινωνία αλλά και ευελιξία σε συνδυασμό με τα σχόλια, απόψεις και αξιολογήσεις των πολιτών που χρησιμοποιούν την συγκεκριμένη υπηρεσία, πετυχαίνουμε την βελτίωση και ουσιαστική αναβάθμιση των υπηρεσιών του κράτους. Μέσα από αυτή την εφαρμογή της ευέλικτης διοίκησης, μπορούμε να εφαρμόσουμε την καινοτομία η οποία θα προέρχεται από την πρώτη γραμμή.
 
Η επένδυση στην ευέλικτη διοίκηση αλλά και την καινοτομία, γίνεται όλο και περισσότερο αναγκαία. Στην Κύπρο έχουμε ικανά άτομα, έξυπνα μυαλά γεμάτα όρεξη και διάθεση να πετύχουν με την αξία τους. Αυτό το οποίο χρειάζεται είναι απλά μια ευκαιρία.
 
Κωνσταντίνος Καρεκλάς
BSc ΒΑ / Υπεύθυνος Έρευνας και Καινοτομίας
Σχολιάστε την Είδηση
Πίσω στην αρχή της σελίδας