Συναισθηματική νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο

Η αποτελεσματική διαχείριση των συναισθημάτων ενός ανθρώπου και τα υψηλά επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης καθορίζουν σημαντικά την επιτυχία ή αποτυχία σε ό,τι κάνει στη ζωή του. Σύμφωνα με τον Daniel Goleman (1998) συναισθηματική νοημοσύνη (Σ.Ν.)ονομάζουμε την ικανότητα κάποιου να αναγνωρίζει, να κατανοεί και να ελέγχει τα συναισθήματά του καθώς και των ανθρώπων γύρω του και να μπορεί να τα χειρίζεται αποτελεσματικά στις διαπροσωπικές του σχέσεις.  

Στον εργασιακό χώρο ειδικότερα, ο τρόπος με τον οποίο οι εργαζόμενοι διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους αποτελεί σημαντικό παράγοντα που επηρεάζει την επίτευξη των στόχων του οργανισμού. Η κάθε επιχείρηση βασίζεται και εξαρτάται από την έξυπνη διαχείριση και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της καθώς αποτελεί το πολυτιμότερο κεφάλαιο για την ικανοποιηση των πελατών και ως εκ τουτου βασικός παράγοντας για την κερδοφορία της.
 
Η ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης του ανθρώπινου δυναμικού έχει πολλαπλές ωφέλειες για τη λειτουργία ενός σύγχρονου οργανισμού. 
 
Καταρχας,  τα άτομα που έχουν αυξημένη Σ.Ν. είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τη συναισθηματική κατάσταση του άλλου, έχουν δηλαδή αναπτυγμένη την ενσυναίσθηση με αποτέλσμα να μπορούν να κατανοήσουν, να διαχειριστούν και να εξυπηρετήσουν καλύτερα τα θέλω και τις ανάγκες του συνομιλητή ή  - μιλώντας για επιχειρήσεις – του πελάτη.  
Ενα  άλλο όφελος της υψηλής Σ. Ν. είναι η ικανότητα του ατόμου να ελέγχει τη συναισθηματική του κατάσταση και να ξεπερνά αποτελεσματικότερα και γρηγορότερα στρεσογόνες καταστάσεις (άγχος, αποτυχία, πίεση). Ειδικότερα στον επιχειρησιακό τομέα, αυτή η ικανότητα μειώνει τις πιθανές συγκρούσεις μεταξύ εργαζομένων, εξοικονομεί χρόνο, οδηγεί σε πιο αποτελεσματικές συνεργασίες.

Γενικότερα, τα υψηλά επίπεδα Σ.Ν. οδηγούν σε αυξημένη αυτοεκτίμηση και αισιοδοξία, μεγαλύτερη ευελιξία σε περίπλοκες καταστάσεις, ποιοτικότερα επίπεδα αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας με τον περίγυρο, ανάληψη πρωτοβουλιών και αυξημένα προσωπικά κίνητρα. Αντίθετα, άτομα με  χαμηλή Σ. Ν. χαρακτηρίζονατι απο δυσκολία να αντεπεξέλθουν σε αναπάντεχες καταστάσεις, εχθρικότητα στις συνεργασίες, αυξημένο ποσοστό άγχους καθώς και μειωμένη αυτοπεποίθηση. 

Όπως διαφαίνεται από τα πιο πάνω, είναι σαφές πως υψηλά νοήμονες εργαζόμενοι μπορούν να συνεισφέρουν και να αποδώσουν αποτελεσματικότερα στην επίτευξη των στόχων της επιχείρησης. Ειδικότερα στις σχέσεις με τους πελάτες, μια αναπτυγμένη επικοινωνιακή ικανότητα είναι εκ των ων ουκ άνευ για τη δημιουργία γόνιμου εδάφους. 
 
Τα τμήματα προσωπικού των επιχειρήσεων έχουν αντιληφθεί τη σημασία της Σ.Ν. για την επιτυχία των στόχων τους και ως εκ τούτου έχουν υιοθετήσει τους κατάλληλους εκείνους μηχανισμούς και τεχνικές για την ανάπτυξη και αξιοποίηση της Σ.Ν όσον αφορά στους εργαζόμενους. Με αυτόν τον τρόπο στοχεύουν στη μεγιστοποίηση της απόδοσής τους και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών τους.
 
Η ενίσχυση της Σ. Ν. των εργαζομένων πρέπει να είναι προτεραιότητα των εργοδοτών και ένα στοίχημα που αν κερδηθεί θα συμβάλει καθοριστικά στην παραγωγικότητα σε μακροχρόνιο και σταθερό επίπεδο.   
 

Δειτε Επισης

Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ
Η σημασία της εφαρμογής της εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνικής ευθύνης σε μία εταιρεία
Η χρηματοοικονομική επιμόρφωση ασφαλής δρόμος για οικονομική ευημερία
Η πορεία προς την ενεργειακή αναβάθμιση του κυπριακού real estate
Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και η συνεισφορά τους στον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη
Νέα Οδηγία της Ε.Ε. προστατεύει φυσικά και νομικά πρόσωπα από προδήλως αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες
Δέσμη προτάσεων από ΕΤΕΚ για έναν ουσιαστικό και αποτελεσματικό ψηφιακό μετασχηματισμό