Φθηνά ή ακριβά τα τέλη συσκευασιών της Green Dot Κύπρου;

Το πιο πάνω ερώτημα είμαστε σίγουροι ότι βασανίζει όλες τις επιχειρήσεις που συνεργάζονται με την Green Dot Κύπρου. Μάλιστα υπό τις σημερινές δύσκολες οικονομικές περιστάσεις του τόπου, η απάντηση στο ερώτημα αυτό είμαστε σίγουροι ότι από πολλούς θα είναι ότι τα τέλη που καταβάλλουν για τις συσκευασίες τους, είναι ακριβά.

Η αξιολόγηση φυσικά του ύψους των τελών δεν μπορεί να γίνεται μεμονωμένα αν και σαφώς όλοι θα θέλαμε απλά να πληρώνουμε χαμηλότερα τέλη. Αναμφισβήτητα και εμείς που διαχειριζόμαστε το Σύστημα θα είχαμε πιο εύκολο και ομαλό έργο αν τα τέλη μας ήταν σαφώς χαμηλότερα και οι πελάτες μας, οι επιχειρήσεις δηλαδή του τόπου, ήταν περισσότερο ικανοποιημένες από το ύψος των τελών του Συστήματος.

Για να μπορεί όμως κάποιος να εκφράσει άποψη για το ύψος των τελών σε κάθε χώρα θα πρέπει να δει αυτά τα τέλη συγκριτικά με άλλες χώρες που εφαρμόζουν αντίστοιχη νομοθεσία, όπως για παράδειγμα στις χώρες της Ε.Ε..

Φυσικά, ακόμη και αυτή η σύγκριση περιλαμβάνει παραμέτρους που διαφέρουν μεταξύ των χωρών και θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, όπως κυρίως τις ακόλουθες:

α. Το μέγεθος της χώρας και το επίπεδο της επιτόπιας βιομηχανικής δραστηριότητας η
    οποία να μπορεί να απορροφήσει τα ανακυκλώσιμα υλικά.

β. Η φύση της χώρας και τα μεταφορικά κόστη προς τα εργοστάσια ανακύκλωσης.

γ. Οι οικονομίες κλίμακας που επιτυγχάνουν οι μεγαλύτερες χώρες.

δ. Η περίοδος δραστηριοποίησης του κάθε συστήματος και το επίπεδο ωρίμανσης του.

ε. Τα εργατικά κόστη που διαφέρουν από χώρα σε χώρα.

στ. Ο αριθμός των εταιρειών συλλογής και διαχείρισης των υλικών σε κάθε χώρα,
     γεγονός που επηρεάζει το επίπεδο του ανταγωνισμού και το κόστος με το οποίο το
     εκάστοτε Σύστημα μπορεί να εκτελέσει τα έργα του.

ζ. Το επίπεδο ευαισθητοποίησης του κοινού.

η. Το επίπεδο εμπλοκής των Τοπικών Αρχών στην παροχή υπηρεσιών συλλογής,
    διαλογής και διαχείρισης των υλικών.

θ. Το κατά πόσον το Σύστημα καλύπτει πλήρως ή μερικώς το κόστος διαχείρισης των
    συσκευασιών και άλλα.

Πολλές όμως από τις πιο πάνω πληροφορίες δεν είναι διαθέσιμες από όλες τις χώρες για να μπορούν να γίνουν πιο ακριβείς συγκρίσεις. Είναι όμως πιο αντικειμενικό να γίνονται συγκρίσεις για παράδειγμα μεταξύ παρομοίου μεγέθους χωρών, ή μεταξύ χωρών με παρόμοια εργατικά κόστη, ή με παρόμοια φύση (π.χ. νησιά).

Δεν υπάρχουν πολλές μελέτες που έχουν επιχειρήσει να κάνουν αυτές τις συγκρίσεις μεταξύ των χωρών. Με τέτοια όμως μελέτη έχει εκπονηθεί πρόσφατα για λογαριασμό του Ολλανδικού συλλογικού συστήματος διαχείρισης των συσκευασιών (Nedvang). Η μελέτη συγκρίνει το συνολικό κόστος ανακύκλωσης μεταξύ 26 χωρών της Ε.Ε. σε σχέση και με το αντίστοιχο ποσοστό ανακύκλωσης που επιτυγχάνεται και το συγκρίνει με τον αντίστοιχο μέσο όρο και για τις 26 χώρες. Το ίδιο επιχειρεί και ανά υλικό συσκευασίας.

Η μελέτη καταλήγει και σε ένα υπολογισμό του μέσου όρου των τελών ανά τόνο υλικών στις 26 χώρες και καταλήγει ότι φτάνει τα 100€/τόνο, ενώ ανά υλικό προκύπτει ο πιο κάτω πίνακας:


Name

Στην κατ’ ιδίαν σύγκριση μεταξύ των 26 χωρών υπάρχουν 12 χώρες που έχουν πιο ψηλά τέλη από την Κύπρο και άλλες 13 που έχουν πιο χαμηλά τέλη από την Κύπρο.

Είναι φανερό από τον πίνακα και τις συγκρίσεις ότι τα επίπεδα των τελών στην Κύπρο είναι σε λογικά επίπεδα σε σχέση με τις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. παρά το γεγονός ότι η Κύπρος επηρεάζεται αρνητικά από παράγοντες που έχουν να κάνουν με το μικρό μέγεθος της χώρας, το νησιώτικο χαρακτήρα της και τα ψηλά συγκριτικά κόστη (εργατικά, ενέργεια, καύσιμα κ.α.).

Ενώ λοιπόν φαντάζει αυτονόητο όταν ερωτάται κάποιος για το ύψος των τελών ότι θα απαντήσει ότι του φαίνονται ψηλά, στην ουσία συγκρινόμενα με τα αντίστοιχα άλλων χωρών με παρόμοιες ή και ευνοϊκότερες συνθήκες δεν είναι ψηλά και είναι σημαντικά κάτω από το μέσο όρο των χωρών μελών της Ε.Ε..

Κυριάκος Παρπούνας
Γενικός Διευθυντής
Green Dot (Cyprus) Public Co Ltd

Δειτε Επισης

Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ
Η σημασία της εφαρμογής της εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνικής ευθύνης σε μία εταιρεία
Η χρηματοοικονομική επιμόρφωση ασφαλής δρόμος για οικονομική ευημερία
Η πορεία προς την ενεργειακή αναβάθμιση του κυπριακού real estate
Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και η συνεισφορά τους στον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη
Νέα Οδηγία της Ε.Ε. προστατεύει φυσικά και νομικά πρόσωπα από προδήλως αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες
Δέσμη προτάσεων από ΕΤΕΚ για έναν ουσιαστικό και αποτελεσματικό ψηφιακό μετασχηματισμό