Του ΚΟΤ τα εννιάμερα

“Άρθρο 11 – Σύγκρουση συμφερόντων

1.    Ο Ανάδοχος θα προβαίνει σε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποτροπή ή τερματισμό οποιασδήποτε κατάστασης που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την απρόσκοπτη και αντικειμενική εκτέλεση της Σύμβασης. Μια τέτοια σύγκρουση συμφερόντων θα μπορούσε να προκύψει συγκεκριμένα ως αποτέλεσμα οικονομικού συμφέροντος, πολιτικής ή εθνικής σχέσης, οικογενειακών ή συναισθηματικών δεσμών ή οποιασδήποτε άλλης συναφούς σύνδεσης ή κοινού συμφέροντος. Οποιαδήποτε σύγκρουση συμφερόντων που θα μπορούσε να προκύψει κατά την εκτέλεση της Σύμβασης, πρέπει να γνωστοποιείται γραπτώς στην Αναθέτουσα Αρχή χωρίς καθυστέρηση.

2.    Η Αναθέτουσα Αρχή διατηρεί το δικαίωμα να επιβεβαιώνει ότι τα μέτρα αυτά είναι επαρκή και δύναται να ζητά τη λήψη πρόσθετων μέτρων εάν αυτό κρίνεται απαραίτητο. Ο Ανάδοχος θα διασφαλίζει ότι το προσωπικό του, περιλαμβανομένης και της διοίκησής του, δεν εμπλέκονται σε κατάσταση η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει σύγκρουση συμφερόντων. Ο Ανάδοχος θα αντικαταστήσει αμέσως και χωρίς αποζημίωση από την Αναθέτουσα Αρχή οποιοδήποτε μέλος του προσωπικού του που εκτίθεται σε μια τέτοια κατάσταση.

3.    Ο Ανάδοχος θα απέχει από οποιαδήποτε επαφή που δυνατόν να θέσει σε κίνδυνο την ανεξαρτησία αυτού ή του προσωπικού του. Εάν ο Ανάδοχος αποτύχει να διατηρήσει μια τέτοια ανεξαρτησία, η Αναθέτουσα Αρχή δύναται, χωρίς επηρεασμό της αποζημίωσης για τυχόν βλάβες που δυνατόν να έχει υποστεί ως προς τούτο, να τερματίσει τη Σύμβαση αμέσως.

4.    Τόσο κατά τη διάρκεια υλοποίησης της Σύμβασης όσο και μετά την ολοκλήρωση ή τον τερματισμό της, ο Ανάδοχος αποκλείεται από τη δυνατότητα συμμετοχής, υπό οποιαδήποτε ιδιότητα, σε σύμβαση ή μέρος αυτής, υπηρεσιών ή προμηθειών ή έργων που ενδεχομένως απορρέουν από την εκτελεσθείσα Σύμβαση και αφορά εφαρμογή μελετών ή προδιαγραφών ή άλλων προτάσεων που ο Ανάδοχος είχε υποχρέωση να συντάξει και να παραδώσει στο πλαίσιο της παρούσας Σύμβασης, εφόσον η εφαρμογή των συγκεκριμένων μελετών ή προδιαγραφών ή άλλων προτάσεων δεν περιλαμβάνεται στο Αντικείμενο της Σύμβασης, εκτός εάν παραχωρηθεί ειδική γραπτή άδεια από την Αναθέτουσα Αρχή.”

Πιο πάνω παραθέτουμε αυτούσιο το άρθρο που περιλαμβάνεται σε όλες τις δημόσιες συμβάσεις και ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματα του. Το ερώτημα που εγείρεται εδώ είναι κατά πόσο οι Αναθέτουσες Αρχές τηρούν αυτή τη ρήτρα στα συμβόλαια και όταν αποφασίζουν για την καταχώρηση μιας δημόσιας προσφοράς λαμβάνουν υπόψη τους αυτό ακριβώς τον όρο.

Σε μια πρωινή εκπομπή ο κύριος Μαρίνος Σιζόπουλος επικαλέστηκε τη διαφορετική κουλτούρα που υπάρχει μεταξύ Κύπρου και Γερμανίας σε αυτό ακριβώς το θέμα.  Αγαπητέ κύριε Σιζόπουλε, η κουλτούρα είναι όπως το χωράφι, που αν το καλλιεργείς σου δίνει καρπούς. Αν το αφήσεις όμως ακαλλιέργητο θα γεμίσει γαουράγκαθους.  Το κομματικό κατεστημένο στο οποίο ανήκετε κύριε Σιζόπουλε, εσείς και οι 51 άλλοι βουλευτές, εσείς και οι κύριοι συνάδελφοί σας σε όλα τα άλλα πολιτικά κόμματα μηδενός εξαιρουμένου, έπρεπε να είστε τα “βούθκια που τραβούν το νίν” για να καλλιεργήσετε μια άλλη κουλτούρα.  Αντί αυτού έχετε περιφράξει με αγκαθωτά συρματοπλέγματα το χωράφι και οποιοσδήποτε προσπαθήσει να μπει μέσα για να το καλλιεργήσει βρίσκει εμπόδιο το κομματικό κατεστημένο, το ρουσφέτι, την κουμπαροκρατία, το πελατειακό κράτος και αυτή την κουλτούρα την οποία ο ίδιος και οι όμοιοι σας παραδέχεστε δημοσίως.

Πολλές φορές οι Αναθέτουσες Αρχές είναι τα κομματοκρατούμενα διοικητικά συμβούλια Ημικρατικών Οργανισμών που σε 24 ώρες μετονομάζονται σε επιτροπές προσφορών και αποφασίζουν κεκλεισμένης της θυρός ποιός θα είναι ο Ανάδοχος.

Δεν είναι η πρώτη φορά που σε Οργανισμούς όπως ο ΚΟΤ βγαίνουν στον τύπο “άπλυτα” με Αναδόχους εταιρίες ή άτομα ακόμα και του κλειστού οικογενειακού - επαγγελματικού περιβάλλοντος ατόμων που βρίσκονται ακόμα και στο διοικητικό συμβούλιο της ίδιας της Αναθέτουσας Αρχής.

Για του λόγου το αληθές και για την Ιστορία , για την περίοδο για την οποία κατηγορείται ο κύριος Λιλλήκας για διαπλοκή,  το Δ.Σ. του ΚΟΤ προεδρεύετο από τον σημερινό εκπρόσωπο τύπου του Δημοκρατικού κόμματος, κύριο Φώτη Φωτίου και στο συμβούλιο συμμετείχαν άτομα από όλους τους κομματικούς χώρους.

Είναι φανερό ότι το σύστημα με το οποίο οι Ημικρατικοί Οργανισμοί λειτουργούν σήμερα είναι πεπαλαιωμένο. Είναι φανερό πως τα παράθυρα της διαπλοκής είναι ορθάνοιχτα σε όλα τα επίπεδα της πολιτικής μας ζωής,  και πως οι νόμοι και οι κανονισμοί ερμηνεύονται κατά την κρίση του οποιουδήποτε προέδρου ή μέλους του Δ.Σ που έχει διοριστεί εκεί για να εξυπηρετηθεί ή να εξυπηρετήσει διάφορα συμφέροντα.

Όπως είπε και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, κύριος Βίκτωρ Μαντοβάνη σε πρόσφατο άρθρο του, “ζούμε σε μια παράξενη χώρα. Σε μια χώρα που μας αρέσει να αναλώνουμε το χρόνο μας σκάβοντας το παρελθόν, αλλά από την άλλη τα λάθη του παρελθόντος ουδέποτε μας γίνονται μάθημα”.

Στην περίπτωση του ΚΟΤ και των συμβολαίων που μπορεί να σύναψε ή όχι με εταιρίες του κυρίου Λιλλήκα , ή με εταιρίες που ελέγχει άμεσα ή έμμεσα ο κύριος Λιλλήκας, το πιο ανησυχητικό δεν είναι αν οι εταιρίες του κυρίου Λιλλήκα πήραν ή δεν πήραν τα 9,5 εκατομμύρια, το πιο ανησυχητικό είναι αν αυτά τα 9,5 εκατομμύρια επενδύθηκαν σωστά και έφεραν αποτελέσματα έτσι όπως ακριβώς τα καθορίζει η έκθεση της Γενικής Ελέγκτριας κυρίας Γιωρκάτζη.  

Όπως και πάλι είπε ο κύριος Βίκτωρ Μαντοβάνη στο άρθρο του “Δεν είναι δυνατό ο Κ.Ο.Τ. να συνεχίζει να λειτουργεί με περίπου την ίδια δομή από τα έτη ’70 και κανείς να μην έχει τα κότσια να κάνει τις απαραίτητες τομές. Τι πραγματικά κάνατε αγαπητοί φίλοι του Κ.Ο.Τ. τα τελευταία χρόνια, για την απάμβλυση της εποχικότητας εκτός από λογάκια και σπασμωδικές κινήσεις; Τι κάνατε για την προσβασιμότητα κατά την χειμερινή περίοδο; Εναποθέτουμε τις ελπίδες μας για ένα πιο λειτουργικό Κ.Ο.Τ. στο νέο Γενικό Διευθυντή και στον έμπειρο πλέον Πρόεδρο!

Κρίμα, πραγματικά κρίμα, διότι ο τουρισμός με λίγη προσπάθεια και με τους κατάλληλους  ανθρώπους  στα κέντρα αποφάσεων θα μπορούσε να βοηθήσει τα μέγιστα την χώρα μας ώστε να εξέλθει από τα σημερινά αδιέξοδα. Χρειάζεται όμως πρώτα απ’ όλα αλλαγή νοοτροπίας και αλλαγή τρόπου σκέψης που δεν είναι εύκολο πράγμα”.

Αγαπητέ κύριε Σιζόπουλε, τελικά έχετε δίκαιο. Η κουλτούρα μας δεν μας επιτρέπει να μην ανεχόμαστε Υπουργούς, Βουλευτές, Γραμματείς και Φαρισαίους να εμπλεκοδιαπλέκονται και να έχουν εμπλεκόμενα συμφέροντα (όπως κάποτε είπε ο Γιατρός), σε κρατικά κονδύλια, κρατικά έργα και ημέραι.
 

Δειτε Επισης

Εναλλακτικές επενδύσεις και διασπορά χαρτοφυλακίου
H τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει ριζικά το μέλλον του λιανικού εμπορίου
Μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες στην εποχή των αποσυνδεδεμένων πληρωμών
Το Metaverse και το ψηφιακό μάρκετινγκ
Η σημασία της εφαρμογής της εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνικής ευθύνης σε μία εταιρεία
Η χρηματοοικονομική επιμόρφωση ασφαλής δρόμος για οικονομική ευημερία
Η πορεία προς την ενεργειακή αναβάθμιση του κυπριακού real estate
Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και η συνεισφορά τους στον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη
Νέα Οδηγία της Ε.Ε. προστατεύει φυσικά και νομικά πρόσωπα από προδήλως αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες
Δέσμη προτάσεων από ΕΤΕΚ για έναν ουσιαστικό και αποτελεσματικό ψηφιακό μετασχηματισμό