Γιατί σκοτώνουμε την αγορά και ανοίγουμε το δρόμο στο παράνομο εμπόριο;

Ποιος ο πραγματικός σκοπός μιας τόσο μεγάλης αύξησης στη φορολογία του καπνού;

Στόχος της κυβέρνησης με το νέο Σχέδιο Προϋπολογισμού είναι να αυξήσει τα έσοδα από το φόρο κατανάλωσης στα προϊόντα καπνού το 2013 κατά €20,4 εκατ. (τυποποιημένα και στριφτά τσιγάρα). Η συγκεκριμένη πρόταση αφορά σε  αύξηση 9,1% του φόρου στα τυποποιημένα τσιγάρα, δηλ. €0,20 ανά πακέτο και 150% του φόρου στον καπνό για στριφτά, δηλ. €4,30 αύξηση ανά τσέπη των 40γρ που θα φθάσει σε λιανική τιμή €9,50!

Σήμερα, η κατανάλωση καπνού για στριφτά στην Κύπρο είναι 300 τόνοι και η κατηγορία αποτελεί μόνο το 16% της συνολικής αγοράς. Σίγουρα ΔΕΝ στοχεύει σε αύξηση των εσόδων όπως δηλώνεται, αλλά στον αποδεκατισμό της μικρής αυτής κατηγορίας της αγοράς. Η ίδια η κυβέρνησηστους υπολογισμούς της προβλέπει ότι η κατηγορία αυτή θα συρρικνωθεί περισσότερο από 50% και συγκεκριμέναότι θα μειωθεί στους 148 τόνους ετησίως!

Ποιος λοιπόν είναι ο σκοπός μιαςτόσο μεγάλης αύξησης στη φορολογία του καπνού σε σχέση με τα τσιγάρα;

Ενώ θα μπορούσε να διατηρήσει το μέγεθος της κατηγορίας και να αυξήσει πραγματικά τα έσοδα, προστατεύοντας ταυτόχρονα και τη νόμιμη αγορά. Σε πολλές χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου έχουν γίνει επανειλημμένως παρόμοιες προσπάθειες, τα αποτελέσματα ήταν παντού τα ίδια: Μείωση των κρατικών εσόδων έναντι των προσδοκώμενων και κατάρρευση της αγοράς.  Έτσι, στη Γερμανία, την Αγγλία, τη Γαλλία και άλλες, το λαθρεμπόριο εξαιτίας των υψηλών αυτών φορολογιών έφτασε να είναι το 25-30% της αγοράς.
Το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει λάβει υπόψη του μια εναλλακτική και ρεαλιστική πρόταση για μια λιγότερο επιθετική αύξηση του φόρου στα 90 ευρώ/κιλό (50% αύξηση), η οποία θα μπορούσε να αποδώσει επιπλέον 9 εκατ. Ευρώ χωρίς να μειώσει την ετήσια κατανάλωση.  

Επιπλέον, δεν ελήφθη υπόψη ο καταναλωτής, του οποίου η αγοραστική δύναμη ήδη πλήττεται ιδιαίτερα λόγω της οικονομικής κρίσης και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα διατηρήσει τις ίδιες επιλογές του με πριν. Κάτι που ήδη επιβεβαιώνεται σήμερα στην Ελλάδα όπου, με την ψηλή και απότομη αύξηση του φόρου, σε  τρία χρόνια το παράνομο εμπόριο καπνικών προϊόντων πενταπλασιάστηκε.

Για τη Κύπρο υπάρχουν και άλλες σημαντικές παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη:  ηδιατήρηση της  ανταγωνιστικότητας των τιμών σε σχέση με του Ηνωμένου Βασιλείου, ώστε να μη χαθούν πωλήσεις 90-100 τόνων ετησίως σε Βρετανούς επισκέπτες, αλλά και η προστασία του νόμιμου εμπορίου, αφού στα κατεχόμενα τα ίδια ακριβώς προϊόντα θα πωλούνται στη μισή τιμή.
Τέλος, η πρόταση αυτή θα επιτρέψει την επιβίωση των 3.000 λιανοπωλητών καπνικών, κυρίως μικρών επιχειρήσεων που στην περίπτωση της υπέρογκης αύξησης στο φόρο θα υποστούν τις συνέπειες:  Κλείσιμο επιχειρήσεων και αύξηση της ανεργίας.

Γιατί λοιπόν, η κυβέρνηση επιδιώκει να εφαρμόσει το συγκεκριμένο μοντέλο που δεν θα οδηγήσει σε αύξηση των εσόδων;  

Γιατί επιλέγει να καταστρέψει μια κατηγορία της αγοράς που συμβάλει στα δημόσια έσοδα;

Γιατί δεν επιλέγει τη δοκιμασμένη και σίγουρα πιο επιτυχημένη και αποτελεσματική συνταγή της σταδιακής και σε βάθος χρόνου προγραμματισμένης αύξησης, όπως σε άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες με σκοπό την σταθερή ετήσια αύξηση των εσόδων;

Όλα όλα αυτά θέτουν σε κίνδυνο την ομαλή πορεία της αγοράς.  

Ποια λοιπόν η σκοπιμότητα πίσω από αυτή την πρόταση και ποια τα συμφέροντα εκείνα που θα ωφεληθούν από την εφαρμογή της;  
Τα έσοδα του κράτους; ΟΧΙ!
Το λιανεμπόριο; ΟΧΙ!
Ο καταναλωτής; ΟΧΙ!

Ο κ. Βασίλης Πετρίδης είναι CEO Cosmos Trading.

Δειτε Επισης

Νέα Οδηγία της Ε.Ε. προστατεύει φυσικά και νομικά πρόσωπα από προδήλως αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες
Δέσμη προτάσεων από ΕΤΕΚ για έναν ουσιαστικό και αποτελεσματικό ψηφιακό μετασχηματισμό
Καρδιακή Αποκατάσταση: Πώς να ενδυναμώσετε την καρδιά σας μειώνοντας τους κινδύνους που την απειλούν
Αναγκαίοι ορυκτοί πόροι για την ενεργειακή μετάβαση
Το ενοικιοστάσιο εμποδίζει την ανάπτυξη και τις επενδύσεις στα ακίνητα
Είναι τελικά το μέλλον της τηλεόρασης ζοφερό ή μήπως πιο φωτεινό;
Αθηροσκλήρωση: Ο σιωπηλός «εχθρός» που ευθύνεται για εκατομμύρια θανάτους
Διαχείριση της αλλαγής στον επιχειρηματικό μετασχηματισμό: Οι 3 προκλήσεις για έναν επιτυχημένο μετασχηματισμό
Ο κατασκευαστικός τομέας, οι δημογραφικές αλλαγές και η διεθνής ζήτηση
Κατακτώντας τα κλικ: Οδηγός για να πετύχετε στη διαδικτυακή αγορά