Χ. Παπαέλληνας: Μαζί με τα malls, να κρατηθούν οι εμπορικοί δρόμοι

Στην σταδιακή αύξηση της εμπορικότητας της λεωφόρου Μακαρίου επενδύει ο Όμιλος Χ.Α. ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑΣ, με την εφαρμογή πια του αρχικού βιώσιμου σχεδιασμού, προχωρώντας με το άνοιγμα τριών καταστημάτων.

Σε συνέντευξή του στο InBusinessNews στο πλαίσιο του «IN Business Forecasting 2023», ο Ανώτατος Εκτελεστικός Διευθυντής του Ομίλου, Χρήστος Παπαέλληνας επεσήμανε ότι εκτός από το νέο BeautyLine και το καινούργιο Holland & Barrett, το δεύτερο στο κέντρο της Λευκωσίας, στα σκαριά βρίσκεται το άνοιγμα ενός ακόμα νέου καταστήματος ομορφιάς με ιδιαίτερη έμφαση σε υπηρεσίες.

Εκφράζοντας τον προβληματισμό του από τη συνεχή συσσώρευση δύναμης σε μεγάλα εμπορικά κέντρα και την αδυναμία των μικρών ιδιωτικών επιχειρήσεων να διασφαλίσουν την παρουσία τους σε αυτά λόγω υψηλών ενοικίων και αναγκών προσωπικών για κάλυψη του επταήμερου ωραρίου, ο κ. Παπαέλληνας τόνισε την ανάγκη ύπαρξης ρυθμίσεων που να ενθαρρύνουν την οικονομική μεγέθυνση με ένα ισορροπημένο και βιώσιμο τρόπο.

Διαβάστε ακόμα: 

Όπως εξήγησε, για να υπάρχει ένα υγιές περιβάλλον ανταγωνισμού, με περισσότερες επιλογές και χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή, είναι σημαντικό, παράλληλα με την ανάπτυξη των malls, να διατηρηθούν ζωντανοί και οι τοπικοί εμπορικοί δρόμοι στα αστικά κέντρα των πόλεων.
 

Πώς αναμένεται να κινηθούν η κυπριακή οικονομία και η αγορά κατά το 2023;

Το 2023 αναμένεται να είναι μια χρονιά με πολλές προκλήσεις, τόσο για την αγορά, όσο και ευρύτερα για την οικονομία.

Η απότομη αύξηση στην κατανάλωση που διαδέχθηκε την πανδημία, σε συνδυασμό με την μείωση της παραγωγικής δυνατότητας της παγκόσμιας οικονομίας, δημιούργησε συνθήκες πληθωρισμού. Η τάση αυτή επιδεινώθηκε από την ενεργειακή κρίση και την έλλειψη πολλών πρώτων υλών που επέφερε ο εξελισσόμενος πόλεμος στο μέτωπο της Ουκρανίας.

Οι κεντρικές τράπεζες μετά από μια παρατεταμένη στάση αναμονής, άρχισαν η μια μετά την άλλη να αυξάνουν τα επιτόκια με στόχο να τιθασεύσουν τον πληθωρισμό που, για πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια, έφτασε σε διψήφια νούμερα στις περισσότερες ανεπτυγμένες οικονομίες του κόσμου.

Είναι προφανές πως μέσα στο περιβάλλον αυτό, και η κυπριακή οικονομία θα επηρεαστεί. Ήδη παρατηρούμε την ακρίβεια να επηρεάζει το διαθέσιμο πραγματικό εισόδημα και την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, ενώ η αύξηση του κόστους του χρήματος με βεβαιότητα θα μειώσει τα κέρδη των επιχειρήσεων και θα επιβραδύνει τον ρυθμό επενδύσεων. Αναπόφευκτα και η αγορά θα επηρεαστεί αρνητικά μέσα στην επόμενη χρονιά.  

Στα θετικά προσμετράται πως ο όποιος αντίκτυπος στην Κυπριακή οικονομία θα είναι σχετικά μικρότερος σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες το κόστος διαβίωσης και παραγωγής είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις τιμές του φυσικού αερίου. Επίσης, τα τελευταία χρόνια οι κυπριακές τράπεζες έχουν ενισχύσει την ανθεκτικότητά τους και η κυπριακή οικονομία έχει απεξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την Ρωσία. Να σημειωθεί δε πως διαχρονικά, η οικονομία μας έχει επιδείξει μια αξιοσημείωτη ευελιξία, προσαρμοστικότητα και εξωστρέφεια σε δύσκολες διεθνείς συγκυρίες.
 

Λίγα προϊόντα σε κάθε καλάθι

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τον τομέα της ομορφιάς, των καλλυντικών, αλλά και τον τομέα των καταναλωτικών ειδών για το 2023; Πιστεύετε ότι το 2023 θα κινηθεί με θετικό πρόσημο, αρνητικό πρόσημο ή το ίδιο με το 2022;  

Ο τομέας των προϊόντων ομορφιάς, μαζί με τα φάρμακα, τα προϊόντα φαρμακείου, τα συμπληρώματα διατροφής και τα καταναλωτικά προϊόντα, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι των δραστηριοτήτων μας. Ειδικά με την παρουσία του ομίλου μας στην λιανική αγορά με τα καταστήματα BeautyLine.

Οποιαδήποτε επιβράδυνση στην οικονομία, δεν θα αφήσει ανεπηρέαστη την αγορά των προϊόντων ομορφιάς. Ταυτόχρονα όμως, ο τομέας αυτός, διαχρονικά, στην Κύπρο και στο εξωτερικό, παρουσιάζει μια σταθερότητα, χωρίς ιδιαίτερα μεγάλες αυξομειώσεις σε συνάρτηση με το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον. Η δαπάνη σε προϊόντα ομορφιάς, αποτελεί μικρό μέρος του οικογενειακού προϋπολογισμού, ενώ οι επισκέψεις σε καταστήματα καλλυντικών, δεν έχουν την ίδια συχνότητα, όπως για παράδειγμα οι επισκέψεις σε καταστήματα τροφίμων που είναι πιο πυκνές.

Επιπλέον, οι αγορές προϊόντων ομορφιάς είναι περισσότερο αυθόρμητες παρά προγραμματισμένες. Οι πελάτισσες, μέσα από ένα κραγιόν ή ένα άρωμα, αποκτούν κάτι που θα τους φτιάξει τη διάθεση, κάτι που θα τις κάνει να νιώσουν πιο όμορφα. Τα ιδιαίτερα αυτά χαρακτηριστικά, καθιστούν την αγορά των καλλυντικών ανθεκτική στους υφεσιακούς κύκλους της οικονομίας.

Από την άλλη, βλέπουμε τον τομέα των καταναλωτικών ειδών να επηρεάζεται σε μεγαλύτερο βαθμό. Ασφαλώς σε όγκο αλλά κυρίως σε αξία. Ήδη βλέπουμε έντονα την τάση για πιο μικρό αριθμό προϊόντων σε κάθε καλάθι, στην προσπάθεια των καταναλωτών να συγκρατήσουν την αξία των αγορών τους. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και το 2023.
 

Νέα καταστήματα στη Μακαρίου, που ανακάμπτει

Πώς καταλήξατε τελικά στην απόφαση για άνοιγμα καταστημάτων στη λεωφόρο Μακαρίου; Προσβλέπετε σε ανάκαμψη της εμπορικής οδού;      

Η απόφασή μας να έχουμε ισχυρή παρουσία στη λεωφόρο Μακαρίου, είχε ληφθεί όταν είχε ανακοινωθεί ο σχεδιασμός για τη δημιουργία ενός δρόμου με βιώσιμη κινητικότητα, φιλικό στους πολίτες και στο περιβάλλον. Είχαμε από την αρχή ταυτιστεί με το όραμα για ένα κέντρο πόλης ανάλογο με την ιστορία της πρωτεύουσας, εφάμιλλο άλλων ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών πόλεων. Θέλαμε να γίνουμε και εμείς μέρος της ανάπλασης και της αναβάθμισης του ιστορικού εμπορικού κέντρου της Λευκωσίας, που τόσο έχει ταλαιπωρηθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες με την επικράτηση της πολεοδομικής αναρχίας και τις αλλεπάλληλες παρεκκλίσεις από το τοπικά σχέδια ανάπτυξης στους Δήμους της περιφέρειας.

Με το άνοιγμα της λεωφόρου Μακαρίου, την απόκλιση στην εφαρμογή του αρχικού σχεδιασμού, με την λειτουργία δύο λωρίδων κυκλοφορίας, κάτι που καθιστούσε την οδό έναν κανονικό αυτοκινητόδρομο και την αβεβαιότητα που ακολούθησε την απόφασή αυτή, αναγκαστήκαμε να αναστείλουμε προσωρινά την υλοποίηση των επενδυτικών μας πλάνων.

Με την εφαρμογή, όμως, του αρχικού βιώσιμου σχεδιασμού έχουμε πλέον τη βεβαιότητα πως ο δρόμος θα αυξάνει σταδιακά και σταθερά την εμπορικότητά του. Γι’ αυτό και προχωρούμε με το άνοιγμα τριών καταστημάτων. Ένα νέο, πρωτοποριακό κατάστημα BeautyLine, ειδικά προσανατολισμένο στην εμπειρία του πελάτη, ένα νέο κατάστημα ευεξίας Holland & Barrett, το δεύτερο στο κέντρο της Λευκωσίας, ενώ επίσης επεξεργαζόμαστε το άνοιγμα ενός ακόμα νέου καταστήματος ομορφιάς με ιδιαίτερη έμφαση σε υπηρεσίες.
 

Ποιες είναι οι σημαντικές τάσεις, γεγονότα και εξελίξεις που θα πρέπει να παρακολουθηθούν/προσεχθούν στον τομέα δραστηριοποίησής σας για το 2023;  

Όπως έχω ήδη αναφέρει ο τομέας των φαρμάκων αποτελεί μια από τις σημαντικές μας δραστηριότητες. Συνεπώς η διαδικασία εφαρμογής της δεύτερης φάσης του ΓεΣΥ επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τον οργανισμό μας. Σαν όμιλος, παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στο πλαίσιο της συμμετοχής μας στους επαγγελματικούς μας συνδέσμους, στηρίζοντας τη μεγάλη αυτή μεταρρύθμιση. Ο βαθμός επιτυχούς εφαρμογής του ΓεΣΥ θα καθορίσει τον τομέα της υγείας στην χώρα μας και συνεπώς θα διαμορφώσει ανάλογα το τοπίο και στο χώρο της εμπορίας φαρμάκων.

Το αυξημένο κόστος ζωής και οι συνεχείς αυξήσεις στις τιμές πολλών καταναλωτικών αγαθών αλλά και της ενέργειας, είναι επίσης κάτι που μας επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Σαν εισαγωγείς και διανομείς, είμαστε αναγκασμένοι, με μεγάλη δυσκολία και παρά τις συνεχείς προσπάθειες απορρόφησης, να μεταφέρουμε μέρος του αυξημένου κόστους στον τελικό καταναλωτή. Ταυτόχρονα όμως και εμείς λειτουργούμε με αυξημένο κόστος αφού, εκτός από προμηθευτές, είμαστε την ίδια ώρα και καταναλωτές ενέργειας αλλά και άλλων υλικών οι τιμές των οποίων συνεχίζουν να αυξάνονται. Στην εξίσωση αυτή έρχεται να προστεθεί και το αυξημένο κόστος δανεισμού, που επίσης αναμένεται να επιβαρύνει την κερδοφορία μας.

Τέλος, ως ένας επιχειρηματικός όμιλος που μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς του αφορά στον τομέα λιανικής, προβληματιζόμαστε από τη συνεχή συσσώρευση δύναμης σε μεγάλα εμπορικά κέντρα που έχουν αναπτυχθεί, ως επί το πλείστον, κατά παρέκκλιση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, και λειτουργούν στην περιφέρεια μεν, αλλά κοντά στα κέντρα των πόλεων, καταδικάζοντας παραδοσιακές εμπορικές οδούς σε παρατεταμένη παρακμή.

Αυτή η τάση μας απασχολεί διότι όχι απλά πλήττει, αλλά απειλεί να εξαφανίσει τις μικρές ιδιωτικές επιχειρήσεις που αποτελούν και τον πυρήνα της μικρομεσαίας οικονομικής δραστηριότητας. Και αυτό γιατί δεν μπορούν να διασφαλίσουν παρουσία σε εμπορικά κέντρα λόγω των υπερβολικών ενοικίων και των μεγάλων αναγκών προσωπικού για κάλυψη των ωρών λειτουργίας, επτά μέρες την εβδομάδα.

Σίγουρα η επέκταση των ωραρίων όλων των καταστημάτων ώστε να λειτουργούν και τις Κυριακές, έχουν μεν διευκολύνει κάπως τους καταναλωτές, αλλά την ίδια ώρα έχουν επιταχύνει σε μεγάλο βαθμό την τάση αυτή, ανατρέποντας την ισορροπία στην αγορά. Για να υπάρχει ένα υγιές περιβάλλον ανταγωνισμού, με περισσότερες επιλογές και χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή, είναι σημαντικό, παράλληλα με την ανάπτυξη των malls, να διατηρηθούν ζωντανοί και οι τοπικοί εμπορικοί δρόμοι στα αστικά κέντρα των πόλεων μας. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο να υπάρχουν οι ανάλογες ρυθμίσεις που να ενθαρρύνουν την οικονομική μεγέθυνση με ένα ισορροπημένο και βιώσιμο (sustainable) τρόπο. 
 

Οι τρεις πυλώνες της στρατηγικής            

Τι να αναμένουμε για τον δικό σας όμιλο το 2023; Ποιοι είναι στόχοι σας;         

Όραμα και διαχρονική αποστολή μας, είναι να κάνουμε όλο και περισσότερους ανθρώπους να ζουν και να νιώθουν καλύτερα. Αυτό επιδιώκουμε να το κάνουμε πράξη καθημερινά μέσα από τις διάφορες δραστηριότητές μας στους τομείς της Υγείας, της Ομορφιάς και της Ευεξίας. Ο Όμιλος X.A.ΠΑΠΑΕΛΛΗΝΑΣ, με την αφοσίωση των ανθρώπων του και την εμπιστοσύνη των πελατών και συνεργατών του, έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια να καταστεί ο ισχυρότερος επιχειρηματικός όμιλος προϊόντων υγείας και ομορφιάς στην Κύπρο.

Η συνεχής εξέλιξη και ο διαρκής μετασχηματισμός της επιχείρησης, ώστε να μπορούμε να επιτυγχάνουμε την αποστολή μας, προς όφελος των πελατών και των συνεργατών μας, του προσωπικού μας και της κοινωνίας ευρύτερα, εξακολουθεί να είναι ο στόχος μας και για το 2023.

Οι τρεις πυλώνες της στρατηγικής μας για τη νέα χρονιά είναι η αδιάκοπη προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες του νέου περιβάλλοντος της Υγείας στην Κύπρο με την εισαγωγή του ΓεΣΥ, η έμφαση σε προϊόντα και υπηρεσίες που να μας διαφοροποιούν και να προσθέτουν πραγματική αξία στους πελάτες μας, και η συνεχής ανάπτυξη και αναβάθμιση του δικτύου των εξειδικευμένων καταστημάτων μας, με τα προϊόντα ομορφιάς και ευεξίας.

Ταυτόχρονα με τα πιο πάνω, μέχρι το τέλος του 2023 θα έχουμε υλοποιήσει ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων στη βάση του σχεδιασμού μας για το βιώσιμο (sustainable) μετασχηματισμό του οργανισμού. Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά συστήματα σε όλες τις ελεύθερες επιφάνειες των κτηαρίων μας, στοχεύοντας στην ολοκληρωτική τροφοδοσία με πράσινη ενέργεια των κεντρικών μας γραφείων και αποθηκών, την ανανέωση του στόλου οχημάτων μας με αυτοκίνητα πιο φιλικά στο περιβάλλον, την εφαρμογή τεχνολογιών για μείωση της χρήσης ενέργειας και τη μεταρρύθμιση των διαδικασιών μας, σε όλο το εύρος δραστηριοτήτων μας, με σκοπό την καλύτερη διαχείριση υλικών και πρώτων υλών.

Δειτε Επισης

Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών
Υπηρεσία Καταναλωτή: Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων
Π. Χριστοδούλου: Επιτυγχάνεται η πολυπόθητη εναρμόνιση των όρων εργοδότησης του προσωπικού
Διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους €360,000 στην ΚΕΠΕΥ MCA Intelifunds από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς
Συμφωνία σταθμός ανάμεσα σε Ελληνική και ΕΤΥΚ για ανανέωση της συλλογικής σύμβασης
Μια συλλογή από premium mixers εισέρχεται δυναμικά στην κυπριακή αγορά
Τράπεζα Κύπρου: Ξεκινά το πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών-Όλες οι πληροφορίες
Νικόδημος Δαμιανού: Απτά αποτελέσματα στον τομέα της ψηφιακής μετάβασης εντός του έτους
Ενέργεια χωρίς ζάχαρη με τα νέα προϊόντα Monster Energy Ζero Sugar
AstroBank: Προς πώληση αγροτικά τεμάχια