Οι αεροπορικές εταιρείες από το ναδίρ, στη «συγκρατημένη αισιοδοξία»

O ιός Covid-19 έγινε πανδημία επειδή οι επιβάτες των αεροπλάνων μετέφεραν και διέσπειραν το νέο κοροναϊό σε όλο τον πλανήτη.

Μόλις αυτό έγινε ξεκάθαρο, οι αεροπορικές εταιρείες καθήλωσαν σχεδόν το σύνολο των στόλων τους, οι κυβερνήσεις εξέδωσαν ταξιδιωτικές οδηγίες, περιορισμούς και υποχρεωτικές καραντίνες ενώ έκλεισαν τα τουριστικά αξιοθέατα και ακυρώθηκαν συνέδρια. Χωρίς να υπάρχει λόγος να πετάξει κανείς, μια γρήγορη ανάκαμψη για τα αεροπορικά ταξίδια φαινόταν απίθανη. Μέχρι και ο Γουώρεν Μπάφετ ξεφορτώθηκε τις μετοχές των αεροπορικών εταιρειών του, λέγοντας ότι «ο κόσμος έχει αλλάξει».

Επιπλέον θα περάσει καιρός μέχρι οι επιβάτες θα αισθανθούν και πάλι ασφαλείς, εγκλωβισμένοι μέσα σε έναν μεταλλικό σωλήνα για ώρες, σωστά;

Ευτυχώς για τη βιομηχανία – αλλά όχι και για το κλίμα – τα φαινομενικά ανυπέρβλητα εμπόδια στα αεροπορικά ταξίδια έχουν αρχίσει να φαίνονται λιγότερο τρομακτικά. «Πιστεύουμε ότι το χειρότερο είναι πίσω μας, και είμαστε σε ανοδική τάση», δήλωσε ο επικεφαλής της American Airlines Group Inc., Ντάγκ Πάρκερ, αισιόδοξος μετά από την καταγεγραμένη αύξηση των ταξιδιών το Σαββατοκύριακο του Memorial Day στις ΗΠΑ.

Βελτίωση στα ταμπλό… και προκλήσεις
Οι επενδυτές το έχουν προσέξει: Ο δείκτης μετοχών της Bloomberg Americas Airlines επανέκτησε σχεδόν το ένα τρίτο των απωλειών από τα χαμηλά στα μέσα Μαΐου και οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς έχουν σημειώσει ανάλογα κέρδη.

Οι μετοχές του γερμανικού ταξιδιωτικού πρακτορείου Tui αυξήθηκαν επίσης.

Αυτή η αισιοδοξία προκαλεί έκπληξη όταν αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της American Airlines, έχουν ανακοινώσει ότι είναι έτοιμες να μειώσουν κατά χιλιάδες τις θέσεις εργασίας. Οι περισσότερες εξακολουθούν να καίνε καθημερινά τεράστια ποσά μετρητών.

Η Deutsche Lufthansa χρειάζεται διάσωση 9 δισεκατομμυρίων ευρώ και η Latam Airlines Group ακολούθησε την επίσης νοτιοαμερικανική εταρεία Avianca Holdings κυρήσσοντας πτώχευση την περασμένη εβδομάδα.

Ωστόσο, ο Πάρκερ έχει δίκιο να αναμένει μια συνεχιζόμενη ανάκαμψη, τουλάχιστον σε εσωτερικές και σύντομες πτήσεις. Ωστόσο αυτό δεν θα είναι επαρκές για να φέρει τις χρεωμένες αεροπορικές εταιρείες σε υγιή βάση και πιθανότατα δεν θα δουν πλήρης ανάκαμψη για μερικά ακόμη χρόνια. Αλλά, αυτή τη στιγμή, μια απελπισμένη βιομηχανία καλοδέχεται ό,τι καλή ένδειξη υπάρχει. Τα αυστηρά μέτρα υγιεινής που ανακοίνωσαν οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να συμβάλλουν ωστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών.

Σχέδια…
Ο ευρωπαϊκός αερομεταφορέας χαμηλού κόστους Ryanair αναμένει να λειτουργήσει στο 40% της κανονικής χωρητικότητας από τον Ιούλιο και οι ως τώρα κρατήσεις υποδηλώνουν ότι αυτά τα αεροπλάνα πιθανότατα θα πετάξουν μισογεμάτα.

Η EasyJet βλέπει «ενθαρρυντικές» τάσεις και σημειώνει ότι οι χειμερινές κρατήσεις είναι υψηλότερες από το συνηθισμένο για αυτήν την περίοδο του έτους, αν και μέρος αυτού μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι έχουν κουπόνια επιστροφής χρημάτων για χρήση και κάνουν κράτηση για ακυρωμένα ταξίδια.

Το εκτεταμένο καλοκαιρινό πρόγραμμα πτήσεων της Ryanair φαινόταν πρόωρο πριν από μερικές εβδομάδες, αλλά οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που εμπόδισαν τους Ευρωπαίους να μετακινούνται στην ήπειρο χαλατώνουν:

Από τον Ιούλιο, η Ισπανία πρόκειται να αποσύρει την απαίτησή της για τις διεθνείς αφίξεις να μπαίνουν σε 14ήμερη καραντίνα. Η Βρετανία δέχεται τεράστια πίεση για να εγκαταλείψει τον κανονισμό για καραντίνα. Τα ταξίδια μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να ανοίξουν, αλλά ακόμη και εδώ υπάρχουν ενθαρρυντικά σημάδια πολιτικής βούλησης που θέλει να ωθήσει τους ανθρώπους να πετάξουν και πάλι.

Καταλύτες αύξησης αεροπορικής κίνησης
Πριν από ένα μήνα, ο διευθύνων σύμβουλος της United Airlines Holdings Inc., Σκότ Κέρμπι, έλεγε απογοητευμένος ότι δεν θα υπάρξει ανάκαμψη της πτήσης έως ότου ανοίξουν ξανά αξιοθέατα όπως η Disney World ή τα μουσεία του Παρισιού.

Λοιπόν, θα ανοίξουν σύντομα. Είναι ήδη δυνατό να επισκεφθείτε την Ακρόπολη στην Αθήνα και τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη. Τα πάρκα και τα μουσεία του Παρισιού πρόκειται να ανοίξουν ξανά από τον Ιούνιο. Η γαλλική πρωτεύουσα κατακλύζεται συνήθως από τουρίστες αυτήν την περίοδο του χρόνου, οπότε υπάρχει κίνητρο για τους ταξιδιώτες να φτάσουν εκεί πρώταοι. Η Walt Disney World αναμένει να ανοίξει ξανά το πάρκο της Φλόριντα από τον Ιούλιο, αν και με υποχρεωτικές μάσκες προσώπου και απαγόρευση αγκαλιάσματος του αγαπημένου σας χαρακτήρα της Disney.

Έχω γράψει στο παρελθόν για το πώς πράγματα όπως η χρήση μάσκας ή το να χρειάζεται άδεια για τη χρήση της τουαλέτας στο αεροσκάφος θα κάνουν την πτήση ακόμη λιγότερο ευχάριστη. Αλλά αυτά τα μέτρα μπορεί να κάνουν τους επιβάτες να αισθάνονται πιο ασφαλείς. Για παράδειγμα, ενώ οι στολές και ο υπόλοιπος εξοπλισμός ατομικής προστασίας που φοράει πλέον το πλήρωμα της καμπίνας της Emirates να είναι λίγο τρομακτικά, από την άλλη είναι πιθανό να βάλουν άνετα ορισμένα νευρικά φυλλάδια.

Όπως και με το SARS πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες, υπάρχουν κατανοητές ανησυχίες του κοινού για τον κίνδυνο να κολλήσουν κορονοϊό μέσα στην καμπίνα του αεροσκάφους, πιθανότατα από κάποιον που κάθεται κοντά. Τα στοιχεία δεν είναι πλήρη, αλλά μέχρι στιγμής υπάρχουν ελάχιστα τεκμηριωμένα περιστατικά προσβολής από Covid-19 μέσα σε αεροσκάφος: Ο οργανισμός της αεροπορικής εταιρείας IATA λέει ότι γνωρίζει μόνο μία περίπτωση κατά την οποία ένα άτομο μετέδωσε τον ιό σε περισσότερα από ένα άτομα στο αεροσκάφος. Οι κατασκευαστές αεροσκαφών Airbus SE και Boeing Co. μελετούν εντατικά το θέμα όπως είναι λογικό.

Υπάρχουν άλλοι εύλογοι λόγοι για τους οποίους η πτήση μπορεί να είναι ασφαλέστερη από ό, τι νομίζετε: Ο αέρας φιλτράρεται και συχνά αναπληρώνεται από έξω, τα καθίσματα λειτουργούν ως εμπόδιο ενώ οι επιβάτες δεν κινούνται πολύ στην καμπίνα. Το τραγούδι, η φωνή και η ομιλία δυνατά – υπεύθυνες συμπεριφορές για την υπερδιάδωση του ιού – δε χαρακτηρίζει τα αεροσκάφη. Πολλοί επιβάτες θα προτιμούσαν να είναι άδειο το μεσαίο κάθισμα, αλλά όπως έχω γράψει στο παρελθόν, εκτός αν αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων, οι εταιρείες δε θα μπορέσουν να ξεφύγουν από τις ζημιές.

Φυσικά, όσο περισσότερο είναι κάποιος σε μια καμπίνα, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να εκτεθούν σε πιθανή μόλυνση. Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται άνετα να πετούν εσωτερικά και σε κοντινή απόσταση, πριν να είναι νιώσουν ετοιμοι να πετάξουν στην άλλη πλευρά του πλανήτη.

Οι εταιρείες θα χρειαστούν πιθανώς περισσότερο χρόνο για να αποδεχθούν τον κίνδυνο (και την πιθανή νομική ευθύνη) να ταξιδέψουν οι υπάλληλοί τους για επαγγελματικά ταξίδια.

Περίπου οι μισοί εταιρικοί πελάτες της American Airlines που ρωτήθηκαν εξακολουθούν να υπόκεινται σε απαγόρευση ταξιδιού από τις εταιρείες τους, αν και η αναλογία βελτιώθηκε από τα δύο τρίτα που ήταν στην κορύφωση της κρίσης του Covid-19. Εκατομμύρια πιθανοί επιβάτες έχουν επίσης χάσει τις δουλειές τους και δεν θα αισθάνονται άνετα να κάψουν μετρητά για διακοπές φέτος. Επιπλέον υπάρχουν τα ψυχολογικά τραύματα από το παρατεταμένο lockdown. Το να είσαι σε υπαίθριο χώρο αυτή τη στιγμή μοιάζει πολύ πιο ασφαλές από το να είσαι κλεισμένος σε οποιοδήποτε κλειστό χώρο. Μια διαμονή σε τοπικό Airbnb μπορεί να μοιάζει ελκυστικότερη από το να μπει κανείς σε αεροπλάνο.

Για όσους επιθυμούν να αναλάβουν τον κίνδυνο και που μπορούν να βρουν επαρκή ταξιδιωτική ασφάλιση, περιμένει μια σπάνια ευκαιρία. Θέλετε να δείτε τη Βενετία, ή την Ακρόπολη χωρίς τα πλήθη; Τώρα είναι η ευκαιρία σας.

ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δειτε Επισης

Μέτρα για εμπορική στήριξη Ουκρανίας με προστασία αγροτών Ε.Ε. ενέκρινε το Ευρωκοινοβούλιο
ΗΠΑ: Ετοιμάζουν κυρώσεις σε κινεζικές τράπεζες που συνδράμουν τη Ρωσία
Ευρωπαϊκο Κοινοβούλιο: Πράσινο φως για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες της Ε.Ε.
Ευρωζώνη: Ανακάμπτει η οικονομική δραστηριότητα με οδηγό τις υπηρεσίες
Διχασμένες οι απόψεις των αναλυτών για την πορεία των επιτοκίων της ΒοΕ
Χρυσή λίρα: Νέο ράλι στην τιμή-Πού έφτασε και πού οφείλεται
Ποιες οικονομίες φοβούνται το ισχυρό δολάριο
Στο στόχαστρο των ΗΠΑ τράπεζες της Κίνας που υποστηρίζουν τον πόλεμο της Ρωσίας
Ετήσια αύξηση 10,1% στις πωλήσεις εμπορικών οχημάτων στην Κίνα
ΔΝΤ: Αυξητική η τάση του παγκόσμιου δημόσιου χρέους