WSJ: Η εβδομάδα που πήγε από το κακό στο χειρότερο για τις αεροπορικές

Οι αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο δίνουν μάχη ακόμη και για την επιβίωσή τους καθώς η εξάπλωση του νέου κορωνοϊού και οι αυστηροί ταξιδιωτικοί περιορισμοί που τίθενται σε ισχύ από ολοένα και περισσότερες χώρες αναγκάζουν σε απότομη προσγείωση τα σχέδιά τους και σε αρκετές περιπτώσεις και τις μετοχές τους. 

Η τελευταία εβδομάδα έχει αποδειχθεί εξαιρετικά επώδυνη. Άρχισε με τις εντεινόμενες ανησυχίες για την εξάπλωση του νέου κορωνοϊού, συνεχίστηκε με την κήρυξη πανδημίας από τον ΠΟΥ και την απόφαση των ΗΠΑ να κλείσουν την πόρτα σε ταξιδιώτες από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες για 30 ημέρες και ολοκληρώθηκε με την επίσημη πια διαπίστωση ότι η Ευρώπη είναι το επίκεντρο της πανδημίας. Υπό τις συνθήκες αυτές η αμερικανική κυβέρνηση επέκτεινε την ταξιδιωτική απαγόρευση και σε Βρετανία, Ιρλανδία, που είχαν αρχικά εξαιρεθεί. 

«Αυτοί οι περιορισμοί, σε συνδυασμό με την ανησυχία των πελατών τους ότι θα μπορούσαν να προσβληθούν απο τον ιό εν πτήσει, έχει οδηγήσει τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τον αριθμό των πτήσεών τους έως και το 70%, να προετοιμαστούν για το χειρότερο δυνατό σενάριο και να μιλήσουν σε υπαλλήλους για το μέλλον της εταιρείας» αναφέρει η WSJ σε ανακοίνωσή της. 

Οι νέοι περιορισμοί στα ταξίδια από Βρετανία και Ιρλανδία στις ΗΠΑ θα τεθεί σε ισχύ από αύριο, Δευτέρα, θα μπορούσε να αφαιρέσει επιπλέον 1 εκατομμύριο αεροπορικές θέσεις από την αγορά για τις επόμενες 30 ημέρες, πέρα από τις 2 εκατομμύρια θέσεις που ήδη επηρεάζονταν από την ταξιδιωτική απαγόρευση για την Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Cirium, που παρουσιάζει η WSJ. 

Η αμερικανική κυβέρνηση δεν σταματά εκεί. Όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος Τραμπ εξετάζει η επιβολή περιορισμών και στα ταξίδια εσωτερικού. Μάλιστα ερωτηθείς εάν οι Αμερικανοί θα πρέπει να αποφεύγουν τα ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας, ο κ. Τραμπ είπε: «Εάν δεν είναι ανάγκη να ταξιδέψουν, εγώ στη θέση τους δεν θα ταξίδευα». 

Μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες είναι ήδη σε συζητήσεις με την αμερικανικύ κυβέρνηση για οικονομική στήριξη και μία από τις δυνατότητες που εξετάζεται είναι η χορήγηση δανείων χαμηλού επιτοκίου, σύμφωνα με πληροφορίες της αμερικανικής εφημερίδας. Μάλιστα ο υπουργός Οικονομικών, Στίβεν Μνούτσιν, παραδέχθηκε ότι για τον κλάδο οι συνθήκες είναι εξίσου σκληρές με την επομένη της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. 

Αμερικανοί τουρίστες έσπευσαν στα αεροδρόμια της Κοπεγχάγης, του Παρισιού και της Βαρκελώνης προκειμένου να επιστρέψουν στην πατρίδα τους μετά τους νέους περιορισμούς. Οι ετιαρείες δεν έχουν αρκετό δυναμικό ώστε να ανταποκριθούν και στο τσουνάμι κλήσεων, που δέχονται από ανήσυχους πελάτες, που προσπαθούν να μεταθέσουν την ημερημονία των ταξιδιών τους ή και να ακυρώσουν τις πτήσεις τους. 

Στην Ευρώπη το Παρίσι διαβεβαίωσε πως θα στηρίξει όπως χρειαστεί την Air France KLM. H Biritish Airways την περασμένη Παρσκευή έστειλε υπόμνημα στους υπαλλήλους της με τον τίτλο «Η επιβίωση της British Airways», στο οποίο περιγράφει το σχέδιό της για καθήλωση αεροσκαφών και απολύσεις. 

Η νορβηγική Air Shuttle τόνισε ότι η απόφαση της νορβηγικής κυβέρνησης να μειώσει τους φόρους στις αερομεταφορές δεν αρκεί και παρουσίασε τα σχέδιά της για υποχρεωτική άδεια στο ήμισυ των υπαλλήλων της. Η γερμανική Lufthansa παλεύει να αντλήσει ρευστό, μεταξύ άλλων προχωρώντας στην πώληση αεροπλάνων, μετά την άντληση 600 εκατ. ευρώ τις περασμένες εβδομάδες. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι οι κρατήσεις είναι μειωμένες κατά 50% και ότι σχεδιάζει να περιορίσει τις πτήσεις έως και 70% σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό. Παράλληλα είανι σε διαπραγματεύσεις με ευρωπαϊκες κυβερνήσεις για οικονομική στήριξη. 

Σε ένα παράδειγμα του πόσο γρήγορα και απότομα η κατάσταση μπορεί να αλλάξει, η βρετανική αεροπορική χαμηλού κόστους Jet2 ανακοίνωσε το Σάββατο ότι θα σταματήσει τις πτήσεις προς την Ισπανία. Επτά αεροσκάφη της εταιρείας αναγκάστηκαν να επιστρέψουν ενώ βρίσκονταν στα μέσα της πτήσης, σύμφωνα με την εταιρεία Flightradar24.

Τα σύνορά τους στις διεθνείς πτήσεις έχουν επίσης κλείσει η Πολωνία και το Κουβέιτ. Περιορισμούς έχουν θέσει σε ισχύ Ουκρανία, Τουρκία, Ρωσία, Ταϊβάν, Δανία, Τσεχία και Ινδία.

Αξίζει να θυμίσουμε ότι το πρώτο θύμα του Covid-19 στον κλάδο ήταν η βρετανική Flybe, η οποία συνέδεε κάθε γωνιά του Ηνωμένου Βασιλείου με σημαντικούς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Οδηγήθηκε σε κατάρρευση στις 5 Μαρτίου. 

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr

Δειτε Επισης

Σε υψηλό πέντε μηνών τα στεγαστικά επιτόκια στις ΗΠΑ
Ο S&P υποβαθμίζει μαζί με τους Moody’s το Ισραήλ λόγω γεωπολιτικού κινδύνου
Άμεσο το πλήγμα στις αγορές από την επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν-Στο «κόκκινο» η Ασία
Morgan Stanley: Η Τράπεζα της Αγγλίας θα μειώσει τα επιτόκια τον Μάιο
Moody’s: Περιορισμένες μέχρι στιγμής οι πιστωτικές επιπτώσεις από την αντιπαράθεση Ισραήλ και Ιράν
Οι ΗΠΑ επαναφέρουν σε ισχύ τις κυρώσεις στον πετρελαϊκό τομέα της Βενεζουέλας
Goldman Sachs: Πώς αλλάζει η σύρραξη στη Μέση Ανατολή τις προοπτικές σε οικονομία και αγορές
Βρετανία: Ο πληθωρισμός επιβραδύνθηκε λιγότερο από το αναμενόμενο τον Μάρτιο
Ε.Ε.: Προετοιμασίες για επέκταση των κυρώσεων κατά του Ιράν
Κίνα: Ετήσια μέση αύξηση 6,1% κατέγραψε η βιομηχανική παραγωγή το πρώτο τρίμηνο