Καμπανάκι των Ελλήνων εφοπλιστών για τα πράσινα καύσιμα

Χωρίς την ανάπτυξη νέων καυσίμων, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα παραμείνει εξαρτημένη από τον άνθρακα, προειδοποιούν οι Έλληνες εφοπλιστές, κι ενώ, όπως λένε, οι μελλοντικές επιλογές πρόωσης και οι τεχνολογίες μηχανών είναι σε μεγάλο βαθμό απροσδιόριστες.

Όπως επισημαίνεται στην τελευταία έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας απαιτεί την ανάπτυξη νέων ναυτιλιακών καυσίμων µε µηδενικό ή χαµηλό αποτύπωµα άνθρακα. 

Σε διαφορετική περίπτωση, δε θα μπορούν να επιτευχθούν οι "πράσινοι" στόχοι που τίθενται σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι προκλήσεις

Σύμφωνα με τους Greeks, απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις για την παραγωγή και την παγκόσµια διαθεσιµότητα ναυτιλιακών καυσίµων με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, σε μία περίοδο, μάλιστα, κατά την οποία η ναυτιλιακή χρηματοδότηση, ιδιαίτερα στην ΕΕ, έχει καταστεί πιο δύσκολη. Ο κορυφαίος ναυτιλιακός οικονομολόγος Martin Stopford έχει υπολογίσει αυτές τις επενδύσεις σε πάνω από 3 τρισ. δολάρια για τα επόμενα 30 χρόνια.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες τονίζουν ότι το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για την επίτευξη των "πράσινων" στόχων ανήκει στους κατασκευαστές μηχανών πλοίων, στα ναυπηγεία και στους παραγωγούς και προμηθευτές καυσίμων, οι οποίοι πρέπει να αναλάβουν και το "επενδυτικό κόστος για την έρευνα και ανάπτυξη νέων καυσίμων". Σε αυτό το σημείο έγκειται και η κόντρα που έχει "ξεσπάσει" με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την "πράσινη" στρατηγική που εφαρμόζει η τελευταία. 

Πέρα, όμως, από τις δυσκολίες εξεύρεσης κεφαλαίων για ένα τέτοιο "τιτάνιο" project, τίθενται και άλλες παράμετροι, όπως η τεχνική επάρκεια και η ασφάλεια.

Ειδικότερα, οι εφοπλιστές σημειώνουν ότι ελπιδοφόρα εναλλακτικά καύσιμα, όπως για παράδειγμα, η αµµωνία, η µεθανόλη ή το υδρογόνο, χρειάζονται µια νέα γενιά µηχανών εσωτερικής καύσης και τεχνολογική πρόοδο, που δεν έχουν ακόµη αναπτυχθεί για τα ποντοπόρα πλοία. Παράλληλα, απαιτούνται κανονισμοί και τεχνικοί κανόνες για ασφαλή σχεδιασµό και χρήση των νέων καυσίμων στα πλοία.

Αδυναμία χάραξης επενδυτικής στρατηγικής

Έτσι, οι Έλληνες προτείνουν να εξεταστούν άμεσα οι µακροοικονοµικές επιπτώσεις του κόστους αυτών των νέων καυσίµων και οι απαιτήσεις για υποδοµές ανεφοδιασµού παγκοσµίως. "Μία τέτοια εκτίµηση επιπτώσεων είναι απαραίτητη, προκειµένου να εξακριβωθούν οι συνέπειες στην παγκόσµια οικονοµία και στην οικονοµία του θαλάσσιου εµπορίου και των θαλάσσιων µεταφορών" σημειώνουν.

Αυτό διότι, σύμφωνα με όσα αναφέρουν, ανάλογα με τις εξελίξεις σχετικά µε τη διαθεσιµότητα και την ποικιλία των ναυτιλιακών καυσίµων, η µετάβαση σε ένα µέλλον πολλαπλών καυσίµων µπορεί στην πραγµατικότητα να σηµάνει το τέλος του θαλάσσιου εµπορίου χαµηλού κόστους.  

Μέχρι τότε, όμως, η επόμενη ημέρα παραμένει "θολή" και στην εφοπλιστική κοινότητα επικρατεί ένα αίσθημα αβεβαιότητας σχετικά με την προσέγγιση που θα πρέπει να ακολουθηθεί κατά την κατάρτιση µελλοντικών επενδυτικών σχεδίων.

Πηγή: Capital.gr

Δειτε Επισης

Νέα εύσημα Moody's στις ελληνικές τράπεζες-Πώς είδε τα αποτελέσματά τους
Ελλάδα: Πρωτογενές πλεόνασμα 3,378 δισ. ευρώ για κρατικό προϋπολογισμό στο πρώτο δίμηνο
Ποια είναι τα νέα check-in στα ξενοδοχεία της Αθήνας-Μεγάλα projects στον τομέα της φιλοξενίας
Εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αθηνών: Ρεκόρ δεκαπενταετίας σε κέρδη και διανομή μερισμάτων
Συνεχίζεται η άνοιξη της ελληνικής αγοράς ακινήτων-Οι προοπτικές ανά κλάδο και οι νέες τάσεις
Ελλάδα: Στροφή σε ελληνικά και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα από τους καταναλωτές
Αλλάζουν σελίδα οι ελληνικές τράπεζες και προσελκύουν διεθνή επενδυτικά κεφάλαια
«Πρασινίζει» το «Ελευθέριος Βενιζέλος»- Η νέα επένδυση με αρχικό εκτιμώμενο κόστος τα 50 εκατ. ευρώ
Άφησε αμετάβλητη την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας ο Moody's
Συνεχίζει την ανοδική του πορεία το μισθολογικό κόστος στην Ελλάδα