Ζητά συνάντηση για τις αυξήσεις στα λιμενικά τέλη το ΚΕΒΕ

Επιστολή προς το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, διά της οποίας εκφράζει τον προβληματισμό του αναφορικά με την πρόθεση των διαχειριστριών εταιρειών στο λιμάνι της Λεμεσού να προχωρήσουν σε νέες αυξήσεις το 2023, απέστειλε το ΚΕΒΕ. 

Στην επιστολή του, το ΚΕΒΕ καλεί το Υπουργείο να αναλάβει πρωτοβουλία και να συγκαλέσει κοινή σύσκεψη στην παρουσία του Επιμελητηρίου με τις διαχειρίστριες εταιρείες, για να συζητήσουν το ύψος των αυξήσεων που προτίθενται να επιβάλουν για το 2023 και ταυτόχρονα να ξεκινήσει η διαδικασία τροποποίησης του τρόπου υπολογισμού των αυξήσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ακολουθεί πιο κάτω αυτούσια η επιστολή του ΚΕΒΕ, την οποία υπογράφει ο γενικός γραμματέας του Επιμελητηρίου, Μάριος Τσιακκής 

Κύριο, Γιάννη Νικολαΐδη

Αναπληρωτή Διευθυντή

Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Λευκωσία,

Κύριε,

  • Αυξήσεις στα λιμενικά τέλη

Για το ΚΕΒΕ, και τα δυο λιμάνια αποτελούν ιδιαίτερα κρίσιμες υποδομές αφού από την αποτελεσματική λειτουργία τους επηρεάζεται το σύνολο του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου της χώρας. Πάγια θέση του ΚΕΒΕ είναι ότι τα λιμάνια πρέπει να παρέχουν υψηλής ποιότητας και ταχείς υπηρεσίες σε ανταγωνιστικές τιμές, και να διατηρούν ευέλικτη και αποτελεσματική λειτουργία προχωρώντας ταυτόχρονα σε όλες τις αναγκαίες επενδύσεις σε υποδομές και σύγχρονα μέσα λειτουργίας.

Όπως γνωρίζετε, οι  δυο ιδιωτικές εταιρείες που διαχειρίζονται το λιμάνι Λεμεσού (P&O Maritime Cyprus Ltd και DP World Limassol) έχουν εκφράσει την πρόθεση τους να χρησιμοποιήσουν το δικαίωμα που τους δίνεται από το συμβόλαιο διαχείρισης του λιμανιού με σκοπό να επιβάλουν αυξήσεις στις χρεώσεις τους για το έτος 2023.

Αντιλαμβανόμαστε πλήρως τη θέση των διαχειριστριών εταιρειών  εντούτοις δεν μπορούμε να αποδεχθούμε τα ποσοστά των αυξήσεων τα οποία έχουν αρχικά δημοσιευθεί.   Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία DP World, ανακοίνωσε ότι από τις 2 Ιανουαρίου 2023 θα προχωρήσει σε αυξήσεις  σχεδόν κατά 30% και η εταιρεία «P&O» ανακοίνωσε την απόφασή της για αύξηση ύψους 12,5% στα τέλη ελλιμενισμού και απόπλου. 

Για την περίπτωση της DP World υπενθυμίζουμε ότι υπήρξε πρόθεση αύξησης 16% κατά το 2022, ποσοστό που μειώθηκε στο 9% μετά που το κράτος ανάλαβε την αποπληρωμή του  δανείου για τους λιμενεργάτες.  Εάν προσθέσουμε το ύψος των αυξήσεων τα τελευταία 2 έτη το ποσοστό ανεβαίνει στο αδικαιολόγητα ψηλό 46% αποδεικνύοντας πέραν πάσης αμφιβολίας ότι ο τρόπος υπολογισμού των αυξήσεων  που συμπεριλαμβάνεται στη συμφωνία παραχώρησης είναι λανθασμένος και πρέπει να διαφοροποιηθεί  άμεσα με τρόπο που να αντανακλά τις πραγματικότητες της κυπριακής αγοράς.

Το ΚΕΒΕ εντοπίζοντας έγκαιρα αυτή την αδυναμία  της σύμβασης προχώρησε (προ διετίας) με την κατάθεση νομικής γνωμάτευσης στο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων τεκμηριώνοντας ξεκάθαρα ότι, η συμπερίληψη στο Δείκτη μόνο των τιμών παραγωγού για την εγχώρια αγορά εξαιρώντας τις εξαγωγές είναι λανθασμένη πρακτική.  

Με εξαίρεση το εργατικό κόστος και το κόστος της ενέργειας που όπως αναφέρθηκε πιο πάνω επηρεάζουν αρνητικά τους διαχειριστές, τα υπόλοιπα στοιχεία της αύξησης του Δείκτη οφείλονται κατά κύριο λόγο σε εισαγόμενο πληθωρισμό που επηρεάζει το κόστος παραγωγής των εγχώριων προϊόντων και δεν έχει καμιά σχέση με το κόστος λειτουργίας των λιμανιών.  Θέση του ΚΕΒΕ είναι όπως στον υπολογισμό του πιο πάνω Δείκτη θα πρέπει να περιλαμβάνονται μόνο κόστη που έχουν άμεση σχέση με τις υπηρεσίες που παρέχονται από τα λιμάνια.

Η δεύτερη εξίσου σημαντική αδυναμία του Δείκτη είναι ότι ο καθορισμός της αύξησης προκύπτει από τη σύγκριση μεταξύ των μηνών Δεκεμβρίου του  έτους βάσης (2015) με το Δεκέμβριο του  έτους υπό συζήτηση, αντί να λαμβάνεται υπόψιν η διαφοροποίηση του Δείκτη σε ετήσια βάση.

Έχοντας αναφέρει τα πιο πάνω, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο το Υπουργείο, να αναλάβει την πρωτοβουλία να συγκαλέσει κοινή σύσκεψη στην παρουσία μας με τις διαχειρίστριες εταιρείες για να συζητήσουμε το ύψος των αυξήσεων που προτίθενται να επιβάλουν για το 2023 και ταυτόχρονα να ξεκινήσει η διαδικασία τροποποίησης του τρόπου υπολογισμού των αυξήσεων, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Το ΚΕΒΕ παραμένει στη διάθεση σας για συζήτηση του θέματος και συνεργασία.

Με εκτίμηση,

Μάριος Τσιακκής

Γενικός Γραμματέας

Δειτε Επισης

Με κέρδη έκλεισε το ΧΑΚ την Πέμπτη
Ελεγκτική Υπηρεσία: Μη διενέργεια ελέγχου σε όλες τις περιπτώσεις εσόδων της ΓΔ Ανάπτυξης
Στο Lexus Centre Nicosia αποκαλύφθηκε το ολοκαίνουργιο Lexus LBX
Συμψηφισμός ποσού ύψους €551,8 εκατομμυρίων από την Κυβέρνηση μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2024
Σε τροχιά απογείωσης η γραμμή πλεύσης της κυπριακής ναυτιλίας... Παγκοσμίου φήμης ναυτιλιακό σύμπλεγμα η Κύπρος
Δεσμεύτηκαν οι τραπεζικοί λογαριασμοί του ΡΙΚ-Τι διαμηνύει για τους μισθούς των υπαλλήλων ο Κεραυνός
Ετήσια αύξηση 4,2% στη βιομηχανική παραγωγή τον Ιανουάριο-Οι σημαντικότερες θετικές μεταβολές
Βάζει πίεση για τον φορολογικό μετασχηματισμό ο Χριστοδουλίδης-Η πρόοδος του έργου και τα επόμενα βήματα
Πέντε μέτρα στήριξης με κόστος 35,3 εκατομμύρια ευρώ-Πόσοι και ποιοι επωφελούνται
Η μεγαλύτερη τριμηνιαία καταβολή σε μετρητά από την ΚΕΔΙΠΕΣ στο κράτος-€140 εκατ. για το α’ τρίμηνο 2024