Αβέρωφ Νεοφύτου: Στην ευθεία για μια νέα απογείωση

Καθαρή γραμμή στην οικονομία και μια Βουλή ικανή να παίρνει αποφάσεις ζητά ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, τονίζοντας την ανάγκη υλοποίησης των προωθούμενων σημαντικών μεταρρυθμίσεων, ώστε η Κύπρος της επόμενης δεκαετίας να είναι ευημερούσα και ανταγωνιστική.

Σε συνέντευξή του στο InBusinessNews, o κ. Νεοφύτου υποδεικνύει με νόημα πως οι πολίτες θα αποφασίσουν κατά πόσο θα επιβραβεύσουν τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα έναντι του ανεύθυνου λαϊκισμού, επισημαίνοντας συναφώς ότι «κινδυνεύουμε από ευκαιριακές συμμαχίες ανεύθυνου λαϊκισμού, που απειλούν να οδηγήσουν την οικονομία σε επικίνδυνα πειράματα και να υπονομεύσουν την αποτελεσματικότητα της Βουλής».

Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ εμφανίζεται πεπεισμένος ότι η χώρα μας είναι ξανά στην ευθεία για μια νέα απογείωση, με τους πνεύμονες της οικονομίας, τον τουρισμό, τη ναυτιλία και τις υπηρεσίες, να είναι στην πρώτη γραμμή.

Διαβάστε ακόμη: 

Α. Κυπριανού: Επανασχεδιασμός αναπτυξιακού μοντέλου

Μ. Σιζόπουλος: Πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της οικονομίας

Χ. Θεοπέμπτου: Άμεσες επενδύσεις στην πράσινη οικονομία

Ελένη Θεοχάρους: Τολμηρές τομές και λύσεις έξω από το κουτί

Χ. Χρίστου: Η πρότασή μας για μια υγιή οικονομική ανάπτυξη

Μ. Καρογιάν: Το τρίπτυχο του νέου μας παραγωγικού μοντέλου

Α. Θεολόγου: Η ριζοσπαστική πρόταση που θα προωθήσουμε άμεσα

Ακολουθεί πιο κάτω η συνέντευξη του Αβέρωφ Νεοφύτου στο InBusinessNews:

Ποιο είναι το οικονομικό μοντέλο, στην ευρύτητά του, που προτείνει και υιοθετεί το κόμμα σας για την Κύπρο της επόμενης δεκαετίας;

Το επόμενο βήμα στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μας δεν μπορεί παρά να είναι βιώσιμο, διαφανές και δίκαιο, ώστε να αποφύγουμε τις παθογένειες του παρελθόντος και να προσελκύσουμε μακρόπνοες ξένες επενδύσεις.

Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης μας δίνει αυτή την ιστορική ευκαιρία την οποία δεν πρέπει να χάσουμε. Μαζί με τα διαρθρωτικά προγράμματα δημιουργείται μια προίκα 3 δισ. ευρώ που διεκδικήσαμε και κερδίσαμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που μπορούν να αποτελέσουν βάση για όσα επιπρόσθετα θα μπορούσαν να αντλήσουν επενδυτές από τις αγορές. Πρόκειται για ένα οριζόντιο σχέδιο γραμμένο από τους Κύπριους για την Κύπρο, προσαρμοσμένο στις ανάγκες μας, τόσο για να στηρίξουμε όσους επλήγησαν αλλά και για να προχωρήσουμε στην αναγκαία ψηφιακή μετάβαση και να επενδύσουμε στη βιώσιμη, πράσινη ανάπτυξη σε κάθε κλάδο.

Σε ποιους τομείς οικονομικής δραστηριότητας ειδικότερα, θεωρείτε πως πρέπει να εστιάσει η Κύπρος τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να επιτύχει βιώσιμη ανάπτυξη;

Η Κύπρος έχει ήδη ετοιμάσει τον δικό της προϋπολογισμό, ο οποίος περιλαμβάνει μια συνεκτική δέσμη κοστολογημένων μεταρρυθμίσεων και δημόσιων επενδύσεων με χρονικό ορίζοντα υλοποίησης το 2026. Το Εθνικό Σχέδιο πετυχαίνει τους τρεις σημαντικούς στόχους: Πρώτον, αντιμετωπίζει τις κύριες προκλήσεις για την οικονομία της Κύπρου, όπως αυτές επισημαίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δεύτερον, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση και, τρίτον, ενισχύει την μακροχρόνια και ανθεκτική ανάπτυξη της οικονομίας μας.

Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια έχουμε τους πόρους να υλοποιήσουμε το όραμά μας να καταστήσουμε τη χώρα μας κέντρο έρευνας και τεχνολογίας, εκπαίδευσης και υγείας. Και φυσικά να βοηθήσουμε περισσότερο τους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες και επαγγελματίες που ζωντανεύουν την εγχώρια αγορά.

Η Κύπρος της επόμενης δεκαετίας θα είναι ευημερούσα και ανταγωνιστική. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια, είναι να περάσουν οι σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έχουν να κάνουν με τη δημόσια υπηρεσία, την τοπική αυτοδιοίκηση, τη λειτουργία της δικαιοσύνης, οι κρατικές εγγυήσεις κλπ. Ο μεγαλύτερος μας κίνδυνος είναι τα επόμενα χρόνια στη στασιμότητα και τις ανούσιες αντιπαραθέσεις και να χάσουμε την ευκαιρία των μεταρρυθμίσεων. Κινδυνεύουμε από ευκαιριακές συμμαχίες ανεύθυνου λαϊκισμού, που απειλούν να οδηγήσουν την οικονομία σε επικίνδυνα πειράματα και να υπονομεύσουν την αποτελεσματικότητα της Βουλής.

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των κρατικών εγγυήσεων. Εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση απορρίψει το σχέδιο των κρατικών εγγυήσεων με τις παραμορφώσεις που επέβαλαν ανεύθυνες δυνάμεις στη Βουλή, ποιος θα απολογηθεί στους δεκάδες χιλιάδες δικαιούχους που θα μείνουν ξεκρέμαστοι; Και αν παρόμοια κομματικά παιχνίδια παιχτούν και για το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα οδηγήσουν τη χώρα;  Έχει νόημα λοιπόν να κατανοήσουμε την κρισιμότητα αυτών των εκλογών και να ζυγίσουμε πολύ προσεκτικά τις επιλογές μας.

Για να τα καταφέρουμε, η χώρα χρειάζεται σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Δεν έχει την πολυτέλεια να γυρίσει πίσω. Σήμερα καλούμε τον κόσμο να στηρίξει τις μεταρρυθμίσεις. Καθαρή γραμμή στην οικονομία και μια Βουλή ικανή να παίρνει αποφάσεις.

Η κατάργηση του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος(ΚΕΠ), ανεξαρτήτως των λόγων για τους οποίους καταργήθηκε, ήταν αναμφίβολα πλήγμα για την κυπριακή οικονομία. Πώς κατά την αντίληψή σας θα μπορούσε να καλυφθεί το κενό που δημιούργησε η κατάργησή του; 

Έχω τονίσει πολλές φορές ότι το Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα βοήθησε την οικονομία σε πολύ δύσκολες στιγμές, ειδικά από το 2013 και μετά. Όμως η εγκληματική εκμετάλλευσή του από επιτήδειους διέσυρε τη χώρα. Σωστά σταμάτησε και δεν πρέπει να επανέλθει.

Το επενδυτικό πρόγραμμα ήταν ένα μέρος της οικονομίας με τη δική του συνεισφορά, αλλά όχι το σύνολο της οικονομίας. Δεν στηριζόμασταν 100% σε αυτό και η αναπλήρωση δεν θα γίνει με μονοδιάστατη στρατηγική, απλώς για να καλύψουμε την τρύπα. Μην αμελούμε ότι η διακοπή του προγράμματος συνέπεσε με το ξέσπασμα της πανδημίας με την οποία ήδη βρισκόμαστε αντιμέτωποι εδώ και ένα χρόνο.

Με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης μπορεί η οικονομία της χώρας να επιστρέψει στους θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στο σωστό, βιώσιμο και διαφανές πλαίσιο, το οποίο να κατανέμει το κοινωνικό μέρισμα σε όλους.

Σε ό,τι αφορά γενικότερα τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και κατ’ επέκταση της αγοράς εργασίας, ποιο είναι το πλαίσιο των προτάσεων σας;

Όλο αυτό το μεγάλο διάστημα που είμαστε αντιμέτωποι με την πανδημία, κυβέρνηση και Δημοκρατικός Συναγερμός δώσαμε εξετάσεις και πετύχαμε: Στηρίξαμε νοικοκυριά, εργαζόμενους και επιχειρήσεις. Εφαρμόσαμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα οικονομικής στήριξης και ψηφίσαμε τον πιο κοινωνικά προσανατολισμένο προϋπολογισμό από το 1974.

Η πραγματικότητα των αριθμών είναι αδιάψευστη: 11 σχέδια στήριξης και 1,6 δις εκατομμύρια ευρώ σε εργαζόμενους, αυτοαπασχολούμενους και επιχειρήσεις. Ένα ιδιαίτερα γενναίο πακέτο μέτρων έγινε πραγματικότητα χάρη στη συνετή δημοσιονομική πολιτική την οποία είχαμε ακολουθήσει τα προηγούμενα χρόνια.

Δώσαμε μάχες για να τα πετύχουμε απέναντι σε μια εχθρική μείζονα αντιπολίτευση, όπως και για να περάσει από τη Βουλή ακόμη ένα σημαντικό εργαλείο για τις επιχειρήσεις, οι κρατικές εγγυήσεις. Ένα εργαλείο που με ευθύνη της αντιπολίτευσης δεν χρησιμοποιήθηκε για έναν ολόκληρο χρόνο και που συμπεριλαμβάνεται και αυτό σε όλα τα σχέδια και τα μέσα που μπήκαν σε εφαρμογή για στήριξη της κοινωνίας.

Η χώρα μας είναι ξανά στην ευθεία για μια νέα απογείωση, με τους πνεύμονες της οικονομίας μας, ο τουρισμός, η ναυτιλία και οι υπηρεσίες να είναι στην πρώτη γραμμή. Πρέπει να στηριχθούν και να αφεθούν ελεύθεροι να παράξουν πλούτο και θέσεις εργασίας. Παράλληλα, στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης μπαίνει ψηλά στην προτεραιότητα η υποστήριξη της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, η ενίσχυση της απασχόλησης του ανθρώπινου δυναμικού και η στήριξη της αγοράς εργασίας. Έτσι η Κύπρος θα επανέλθει σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Κατά καιρούς τίθενται, είτε από συντεχνίες είτε ακόμη και από κόμματα, διάφορα αιτήματα, η ικανοποίηση των οποίων δεν μοιάζει να είναι κίνηση προς την κατεύθυνση της συνετούς δημοσιονομικής πολιτικής, που τουλάχιστον θεωρητικά άπαντες θεωρούν ως αναγκαιότητα. Πώς κατά την προσέγγιση του δικού σας κόμματος πρέπει να αντικρίζονται;

Έχω πει πολλές φορές ότι, πρώτα από όλα, πρέπει να είμαστε ρεαλιστές και να λειτουργούμε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Είναι καλοδεχούμενες όλες οι προτάσεις που στόχο έχουν τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των συμπολιτών μας, αρκεί να κινούνται πάνω στις ράγες της συνετής οικονομικής διαχείρισης.

Αυτός ήταν ο στόχος που είχαμε θέσει ως Δημοκρατικός Συναγερμός και ως κυβέρνηση. Με αυτόν το γνώμονα ξεπεράσαμε την κρίση του 2013 και με αυτόν τον γνώμονα πορευόμαστε και σήμερα, με τα θετικά αποτελέσματα που όλοι ξέρουμε και που η κοινωνία αναγνωρίζει. Αυτός θα πρέπει να είναι ο μπούσουλας για όλους μας, όταν καταθέτουμε προτάσεις ή αιτήματα.

Οι πολίτες έχουν όμως τον τελευταίο λόγο: Αυτοί θα αποφασίσουν αν θα επιβραβεύσουν τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα έναντι του ανεύθυνου λαϊκισμού. Αν θα ψηφίσουν «ναι» στις μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται ο τόπος ή θα αφήσουν τη χώρα να βουλιάξει στην αδράνεια, στα παλιά, επικίνδυνα πειράματα στην οικονομία και στα άγονα κομματικά παιχνίδια στη Βουλή για πελατειακές σκοπιμότητες.

Το χρηματοπιστωτικό σύστημα

Αναφορικά με το χρηματοπιστωτικό σύστημα του τόπου, το οποίο ως γνωστό πέρασε τα προηγούμενα χρόνια από συμπληγάδες, πώς θα σκιαγραφούσατε σήμερα την εικόνα του; Θα μπορούσε να λεχθεί πως πλέον στηρίζεται σε γερά θεμέλια;

Έχει γίνει μεγάλο πρόοδος. Έχουμε ένα πολύ πιο ισχυρό τραπεζικό σύστημα, με επάρκεια κεφαλαίων και με άνετη θέση ρευστότητας. Αυτό δεν σημαίνει ότι η περιπέτεια έχει τελειώσει, αλλά ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο.

Ο κίνδυνος του εκτροχιασμού είναι υπαρκτός και μπορεί να πηγάσει από εμάς τους πολιτικούς. Από πρόχειρες και ανεύθυνες αποφάσεις ή νομοθετικές πρωτοβουλίες μιας Βουλής-Βαβυλωνίας. Αποφάσεις που μπορεί να διακυβεύσουν εκ νέου τη σταθερότητα και όσα έχουμε κτίσει έως τώρα. Εμείς θέλουμε ένα χρηματοπιστωτικό σύστημα ισχυρό, σταθερό, που να διαχειρίζεται υπεύθυνα τους κόπους των συμπολιτών μας, να στηρίζει τα νέα ξεκινήματα και να χρηματοδοτεί τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας. 

Τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια(ΜΕΔ) παραμένουν μια ανοικτή πληγή, όχι μόνο για τις τράπεζες, αλλά και για την οικονομία στο σύνολό της. Είναι  τα ΜΕΔ ίσως και ο μεγαλύτερος κίνδυνος; Και αν ναι, ποιες άλλες ενέργειες θα μπορούσαν να γίνουν για την αποτελεσματική διαχείρισή τους;  

Και σε αυτό το ζήτημα η πρόοδος που έχει γίνει είναι σημαντική. Τα ΜΕΔ είναι αποτέλεσμα των παλιών κακών τραπεζικών πρακτικών, του υπερδανεισμού που χαρακτήρισε τη δεκαετία πριν το 2013 και είναι πράγματι μια ανοιχτή πληγή για την οικονομία και την κοινωνία. Όμως σημειώνω ότι από 28 δις έχουν παραμένει στο τραπεζικό σύστημα 6δις. Υπάρχουν βέβαια και άλλα 10 δις ΜΕΔ εκτός τραπεζικού συστήματος. Χρειάζεται χρόνος και συνετές αποφάσεις τόσο εκ μέρους των τραπεζών αλλά και ειλικρινείς προσπάθειες εκ μέρους των δανειοληπτών προκειμένου να απαλλαγούμε οριστικά από το πρόβλημα. 

Ενώπιον της Βουλής εκκρεμούν σημαντικά μεταρρυθμιστικά νομοσχέδια, η έγκριση των οποίων θεωρείται καθοριστικής σημασίας στην προσπάθεια για μετεξέλιξη της Κύπρου σε ένα καθ’ όλα σύγχρονο και οικονομικά ισορροπημένο κράτος. Ποια στάση θα τηρήσει απέναντί τους το κόμμα σας;

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός είναι η πραγματικά προοδευτική πολιτική δύναμη του τόπου. Η παράταξη των μεγάλων αλλαγών και μεταρρυθμίσεων. Ιστορικά έχουμε εισηγηθεί και στηρίξει κάθε σημαντικό μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο. Έχουμε φέρει στη Βουλή δεκάδες με σκοπό, όπως ακριβώς τονίζετε και εσείς, τη μετεξέλιξη της Κύπρου σε ένα σύγχρονο κράτος.

Ωστόσο, οι μεταρρυθμίσεις απαιτούν σοβαρότητα και συναίνεση. Απέναντί μας στη Βουλή έχουμε μια αντιπολίτευση που αρνείται τα πάντα, μεθυσμένη από τον ανεύθυνο λαϊκισμό της: Έστειλε τις καλένδες το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης, τον επενδυτικό νόμο, ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που ενισχύουν τη διαφάνεια, θωρακίζουν το κύρος και την αξιοπιστία της πολιτείας και των εκλεγμένων αντιπροσώπων της, αλλά και αναβαθμίζουν την ποιότητα της δημοκρατικής λειτουργίας. Γκρινιάζει για τη διαφάνεια, αλλά παγώνει το προτεινόμενο μεταρρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο μετασχηματίζει ριζικά τη σχέση του πολίτη με την πολιτεία και τους θεσμούς, ελαχιστοποιεί και τιμωρεί αυστηρά φαινόμενα κατάχρησης και κακοδιαχείρισης.

Το δήλωσα στη Βουλή λίγο πριν την τελευταία συνεδρίαση: Εγώ είμαι με τον κόσμο τον πολύ, με τους 800.000 Κυπραίους που θέλουν μεταρρυθμίσεις. Τις έχει ανάγκη ο τόπος μας. Είναι απαραίτητες οι μεταρρυθμίσεις για να λάβει η χώρα μας και τα δισεκατομμύρια του Ταμείου Ανάκαμψης και για να βελτιώσουμε τον τόπο μας για το καλό των παιδιών μας. Αυτός θα είναι ο αγώνας μας και με τη νέα Βουλή. 

Προτάσεις και ψηφοδέλτια

Ποια θα χαρακτηρίζατε ως την πιο ριζοσπαστική σας πρόταση, την οποία ως κόμμα θα προωθήσετε στο άμεσο μέλλον, σε σχέση με την οικονομία;

Για εμένα, το έχω δηλώσει δημόσια χίλιες φορές, το Κυπριακό είναι η πιο μεγάλη και ριζοσπαστική μεταρρύθμιση ακόμη και για την οικονομία.

Σε ποιο βαθμό θα λέγατε ότι στα ψηφοδέλτια του κόμματός σας περιλαμβάνονται υποψήφιοι με βαθιά γνώση σε θέματα οικονομίας;

Είμαι υπερήφανος για τα ψηφοδέλτια μας, καθώς είναι χαρακτηριστικό δείγμα αντιπροσωπευτικότητας. Να σημειώσω ότι στο ψηφοδέλτιό μας είναι ο πρώην Υπουργός Οικονομικών και νυν αναπληρωτής πρόεδρος της παράταξής μας, ο Χάρης ο Γεωργιάδης, που οδήγησε τη χώρα στην έξοδο από την οικονομική κρίση, καθώς και άλλοι καταξιωμένοι συμπολίτες μας, από όλο το κοινωνικό και ηλικιακό φάσμα, που επέλεξαν τον Δημοκρατικό Συναγερμό για να προσφέρουν στον τόπο. Συμπολίτες μας από το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και την ακαδημαϊκή κοινότητα με εξειδίκευση στη διαχείριση των οικονομικών και την ανάπτυξη.

Δειτε Επισης

Εβδομαδιαίες απώλειες κατέγραψε το ΧΑΚ
Μέτρο ενίσχυσης με ετήσιο προϋπολογισμό €1.400.000 για ζημιές από θεομηνίες στην γεωργία
Με κόστος 1,2 εκατ. «ανασχηματίζει» με ηλεκτρικά τον στόλο οχημάτων του Υπουργικού η Κυβέρνηση
Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο για το FDI screening και η δυστοκία της Κύπρου για συμμόρφωση
Κέρδη 1,51% κατέγραψε το ΧΑΚ
«Go Live» για την παράλληλη διαπραγμάτευση κυπριακών ομολόγων ΕΜΤΝ
Προσέλκυση νέων επενδυτών...«Κεφάλαιο κίνησης σε επιχειρήσεις, θα ενσωματωθούν και συγκεκριμένα κίνητρα»
Περιμένει παραγωγική συζήτηση με τα κόμματα για τις πολλαπλές συντάξεις ο Κεραυνός...«Αυτό νομίζω ότι είναι ανέκδοτο να το λέμε»
Ικανοποίηση Κεραυνού για Fiscal Monitor του ΔΝΤ-«Επαναβεβαιώνεται η πολύ καλή πορεία της οικονομίας μας»
ΔΝΤ: Η Κύπρος θα «πιάσει» νωρίτερα το όριο 60% στον δείκτη δημόσιου χρέους