Ελεγκτής: Μπάχαλο με αδήλωτα εισοδήματα και ανείσπρακτους φόρους

Με τις καθυστερημένες οφειλές προς το Τμήμα Φορολογίας μέχρι το 2016, χωρίς τόκους, να ανέρχονται στα €836,5 εκατ. ο Γενικός Ελεγκτής στην ετήσια έκθεση του για το Τμήμα καταγράφει σωρεία περιπτώσεων όπου φυσικά ή νομικά πρόσωπα αποφεύγουν να δηλώσουν τα πραγματικά τους εισοδήματα, ενώ παράλληλα διαπιστώνονται αδυναμίες στην φοροεισπρακτική ικανότητα του Τμήματος καθώς επίσης και παραλήψεις σε ό,τι αφορά την επικοινωνία μεταξύ των μηχανολογικών συστημάτων ΦΠΑ και Τμήματος Φορολογίας με αποτέλεσμα να μην υπάρχει έλεγχος για την ορθή δήλωση εισοδημάτων.

Γυμναστήρια
Με βάση την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, μετά από δειγματοληπτικό έλεγχο που διεξήχθηκε το 2017 σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που παρέχουν υπηρεσίες γυμναστικής παρατηρήθηκε ότι για 20 υπό εξέταση εταιρείες, το συνολικό ποσό του κύκλου εργασιών που δεν δηλώθηκε για σκοπούς φόρου εισοδήματος (Άμεση Φορολογία), ενώ δηλώθηκε για σκοπούς Φ.Π.Α.  (Έμμεση Φορολογία) και αφορά στην περίοδο 1995 - 2015, ανέρχεται περίπου στα €24,4 εκατ. Από το ποσό αυτό, ποσό ύψους €20,1 εκατ. περίπου, αφορά στην περίοδο 2005 - 2015.

Σχετικά αναφέρεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις φορολογούμενων ιδιοκτητών Γυμναστηρίων, δεν υποβλήθηκε για κανένα έτος ή δεν υποβλήθηκαν για όλα τα έτη δηλώσεις εισοδήματος ή/και εργοδότη. Επίσης, εντοπίστηκαν περιπτώσεις όπου ο κύκλος εργασιών που δηλώθηκε για σκοπούς Φ.Π.Α. δεν δηλώθηκε στο Τμήμα για σκοπούς φόρου εισοδήματος/δεν υποβλήθηκαν σχετικές δηλώσεις εισοδήματος για σκοπούς φορολογίας, διαφέρει σημαντικά από τον κύκλο εργασιών που δηλώθηκε στο Τμήμα για σκοπούς φόρου εισοδήματος.

Εντοπίστηκαν επίσης περιπτώσεις γυμναστηρίων, τα οποία παρόλο ότι από τις επιτόπιες επισκέψεις που διενεργήθηκαν από Λειτουργούς του Κυπριακού Οργανισμού Αθλητισμού (ΚΟΑ) την περίοδο 2012 - 2016 φαίνεται να λειτουργούν, εντούτοις στον Έφορο Εταιρειών παρουσιάζονται ότι έχουν διαγραφεί ή/και σύμφωνα με τα μηχανογραφικά συστήματα του ΤΕΠ και Φ.Π.Α., είναι άγνωστοι στο Τμήμα Φορολογίας ή/και δεν υποβάλλουν σχετικές δηλώσεις. Επίσης, εντοπίστηκαν περιπτώσεις όπου φορολογούμενοι ενέγραψαν επ΄ ονόματί τους κινητή ή/και ακίνητη περιουσία πριν την επαγγελματική τους δραστηριοποίηση ή/και η οποία φαίνεται να μην δικαιολογείται από τα εισοδήματά τους.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν δύο συγκεκριμένα γυμναστήρια, τα οποία δραστηριοποιούνται στη Λεμεσό, ανήκουν στις εταιρείες "Α" και "Β", με την εταιρεία Β να είναι, σύμφωνα με στοιχεία του Έφορου Εταιρειών, αποκλειστικός μέτοχος της εταιρείας Α. Σύμφωνα με τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος της εταιρείας "Α" που υποβλήθηκαν στο Τμήμα και αφορούσαν στην περίοδο 2008 - 2014, ο συνολικός κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε σε €1.782.514. Ωστόσο, σύμφωνα με τις δηλώσεις Φ.Π.Α. που υποβλήθηκαν από την εταιρεία και αφορούν στην ίδια περίοδο (2008 - 2014), ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε σε €3.402.053, ποσό που διαφέρει κατά €1.619.539 από τον συνολικό κύκλο εργασιών που δηλώθηκε στο Τμήμα (ΤΕΠ) για σκοπούς φόρους εισοδήματος την αντίστοιχη περίοδο. Σχετικά αναφέρεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας (ΤΚΧ), η εγγεγραμμένη περιουσία της εταιρείας "Α" σε τιμές 1.1.2013 ανέρχεται σε €1,38 εκ. επί της οποίας έχουν εγγραφεί εμπράγματα βάρη συνολικού ποσού ύψους €2,5 εκ.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος που υπέβαλε στο Τμήμα η εταιρεία "Β" και αφορούν στην περίοδο 2008 - 2014, ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε €361.469. Ωστόσο, σύμφωνα με τις δηλώσεις Φ.Π.Α. που υποβλήθηκαν από την εν λόγω εταιρεία και αφορούσαν στην περίοδο 2008 - 2014, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε €4.828.688, ποσό που διαφέρει κατά €4.467.219 από τον συνολικό κύκλο εργασιών που δηλώθηκε στο Τμήμα (ΤΕΠ) για σκοπούς φόρου εισοδήματος. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΤΚΧ, η εταιρεία έχει εγγεγραμμένη επ΄ονόματι της ακίνητη περιουσία αξίας €2,18 εκ. σε τιμές 1.1.2013 επί της οποίας υπάρχουν υποθήκες ύψους €3,8 εκ., περίπου.

Όσον αφορά στους μετόχους της εταιρείας "Β", οι οποίοι κατέχουν από 50% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, σύμφωνα με τις δηλώσεις εισοδήματος που υποβλήθηκαν στο Τμήμα για το έτος 2015, τα εισοδήματά τους ανέρχονταν σε €11.197 ο καθένας και προέρχονταν από μισθωτές υπηρεσίες στην εταιρεία "Β". Σχετικά αναφέρεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΤΚΧ, οι συγκεκριμένοι μέτοχοι κατέχουν από 1/3 μερίδιο σε συγκεκριμένο ακίνητο επί του οποίου το 2007 ανεγέρθηκαν κτίρια αξίας €533.800 σε τιμές 1.1.2013. Αναφέρεται επίσης ότι ο ένας από τους δύο μετόχους της εταιρείας "Β", το 2014 αποξένωσε ακίνητο επί του οποίου είχε ανεγείρει κτίρια το 2006 αξίας €296.987 σε τιμές 1.1.2013.

Παράλληλα, συγκεκριμένος συνεταιρισμός ο οποίος ενεγράφη στον Έφορο Εταιρειών στις 27.10.1992 και διαχειρίζεται Γυμναστήριο στο οποίο τα έτη 2012, 2015 και 2016 διενεργήθηκαν επισκέψεις από Λειτουργούς του ΚΟΑ, είναι άγνωστος στο Τμήμα Φορολογίας (ΤΕΠ και Φ.Π.Α.) και δεν υπέβαλε σχετικές δηλώσεις για οποιοδήποτε έτος.

Αντιπαραβολή πληροφόρησης μεταξύ μηχανογραφικών συστημάτων
Το Τμήμα Φορολογίας, σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, φαίνεται να μην προβαίνει σε αντιπαραβολή της πληροφόρησης που υπάρχει στα μηχανογραφικά συστήματα του Τμήματος (Σύστημα Πληροφοριών ΤΕΠ και Σύστημα Φ.Π.Α. Donald).

Σχετικά αναφέρεται ότι από προκαταρκτικούς ελέγχους που διενήργησε η Υπηρεσία σε διάφορες κατηγορίες  φορολογουμένων, για τη διενέργεια των οποίων αντλήθηκαν στοιχεία από τα μηχανογραφικά συστήματα του Τμήματος, προέκυψε σημαντικός κύκλος εργασιών που δεν δηλώθηκε για σκοπούς φόρου εισοδήματος (Άμεση φορολογία - ΤΕΠ) λόγω μη υποβολής δήλωσης εισοδήματος, ενώ δηλώθηκε στο Τμήμα για σκοπούς Φ.Π.Α. (Έμμεση φορολογία). Επίσης, διαπιστώθηκε ότι σε κάποιες περιπτώσεις ο κύκλος εργασιών που δηλώθηκε στο Τμήμα για σκοπούς Φ.Π.Α. ήταν αρκετά μεγαλύτερος από τον κύκλο εργασιών που δηλώθηκε στο Τμήμα για σκοπούς φόρου εισοδήματος.

Δεν δηλώνουν τα ενοίκια που εισπράττουν
Με βάση προκαταρκτικής διερεύνησης αναφορικά με φυσικά και νομικά πρόσωπα που εισπράττουν ενοίκια παρατηρήθηκε ότι δεν δηλώνουν τα εισοδήματα από ενοίκια  ή δηλώνουν μέρος των εισοδημάτων από ενοίκια  για κτίρια που ενοικιάζουν στο Κράτος.

Ενδεικτικά η Ελεγκτική Υπηρεσία σημειώνει πως συγκεκριμένος φορολογούμενος ο οποίος, σύμφωνα με το FIMAS,  την περίοδο 2004 - 2014 είχε εισοδήματα από το Κράτος τουλάχιστον ποσού ύψους €385.726 (€407.864 σύμφωνα με επιστολή του Τμήματος ημερ. 19.1.2018, ποσό το οποίο προέκυψε, μετά τη σχετική διερεύνηση που ακολούθησε από το Τμήμα στο οποίο φαίνεται να λήφθηκαν υπόψη και τυχόν συμψηφισμοί υποχρεώσεων του φορολογούμενου προς το Κράτος κ.λπ.), καθώς και από ιδιώτες ύψους €19.990, αναφορικά με ενοικιαζόμενα κτίρια. Ωστόσο, για την ίδια περίοδο ο φορολογούμενος δήλωσε στο Τμήμα εισοδήματα από ενοίκια ποσού ύψους €66.314 ενώ εισοδήματα από ενοίκια ύψους €339.402 φαίνεται να μην δηλώθηκαν. Επίσης, φαίνεται να μην καταβλήθηκε από τον φορολογούμενο η έκτακτη εισφορά για την άμυνα από ενοίκια για τα έτη 2005 - 2009.

Κομμώτριες, αισθητικοί και μασέρ χωρίς δηλώσεις
Από δειγματοληπτικό έλεγχο που διεξήχθηκε σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στους τομείς της κομμωτικής, αισθητικής/καλλωπισμού, φυσικής ευεξίας/χαλάρωσης (spa) και μακιγιάζ,  (α) σε αρκετές περιπτώσεις τα πρόσωπα αυτά δεν υποβάλλουν δηλώσεις εισοδήματος ή/και φορολογικές δηλώσεις Φ.Π.Α. με ενδεχόμενο την απώλεια εσόδων του Κράτους, (β) εντοπίστηκαν περιπτώσεις όπου υποβλήθηκαν δηλώσεις και ο κύκλος εργασιών που δηλώθηκε για σκοπούς φόρου εισοδήματος φαίνεται να διαφέρει από αυτόν που δηλώθηκε για σκοπούς Φ.Π.Α., (γ) εντοπίστηκαν περιπτώσεις όπου φορολογούμενοι ενέγραψαν επ΄ ονόματί τους κινητή ή/και ακίνητη περιουσία πριν την επαγγελματική τους δραστηριοποίηση ή/και η οποία φαίνεται να μην δικαιολογείται από τα εισοδήματά τους, γεγονός που εγείρει ερωτηματικά όσον αφορά τόσο στην πηγή χρηματοδότησης της συγκεκριμένης αγοράς όσο και στην πηγή αποπληρωμής του δανείου στις περιπτώσεις όπου η περιουσία βαρύνεται με υποθήκη.
 
Φοροεισπρακτική ικανότητα
Από δειγματοληπτικό έλεγχο της φοροεισπρακτικής ικανότητας της Ομάδας Λειτουργιών Είσπραξης του Επαρχιακού Γραφείου Λευκωσίας και της αποτελεσματικότητας των μέτρων που λαμβάνονται, σε συνεργασία με τη Μονάδα Διαχείρισης Χρέους και Δίωξης του Τμήματος, παρατηρήθηκαν τα ακόλουθα:

(α)    Μη επαρκή μέτρα είσπραξης οφειλόμενων φόρων.  Εντοπίστηκαν περιπτώσεις για τις οποίες λήφθηκαν νομικά μέτρα (δέσμευση ακίνητης περιουσίας) τα οποία όμως φαίνεται να μην καλύπτουν το οφειλόμενο ποσό, ενώ δεν λήφθηκαν από το Τμήμα περαιτέρω μέτρα. Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις, ενώ ο φορολογούμενος διαθέτει και άλλη περιουσία, το Τμήμα δεν τοποθέτησε εμπράγματο βάρος για διασφάλιση των δημοσίων εσόδων.

(β)    Μη έγκαιρη ενημέρωση του Συστήματος για νομικά μέτρα που δεν βρίσκονται σε ισχύ/Μη λήψη νέων μέτρων. Eντοπίστηκαν περιπτώσεις φορολογούμενων εναντίον των οποίων καταχωρίστηκαν αγωγές στο Δικαστήριο και αποσύρθηκαν, ενώ το Σύστημα του Τμήματος ενημερώθηκε με μεγάλη καθυστέρηση. Επίσης, εντάλματα κατάσχεσης τα οποία εκδόθηκαν πριν από αρκετά χρόνια και τα οποία αφορούν σε οφειλόμενες φορολογίες, ενώ φαίνεται να έχουν επιστραφεί στο Τμήμα ως ανεκτέλεστα, εξακολουθούν να παρουσιάζονται στην Κατάσταση Λογαριασμού του Συστήματος Πληροφοριών του Τμήματος Φορολογίας ότι είναι σε ισχύ.  Ως αποτέλεσμα, το Τμήμα δεν είχε προχωρήσει στη λήψη νέων μέτρων προς είσπραξη των οφειλόμενων φόρων, με βάση τις νέες πρόνοιες του περί Εισπράξεως Φόρων Νόμου του 1962 όπως τροποποιήθηκε με τον Νόμο 80(Ι)/2014 που προνοεί, μεταξύ άλλων, σε εγγραφή εμπράγματου βάρους χωρίς δικαστική διαδικασία επί της ακίνητης ιδιοκτησίας των οφειλετών και σε δέσμευση και κατάσχεση ποσών που βρίσκονται κατατεθειμένα σε τραπεζικούς λογαριασμούς.

(γ)     Εταιρείες Διαγραμμένες. Εντοπίστηκαν περιπτώσεις εταιρειών οι οποίες ενώ είναι διαγραμμένες ή υπό εκκαθάριση στο Μητρώο του Εφόρου Εταιρειών και Επίσημου Παραλήπτη, παρουσιάζονται στις καταστάσεις καθυστερημένων εσόδων του Τμήματος με ενδεχόμενο τα καθυστερημένα έσοδα να μην αντικατοπτρίζουν αληθινή εικόνα.

(δ)    Ενημέρωση του Συστήματος για εγγραφή εμπράγματου βάρους επί της περιουσίας φορολογουμένων. Παρατηρήθηκε ότι με την επιλογή των περιπτώσεων για τοποθέτηση εμπράγματου βάρους επί της περιουσίας τους, οι Καταστάσεις Λογαριασμού των φορολογούμενων που επιλέγηκαν ενημερώνονται αυτόματα και παρουσιάζουν την ένδειξη που υποδηλώνει την εγγραφή εμπράγματου βάρους στην ακίνητη περιουσία του φορολογούμενου. Ωστόσο, στις περιπτώσεις όπου το ΤΚΧ δεν προχωρήσει στην εγγραφή του εμπράγματου βάρους, στην Κατάσταση Λογαριασμού παραμένει η ένδειξη που υποδηλώνει την εγγραφή του εμπράγματου βάρους με αποτέλεσμα να δίδεται παραπλανητική εικόνα όσον αφορά στη λήψη μέτρων ή στην ανάγκη λήψης περαιτέρω μέτρων από το Τμήμα.

(ε) Φορολογούμενοι χωρίς ακίνητη περιουσία. Εντοπίστηκαν περιπτώσεις φορολογούμενων οι οποίοι οφείλουν μεγάλα ποσά φόρου, δεν κατέχουν οποιαδήποτε περιουσία και το Τμήμα δεν έχει λάβει οποιαδήποτε νομικά ή άλλα μέτρα προς είσπραξη των οφειλόμενων φόρων πέραν της τηλεφωνικής όχλησης.
 
 
 

Δειτε Επισης

Σχέδια ενίσχυσης για «χρωματισμένο» γεωργικό πετρέλαιο-Οι δικαιούχοι και ο τρόπος υποβολής των αιτήσεων
Ρίχνουν μαύρο στις συχνότητες του ΡΙΚ για μία ώρα οι εργαζόμενοι στο ίδρυμα
Επίτροποι ΚΟΑΠ και Ορεινών Κοινοτήτων σε κοινή προσπάθεια στήριξης αγροτικής οικονομίας
Χαμός στην Βουλή για το ΡΙΚ... Βολές για σκοπιμότητες, προσωπικές ατζέντες και μαύρες λίστες
Καταργείται η φορολόγηση εισοδήματος στο φιλοδώρημα υπαλλήλων με σύμβαση στη Δημόσια Υπηρεσία
«Αυτή η Κυβέρνηση δεν θα ακολουθήσει πολιτικές που οδήγησαν την Κύπρο στα κοινωνικά παντοπωλεία»
Με κέρδη έκλεισε το ΧΑΚ την Πέμπτη
Ελεγκτική Υπηρεσία: Μη διενέργεια ελέγχου σε όλες τις περιπτώσεις εσόδων της Γ.Δ. Ανάπτυξης
Συμψηφισμός ποσού ύψους €551,8 εκατομμυρίων από την Κυβέρνηση μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2024
Κεραυνός... on fire: «Πολιτικές που άφησαν καμένη γη και κούρεμα-Δεν είναι κανείς σε θέση να μας δώσει μαθήματα»