Β. Ρολόγης: Ασπίδα της ΚΔ η Cyprus Airways

Οι Κυπριακές Αερογραμμές τη δεκαετία του 1990 ήταν μια ιδιάζουσα εταιρεία η οποία έπρεπε να δίνει το παρών της στο εξωτερικό για να θωρακίσει την Κυπριακή Δημοκρατία και να αποτρέψει τυχόν αδειοδότηση της αεροπορικής εταιρείας που λειτουργούσε στα κατεχόμενα, όπως είπε στους Βουλευτές ο Πρόεδρος της για την τριετία 1994 – 1996 Βασίλης Ρολόγης.

Μιλώντας ενώπιον της ad hoc Επιτροπής εξέφρασε την άποψη ότι έπρεπε να υπάρχει αγαστή συνεργασία μεταξύ της εταιρείας, της νομοθετικής, της εκτελεστικής εξουσίας αλλά και των συνδικαλιστικών οργανώσεων, κάτι που ο ίδιος θεωρεί επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια της θητείας του με συχνές παρουσιάσεις του στρατηγικού σχεδίου της εταιρείας στη Βουλή και επικαιροποιήσεις εκεί όπου χρειαζόταν.

Είπε επίσης ότι λόγω του ότι τότε λειτουργούσε στα κατεχόμενα αεροπορική εταιρεία, οι Κυπριακές Αερογραμμές έπρεπε να καταβάλλουν προσπάθεια θωράκισης της Κυπριακής Δημοκρατίας και να δίνουν το παρών τους στο εξωτερικό και κυρίως σε χώρες, όπως οι χώρες του Κόλπου, όσο το δυνατό περισσότερο, καθώς και να συνάπτουν συνέργειες και συνεργασίες με άλλες αεροπορικές εταιρείες για να αποφύγουν τυχόν έμμεση αναγνώριση των κατεχομένων με αδειοδότηση της εν λόγω εταιρείας.

Οι Κυπριακές Αερογραμμές ήταν μια ιδιάζουσα εταιρεία που χρειαζόταν την αρμονική συνεργασία των κομμάτων, των εκάστοτε κυβερνήσεων και των εργαζομένων, αν δεν υπήρχε, εκεί είναι που ήταν ίσως ένας από τους λόγους που δεν πέτυχε στο τέλος, ήταν η άποψη του κ. Ρολόγη όταν ρωτήθηκε από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Νίκο Τορναρίτη για το ποιοι νομίζει ήταν οι λόγοι πίσω από την πτώση της εταιρείας. Δεν υπήρχε αυτή η εμπιστοσύνη μετά, υπήρχε μια αντιπαράθεση, και πιστεύω είναι ένας από τους λόγους που οι ΚΑ ζήμιωσαν, ανέφερε.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε ο κ. Ρολόγης στην Επιτροπή, η εταιρεία είχε το 1994 καθαρά κέρδη 5 εκ. 846 χιλιάδες λίρες, το 1995 είχε επίσης καθαρά κέρδη 3 εκ. 649 χιλιάδες λίρες ενώ το 1996 υπέστη ζημιά 2 εκ. 300 χιλιάδων λιρών. Κατέθεσε επίσης σημείωμα στο οποίο επεξηγούνται οι λόγοι πίσω από τις ζημιές του 1996, που συμπεριλαμβάνουν την οικονομική κρίση στην Ευρώπη, τα γεγονότα της Δερύνειας, την εμφάνιση κρουσμάτων μηνιγγίτιδας, το κλείσιμο τουριστικών εταιρειών Cypriana Tours και Σιακαλής, που επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την αγγλική αγορά και το κλείσιμο μεγάλου ταξιδιωτικού γραφείου στην Αυστρία που επίσης επηρέασε αρνητικά τις αφίξεις.

«Πετυχημένη περίοδο γενικά», αποκάλεσε την τριετία της θητείας του Βασίλη Ρολόγη ως Προέδρου των Κυπριακών Αερογραμμών ο Ανδρέας Χριστοφίδης του ελεγκτικού οίκου KPMG. Υπήρξε, είπε, ένας έντονος προβληματισμός και προγραμματισμός, κάτι που ήταν πρωτόγνωρο για την εταιρεία. Λήφθηκαν, πρόσθεσε, αρκετά διορθωτικά μέτρα και προς αυτό έδωσε το παράδειγμα της περικοπής των δωρεάν εισιτηρίων που δίνονταν μέχρι τότε από τις Κυπριακές Αερογραμμές και τον περιορισμό των εξόδων. Το Συμβούλιο είχε αγγίξει ακόμη και θέματα υπερωριών, ανέφερε, προσθέτοντας ότι «ήταν μια πετυχημένη περίοδος γενικά νομίζω».

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νίκος Τορναρίτης διαφώνησε κάθετα, όπως είπε με τη στενή επαφή με το κομματικό και πολιτικό σύστημα και ρώτησε τον κ. Ρολόγη αν βρίσκει τελικά ως θετικό στοιχείο τους κομματικούς διορισμούς στα Συμβούλια και αν δεν θα προτιμούσε να είχαν διοριστεί ίσως ανεξάρτητα και πιο εξειδικευμένα με το αντικείμενο άτομα.

Ο κ. Ρολόγης απάντησε ότι ο ίδιος ήταν πολύ θερμός υποστηρικτής του διαλόγου και της συνεργασίας με τα κόμματα γιατί βοηθούσαν και στο θέμα των εργατικών σχέσεων αλλά και στις σχέσεις με τις άλλες χώρες και έκανε αναφορά σε σημαντική συμφωνία που επιτεύχθηκε με την Aeroflot. Οι συνθήκες τότε ήταν πολύ διαφορετικές είπε, προσθέτοντας ότι ο ίδιος δεν μπορεί να πει τι θα μπορούσε να είχε γίνει μετά το 2000.

Απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή ΔΗΣΥ Μάριου Μαυρίδη αν υπήρχαν πράγματι απειλές από άλλες χώρες ότι θα έδιναν άδεια σε αεροπορική εταιρεία των κατεχομένων ο κ. Ρολόγης είπε ότι και βεβαίως είχαμε τις πληροφορίες μας προφορικά και όχι γραπτά. Αυτά όπως ξέρετε δεν γίνονται γραπτώς, πρόσθεσε.

Από την πλευρά του ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Πάμπος Παπαγεωργίου αναφέρθηκε σε αύξηση τη δεκαετία 1990 - 2000 του εργατικού κόστους από 28% στο 35%, ενώ αντιθέτως το ποσοστό μεριδίου αγοράς της εταιρείας παρουσίασε ανάλογη μείωση από το 35% στο 25% περίπου. Είναι ανέφερε εκρηκτικός συνδυασμός για τη δεκαετία.

Ο κ. Ρολόγης ανέφερε για το εργατικό κόστος ότι σε τελευταία ανάλυση κάποιος μπορεί να δει τα κέρδη. Επανέλαβε ότι έγιναν πολλές περικοπές εκείνη την εποχή αλλά πρόσθεσε ότι κάποιος πρέπει να λάβει υπόψη του και τον πληθωρισμό καθώς και τον ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών. Σημασία, είπε, έχει η μεγάλη εικόνα, προσθέτοντας ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές ήταν τότε καθαρός εισφορέας (net contributor) στο κράτος και όχι καθαρός αποδέκτης (net recipient).

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων: Βιώσιμο μέχρι 2080, βούληση για εξορθολογισμό της επενδυτικής πολιτικής
ΗΠΑ: Δύο εγγεγραμμένες στην Κύπρο εταιρείες στις νέες κυρώσεις κατά Λευκορωσίας
Στο Λονδίνο σήμερα ο Νίκος Χριστοδουλίδης για προώθηση επενδύσεων
Σοβαροί κίνδυνοι για οικονομία αν κλιμακωθεί η ένταση-Οι ανησυχίες και τι φοβίζει τον επιχειρηματικό κόσμο
Με μικρή άνοδο άρχισε η εβδομάδα στο ΧΑΚ
Βιώσιμο μέχρι το 2080 και δεν κινδυνεύει το ΤΚΑ-Θα πρέπει να δημιουργηθεί πραγματικό αποθεματικό
Μεταβατικές διατάξεις για προαγωγές 2024-2025 στο δημόσιο-Η πρόταση νόμου που συζητείται στη Βουλή
FDI screening: Διαφωνίες και δυστοκία συναίνεσης για το πλαίσιο ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων
14ο Nicosia Economic Congress: Σκιαγράφησε το παρόν και το μέλλον της κυπριακής οικονομίας (vid)
Συναγερμός και για την οικονομία... Συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη ο Κεραυνός-Καθησυχαστικές οι διαπιστώσεις