Το πλαίσιο εκποιήσεων έδιωξε ξένες τράπεζες

Την πρώτη προσπάθεια να πείσει τα μέλη του κοινοβουλίου για την ανάγκη ψήφισης του νομοσχεδίου που θα επιτρέπει τις ταχύτερες εκποιήσεις ακινήτων δίδουν αυτήν την ώρα στη βουλή οι υπουργοί Οικονομικών και Εσωτερικών.

Στην συζήτηση στη Βουλή παρευρίσκονται πλήθος βουλευτών και αξιωματούχων όπως η Διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας, ο Γενικός Εισαγγελέας και ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος ενώ είναι από τις ελάχιστες φορές που βρίσκονται πάνω από είκοσι βουλευτές, εκ των οποίων και οι πρόεδροι ΔΗΚΟ και ΔΗΣΥ.

Πρώτος, πήρε το λόγο ο υπουργός Οικονομικών ο οποίος ανέφερε ότι το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η οικονομία μας είναι η υπερθέρμανσή της λόγω της φούσκας των ακινήτων. «Όσο διαρκούσε η παράλογη ευφορία ήταν όλοι ευχαριστημένοι. Με σχετική ευκολία, ο Κύπριος παρά τις αυξημένες τιμές ακινήτων, αγόραζε σπίτι, άλλαζε αυτοκίνητο, ενώ οι επιχειρηματίες παρά το υψηλό επιτόκιο μπορούσαν να επεκταθούν. Από την άλλη και οι τράπεζες κατέγραφαν κέρδη και το κράτος ήταν ευχαριστημένο, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο σημείο του μη βιώσιμου δανεισμού».

Στη συνέχεια, ο υπουργός ανέφερε ότι οι δύο αποφάσεις (κούρεμα ελληνικού χρέους και κούρεμα καταθέσεων) διόγκωσαν τα προβλήματα. Τώρα, πρόσθεσε, από την κορύφωση της κρίσης γίνονται βήματα προόδου. «Αυτό που δεν είχαμε τα προηγούμενα χρόνια ήταν ένα εφαρμόσιμο πλαίσιο να ενθαρρύνονται οι αναδιαρθρώσεις. Το πλαίσιο που ετοιμάστηκε κι εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο θα ενθαρρύνει, θα διευκολύνει και σε κάποιες περιπτώσεις θα επιβάλει τις αναδιαρθρώσεις».

Ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ότι το νομοσχέδιο δεν αφορά μόνο επαύλεις. Μπορεί να αφορά κι ένα διαμέρισμα που αγοράστηκε πριν 7 χρόνια με δάνειο, αλλά δεν πληρώθηκε ούτε σεντ μέχρι σήμερα. Επανέλαβε ότι ετοιμάζεται ολοκληρωμένο πλαίσιο αφερεγγυότητας πριν τα τέλη της χρονιάς.

Το λόγο στη συνέχεια πήρε ο υπουργός Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος ο οποίος ανέφερε ότι παρουσιάστηκε εικόνα διαμάχης συμπολίτευσης κι αντιπολίτευσης, κάτι που δεν ισχύει. «Όλοι είμαστε στον ίδιο τόπο και εξυπηρετούμε τα ίδια συμφέροντα». Επανέλαβε ότι η προηγούμενη διαδικασία ήταν προβληματική με στρεβλώσεις, αφού υπάρχει περίπτωση στο κτηματολόγιο από το 1973. Τόνισε ότι ευθύνονται τράπεζες, δικαστήρια και κτηματολόγιο. Κατέληξε ότι θα δοθούν εργαλεία να προστατευτεί ο δανειολήπτης με το θεσμό της διαμεσολάβησης.

"Με το νομοσχέδιο ο οφειλέτης θα έχει τη βοήθεια του διαμεσολαβητή, του συμβούλου αφερεγγυότητας, το Δικαστήριο και τον κώδικα δεοντολογίας της Κεντρικής Τράπεζας και διερωτήθηκε εάν τα εργαλεία αυτά είναι σε βάρος του δανειολήπτη". 

Aποκάλυψε μάλιστα, ότι μελετάται το ενδεχόμενο ο Οργανισμός Ανάπτυξης Γης να στηρίξει τις ευάλωτες ομάδες με δύο τρόπους (όταν εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο). Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία εξήγησε ότι σε περιπτώσεις που ο οφειλέτης δεν μπορεί να πληρώσει, το κράτος, ανάλογα με τις οικονομικές του δυνατότητες, θα δώσει αρωγή μέσω του ΟΓΑ, που θα αγοράζει το σπίτι για να του το αποδώσει σε 5 χρόνια, ή το κράτος θα παρέμβει και θα πληρώνει τους τόκους τους οποίους αργότερα ο οφειλέτης θα επιστρέψει στο κράτος.Ξεκαθάρισε ότι αυτό θα είναι το ύστατο μέτρο όταν θα έχουν εξαντληθεί τά άλλα μέσα (διαμεοσλάβηση, σύμβουλος αφερεγγυότητας κλπ).

UPDATE

Η Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας ανέφερε ότι το υφιστάμενο πλαίσιο εκποιήσεων βολεύει τους δανειολήπτες που επιλέγουν να μην εξυπηρετήσουν τα δάνεια τους παρά το ότι έχουν τη δυνατότητα. Οι χρονοβόρες διαδικασίες εκποίησης ήταν μεταξύ των λόγων που στο παρελθόν ξένες εγνωσμένου κύρους τράπεζες πώλησαν τις δραστηριότητες τους στην Κύπρο και αποχώρησαν. Χαρακτήρισε πλάνη την πεποίθηση ότι μη εξυπηρετώντας τα δάνεια μας βλάπτουμε κι εκδικούμαστε τις τράπεζες. «Αυτούς που βλάπτουμε πραγματικά είναι την οικονομία και τους φορολογούμενους πολίτες. H Kεντρική Τράπεζα μέσω της οδηγίας της για τη διαχείριση των καθυστερήσεων αναγκάζει τις τράπεζες να προσφέρουν κατάλληλα σχέδια αναδιάρθρωσης στους βιώσιμους και συνεργάσιμους δανειολήπτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην εξυπηρέτηση του δανεισμού τους».

Γίνεται λόγος, σημείωσε, από πολλούς ότι οι τράπεζες δεν εφαρμόζουν την οδηγία της Κεντρικής κι ότι θα πρέπει να καταστεί νόμος. Στην πραγματικότητα η οδηγία της Κεντρικής είναι ουσιαστικά δευτεροβάθμια, αφού σύμφωνα με τον περί Τραπεζικών Εργασιών Νόμο, οι οδηγίες είναι υποχρεωτικές. Η οδηγία εκδόθηκε με στόχο να αναγκάσει τις τράπεζες να εξετάζουν τα δεδομένα του δανειολήπτη και να προσφέρουν το κατάλληλο σχέδιο αναδιάρθρωσης ως το πρώτο βήμα στη διαδικασία είσπραξης των ΜΕΔ. Εκεί που αυτό δεν επιτυγχάνεται, δημιουργούνται άλλες επιλογές μέσω του νομοθετικού πλαισίου αφερεγγυότητας που ετοιμάζεται και το οποίο θα παρέχει προστασία σε ευάλωτες ομάδες δανειοληπτών με τις απαραίτητες ασφαλιστικές δικλίδες.

Στο εύλογο ερώτημα γιατί δεν προχώρησαν οι αναδιαρθρώσεις με τον απαιτούμενο γρήγορο ρυθμό, η απάντηση είναι ότι αυτό οφείλεται στο ότι με την έκδοση της οδηγίας οι τράπεζες χρειάστηκαν χρόνο για να οργανώσουν τα κατάλληλα τμήματα και να διαμορφώσουν τις πολιτικές και τις πρακτικές τους σε συμμόρφωση με την οδηγία.

Αυτά έχουν πλέον γίνει, ανέφερε η Διοικητής, κι έχουμε ήδη το πρώτο αποτέλεσμα των αναδιαρθρώσεων. Όμως αυτό που έχει διαπιστωθεί από την Κεντρική είναι ότι οι τράπεζες προσφέρουν κατά κύριο λόγο βραχυπρόθεσμες λύσεις κι αποφεύγουν να προσφέρουν μακροπρόθεσμες λύσεις. Ο κύριος λόγος για τη συμπεριφορά των τραπεζών είναι το γεγονός ότι η τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας δεν επιτρέπει την αξιολόγηση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας των δανειοληπτών κι έτσι οι τράπεζες προσφέρουν ελαφρύνσεις στα προγράμματα αποπληρωμής για περιορισμένο χρονικό διάστημα με στόχο να επαναξιολογήσουν την κατάσταση του δανειολήπτη όταν θα υπάρξει σταθερότητα στο μακροοικονομικό περιβάλλον και θα μπορούν να αξιολογηθούν τα εισοδήματα με μεγαλύτερη σιγουριά.

«Εχοντας πει αυτά θεωρούμε ότι η ψήφιση της οδηγίας σε νόμο θα δώσει ενδεχομένως ένα πιο ισχυρό μήνυμα ως προς τις υποχρεώσεις των τραπεζών για αναδιαρθρώσεις».

Επίσης, οι τράπεζες δεν είναι πρόθυμες να διαγράψουν μέρος του χρέους ή να μειώσουν σημαντικά το επιτόκιο αφού αυτό θα δημιουργούσε απαιτήσεις από άλλους δανειολήπτες που η περίπτωσή τους δεν θα δικαιολογούσε τέτοιες λύσεις.

Με την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου που θα περιλαμβάνει αποτελεσματικές διαδικασίες εκποίησης υποθηκευμένων ακινήτων και το πλαίσιο αφερεγγυότητας , θα δοθούν σωστά κίνητρα τόσο στους δανειολήπτες όσο και στις τράπεζες.

Τέλος, για την άποψη που έχει καλλιεργηθεί ότι με την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις εκποιήσεις οι τράπεζες θα αρχίσουν μαζικές εκποιήσεις, η κ. Γιωρκάτζη θεωρεί ότι είναι υπερβολή αφού κάτι τέτοιο θα ήταν επιζήμιο τόσο για τους δανειολήπτες όσο και για τις τράπεζες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Βέτο στις τροπολογίες των εκποιήσεων από Τρόικα

Δειτε Επισης

Στο τεύχος Απριλίου του περιοδικού GOLD: Living the American Dream
Fooderloo: Ένα καινοτόμο app που μειώνει το food waste και εξοικονομεί χρήματα στις επιχειρήσεις
Ακίνητα: Οι πιο περιζήτητες περιοχές ανά επαρχία-Τι καταδεικνύει έρευνα της Deloitte
Τελεσίγραφο Βαφεάδη στην Kition για την εγγυητική-Προθεσμία δύο ημερών, μετά τα πράγματα θα είναι διαφορετικά
Κώστας Κουμής: Τα τρία αρνητικά δεδομένα της φετινής χρονιάς και η αισιοδοξία για τις επιδόσεις του τουρισμού
Εβδομαδιαίες απώλειες κατέγραψε το ΧΑΚ
Μέτρο ενίσχυσης με ετήσιο προϋπολογισμό €1.400.000 για ζημιές από θεομηνίες στην γεωργία
Π. Χριστοδούλου: Επιτυγχάνεται η πολυπόθητη εναρμόνιση των όρων εργοδότησης του προσωπικού
Διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους €360,000 στην ΚΕΠΕΥ MCA Intelifunds από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς
Συμφωνία σταθμός ανάμεσα σε Ελληνική και ΕΤΥΚ για ανανέωση της συλλογικής σύμβασης