Νομοσχέδιο «Απαγορεύεται το Κάπνισμα»

Τις πρόνοιες του νέου νομοσχεδίου για απαγόρευση του καπνίσματος σε κλειστούς-ανοιχτούς χώρους σκιαγραφεί ο υπουργός Υγείας Φίλιππος Πατσαλής σε σχετική ενημέρωση προς τον βουλευτή Γιώργο Περδίκη.

Οι αλλαγές που προωθούνται είναι οι ακόλουθες:

Επέκταση της απαγόρευσης του καπνίσματος πέραν των προνοιών στην υφιστάμενη νομοθεσία χώρων απαγόρευσης του καπνίσματος και σε οποιοδήποτε εσωτερικό ή κλειστό χώρο, κομμωτήρια και κουρεία. Εισάγεται ο ορισμός εσωτερικοί ή κλειστοί χώροι, καθώς και ανοιχτοί εξωτερικοί χώροι.  «Ανοικτός Εξωτερικός Χώρος» δύναται να περιλαμβάνει χώρο ο οποίος καλύπτεται από στέγη, έχει μόνιμα τρεις πλευρές ανοικτές και δεν επικοινωνεί άμεσα με εσωτερικό ή κλειστό χώρο.

Με την πιο πάνω τροποποίηση αποφεύγεται η παρερμηνεία των εσωτερικών ανοικτών χώρων που οδήγησε στην κατασκευή παραπηγμάτων ως χώρους που επιτρέπεται το κάπνισμα, και προστατεύει το κοινό από την έκθεση του στον καπνό του τσιγάρου. Περαιτέρω επιπρόσθετα με το πρόστιμο που επιβάλλεται προστίθεται και η φυλάκιση που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες.

Πλήρης απαγόρευση του καπνίσματος σε Νοσοκομεία, Σχολεία και Παιδότοπους ακόμα και στους ανοικτούς σε αυτά χώρους. Το άρθρο 8 της Σύμβασης, απαιτεί επίσης προστασία από την έκθεση του καπνού του τσιγάρου στους χώρους εργασίας. Το άρθρο 14 της υφιστάμενης νομοθεσίας δίνει το δικαίωμα στους εργοδότες σε χώρους εργασίας που δεν εμπίπτουν στους χώρους απαγόρευσης του καπνίσματος, να ορίζουν χώρους όπου επιτρέπεται το κάπνισμα. Ως εκ τούτου το άρθρο 14 τροποποιείται και απαγορεύει το κάπνισμα σε όλους τους χώρους εργασίας. Σύμφωνα με την προαναφερόμενη Σύσταση αλλά και τις κατευθυντήριες γραμμές του Π.Ο.Υ. «Χώρος εργασίας σημαίνει κάθε χώρο που χρησιμοποιείται από ανθρώπους στη διάρκεια της απασχόλησης τους ή της εργασίας τους είτε έναντι αποδοχών ή για εθελοντική εργασία και περιλαμβάνει επίσης όλους τους συνδεδεμένους ή παρεπόμενους χώρους που χρησιμοποιούνται από κοινού από τους εργαζομένους στη διάρκεια της εργασίας τους όπως διάδρομοι, ανελκυστήρες, κοινές εγκαταστάσεις, αποχωρητήρια, αποδυτήρια, και αίθουσες αναμονής».

Προστίθεται ο όρος του Διευθυντή (Διευθυντές Τμημάτων Εξουσιοδοτημένων Λειτουργών) ο οποίοι επιβάλλουν διοικητικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τα 850 ευρώ, ανεξάρτητα από το αν συντρέχει περίπτωση ποινικής ευθύνης δυνάμει άλλης νομικής διάταξης σε πρόσωπο που παραβαίνει τη νομοθεσία. Φυσικά το πρόσωπο αυτό ενημερώνεται εκ των προτέρων για την πρόθεση να του υποβληθεί Δ.Π. και έχει το δικαίωμα παραστάσεων καθώς και το δικαίωμα προσφυγής στον Υπουργό (Όπως στην περίπτωση του περί Τροφίμου Νόμου). Ο Δ.Ι.Υ. & Υ.Δ.Υ μπορεί να εξουσιοδοτεί τον Προϊστάμενο Υγειονομικών Υπηρεσιών για το πιο πάνω δικαίωμα. Περαιτέρω σε περίπτωση τυχόν προηγούμενη καταδίκη του προσώπου που έχει την ευθύνη του χώρου απαγόρευσης του καπνίσματος που εμπίπτει στη κατηγορία των υποστατικών που αναφέρονται στον περί Κέντρων Αναψυχής Νόμο του 1985, δύναται να λειτουργεί ως λόγος εισήγησης προς την Αρμόδια Αρχή, αναστολής της άδειας λειτουργίας του υποστατικού για χρονική περίοδο που δεν θα υπερβαίνει τις τέσσερις ημέρες. Φυσικά δίνεται το δικαίωμα ένστασης.
    

Προσθήκη νέου άρθρου που να απαγορεύει την πώληση καπνικών προϊόντων ανά τεμάχιο ή σε πακέτα ή συσκευασία που περιέχει κάτω από 20 τεμάχια, και τυλιχτό κάτω από 30γρ. με εξαίρεση τα πούρα πολυτελείας (άνω των 25 ευρώ ανά τεμάχιο). Η πιο πάνω πρόταση εναρμονίζει τη νομοθεσία με τη Σύσταση του Συμβουλίου της Ε.Ε. του 2002 (2003/54/ΕΚ). Θα δοθεί χρόνος για να εξαντληθούν τα πακέτα αυτά που ήδη βρίσκονται στην αγορά.
    

Απαγόρευση διανομής, κατοχής ή χρήσης προωθητικών προϊόντων όπως σταχτοδοχεία, αναπτήρες, πένες, ομπρέλες, κ.λπ. στο οποίο βρίσκεται το λογότυπο καπνικού προϊόντος με σκοπό την προώθησή του. Η πιο πάνω πρόταση εναρμονίζει τη νομοθεσία με τη Σύσταση του Συμβουλίου της Ε.Ε. του 2002 (2003/54/ΕΚ). Δυνατότητα δειγματοληψίας τσιγάρων βάσει προτύπου ISO 8234:2006 ως εκάστοτε αυτό τροποποιείται, για προσδιορισμό της πίσσας, νικοτίνης και μονοξειδίου του άνθρακα, δυνατότητα απόσυρσης, καταστροφής ή επανεξαγωγής τσιγάρων που δεν συνάδουν με την νομοθεσία (όπως προβλέπεται στον Καν. 178/2002 για τα τρόφιμα). Δικαίωμα ένστασης κατά της ανάλυσης και των μέτρων απόσυρσης καταστροφής.

Υποχρέωση παραγωγών και εισαγωγέων για υποβολή των στοιχείων τους καθώς και των προϊόντων που κατασκευάζουν ή εισάγουν ώστε να δημιουργηθεί μητρώο. Υποβολή τελών για αιτήσεις έγκρισης προειδοποιήσεων για το βλαβερό του καπνίσματος, καθώς και τελών για ενστάσεις.
    

Δυνατότητα στο Υπουργικό Συμβούλιο να εκδίδει Κανονισμούς για τον καθορισμό συστατικών που επιτρέπεται, επιτρέπεται υπό όρους ή απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται σε καπνικά προϊόντα.
    

Επιπρόσθετα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο εξέδωσαν την Οδηγία 2014/40/ΕΕ για την προσέγγιση των νομοθετικών, κανονισμών και διοικητικών διατάξεων των Κρατών Μελών σχετικά με την κατασκευή, την παρουσίαση και την πώληση προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων η οποία καταργεί την Οδηγία 2001/37/ΕΚ. Η εν λόγω Οδηγία θα πρέπει να μεταφερθεί στο Εθνικό Δίκαιο έως τις 20/5/2016 όπου τίθεται και σε εφαρμογή. Η εν λόγω Οδηγία:
    α.    ρυθμίζει τα μέγιστα επίπεδα εκπομπών για πίσσα, νικοτίνη και μονοξείδιο του άνθρακα και άλλες ουσίες,
    β.    καθορίζει τις μεθόδους μέτρησης των πιο πάνω,
    γ.    απαγορεύει τη χρήση συστατικών που έχουν χαρακτηριστικό άρωμα και γεύση αλλά και βιταμίνες, καφεΐνη, ταυρίνη και πρόσθετα με χρωστικές ιδιότητες,
    δ.    ρυθμίζει τις συσκευασίες των καπνικών προϊόντων, τις προειδοποιήσεις για το βλαβερό του καπνίσματος και επιβάλλει τη χρήση έγχρωμων φωτογραφιών σε συνδυασμό με τις προειδοποιήσεις που θα καλύπτουν το 65% της επιφάνειας της συσκευασίας,
    ε.    διασφαλίζει την ιχνηλασιμότητα των συσκευασιών των καπνικών προϊόντων για να αποφεύγεται η παράνομη εμπορία,
    στ.    ρυθμίζει τις διασυνοριακές εξ αποστάσεως πωλήσεις προϊόντων καπνού,
    ζ.    επιβάλει στους παραγωγούς να κοινοποιούν στις αρμόδιες αρχές για κάθε νέο προϊόν καπνού που προτίθενται να διαθέσουν στην διεθνή αγορά,
    η.    ρυθμίζει τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και φυτικά προϊόντα για κάπνισμα.»

 

Δειτε Επισης

Αντώνης Αντωνίου: Τι χρειάζεται για να υπάρξει ένα βιώσιμο και ελκυστικό επενδυτικό οικοσύστημα
Σταύρος Σταύρου: Ανησυχεί το ΚΕΒΕ...Ο αυξημένος κίνδυνος και πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις
ΟΕΒ: Η γενική συνέλευση, οι προκλήσεις για το επιχειρείν και η σημασία της συνεργασίας με το ΚΕΒΕ
Ανοίγει ο δρόμος για απασχόληση ξένων εργαζομένων-Συμφωνούν οι κοινωνικοί εταίροι με πρόταση Παναγιώτου
ΕΥ: Το Υπουργικό να εξετάσει ενδεχόμενη αμέλεια καθηκόντων Εφόρου Εσωτερικού Ελέγχου
Προβληματισμοί για άρση ορίων στις αποσπάσεις δημοσίων υπαλλήλων
Στα ταμεία του κράτους €608 εκ. από ληξιπρόθεσμες οφειλές στο Τμήμα Φορολογίας
«Πράσινο» Βουλής για αγορά 30 ηλεκτρικών και 5 υβριδικών οχημάτων για αξιωματούχους
Με δύο τρόπους οι προαγωγές στο Δημόσιο το 2024-Καθοριστική η παρέμβαση της Νομικής Υπηρεσίας
Πλεόνασμα €918,7 εκ. το 2023-Τα έσοδα και οι δαπάνες του κράτους