ΔΝΤ: Δεν υπάρχει μαγική λύση για NPLs

Τον κύκλο των προβλημάτων που δημιουργεί το μεγάλο ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, επηρεάζοντας όλους τους τομείς της οικονομίας, σκιαγραφεί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην τέταρτη αξιολόγηση του για την Κύπρο.

Ο τραπεζικός τομέας στην Κύπρο αναλογεί σε 470% του ΑΕΠ και κατά συνέπεια επηρεάζει και επηρεάζεται από τις εξελίξεις, σημειώνει.

Αν και οι τράπεζες έχουν πρόσφατα ανακεφαλαιοποιηθεί, εντούτοις παραμένουν ευάλωτες δεδομένου του μεγάλου ύψους των μη εξυπηρετούμενων δανείων που είναι κοντά στο 140% του ΑΕΠ, προστίθεται. Το ψηλό ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων περιορίζει τη δυνατότητα των τραπεζών να δανείσουν, κάτι  που σε συνδυασμό με το χρέος νοικοκυριών και επιχειρήσεων (300% του ΑΕΠ) συμβάλουν στην αποδυνάμωση της κατανάλωσης και της εγχώριας ζήτησης. Ως αποτέλεσμα, αποδυναμώνεται η ικανότητα του κράτους να αυξήσει τα έσοδά του, περιορίζοντας τη σταθερότητα του δημόσιου χρέους. Συνέπεια της εν λόγω κατάστασης θέτει τις τράπεζες σε κατάσταση να μην μπορούν να εξεύρουν μακροπρόθεσμο δανεισμό με χαμηλό κόστος. Αναφορά γίνεται από το ΔΝΤ και στη μεγάλη εξάρτηση από ELA. 

Από την άλλη πλευρά, προστίθεται, τα ψηλά μη εξυπηρετούμενα και ο ELA επιβάλουν μία έμμεση υποχρέωση και στα δημοσιονομικά. Αυτό, σημειώνεται, αποδυναμώνει την εμπιστοσύνη που μεταφράζεται σε περιορισμό της προσφοράς και αποδυναμώνει τις προοπτικές εργοδότησης και κατ’ επέκταση καθίσταται δύσκολο για νοικοκυριά και επιχειρήσεις να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους. Ως συνέπεια, επηρεάζονται οι τιμές ακινήτων λόγω της δράσης που αναλαμβάνουν οι τράπεζες, με αποτέλεσμα να μειώνεται η αξία των εξασφαλίσεων, η περιουσιακή αξία των νοικοκυριών, να πιέζεται η κατασκευαστική βιομηχανία και να μειώνονται τα κρατικά έσοδα.

Το ΔΝΤ δίδει διάφορα παραδείγματα αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων αλλά σημειώνει πως στην περίπτωση της Κύπρου οι επιλογές είναι περιορισμένες. «Με δεδομένο το μεγάλο ύψος των NPLs, το περιορισμένο περιβάλλον χρηματοδότησης, τα στενά κεφαλαιακά περιθώρια και την οξεία έλλειψη δημοσιονομικών περιθωρίων η στρατηγική επικεντρώνεται στην αντιμετώπισή τους μέσω αυξημένης ικανότητας και στοχευμένων πολιτικών μέσα από εσωτερικές μονάδες στις τράπεζες». Επιπρόσθετα, οι Αρχές ξεκινούν τη μεταρρύθμιση του νομοθετικού συστήματος για κατασχέσεις και για δικαστηριακές και εξοδικαστηριακές  αναδιαρθρώσεις χρέους όπως έγινε σε Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ισλανδία, Λετονία και Σλοβενία. Πάντως, σημειώνει το ΔΝΤ, η εμπειρία δείχνει πως χρειάζεται χρόνος για να υλοποιηθούν οι σχεδιασμοί.

Δειτε Επισης

Παρουσίαση κοινοβουλευτικού έργου του ευρωβουλευτή του ΕΛΚ Λουκά Φουρλά
Έτσι θα λειτουργήσουν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη τη Μεγάλη Πέμπτη
Το παζλ της απασχόλησης στο Δημόσιο-Οι μόνιμοι, οι αορίστου και ορισμένου χρόνου και πόσοι οι ωρομίσθιοι
Οι νέοι κανόνες που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για καταπολέμηση του ξεπλύματος
Επ. Θεσμών: 6+1 προτάσεις νόμου για πολλαπλές συντάξεις-όριο συνταξιοδότησης κρατικών αξιωματούχων
Σε αναμονή για κατεπείγουσα εξέταση του προϋπολογισμού του ΤΕΠΑΚ η Βουλή
Η Ευρωβουλή ενέκρινε την οδηγία για την εργασία σε διαδικτυακές πλατφόρμες
Παρατείνεται για ακόμη ένα χρόνο η χρηματοδότηση των ελλειμμάτων του ΟΚΥπΥ-Ο λόγος της απόφασης
Αυξάνεται στα €250 το πασχαλινό επίδομα για χαμηλοσυνταξιούχους
Βουλή: Ζητά επαναπροκήρυξη Σχεδίου ρύθμισης οφειλών προσφύγων