Πόλεμος συμφερόντων για τη διαχείριση των παραλιών

Έπειτα από την περσινή χρονιά που σημειώθηκε το γνωστό σίκουελ (κυβερνητικό νομοσχέδιο, υιοθέτηση τροποποιήσεων από τη Βουλή, αναπομπή Αναστασιάδη και απόφαση από το Ανώτατο) για τις παραλίες, συνεχίζεται σήμερα Πέμπτη στη Βουλή η συζήτηση για τη διαχείριση των παραλιών έπειτα από αυτεπάγγελτη πρόταση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εσωτερικών. 

Το θέμα έχει εγγραφεί ως εξής: «Η ανάγκη καθορισμού πολιτικής για τη διαχείριση των παραλιών και ο γενικός σχεδιασμός για την εφαρμογή του περί Προστασίας της Παραλίας Νόμου, ενόψει των νέων εξελίξεων που αφορούν έκδοση σχετικής απόφασης του Ανώτατου Δικαστηρίου».

Να σημειώσουμε ότι σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία προνοεί ότι οι υπηρεσίες στις παραλίες (για παράδειγμα τα θαλάσσια σπορ, οι ομπρέλες κλπ) θα έπρεπε να κατοχυρώνονται με προσφορές, πρακτική που δεν γινόταν έως τώρα. Αυτό πυροδότησε θύελλα αντιδράσεων από τους εμπλεκομένους, εφόσον επρόκειτο για μια παγιωμένη κατάσταση και τώρα, όπως υποστηρίζουν, θα βρεθούν εκτεθειμένοι. 

Οι άδειες που εκδόθηκαν για παροχή υπηρεσιών και διευκολύνσεων λήγουν στις 31.10.2014, οπότε η νομοθετική εξουσία καλείται να βρει άμεσα λύσεις…

Ας δούμε την πορεία του θέματος, εφόσον βρεθήκαμε ξανά στο σημείο 0:

Κυβερνητικό νομοσχέδιο

Με το σχετικό κυβερνητικό νομοσχέδιο, όπως αρχικώς κατατέθηκε στη Βουλή, πριν την ψήφισή του σε νόμο, προβλεπόταν η τροποποίηση του ισχύοντος νόμου περί προστασίας της παραλίας, με κατάργηση των αδειών παροχής διευκολύνσεων ή υπηρεσιών σε δικαιούχους άδειας χωρίς προσφορές, έτσι ώστε να υπάρχει συμμόρφωση με την Οδηγία 2006/123/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2006 σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά.

Τροπολογίες

Κατά την ψήφισή του νομοσχεδίου από την Ολομέλεια (24 Οκτωβρίου 2013), η Βουλή υιοθέτησε τροπολογίες που υποβλήθηκαν από μέλη της, διαμορφώνοντας το αρχικό νομοσχέδιο, έτσι ώστε κατά τη χορήγηση αδειών για παροχή υπηρεσιών να δίδεται κατά προτεραιότητα δικαίωμα επιλογής στο διαχειριστή παράκτιου ξενοδοχείου ή κέντρου αναψυχής που επιδεικνύει ενδιαφέρον και υποβάλλει σχετική προσφορά για εξασφάλιση των αδειών για το μέρος της παραλίας που εφάπτεται αυτών, υπό τον όρο ότι, σε περίπτωση που υποβληθεί από οποιοδήποτε άλλο ενδιαφερόμενο υψηλότερη προσφορά, ο διαχειριστής θα καταβάλλει το ποσό της υψηλότερης προσφοράς που υποβλήθηκε.

Επίσης, οι τροπολογίες της Βουλής προέβλεπαν ότι το δικαίωμα παραχώρησης άδειας στους δικαιούχους χωρίς προσφορές, που προβλέπει η βασική νομοθεσία, θα παύει να ισχύει κατά την ημερομηνία συμπλήρωσης της συντάξιμης ηλικίας αυτών, όπως αυτή καθορίζεται με βάση τις διατάξεις του περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων νόμου, ή κατά την ημερομηνία συμπλήρωσης δέκα ετών από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του προταθέντος νόμου (οποιαδήποτε από τις δύο ημερομηνίες είναι η προγενέστερη).

Αναπέμπει ο Πρόεδρος

Στην επιστολή του Προέδρου Αναστασιάδη προς τον Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων, ημερομηνίας 7 Νοεμβρίου 2013, παρατίθενται οι λόγοι αναπομπής ως εξής: Οι τροποποιήσεις που επιφέρει ο περί προστασίας της παραλίας νόμος του 2013 στο βασικό νόμο δεν είναι συμβατές με την Οδηγία 2006/123/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Δεκεμβρίου 2006, σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά, καθώς και με το νόμο περί της ελευθερίας εγκατάστασης παροχέων υπηρεσιών και της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών του 2010, με τον οποίο μεταφέρθηκε στην εσωτερική έννομη τάξη η πιο πάνω Οδηγία.

Ανώτατο Δικαστήριο: Προσκρούει η νομοθεσία με την ευρωπαική οδηγία

Η  απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, με την οποία κρίθηκε ότι η νομοθεσία που ενέκρινε η Βουλή για τη διαχείριση των παραλιών προσκρούει  στην Οδηγία 2006/123/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οδηγεί την Κεντρική Επιτροπή Παραλιών στην επανεξέταση της κατάστασης.

Τι μέλλει γενέσθαι

Μετά την απόφαση του Ανωτάτου, δεν ισχύει η νομοθεσία που ενέκρινε η Βουλή (περί Προστασίας της Παραλίας (Τροποποιητικός) Νόμου του 2013), οπόταν επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς και κατ’ επέκταση η προηγούμενη νομοθεσία. Με βάση τη νομοθεσία που ίσχυε, οι άδειες που είχαν δοθεί για διαχείριση των παραλιών καθώς και για τα θαλάσσια αθλήματα λήγουν στις 31 Οκτωβρίου 2014.

Σε τότε δηλώσεις του ο πρόεδρος της Επιτροπής και δήμαρχος Πόλεως Χρυσοχούς, Άγγελος Οδυσσέως, ανέφερε στην εφημερίδα «Φιλελεύθερος» πως οι τοπικές Αρχές μπορούν: 

- Να διαχειριστούν από μόνες τους τα κρεβατάκια και τις ομπρέλες, όπως κάνει εδώ και χρόνια ο Δήμος Παραλιμνίου.
- Να προκηρύξουν διαγωνισμό και να αναθέσουν τη διαχείριση των παραλιών σε αυτόν που θα προφέρει τα περισσότερα χρήματα.

Συμφέροντα

Πάντως, οι παροχείς υπηρεσιών (θαλάσσια αθλήματα κ.λπ.) ν αντιδρούν έντονα και ζητούν δίκαιη ρύθμιση του ζητήματος, εφόσον ενώ τόσα χρόνια επένδυσαν, κινδυνεύουν πλέον να παραγκωνιστούν. 

Έκθεση Ελεγκτικής Υπηρεσίας Σεπτέμβριος 2014

Εν τω μεταξύ, έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας επισημαίνει τις ατασθαλίες και την κακοδιαχείριση που γίνονται επί δεκαετίες στη διαχείριση των παραλιών. Μεταξύ των ευρημάτων, αναφέρονται:

• Με βάση τα σημερινά δεδομένα, η ορθολογιστική διαχείριση των παραλιών από την ίδια την Τοπική Αρχή αποφέρει περισσότερα έσοδα, κάτι που φαίνεται να είναι απόρροια του γεγονότος ότι η ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα δεν γίνεται μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας.

"Είναι εισήγηση μας ότι για να καταστεί πιο προσοδοφόρα η ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα θα πρέπει τάχιστα να υπάρξουν ανταγωνιστικές διαδικασίες οι οποίες θα περιλαμβάνουν την παροχή επαρκούς πληροφόρησης στους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς ώστε να αντιληφθούν ορθά τις προοπτικές κερδοφορίας της κάθε παραλίας. Λόγω της μικρής κεφαλαιουχικής δαπάνης που απαιτεί η διαχείριση μιας παραλίας, οι συμβάσεις ανάθεσης στον ιδιωτικό τομέα θα πρέπει, για τα πρώτα χρόνια τουλάχιστον, μέχρι να αποκτηθούν περισσότερες εμπειρίες και διαμορφωθεί πιο αξιόπιστη βάση δεδομένων, να έχουν μικρή σχετική διάρκεια, που δεν θα υπερβαίνει τα 2 έτη. Στις περιπτώσεις που σήμερα εφαρμόζεται η εξ’ ιδίων διαχείριση των παραλιών, θα πρέπει αυτή σταδιακά να εμπλουτίζεται με την ανάθεση της παροχής υπηρεσιών σε ιδιώτες μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας και μόνο εφόσον οι τιμές ενοικίου που θα προσφέρονται θα οδηγούν σε μεγαλύτερα έσοδα σε σχέση με την υφιστάμενηκατάσταση".

• Διαπιστώθηκαν ελλείψεις στη διαδικασία αδειοδότησης της παροχής υπηρεσιών από τις οικείες Τοπικές Αρχές π.χ. παροχή υπηρεσιών από ιδιώτες χωρίς άδεια, έκδοση άδειας με καθυστέρηση, ανομοιομορφία στην τιμολόγηση των δικαιούχων.

Δειτε Επισης

AstroBank: Προς πώληση αγροτικά τεμάχια
Ανεξαρτησίας: Ο μονόδρομος, ο δύσκολος στόχος για πεζόδρομο και ο ανταγωνισμός από τα malls
Με κόστος 1,2 εκατ. «ανασχηματίζει» με ηλεκτρικά τον στόλο οχημάτων του Υπουργικού η Κυβέρνηση
Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο για το FDI screening και η δυστοκία της Κύπρου για συμμόρφωση
«Go Live» για την παράλληλη διαπραγμάτευση κυπριακών ομολόγων ΕΜΤΝ
Προσέλκυση νέων επενδυτών...«Κεφάλαιο κίνησης σε επιχειρήσεις, θα ενσωματωθούν και συγκεκριμένα κίνητρα»
Ικανοποίηση Κεραυνού για Fiscal Monitor του ΔΝΤ-«Επαναβεβαιώνεται η πολύ καλή πορεία της οικονομίας μας»
16α ΙΝ Business Awards: Ανακοινώνονται την ερχόμενη εβδομάδα οι βραβευθέντες
Emirates: Στρατηγικές αλλαγές της λειτουργίας των εμπορικών ομάδων της
Το WaterWorld WaterPark στην Αγία Νάπα επιστρέφει από τις 24 Απριλίου