Νικολής Νικολαίδης: Η συνταγή της επιτυχίας είναι πολυδιάστατη

Στον Νικολή Νικολαΐδη, Chairman του Ομίλου ξενοδοχείων Atlantica Hotels & Resorts, απονεμήθηκε το τιμητικό βραβείο Lifetime Achievement Award, στο πλαίσιο των 13ων IN Business Awards που πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Ιούνιο. 

Σε συνέντευξή του στο IN Business, ο κ. Νικολαΐδης αναφέρεται στην πορεία της καθ' όλα πετυχημένης επιχειρηματικής του δραστηριότητας στο πέρασμα των χρόνων, στα πρώτα του βήματα στον χώρο των ξενοδοχείων, αλλά και στο πώς προέκυψε η ίδρυση της Atlantica, που σήμερα έχει καταφέρει να δραστηριοποιείται σε τρεις χώρες με 50 ξενοδοχεία και να απασχολεί 7.000 εργαζόμενους. 

Σκιαγραφόντας τη φιλοσοφία επί της οποίας εδράζεται η λειτουργία της Atlantica, κ. Νικολαΐδης σημειώνει πως βασίζεται πρωτίστως στην ποιότητα των υπηρεσιών, στην ικανοποίηση των πελατών και τη δόμηση σταθερών σχέσεων με τους εμπορικούς συνεργάτες της,

Αφοπλιστική είναι η απάντηση που δίνει στο ερώτημαπώς θα ήθελε να τον θυμούνται στους επιχειρηματικούς κύκλους: «Ως τον Νικολή από τη Λεμεσό», αναφέρει. Όσο για τη συνταγή της επιτυχίας; Αυτή, υποδεικνύει, είναι πολυδιάστατη. 

Πότε και πώς ξεκίνησε η επιχειρηματική σας πορεία;

Η εταιρεία Atlantica Hotels & Resorts ιδρύθηκε το 1979, με το άνοιγμα του πρώτου ξενοδοχείου Atlantica στη Λεμεσό.

Πώς προέκυψε η ιδέα για την ίδρυση της Atlantica Hotels & Resorts;

Θα έλεγα ότι η ίδρυση της Atlantica ήρθε κάπως τυχαία. Την εποχή εκείνη δραστηριοποιούμουν στον χώρο των ακινήτων, στην ανέγερση και πώληση διαμερισμάτων, κυρίως, στην τουριστική περιοχή της Λεμεσού. Όταν αποφασίστηκε η ανέγερση ενός κτιρίου, με στόχο να πωληθεί ως ακίνητο, οι συνθήκες της τότε αγοράς με παρότρυναν στο να κάνω στροφή στον στόχο μου και να το μετατρέψω σε οργανωμένα διαμερίσματα για ξενοδοχειακή εκμετάλλευση. Τα 25 αυτά διαμερίσματα, μετά από πετυχημένη πορεία κάποιων χρόνων, δημιούργησαν την ανάγκη για επέκταση στον χώρο και αυτή ήταν η βάση της δημιουργίας της Atlantica.

Τα ξενοδοχεία τότε και σήμερα

Ποιες οι βασικές διαφορές στην ξενοδοχειακή βιομηχανία του τότε και του σήμερα;

Όπως και σε όλους τους τομείς του επιχειρείν, η παγκοσμιοποίηση έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούμαστε τόσο στις ανθρώπινες σχέσεις όσο και στον τρόπο των συναλλαγών και της διεκπεραίωσης των συμφωνιών μας. Η σύμπτυξη, καθώς και η συγκέντρωση των τουριστικών οργανισμών, όπως και η καθετοποίηση στις αλυσίδες λειτουργίας, θα φάνταζαν σαν ταινία επιστημονικής φαντασίας την εποχή που ξεκίνησα. Αυτό το οποίο αρνούμαι να δεχθώ είναι ότι έχει αλλάξει ο ρόλος και η σημασία που έχει ο παράγοντας άνθρωπος. Η τιμιότητα, η ευθύτητα και η σκληρή δουλειά είναι διαχρονικά συστατικά.

Η κυρίαρχη μορφή τουρισμού στη χώρα μας ήταν και παραμένει ο ήλιος και η θάλασσα. Μέσα σε αυτή την εικοσαετία, αυτό το οποίο έχει αλλάξει είναι τα χαρακτηριστικά και οι ανάγκες των πελατών μας, η ομαδοποίηση σε κατηγορίες ομοίων και γενικά η κατηγοριοποίηση των πελατών σε συγκεκριμένες ομάδες.

Κύπρος ή Ελλάδα; Ποια προσφέρεται περισσότερο για τουριστικές επιχειρήσεις;

O τουρισμός ήταν και παραμένει ένας πολύ σημαντικός τομέας για την κυπριακή και την ελληνική οικονομία και αποτελεί έναν από τους βασικότερους άξονες της οικονομικής ανάπτυξης και των δυο χωρών, όπου υπάρχουν προοπτικές διεθνούς ανάπτυξης. Κάθε χώρα προσφέρει διαφορετικά πλεονεκτήματα, αλλά και υστερεί σε κάποια άλλα.

Οπωσδήποτε το brand name της Ελλάδας αποτελεί την κινητήρια δύναμη στις επενδυτικές μας αποφάσεις, καθώς ήταν ανέκαθεν δημοφιλής στη συντριπτική πλειοψηφία των αγορών παγκόσμια. Η Κύπρος, με τη σειρά της, παρέχει ένα πολύ ασφαλές νομικό, φορολογικό και οργανωμένο περιβάλλον, που καθιστά τη δραστηριότητά μας πιο ασφαλή και σίγουρη. Ο συνδυασμός και των δύο αποτελεί στρατηγική μας επιλογή για την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας. Εξάλλου, είμαστε όλοι Έλληνες.

Η επιχειρηματική μου κληρονομιά

Ποια είναι η σχέση σας με τα άτομα που εργάζονται στην εταιρεία;

Από την πρώτη μέρα η επιχειρηματική μου δραστηριότητα αποτελούσε μια φυσική επέκταση της οικογένειάς μου. Αυτή την αρχή πιστεύω ότι ακολουθούν και οι γιοι μου. Φυσικά, με την ανάπτυξη της εταιρείας και του φόρτου εργασίας, η επαφή έχει μειωθεί, αλλά οι αρχές παραμένουν ανεξίτηλες.

Ποια θα θέλατε να είναι η επιχειρηματική σας κληρονομιά και πώς θα θέλατε να σας θυμούνται στους επιχειρηματικούς κύκλους;

Η φιλοσοφία της εταιρείας μας είναι να έχουμε τη δυνατότητα να φιλοξενούμε πελάτες από όλα τα μέρη του κόσμου στα ξενοδοχεία μας και να ξεπερνάμε τις προσδοκίες τους, προσφέροντάς τους αξέχαστες διακοπές, καλό φαγητό και ψυχαγωγία.

Εκτός από τα υψηλά πρότυπα ποιότητας και την παροχή εξαιρετικών υπηρεσιών, το όραμα μας είναι να επιτύχουμε το μέγιστο επίπεδο ποιότητας που απαιτείται, προσθέτοντας αξία στην επωνυμία μας. Όραμα μας είναι να διαφοροποιούμαστε από τους ανταγωνιστές μας, προσφέροντας ένα ποιοτικό περιβάλλον στους επισκέπτες μας και ξεχωριστές υπηρεσίες σε μοναδικές τοποθεσίες.

Κύριος στόχος μας είναι η συνέχιση της ανάπτυξης του ομίλου, πάνω στις ίδιες βάσεις, αρχές και φιλοσοφία και αναμφίβολα να λειτουργούμε πάντα με βιώσιμο τρόπο. Πηγή έμπνευσης για εμάς, όμως, είναι και οι εργαζόμενοι μας, που με όρεξη για δουλειά και αφοσίωση σε αυτό που όλοι από κοινού προσπαθούμε να πετύχουμε, μας οπλίζουν με θάρρος για το μέλλον. Πώς θα ήθελα να με θυμούνται; Ως τον Νικολή από τη Λεμεσό.

Για τι είστε πραγματικά περήφανος από την επαγγελματική σας δραστηριότητα;

Η οικογένεια, η παράδοση και η κληρονομιά είναι αλληλένδετες έννοιες και οι περισσότερες οικογένειες που επιχειρούν έχουν την επιθυμία να αφομοιώσουν την ιστορική αυτή κληρονομιά και να συνεισφέρουν περαιτέρω, ώστε να διατηρηθεί από γενιά σε γενιά. Ένας τρόπος για να το επιτύχουμε αυτό είναι αν μοιραζόμαστε και διατηρούμε όλα αυτά που έχουν αξία για εμάς, όπως για παράδειγμα, οι σημαντικές παραδόσεις, τα ορόσημα, οι προσωπικές ιστορίες, καθώς και οι αρχές της οικογένειας.

Νιώθω πολύ περήφανος για το ότι αυτά τα 42 χρόνια η φιλοσοφία της Atlantica παραμένει η ίδια και βασίζεται πρωτίστως στην ποιότητα των υπηρεσιών, στην ικανοποίηση των πελατών και τη δόμηση σταθερών σχέσεων με τους εμπορικούς συνεργάτες της. Τα τρία αυτά σημεία συμβάλλουν στη στιβαρότητα και τη σταθερή ανάπτυξη της εταιρείας.  Με αυτή τη φιλοσοφία λειτουργίας η εταιρεία έχει καταφέρει να δραστηριοποιείται σε τρεις χώρες με 50 ξενοδοχεία και να απασχολεί 7.000 εργαζόμενους. Σε προσωπικό επίπεδο, η μεγαλύτερη μου επιτυχία είναι η συνέχιση και η περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας από τους γιους μου.

Παραμένω στο πλευρό των γιων μου

Πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η μετάβαση της εταιρείας στη νέα γενιά; 

Η κληρονομιά κάθε οικογένειας είναι μοναδική, όπως είναι και η κάθε οικογένεια. Στις περισσότερες οικογενειακές επιχειρήσεις η οικογενειακή κληρονομιά περιλαμβάνει, επιπροσθέτως, τις αρχές, τον σκοπό και τις αξίες που στηρίζουν τόσο την οικογένεια όσο και την επιχείρηση. Το 1992 τα παιδιά μου εντάχθηκαν στην οικογενειακή επιχείρηση και εργάστηκαν σε όλα σχεδόν τα τμήματα του ξενοδοχείου για δύο χρόνια. Η κυκλική αυτή πορεία τους επέτρεψε να εκτιμήσουν τη σημασία της προσοχής στη λεπτομέρεια.

Η επαφή τους με τους ανθρώπους που συναποτελούν τη ραχοκοκαλιά της επιχείρησης τους έδειξε πως πρέπει να ηγηθούν της εταιρείας, έχοντας προσωπική γνώση και αντίληψη όλων των επιμέρους τμημάτων και ζητημάτων που καλείται να αντιμετωπίσει και να επιλύσει μία ξενοδοχειακή επιχείρηση. Στην ουσία, κανένας δεν αποχωρεί εξολοκλήρου από την εταιρεία. Αυτό που αλλάζει είναι η βαρύτητα στη λήψη αποφάσεων. Στη δική μου περίπτωση, παραμένω στο πλευρό των γιων μου όταν και εφόσον με χρειάζονται.

Τι πρακτικές συμβουλές δίνετε στα παιδιά σας και γενικότερα σε νέους επιχειρηματίες;

Να είναι υπομονετικοί και να μην εφησυχάζουν. Πρέπει πάντα να αναζητούν καινοτόμες ιδέες και να είναι πρωτοπόροι. Επίσης, πρέπει να τους διακατέχει το ήθος. Η συνταγή επιτυχίας είναι πολυδιάστατη. Χρειάζεται εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου με καινοτόμες ιδέες, αναδοχή ρίσκων, σκληρή δουλειά, σωστή επιλογή στελεχών και συνεργατών με κοινό όραμα.

Ποια ήταν η πιο δύσκολη απόφαση που έχετε λάβει ποτέ στη διάρκεια της επαγγελματικής σας πορείας;

Ένας πετυχημένος επιχειρηματίας καλείται συχνά να παίρνει δύσκολες αποφάσεις. Σημασία έχει να τον διακατέχει το ήθος, η ωριμότητα και η αντικειμενική κρίση, ώστε να παίρνει διορθωτικές αποφάσεις με σκοπό την αντιμετώπιση της δεδομένης κατάστασης. 

Δυσαναπλήρωτο το κενό από την πανδημία

Πόσο μεγάλο είναι το πλήγμα στην ξενοδοχειακή βιομηχανία από την πανδημία του covid-19;

Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη κατάσταση που πιθανόν να είναι και η μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του παγκόσμιου τουρισμού. Δυστυχώς, δεν μπορεί να πει κανείς με ακρίβεια εάν θα επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα ή αν θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε ολοκληρωτικά το τουριστικό προϊόν. Εξάλλου, το… φυσιολογικό είναι το αυθαίρετο. Η πανδημία του covid-19 ανάγκασε την Κυπριακή Κυβέρνηση να πάρει δραστικά μέτρα για την αντιμετώπιση του ιού και επηρέασε σε τεράστιο βαθμό τον τουριστικό τομέα της Κύπρου. Ως γνωστό, η συνεισφορά της τουριστικής βιομηχανίας στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του τόπου είναι ζωτικής σημασίας, με αποτέλεσμα η χώρα να οδηγηθεί σε μια νέα οικονομική κρίση.

Το κλείσιμο των αεροδρομίων ήταν καταστροφικό για τον τομέα φιλοξενίας, ενώ η ζημιά ήταν ανεπανόρθωτη. Τα μέτρα που λήφθηκαν, καθώς και οι ταξιδιωτικές οδηγίες για όλες τις ευρωπαϊκές και όχι μόνο χώρες, έβαλαν φρένο στις αφίξεις τουριστών στη χώρα, με αποτέλεσμα η τουριστική βιομηχανία να υποφέρει δραματικά και να αλλάξει εντελώς τα δεδομένα και το σύνολο των οικονομικών επιδόσεων του κράτους. Το κενό που αφήνει η πανδημία είναι σίγουρα δυσαναπλήρωτο και καθοριστικό για τη μέλλουσα πορεία μας.

Θεωρείτε ικανοποιητικά τα μέτρα στήριξης της Κυβέρνησης προς τους ξενοδόχους και τους εργαζόμενους στην ξενοδοχειακή βιομηχανία;

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η πανδημία έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό επιχειρήσεις και εργαζόμενους, θεωρούμε ότι η κυπριακή Κυβέρνηση έχει στηρίξει αρκετά την ξενοδοχειακή βιομηχανία ως σημαντικό κίνητρο για τη διατήρηση της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Η έμπρακτη στήριξη στη συνεισφορά των εργοδοτικών εξόδων είναι πολύ σημαντική και συγκριτικά με το αντίστοιχο πρόγραμμα της Ελληνικής Κυβέρνησης, οφείλω να ομολογήσω ότι η Κυπριακή Κυβέρνηση στάθηκε δίπλα στις επιχειρήσεις σε μεγαλύτερο βαθμό από την Ελλάδα.  

Το lockdown ήταν παράλληλα και μια ευκαιρία για ανασυγκρότηση;                                     

Εννοείται ότι το lockdown ήταν μια… καλή περίοδος για ανασυγκρότηση των επαγγελματικών πλάνων και σχεδιασμό των επόμενων δομημένων βημάτων που θα έπρεπε να γίνουν με την επανεκκίνηση της οικονομίας. Για παράδειγμα, για τη δική μας επιχείρηση μια από τις προκλήσεις ήταν η προσέλκυση νέων πελατών ιδίως από την τοπική αγορά.

Λόγω των περιορισμών στα ταξίδια και άλλων σχετικών κυβερνητικών μέτρων, η πελατειακή βάση κατά πάσα πιθανότητα δεν είναι πλέον η ίδια. Στο παρελθόν μπορεί να είχαμε ποικιλία διεθνών ταξιδιωτών, τώρα όμως, δεδομένου ότι τα ταξίδια από το εξωτερικό είναι πολύ πιο περιορισμένα, κυριαρχεί πιο πολύ η διαμονή πιο κοντά στο σπίτι.

Σε κάθε κρίση γεννούνται επιχειρηματικές ευκαιρίες. Για την Atlantica, η κρίση που περνάμε είναι καθοριστική στον επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής μας τόσο στα επεκτατικά μας σχέδια όσο και στην επανατοποθέτηση κάποιων λειτουργικών δεδομένων της βιομηχανίας μας. Το σίγουρο είναι ότι ο κόσμος δεν είναι πια ο ίδιος και η σημασία της τεχνολογίας πρέπει, πλέον, να λάβει την αναγνώριση που της αξίζει. 

Δειτε Επισης

Στο κενό έφεση κατά απόφασης Επαρχιακού Δικαστηρίου για υπόθεση αγοράς αξιογράφων και χρεογράφων
Ανοίγματα στο Η.Β. για προσέλκυση επενδύσεων-Παρουσίασε τις επενδυτικές ευκαιρίες στην Κύπρο ο Χριστοδουλίδης
Κύπρος και Μπαχρέιν συζητούν την περαιτέρω ανάπτυξη τουριστικών σχέσεων
Βλέπουν αδράνεια και αθέτηση δεσμεύσεων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Περνέρα
Κώστας Κουμής: Σε ανοδική πορεία ο αγροτουρισμός στην Κύπρο
Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων: Βιώσιμο μέχρι 2080, βούληση για εξορθολογισμό της επενδυτικής πολιτικής
Με τη συμβολή της Cyta, επέκταση δικτύων υπερυψηλής χωρητικότητας σε υποεξυπηρετούμενες περιοχές
Σαλπάρει ξανά το M/V Daleela για Πειραιά-Μόνο από τη Λεμεσό τα δρομολόγια τη φετινή χρονιά
125 χρόνια ζωής-Στο…σπίτι της Τρ. Κύπρου το παρελθόν συνάντησε το παρόν και έδωσε ραντεβού με το μέλλον(pics)
INEX: Χτίζοντας για το μέλλον... H φιλοσοφία, τα πλάνα και τα μεγάλα projects του ομίλου