Άλλη φόρμουλα αποζημίωσης Hermes για Τύμπου ζητά η Βουλή

Γύρω στα €46 εκατ.  έχει καταβάλει από το 2006 η Κυπριακή Δημοκρατία ως αποζημίωση στην εταιρεία διαχείρισης των αεροδρομίων Hermes, για τους επιβάτες που χάνει από τη λειτουργία του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου. Αυτή τη στιγμή η ΚΔ βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την εταιρεία για την αποζημίωση για τα έτη 2015-2017 και φαίνεται να καταλήγουν σε ένα ποσό περί τα €23 εκατ.

Το θέμα συζητήθηκε σήμερα στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής, όπου βουλευτές, αλλά και ανεξάρτητες αρχές αμφισβήτησαν την φόρμουλα και τις παραδοχές πάνω στις οποίες στηρίζεται αυτή η αποζημίωση και ζήτησαν επαναδιαπραγμάτευση της.

Σημειώθηκε επίσης ότι αν συνεχιστεί η ανοδική επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, σύμφωνα με τις πρόνοιες της συμφωνίας, πιθανόν να μην απαιτείται η καταβολή αυτής της αποζημίωσης σε περίπου ένα- δύο χρόνια.

Από το 2002
Όπως εξήγησε στην Επιτροπή ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Συγκοινωνιών Αλέκος Μιχαηλίδης, η πρόνοια αυτή για αποζημίωση τέθηκε για πρώτη φορά το 2002, όταν το Υπουργείο βρισκόταν σε διαπραγμάτευση με την εταιρεία Altera η οποία ζητούσε να υπάρξει αποζημίωση σε περίπτωση που επιλυθεί το Κυπριακό και θα λειτουργούσε νόμιμα το αεροδρόμιο στα κατεχόμενα. Η πρόνοια αυτή παρέμεινε στη συνέχεια στις διαπραγματεύσεις με την Hermes, αφού στο μεταξύ άνοιξαν τα οδοφράγματα, ενώ πολίτης που πήγε στο δικαστήριο επειδή διακινήθηκε από το παράνομο αεροδρόμιο τελικά δικαιώθηκε.

Η συμφωνία με την εταιρεία Hermes, η οποία αποτελείται κατά 67% από διεθνείς επενδυτές, υπογράφηκε στις 12 Μαΐου του 2006 και προβλέπει ότι για 25 χρόνια οι Hermes θα αναπτύξει και θα διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, ενώ από το 2031 τα αεροδρόμια θα περάσουν στη Δημοκρατία. Το κράτος λαμβάνει κάθε χρόνο το 33% των εσόδων από τη λειτουργία των αεροδρομίων και έχει εισπράξει γύρω στα 417 εκατομμύρια μέχρι στιγμής. Τα έσοδα για το 2017 ήταν 50 εκατομμύρια.

Όσον αφορά την απώλεια εσόδων για την Hermes από τη λειτουργία του παράνομου αεροδρομίου, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι υπολογίζεται με βάση μια περίπλοκη φόρμουλα στην οποία εξετάζεται η επιβατική κίνηση της Τύμπου και η κίνηση των αεροδρομίων της Κυπριακή Δημοκρατίας. Όπως είπε, υπάρχουν διάφορες προβλέψεις για την κίνηση στα αεροδρόμια της Δημοκρατίας και αν η επιβατική κίνηση ξεπεράσει την υψηλή πρόβλεψη τότε μπορούν να σταματήσουν να καταβάλλονται αποζημιώσεις στην Hermes.  Ανέφερε ακόμα ότι με βάση τη συμφωνία η φόρμουλα μπορεί να αναθεωρείται κάθε τρία χρόνια. Είπε επίσης ότι τα στοιχεία για τα παράνομα αεροδρόμια λαμβάνονται από την ΚΥΠ.

Ο διευθυντής διαχείρισης της συμφωνία με την Hermes Αντώνης Κουτσουλής ανέφερε ότι τα τρία πρώτα χρόνια εφαρμόστηκαν οι παράμετροι της φόρμουλας όπως ήταν στη συμφωνία. Από το 2009 μέχρι το 2014 ακολούθησε μια μεγάλη περίοδος διαπραγμάτευσης με την εταιρεία και ζητήθηκε τελικά αποζημίωση 33 εκατ. 750 χιλιάδες ευρώ, ενώ για τα έτη 2015 -2017 το ποσό της αποζημίωσης εκκρεμεί μεταξύ των δύο μερών.

Για τους Ε/κ που διακινούνται μέσω Τύμπου δεν υπάρχει ακριβής αριθμός και όπως αναφέρθηκε από τον ΓΔ του Υπουργείου Συγκοινωνιών υπολογίζονται κατά προσέγγιση με βάση των αριθμό Ε/κ που περνούν τα οδοφράγματα για να μείνουν σε ξενοδοχεία των κατεχομένων.

Επαναδιαπραγμάτευση ζητά ο Ελεγκτής
Ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που εξέτασε τον όρο αυτό της συμφωνίας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η τροποποίηση αυτή δικαιολογείτο από τις περιστάσεις και δεν αποτελούσε παραβίαση του δικαίου της ΕΕ.

Είπε επίσης ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία κατά τη συζήτηση του θέματος στην Επιτροπή αλλαγών και απαιτήσεων  εισηγήθηκε ότι δυνητικοί επιβάτες για αποζημίωση θα ήταν ξένοι τουρίστες που θα επισκέπτονταν την ΚΔ και έρχονται από τα κατεχόμενα όπως επίσης και Ε/κ. Σε αυτή δεν περιλαμβάνονται οι Τούρκοι υπήκοοι και Τ/κ ή έποικοι ή άλλοι κάτοικοι των κατεχομένων που ούτε και πριν το άνοιγμα των οδοφραγμάτων δεν ήταν επιβάτες των αεροδρομίων της ΚΔ. Επίσης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι τουρίστες που έρχονται μέσω αεροδρομίων της ΚΔ και πάνε στα κατεχόμενα.

Αναφέροντας ότι θα πρέπει με βάση τα πιο πάνω να γίνει επαναδιαπραγμάτευση της φόρμουλας, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι διαφώνησαν με το Υπουργείο Συγκοινωνιών και τους είπε στην Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων, ότι αν τεθεί αυτό το θέμα θα κινδυνεύσει η ευρωστία της Hermes και υπάρχει ο κίνδυνος τερματισμού της συμφωνίας με το κράτος το οποίο θα κληθεί να πληρώσει το 95% των οφειλών της εταιρείας. Ο Γενικός Ελεγκτής εξέφρασε την άποψη ότι υπάρχει τρόπος να σωθεί μέρος του ποσού αυτού της αποζημίωσης.

Ο Έφορος Κρατικών Ενισχύσεων Θεοφάνης Θεοφάνους έκανε λόγο για μια κακή συμφωνία με πολλούς συντελεστές και είπε ότι δεν τους ζητήθηκε η γνώμη τους κατά την επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας.

Hermes: Ανώτατο όριο στην αποζημίωση
Εκ μέρους της εταιρείας Hermes η ΓΔ των αεροδρομίων Ελένη Καλογήρου ανέφερε ότι δεν διαφοροποιήθηκαν οι όροι την συμφωνίας μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων όσον αφορά τα έσοδα της ΚΔ και μπήκε αυτή η πρόνοια για την αποζημίωση, η οποία όπως είπε συνάδει με το δίκαιο δημοσίων συμβάσεων. Ανέφερε ακόμα ότι η απαίτηση της εταιρείας ήταν πολύ υψηλότερη με βάση τη μέθοδο υπολογισμού τα πρώτα τρία χρόνια και το 2015-17 το ποσό ήταν πολύ χαμηλότερο από αυτό που αρχικά συμφωνήθηκε με την Κυβέρνηση.

Ανέφερε επίσης ότι η Τύμπου διακινεί σήμερα 4 εκατ. επιβάτες, έχοντας τριπλασιάσει τον αριθμό επιβατών της από το 2006 ενώ τα αεροδρόμια της Δημοκρατίας είναι 50% πιο πάνω, έχοντας υποστεί και πλήγμα τα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Η επιβατική κίνηση, ανέφερε είναι σήμερα 7% πιο κάτω από το τι προνοούσε το σχέδιο της εταιρείας μέχρι το 2018. Ανέφερε ακόμα ότι υπάρχει ανώτατο όριο στην αποζημίωση που μπορεί να πάρει η εταιρεία και αν συνεχιστεί η ανοδική πορεία της επιβατικής κίνησης σε ένα - δύο χρόνια δεν θα δικαιούται η εταιρεία αποζημίωση.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο κ. Αλέκος Μιχαηλίδης διευκρίνισε ότι η Νομική Υπηρεσία ήταν συνεχώς δίπλα στο Υπουργείο για τη συγκεκριμένη συμφωνία, ενώ η γνώμη του Εφόρου κρατικών ενισχύσεων δεν μπορούσε τότε να ληφθεί αφού δεν υπήρχε ο θεσμός. Πρόκειται όπως είπε για μια πολύπλοκη συμφωνία, ωστόσο η μεγάλη εικόνα είναι ότι μέσα από αυτή το κράτος έχει αποκτήσει δυο νέα αεροδρόμια χωρίς να δώσει ούτε ευρώ και έχει εισπράξει 418 εκ. ευρώ. Είπε επίσης ότι το Υπουργείο ίσως ξαναδεί και απλοποιήσει τη φόρμουλα για να ανταποκρίνεται καλύτερα στα στοιχεία που μπορεί να συλλέγει το κράτος.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
 

Δειτε Επισης

Αυθεντικό Πάσχα στο Cap St. Georges: Ξεχωριστός προορισμός-Μοναδικές εμπειρίες
Αλεξανδρούπολη-Λάρνακα: Πότε αρχίζει επίσημα η απευθείας αεροπορική σύνδεση
ΕΤΑΠ Πάφου: Συμμετέχει σε έργο για πράσινη και ψηφιακή μετάβαση μικρομεσαίων επιχειρήσεων
City of Dreams Mediterranean: Πιστοποιήθηκε με ISO για συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και ασφάλειας τροφίμων
Πέραν των 10.000 επισκεπτών στην Έκθεση Τουρισμού Travel Expo Cyprus
Lanitis Entertainment: Ανεβάζει το επίπεδο γαστρονομικής απόλαυσης στην πλατεία του Trilogy
Ελληνικός τουρισμός: Αυξημένες κρατήσεις από Ολλανδία και Βέλγιο
Από πού αντλεί τουρίστες η Κύπρος-Οι κύριες αγορές, οι ανακατατάξεις και το... Ισραήλ
«Dragon Game»: Το ψηφιακό παιγνίδι του υφυπουργείου Τουρισμού για προώθηση 20 χωριών της Κύπρου
The Art of Asian Cuisine: Επιτυχές το 2ο Masterclass από Laiko Cosmos Trading & ISK Far East Food